Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs.

  • LWC1257 Katalognummer
  • 7090020182797 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT / 352.8 KHZ Masterfiler
  • Sofienberg Kirke, Oslo / Bragernes kirke, Drammen Innspillingssted
  • 2023 Utgivelsesår

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs.
Les mer

Artist
Dahl, Anders Eidsten (orgel) | Engegård, Arvid (fiolin) | Sponberg, Atle (fiolin) | Snerte, Embrik (fagott)

Komponist
Mozart, W.A.

Plateselskap
Lawo Classics

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Lorange, Anette | BLUNDERBUSS

Produktbeskrivelse

MOZARTS KJÆRLIGHET TIL ORGELET

I et brev til sin far Leopold skriver Wolfgang Amadeus Mozart om sitt forhold til orgelet: «I mine øyne og ører er orgelet instrumentenes dronning.» 

Tross begeistringen for instrumentet, og at Mozart selv spilte mye orgel, komponerte han ikke mye musikk for «instrumentenes dronning». Organistene improviserte når de spilte messe, og orgelet var på den tiden ikke et konsertinstrument som krevde et avansert repertoar.  

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert.

I 1790 fikk Mozart bestillinger på musikk for et såkalt «Flötenuhr» – et stort gulvur som også inneholdt et selvspillende orgel. Instrumentet var populært i samtiden – det finnes også komposisjoner for instrumentet av Händel, C.P.E. Bach og Haydn. Musikken skulle ofte beskrive en hendelse eller situasjon – bestillingene til Mozart skulle spilles i et voksmuseum til minne om en feltmarskalk Laudon. Mozart var ikke spesielt begeistret for «Flötenuhr» som instrument, men verkene er komposisjoner av svært høy musikalsk kvalitet. Her viser den modne Mozart sine evner som kontrapunktiker og evne til å skape sangbare melodier og framtidsrettet harmonikk. Stykkene er virtuose og må til en viss grad arrangeres for å kunne la seg spille av én utøver på orgel. 

I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler.

 

MOZART’S LOVE FOR THE ORGAN

In a letter to his father Leopold, Wolfgang Amadeus Mozart wrote of his relationship to the organ: “In my eyes and ears, the organ is the queen of instruments.”

In spite of his enthusiasm for the instrument and the fact that Mozart himself liked to play the organ, he did not compose much music for “the queen of instruments”. The organists of the day improvised when they played for mass, and the organ at that time was not a concert instrument in need of a wide-ranging repertoire.

Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” —  chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto.

In 1790 Mozart was commissioned to write music for what was known as a “Flötenuhr” —  a large grandfather clock containing a self-playing organ. The instrument was popular at the time — there are also compositions for the instrument written by Handel, C.P.E. Bach and Haydn. Often the music was meant to describe an event or situation — the music Mozart was commissioned to write was to be played in a wax museum in memory of Field Marshal Laudon. Mozart was not especially fond of the “Flötenuhr” as an instrument, yet the works are compositions of exceptionally high musical quality. Here the mature Mozart reveals his gifts as a contrapuntalist and his ability to create singable melodies and forward-looking harmonies. The pieces are virtuosic and to some extent must be arranged if they are to be played by someone performing them on the organ.

In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs.

 

VIDEO

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

“That was rather fabulous, wasn’t it! Mozart’s Church Sonata in C, taken from a new album called ‘Mozart and the Organ’. You heard Anders Eidsten Dahl on the organ. He was accompanied by Arvid Engegård, Alte Sponberg and Embrik Snerte. And that was our ‘Mozart Pick of the Week’!” Simon Mayo, Scala Radio

RADIO

Mozart kalte orgelet instrumentenes dronning - Musikklivet - NRK Radio

 

Sporliste

WOLFGANG AMADEUS MOZART 1756–1791

 

01)   Kirkesonate i Ess-dur, K.67/41h /// 01:37

02)   Kirkesonate i B-dur, K.68/41i /// 02:26

03)   Kirkesonate i D-dur, K.69/41k /// 02:31

04)   Kirkesonate i D-dur, K.144/124a /// 02:50

05)   Kirkesonate i F-dur, K.145/124b /// 02:26

06)   Kirkesonate i B-dur, K.212 /// 02:54

07)   Kirkesonate i G-dur, K.241 /// 02:24

08)   Kirkesonate i F-dur, K.224/241a /// 04:00

09)   Kirkesonate i A-dur, K.225/241b /// 03:44

10)   Kirkesonate i F-dur, K.244 /// 03:16

11)   Kirkesonate i D-dur, K.245 /// 03:23

12)   Kirkesonate i G-dur, K.274/271d /// 03:04

13)   Kirkesonate i C-dur, K.328/317c /// 04:09

14)   Kirkesonate i C-dur, K.336/336d /// 04:27

 

        Adagio og allegro i f-moll, K.594

15)   I. Adagio /// 02:45

16)   II. Allegro /// 07:15

17)   III. Adagio /// 03:04

 

        Fantasi i f-moll, K.608

18)   I. Allegro /// 03:09

19)   II. Andante – tempo primo /// 07:42

 

20)   Andante i F-dur, K.616 /// 07:21

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Mit vierzig Jahren - Songs by Johannes Brahms - Stensvold, Håvard (bassbaryton)

Platetittelen er hentet fra en av sangene, som virkelig gir grobunn for den store 40-årskrisa: «Ved fylte 40 står man på toppen av fjellet. Nå kan det bare gå nedover og før du vet ordet av det, er du i havn.» The album title is taken from one of the songs, which gives rise to the turning-forty crisis. “At age forty you are standing on the mountain top, and, before you know it, your life is over.” 

 
 
 
Per Arne Glorvigen: Violent Tenderness / Kykelipi / Polaco - Glorvigen, Per Arne / GLO2020 / Quatuor Diotima

Den norske bandeonisten og komponisten Per Arne Glorvigen presenterer tre av sine egne komposisjoner på denne utgivelsen: «Violent Tenderness» og «Polaco», hvor vi får høre ham i samspill med den fremragende, franske strykekvartetten Quatuor Diotima, og sangsyklusen «Kykelipi», hvor han spiller med sitt eget ensemble GLO2020, og hvor tekstene er hentet fra Jan Erik Volds legendariske diktsamling fra 1969. 

 
 
Maria Magdalena - Langeland, Sinikka (song, kantele) / Tomter, Lars Anders (viola) / Nordstoga, Kåre (organ)

På sin nye utgivelse «Maria Magdalena», gir Sinikka Langeland oss en spennende musikalsk tolkning av fortellingene om en av de mest framtredende kvinnene i kristendommen, basert på tekster fra Johannes- og Maria-evangeliene. I Johannesevangeliet framstilles Maria Magdalena som en modig kvinne som stod ved Jesu side i lidelse og død. Hennes møte med den opp­standne Jesus i graven er ubeskrivelig vakkert beskre­vet med en skjørhet og skjønnhet som skaper trøst og håp for den som sørger. On her new release, “Maria Magdalena”, Sinikka Langeland gives us a fascinating musical interpretation of the story of one of the most prominent women in the Christian world, based on texts from the Gospels of John and Mary. In the Gospel of John, Mary Magdalene is described as a brave woman who stood by Jesus’ side during his suffering and death. Her encounter with the resurrected Jesus at the grave is presented in indescribably lovely words, with a tenderness and beauty that inspire comfort and hope in people who are mourning. 

 
 
Kom regn - Kvindelige Studenters Sangforening

Kvindelige Studenters Sangforening (KSS) – for tiden rangert som verdens beste kvinnekor – lanserer i disse dager sin tredje utgivelse på LAWO Classics: «Kom regn». Med denne utgivelsen ønsker KSS å vise frem den spennende og varierte musikken som er skrevet for kvinnekor i Norge det siste hundreåret. 

 
 
 
Poulenc Concertos - Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music. 

 
Stravinsky/Poulenc/Debussy - Stalheim, Amalie (cello) / Hadland, Christian Ihle (piano)

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadland framfører verk for cello og piano av Igor Stravinskij, Francis Poulenc og Claude Debussy på sin duo-debututgivelse. For alle tre verkene på dette albumet er dialogen mellom cello og piano i sentrum. Essensielt for disse tre verkene er det å «snakke samme språk» som duopartneren, å tørre å være spontan og ikke være redd for å utfordre og stole på hverandre. On their debut duo release, Amalie Stalheim and Christian Ihle Hadland present works for cello and piano by Igor Stravinsky, Francis Poulenc and Claude Debussy. For all three pieces on this album, dialogue between cello and piano is at the center. Essential for these three pieces is to speak the same language as your duo partner, to dare to be spontaneous and not be afraid to challenge and trust in each other. 

 
 

×Tips en venn

Mozart and the Organ <span>-</span> Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon) Mozart and the Organ Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.14.91)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt