Dette er den første av to utgivelser hvor pianist Nils Anders Mortensen presenterer Bachs partitaer for tangenter. Disse seks partitaene, BWV 825-830, ble publisert hver for seg fra og med 1726, deretter, i 1731, som en samling kalt Clavier-Übung. This is the first of two releases on which pianist Nils Anders Mortensen presents Bach’s partitas for keyboard. These six partitas, BWV 825-830, were published individually from 1726 onwards, and in 1731 as a collection called Clavier-Übung.

  • LWC1249 Katalognummer
  • 7090020182711 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT / 352.8 KHZ Masterfiler
  • Sofienberg Kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2023 Utgivelsesår

Dette er den første av to utgivelser hvor pianist Nils Anders Mortensen presenterer Bachs partitaer for tangenter. Disse seks partitaene, BWV 825-830, ble publisert hver for seg fra og med 1726, deretter, i 1731, som en samling kalt Clavier-Übung. This is the first of two releases on which pianist Nils Anders Mortensen presents Bach’s partitas for keyboard. These six partitas, BWV 825-830, were published individually from 1726 onwards, and in 1731 as a collection called Clavier-Übung.
Les mer

 

Produktbeskrivelse

BACHS PARTITAER FOR PIANO

Dette er den første av to utgivelser hvor pianist Nils Anders Mortensen presenterer Bachs partitaer for tangenter. Disse seks partitaene, BWV 825-830, ble publisert hver for seg fra og med 1726, deretter, i 1731, som en samling kalt Clavier-Übung.

Blant det som kan beskrives som Bachs ulike sett av dansesuiter – herunder også de engelske suitene og de franske suitene – er partitaene de mest teknisk krevende. De kan sees på som en videreutvikling fra hans franske suiter – mer utforskende i form av en ny tilnærming til de ulike danseformene, mer bruk av galant melodi med harmonier i stedet for imiterende kontrapunkt – og inneholdende nye typer tekstur. Med tanke på dansesatsene spesielt, så forlater Bach her de tradisjonelle modellene, og viser en merkverdig kreativ frihet og variasjon.

Mortensen har tidligere gitt ut én plate med musikk av Bach: Ouvertüre nach Französischer Art, BWV 831 / Sarabande con Partite, BWV 990 / Englische Suite Nr. 6 d-Moll, BWV 811 (LWC1174). Et varemerke for hans spillestil er kjennskap til de autentiske tradisjonene, men samtidig en fullstendig frihet fra tradisjonene når han synes det er en passende kontrast.

Nils Anders Mortensen har med sine kritikerroste plateutgivelser, og konserter som solist med de største, norske orkestrene, markert seg som en av Norges fremste pianister. Han har vært ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark i over 20 år, og er også aktiv som frilanser.

 

BACH’S PARTITAS FOR PIANO

This is the first of two releases on which pianist Nils Anders Mortensen presents Bach’s partitas for keyboard. These six partitas, BWV 825-830, were published individually from 1726 onwards, and in 1731 as a collection called Clavier-Übung.

Among Bach’s works that can be described as dance suites — including the English Suites and French Suites — the partitas are the most technically demanding. They can be seen as the further development of his French Suites — more probing in the sense of a new approach to the different dance forms, more use of galant melody with harmonies instead of imitating counterpoint, and containing new kinds of texture. In terms of the dance movements in particular, Bach leaves behind the traditional models, revealing remarkable creative freedom and variation.

Mortensen has one earlier release with music of Bach: Ouvertüre nach Französischer Art, BWV 831 / Sarabande con Partite, BWV 990 / Englische Suite Nr. 6 d-Moll, BWV 811 (LWC1174). His trademark playing style is based on knowledge of the authentic traditions, while at the same time remaining completely free of the traditions when he feels it offers an appropriate contrast.

With his critically acclaimed albums and concerts as soloist with the major Norwegian orchestras, Nils Anders Mortensen has distinguished himself as one of Norway’s leading pianists. He has been employed as state musician in Finnmark County for over 20 years, and is also active as a freelancer.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

"[...] Alta-væringen Mortensen tar seg unektelig noen friheter - både innen ornamentikk, frasering, tempi og rytmikk, og det blir så levende som bare det. Det han er en mester i, er å plassere musikkens puls i sentrum, noe som gir oss lyttere en enkel oppgave med å følge musikerens intensjoner. Her er det kort sagt lidenskap til den store mester som gjelder. Jeg må også berømme hvordan Mortensen løser de tildels meget krevende tekniske partiene! Her kan man glede seg til neste runde med de tre siste partitaene." Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 28.05.2023

"[...] Mortensen’s performance of these three partitas may just be by turns the most beautifully contemplative and the most titillatingly whack-a-doodle I think I’ve ever heard. Take, for example, the Corrente from the Partita No. 6. Apart from the tempo at which Mortensen takes it—I can’t recall ever hearing it taken so fast—it’s music to drive you mad. Technically, or formally, it may satisfy the definition of the Italian Baroque dance in a triple meter, but stylistically it’s a frenetic, Frescobaldian toccata exhibiting elements of the stylus phantasticus. If the right- and left-hand parts represent two partners dancing this twitch-a-thon, they’d end up flinging each other out into space. I had to listen to this movement again and follow it with the score just to believe my ears and my eyes that this is what Bach actually wrote. It’s true, as I’ve always maintained, that if you play Bach fast enough, hidden rhythmic patterns emerge over the span of several measures that aren’t perceived at slower tempos. [...]" Jerry Dubins, FANFARE - NOV/DEC ISSUE 2023

Sporliste

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750)

 

       Partita nr. 6 i e-moll, BWV 830

1)    I. Toccata /// 08:31

2)    II. Allemande /// 03:58

3)    III. Corrente /// 04:16

4)    IV. Air /// 01:42

5)    V. Sarabande /// 06:35

6)    VI. Tempo di Gavotta /// 02:09

7)    VII. Gigue /// 06:23

 

       Partita nr. 5 i G-dur, BWV 829

8)    I. Preambulum /// 02:05

9)    II. Allemande /// 05:16

10) III. Corrente /// 01:50

11) IV. Sarabande /// 04:19

12) V. Tempo di Minuetto /// 01:36

13) VI. Passepied /// 01:48

14) VII. Gigue /// 04:25

 

       Partita nr. 1 i B-dur, BWV 825

15) I. Prelude /// 02:27

16) II. Allemande /// 03:56

17) III. Courante /// 02:51

18) IV. Sarabande /// 05:07

19) V. Menuett I /// 01:17

20)  VI. Menuett II /// 01:23

21)  VII. Gigue /// 02:20

Kommentarer

Laster kommentarer ...
In finstrer Mitternacht - Mortensen, Nils Anders (piano)

In finstrer Mitternacht er pianist Nils Anders Mortensens andre solo-CD på LAWO Classics. Her møter vi Johannes Brahms både som ung romantiker og som etablert, middelaldrende komponist. In finstrer Mitternacht is pianist Nils Anders Mortensen’s second solo CD on the LAWO Classics label. Here we meet Johannes Brahms as young Romantic and as established middle-aged composer. 

 
 
 
Im Freien - Mortensen, Nils Anders (piano)

Musikken på denne platen befinner seg ute i det fri. I måneskinn hos Debussy, under nattehimmelen hos Grieg eller i folkelivet i Bela Bartòks "Im Freien", som har gitt navn til CD-en. The music on this album finds itself out of doors - in the moonlight with Debussy, beneath the night sky with Grieg, or out among the people in Béla Bartók’s Im Freien, from which the title of this recording is taken. 

 
 
 
Im Freien - Mortensen, Nils Anders (piano)

Musikken på denne platen befinner seg ute i det fri. I måneskinn hos Debussy, under nattehimmelen hos Grieg eller i folkelivet i Bela Bartòks "Im Freien", som har gitt navn til CD-en. The music on this album finds itself out of doors - in the moonlight with Debussy, beneath the night sky with Grieg, or out among the people in Béla Bartók’s Im Freien, from which the title of this recording is taken. 

 
 
 

×Tips en venn

J. S. Bach: Partitas Nos. 1, 5 & 6 <span>-</span> Mortensen, Nils Anders (piano) J. S. Bach: Partitas Nos. 1, 5 & 6 Mortensen, Nils Anders (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.239.76.211)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt