De fleste kjenner Preludium og fuge i Ess dur som et av Bachs mest monumentale orgelverker, blant annet ofte brukt som bryllupsmusikk. Mindre kjent er det kanskje at Bach selv utga preludiet og fugen i 1731 som henholdsvis første og siste sats i en til sammen 27 satser lang samling under navnet Clavierübung III.

  • LWC1012 Katalognummer
  • 7090020180120 EAN
  • 2CD Format
  • 96KHz/24bit Masterfiler
  • ST Michaelis Church of Zwolle, Holland Innspillingssted
  • 2010 Utgivelsesår
  • På lager Tilgjengelighet

De fleste kjenner Preludium og fuge i Ess dur som et av Bachs mest monumentale orgelverker, blant annet ofte brukt som bryllupsmusikk. Mindre kjent er det kanskje at Bach selv utga preludiet og fugen i 1731 som henholdsvis første og siste sats i en til sammen 27 satser lang samling under navnet Clavierübung III.
Les mer

Velg antall  

 
 

Produktbeskrivelse

SPILT PÅ DET BERØMTE SCHNITGER ORGELET I ST MICHAELIS DOMKIRKE I ZWOLLE, NEDERLAND

De fleste kjenner Preludium og fuge i Ess dur som et av Bachs mest monumentale orgelverker, blant annet ofte brukt som bryllupsmusikk. Mindre kjent er det kanskje at Bach selv utga preludiet og fugen i 1731 som henholdsvis første og siste sats i en til sammen 27 satser lang samling under navnet Clavierübung III. De fleste av satsene er kunstferdige koralbearbeidelser ordnet med forbilde av messens ulike ledd, derfor går samlingen også under navnet Bachs "orgelmesse".

Innspillingen er gjort på et orgel av den legendariske orgelbyggeren Arp Schnitger. Orgelet i Zwolle, Nederland, bygd i 1721, var det siste han bygde. "Clavierübung III" sammenfatter på en spesiell måte hele Bachs polyfone mesterskap som komponist og orgelmester. Kombinasjonen av det monumentale barokkorgelet og den storslagne akustikken i Zwolle Domkirke (Nederland), gjør denne dobbel cd-en til en spesiell orgelopplevelse.

 

PERFORMED BY ONE OF NORWAY'S LEADING ORGANISTS ON A BAROQUE ORGAN FROM BACH'S OWN TIME

 Most people know Prelude and Fugue in E-Flat Major as one of Bach's most monumental organ works, often used as wedding music. What is perhaps not so well known is that Bach himself published the prelude and the fugue in 1739 as the first and last movement, respectively, of a collection consisting of 27 movements and entitled Clavierübung III. Most of the movements are elaborate chorale adaptations arranged according to the different parts of the mass and are therefore also referred to as Bach's "organ mass."

The music was recorded in Zwolle, the Netherlands, on an organ built in 1721 by the legendary organ builder, Arp Schnitger, the last one he made. Clavierübung III brings together in a special way all of Bach's polyphonic mastery as composer and organ master. The combination of the monumental baroque organ and the magnificent acoustics in Zwolle Cathedral makes this double CD a special organ listening experience.

As cathedral organist at Oslo Cathedral, Kåre Nordstoga frequently performs a large repertoire, which has included two popular concert series with Bach’s complete organ works. His recordings include the organ music of Bach, Brahms, Franck, Widor, and Liszt, all of Bach’s violin sonatas recorded on the cathedral’s chancel organ in collaboration with violinist Geir Inge Lotsberg, as well as several recordings of Norwegian organ music. Nordstoga is an active concert organist. In recent years he has been soloist with the symphony orchestras of Oslo, Bergen, and Trondheim, and he has been invited to organ festivals abroad, including Aarhus, Notre Dame in Paris, and Musashino Cultural Center in Tokyo.

 

ANMELDELSER

Mektig Bach på orgel
“Resultatet er overveldende. For én ting er at Nordstoga spiller med lytefri teknikk. Men han tar også musikken i besittelse med stor autoritet, finner den vekten som fraseringene skal ha i forhold til hverandre, gir orgelet et rom å klinge ut i der musikken kommer helt til sin rett. Formatet er stort, i dobbel forstand. Musikken overgår det meste annet som er skrevet for dette instrumentet, og Nordstoga spiller opp mot det aller beste som finnes av innspillinger.”
Ståle Wikshåland - Dagbladet LWC1012_dagbladet.pdf

Høytid - Favner en epokes musikalske viten
“Hans «wohltemperierte Klavier» ble klavermusikkens Gamle Testamente. Hans Clavierübung III ble noe tilsvarende for orgelmusikken – en oppsummering av en hel epokes erfaringer om kontrapunktisk musikk og om hvordan man formidler den via et av musikkhistoriens mest overveldende instrumenter. På den nye platen går Kåre Nordstoga i nærkamp med dette fryktinngytende verket. Han sitter ved Schnitgerorgelet i St. Michaelis domkirke i den nederlandske byen Zwolle og forvandler med suveren musikalitet orgelmusikkens gamle testamente til stor, nåtidig kunst. Dette er en plate som maner til høytid. En plate med stor klang og høy himmel.”
Peter Larsen - Bergens Tidende LWC1012_bergenstidende_del.pdf

“Nordstoga er domorganist i Oslo domkirke, men tok turen til St. Michaelis-kirka i Zwolle i Nederland, der det er et superinstrument å gå løs på. Han tok for seg Bach-verket som varer 105 minutter, og resultatet er voldsomt imponerende.” 
Geir Hovensjø - Østlendingen LWC1012_ostlendingen.pdf

Dypt, dypt der nede - Kåre Nordstogas orgelspill fremhever Bachs paradokser
“I den fremragende omslagsteksten som følger med denne utgivelsen, skriver professor Ove Kristian Sundberg at «det synes som om Bach ved inngangen til det siste tiår av sitt liv går inn i seg selv og arbeider seg ned i både åndshistorien og sin egen livshistorie. ». Bachs karriere tolkes som en lang meditasjon både over hans personlige troserfaring, over kirkehistorien, og i siste instans også som en avsluttende metarefleksjon over kunsten. Det er nå han skriver Die Kunst der Fuge og Musikalisches Opfer, de to verkene hvor han klarest. Formulerer musikken som en autonom kunstform med med egne regler og egne rom. Clavierübung III står ved inngangen til denne perioden, men har ikke slike pretensjoner om autonomi. Tvert imot: Den er en stor samling stykker med umiddelbar tilknytning til den protestantiske kirken og dens grunntekster og – ritualer: budene, katekismen, messen og bønnen. Her er det store og mindre forspill og salmebearbeidelser, og bare helt til slutt noen stykker uten klar religiøs referanse, men med symbolikken helt nær overflaten. (…) Her spiller domorganisten i Oslo, Kåre Nordstoga, på det praktfulle orgelet i St. Mikaelskirken i Zwolle i Nederland, bygget tidlig på 1720-tallet av den store orgelbyggeren Arp Schnitger og hans sønner. Nordstogas klare, rolige, men temperamentsfulle stil bekrefter en slik fordypet lytting, eller snarere: Den styrker følelsen av at Bach selv fordyper seg. Og slik fremstår den siste fasen i hans liv som slutten på en hel epoke, jeg blir fristet til å si at disse orgelstykkene låter som slutten på fordypningens musikkhistorie. (…) Dette paradokset er en vakker og vedvarende spenning også i Nordstogas spill: Det er vakkert på ganske enkelt vis, samtidig som det etterlater en utfordrende usikkerhet om hva det egentlig er vi hører, hvilken historie vi innlemmes i. Spenningen finnes faktisk også i selve instrumentet. (...) vi vet bare at vi hører et instrument som tross all rekonstruksjon har hatt et langt liv, og mange tider klinger i det, som de klinger i musikken.”
Erling Sandmo - Morgenbladet LWC1012_morgenbladet.pdf

En fantastisk Bach-cd
“Og Kåre Nordstoga setter lytteren rett inn i den riktige stemningen fra første tone. Det mektige bruset fra Ess-dur preludiet treffer trommehinnene slik det skal - og innleder snaue to timer med velklang - takket være organist, orgel og komponist. Nordstoga spiller på et barokk-orgel og gjengivelsen er sikkert ikke så langt unna det ideale som Johann Sebastian Bach hadde for denne musikken. Dette er stor kunst - intet mindre!”
Trond Erikson – Smaalenene LWC1012_smaalenene.pdf

Komplekse tolkingar
"Få verk kling så massive og altomfattande som Bach sine orgelstykke. Dei inneheld heile den store variasjonen av former og stemningar – og «Clavierübung III» frå 1739 er ikkje noko unntak. Frå den monumentale opninga, «Preludium i ess-dur» og vidare til det etterfølgjande, heilt i andre enden kontemplative «Kyrie», er spennvidda alt belyst. (…) Domorganist og professor Kåre Nordstoga står bak innspelinga som er gjort på Schnitgerorgelet i Zwolle i Nederland. Organisten syner veg frå det omfattande preludiet til den avsluttande fuga som rammar inn duettar og heile 21 koralforspel til ei rekkje protestantiske salmar. Nordstoga gjev oss stykke for stykke med ein med innsikt i variasjonen og stemninga, og an byd på fraser som opplevast grundig gjennomtenkt. Bach sitt særeigne varemerke, den klanglege rikdomen og logikken blanda med det uventa, kjem utan tvil til sin rett. Nordstoga si tolking er solid, organisk og velforma; heilt enkelt grunnleggjande musikalsk – og plata står att mellom årets verkeleg sterke klassiske utgjevingar."
Ida Habbestad - Dagsavisen LWC1012_dagsavisen.pdf

"Kåre Nordstogas gjengivelse av preludiene, messe-satsene og andre stykker som utgjør tredje del av Bachs Clavierübung, innspilt på orgelet i St Michaelis-kirken, Zwolle i Nederland, har også basis i solid musikkunnskap. Dette er ikke akkurat musikk som lar utøveren briljere, men Nordstoga leverer fremførelser som belønner oppmerksom lytting."
Martin Anderson - Klassisk musikkmagasin LWC1012_klassisk_musikkmagasin.pdf

"Det klinger ikke bare mektig, men overveldende,med stor romklang, samtidig med at Nordstogas registrering er en kunst i seg selv."
Arnfinn Bø-Rygg- Stavanger Aftenblad LWC1012_stavanger_aftenblad.pdf

"This is the most beautiful and satisfying organ recording to come my way in a long time, and, as far as I’m concerned, Nordstoga outclasses Simon Preston, Kevin Bowyer, and Helmut Walcha in this work. Absolutely recommended for a great playing, outstanding recording, and spiritual uplift."
Jerry Dubins - Fanfare LWC1012_Fanfare.pdf

 

 

 

Sporliste

CD I

 

01.PRAELUDIUM PRO ORGANO PLENO BWV 552, 1 – 08:54

02. KYRIE, GOTT VATER IN EWIGKEIT BWV 669 – 04:15

03. CHRISTE, ALLER WELT TROST BWV 670 – 05:32

04. KYRIE, GOTT HEILIGER GEIST BWV 671 – 04:29

05. KYRIE, GOTT VATER IN EWIGKEIT BWV 672 – 01:35

06. CHRISTE, ALLER WELT TROST BWV 673 – 01:22

07. KYRIE, GOTT HEILIGER GEIST BWV 674 – 01:32

08. ALLEIN GOTT IN DER HÖH SEI EHR BWV 675 – 03:18

09. ALLEIN GOTT IN DER HÖH SEI EHR BWV 676 – 05:19

10. FUGHETTA SUPER ALLEIN GOTT IN DER HÖH SEI EHR BWV 677 – 01:26

11. DIES SIND DIE HEILGEN ZEHN GEBOT BWV 678 – 04:53

12. FUGHETTA SUPER DIES SIND DIE HEILGEN ZEHN GEBOT BWV 679 – 02:11

13. WIR GLAUBEN ALL AN EINEN GOTT BWV 680 – 03:06

14. FUGHETTA SUPER WIR GLAUBEN ALL AN EINEN GOTT BWV 681 – 01:36

 

CD II

 

01. VATER UNSER IM HIMMELREICH BWV 682 – 07:10

02. VATER UNSER IM HIMMELREICH BWV 683 – 01:42

03. CHRIST, UNSER HERR, ZUM JORDAN KAM BWV 684 – 04:42

04. CHRIST, UNSER HERR, ZUM JORDAN KAM BWV 685 – 01:17

05. AUS TIEFER NOT SCHREI ICH ZU DIR BWV 686 – 05:57

06. AUS TIEFER NOT SCHREI ICH ZU DIR BWV 687 – 04:51

07. JESUS CHRISTUS UNSER HEILAND, DER VON UNS DEN ZORN GOTTES WANDT BWV 688 – 04:11

08. FUGA SUPER JESUS CHRISTUS UNSER HEILAND BWV 689 – 04:24

09. DUETTO I BWV 802 – 02:48

10. DUETTO II BWV 803 – 03:34

11. DUETTO III BWV 804 – 03:06

12. DUETTO IV BWV 805 – 03:48

13. FUGA A 5 CON PEDALE PRO ORGANO PLENO BWV 552,2 – 07:02

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Bach, Johann Sebastian: Sonatas - Nordstoga, Kåre (orgel)

«Bach – Sonatas» er den fjerde dobbel-CD-en i en serie på ni utgivelser, hvor domorganist Kåre Nordstoga spiller Bachs orgelmusikk på historiske instrumenter rundt om i Europa. “Bach — Sonatas” is the fourth double CD in a series of nine releases of Oslo Cathedral organist Kåre Nordstoga playing Bach’s organ music on historic instruments around Europe. 

 
 
 
Bach: Toccatas, Preludes and Fugues - Nordstoga, Kåre (orgel)

På sin niende og tiende av i alt fjorten CD-er med Bachs samlede orgelverker samler Kåre Nordstoga mye av det som ikke er samlet fra komponistens side, preludier og fuger. 

 
 
Bach: Concerts And Choral Preludes - Nordstoga, Kåre (orgel)

Bach på Silbermann-orgelet i Arlesheim Domen i Sveits fremført av Domorganist Kåre Nordstoga! 

 
 
 
Bach, Johann Sebastian: Schübler- Og Leipzigkoraler - Nordstoga, Kåre (orgel)

Den 5. og 6. platen i serien med samtlige av Bachs orgel-verker er spilt inn i St. Martini-kirken i Groningen, på et orgel som representerer noe av det edleste av barokktidens klangkunst. Instrumentet tilskrives gjerne den kjente orgel-bygger på slutten av 1600-tallet, Arp Schnitger, men det har en lang tilblivelseshistorie helt tilbake til 1450. 

 
 
 
The Organ of Oslo Cathedral - Nordstoga, Kåre (orgel)

Midt i prosjektet med å spille inn J.S. Bachs samlede verker for orgel har domorganist Kåre Nordstoga hatt overskudd til å gi ut en plate med orgelperler fra Oslo Domkirke. In the middle of recording the collected organ works of J. S. Bach, cathedral organist Kåre Nordstoga has found the energy to release an album of gems for the organ from Oslo Cathedral. 

 
 
 
Eivind Groven Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Eivind Groven er et kjent navn i norsk musikkhistorie. Kanskje kjenner vi ham best som mannen bak «pausesignalet» og «kjenningssignalet» NRK brukte i en årrekke.  

 
Catharinus Elling Works for Piano: Et Kjærlighetsdikt - Alver, Rune (piano)

Rune Alvers nye utgivelse «Et kjærlighetsdikt – Catharinus Elling Works for Piano» byr på klavermusikk med stort mangfold. Her kan man lytte til sjarmerende, presist formulerte småstykker og stort anlagte klaververker. 

 
Påsketid - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Båtnes, Elise (violin) / Nordstoga, Kåre (organ)

Tre av landets fineste musikere på sine instrument; mezzosopran Marianne Beate Kielland, fiolinist Elise Båtnes og organist Kåre Nordstoga, har nå gått sammen om å lage platen «Påsketid», der salmer fra alle påskens stemninger er med. Three of Norway’s finest musicians, mezzo-soprano Marianne Beate Kielland, violinist Elise Båtnes, and organist Kåre Nordstoga, have collaborated on the album “Påsketid”, with hymns that convey all the moods of Easter. 

 
Bach, Johann Sebastian: Sonatas - Nordstoga, Kåre (orgel)

«Bach – Sonatas» er den fjerde dobbel-CD-en i en serie på ni utgivelser, hvor domorganist Kåre Nordstoga spiller Bachs orgelmusikk på historiske instrumenter rundt om i Europa. “Bach — Sonatas” is the fourth double CD in a series of nine releases of Oslo Cathedral organist Kåre Nordstoga playing Bach’s organ music on historic instruments around Europe. 

 
 
 
The Steinmeyer Organ in Nidaros Cathedral - Draagen, Magne H. (organ)

I mai 2014 stod orglet gjenreist til sin opprinnelige prakt, og etter å ha stått «vingeklippet» i over 50 år har Steinmeyer-orglet i Nidarosdomen igjen inntatt posisjonen som et av Europas største og flotteste katedralorgler. 

 
 
 
Habbestad, Kjell: Gaudeamus - Rise, Harald (orgel)

På denne CD-en fra LAWO Classics har organisten og professor i kirkemusikk ved Institutt for musikk, NTNU, Harald Rise, tatt for seg de fleste av komponisten Kjell Habbestad, orgelverker, skrevet i et tidsrom fra 1976 og til 2007. Det dreier seg om verker bestilt til orgelinnvielser, tilegnet utøvere, eller verker som er hommage'r til andre komponister. 

 
 
 

×Tips en venn

Bach Clavierübung III <span>-</span> Nordstoga, Kåre (orgel) Bach Clavierübung III Nordstoga, Kåre (orgel)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.145.77.114)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt