Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt. The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten.

  • LWC1218 Katalognummer
  • 7090020182407 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Den Norske Operaen og Ballett, Oslo Innspillingssted
  • 2021 Utgivelsesår

Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt. The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten.
Les mer

 

Produktbeskrivelse

NORSKE OPERAOUVERTURER

Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt.

Med denne utgivelsen ønsker Operaorkestret å gjøre denne musikken tilgjengelig for lytterne, for på den måten å kunne skape ny interesse for og debatt omkring hvorfor denne delen av vår kulturarv får ligge urørt. Denne innspillingen ville aldri kommet til uten pensjonert kapellmester Terje Boye Hansens utrettelige arbeid for den norske musikkarven og operalitteraturen.

Ingar Heine Bergby er en av Norges mest anerkjente orkesterdirigenter, med stor produksjon innenfor klas­sisk musikk, opera, samtids- og crossovermusikk. Han har markert seg som en kunstner med klart formende kraft, og med stor pasjon og engasjement i sitt arbeid. Bergby ble født i 1964 i Sarpsborg, og hans musikalske familie bragte ham inn i den lokale korpsbevegelsen. Han utdannet seg som klarinettist med professor Richard Kjelstrup ved Norges musikkhøgskole. Senere studerte han orkesterdireksjon med professor Karsten Ander­sen samme sted, og ved Sibeliusakademiet med Jorma Panula som direksjons-lærer. Han tok diplomeksamen i orkesterdireksjon ved Norges musikkhøgskole i 1991 med beste karakter.

Operaorkestret består av 101 fulltidsansatte orkester­musikere og har de senere årene etablert seg blant Norges fremste orkestre. Gjennom sesongen medvirker de i rundt 160 opera- og ballettforestillinger, og de spiller hver sesong tre eller fire større symfoniske konserter på Oper­aens hovedscene. Orkestret kan føre sin historie tilbake til 1827, nærmere bestemt til Strømbergs Theater, som var et av de første stedene det ble fremført opera i Norge. Ved opprettelsen av Christiania Theater i 1837 og åpningen av Nationalthe­atret i 1899 ble disse stedene orkestrets hovedsete, inntil Den Norske Opera åpnet dørene på Youngstorget i 1959.

 

NORWEGIAN OPERA OVERTURES

The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten.

With this release The Norwegian National Opera Orchestra wish to make the music accessible to listeners in the hope of generating new interest in and discussion about why this part of our cultural heritage has been left to lie untouched. The recording would never have seen the light of day without retired conductor Terje Boye Hansen’s untiring efforts on behalf of Norway’s musical heritage and Norwegian opera literature.

Ingar Heine Bergby is one of Norway’s leading conduc­tors, with many achievements within classical music, opera, and contemporary and crossover music. He has distinguished himself as an artist with the power to shape ideas and one with passion and dedication to his work. Bergby was born in 1964 in Sarpsborg, Norway into a musical family and began playing band music. He studied clarinet with Richard Kjelstrup at the Norwegian Acad­emy of Music and later orchestra conducting there with Karsten Andersen, as well as with Jorma Panula at the Si­belius Academy. He received a degree in conducting with honours from the Norwegian Academy of Music in 1991.

The Opera Orchestra, consisting of 101 full-time orches­tra musicians, has established itself in recent years as one of Norway’s leading orchestras. In the course of a season, the orchestra musicians participate in around 160 opera and ballet performances, and each season they play three to four major symphonic concerts on the main stage of the opera house. The orchestra can trace its history back to 1827, more specifically to Strømberg Theatre, one of the first venues for opera performance in Norway. Christiania Theatre, established in 1837, and the National Theatre, which opened in 1899, remained the orchestra’s headquarters until the Norwegian National Opera opened its doors at Youngstorget in 1959.

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

"A real labour of love from the Norwegian National Opera’s former conductor Terje Boye Hansen, this splendidly-performed collection of seven overtures and two dances made me avid to experience all of these forgotten works in their entirety; highlights include the Sibelius-esque music from Catharinus Elling’s Kosakkene (1894) and the Mendelssohnian overture to Martin Andreas Udbye’s Fredkulla (1859)." Katherine Cooper, Presto Music, August 2021

"Denne innspillingen vil by på overraskende nytt for alle unntatt en håndfull spesialiserte musikkvitere – og gode nyheter også: et sterkt spotlight belyser et område innen norsk musikkhistorie som har vært nesten helt ukjent til nå. Jeg trodde jeg var ganske godt informert om norsk musikk, men selv om jeg har brukt tiår på å utforske den, innrømmer jeg villig at jeg bare hadde hørt to av disse verkene før. Den slags nervesjokk nyter enhver musikkelsker å få. Jeg kan ikke nok understreke hvor viktig denne utgivelsen er, og jeg håper du tilgir at  jeg bruker litt ekstra plass på å utforske den detaljert." Martin Anderson, klassiskmusikk.com, 19.04.2022

 

 

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Maria Magdalena - Langeland, Sinikka (song, kantele) / Tomter, Lars Anders (viola) / Nordstoga, Kåre (organ)

På sin nye utgivelse «Maria Magdalena», gir Sinikka Langeland oss en spennende musikalsk tolkning av fortellingene om en av de mest framtredende kvinnene i kristendommen, basert på tekster fra Johannes- og Maria-evangeliene. I Johannesevangeliet framstilles Maria Magdalena som en modig kvinne som stod ved Jesu side i lidelse og død. Hennes møte med den opp­standne Jesus i graven er ubeskrivelig vakkert beskre­vet med en skjørhet og skjønnhet som skaper trøst og håp for den som sørger. On her new release, “Maria Magdalena”, Sinikka Langeland gives us a fascinating musical interpretation of the story of one of the most prominent women in the Christian world, based on texts from the Gospels of John and Mary. In the Gospel of John, Mary Magdalene is described as a brave woman who stood by Jesus’ side during his suffering and death. Her encounter with the resurrected Jesus at the grave is presented in indescribably lovely words, with a tenderness and beauty that inspire comfort and hope in people who are mourning. 

 
 
My Microtonal Piano - Yoshida, Sanae (piano)

With this album, Sanae Yoshida presents five new solo works for the microtonal piano by composers Eivind Buene (N), Keiko Harada (J), Øyvind Mæland (N), Michelle Agnes Magalhaes (BR) and Andreas Gundersen (N). As a musical instrument the piano is, both literally and figuratively, black and white. A paradigm of discipline and order, carefully tuned such that all intervals between the notes are the same, and that all keys, major and minor, sound with an absolute maximum of consistent, consonant clarity. 

 
Grieg - Garborg / Vinje / Ibsen - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser. 

 
 
 
Lamento - Oslo Circles / Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano)

Midt i pandemien spilte barokkensemblet Oslo Circles inn sin nye CD «Lamento» for LAWO Classics. Solisten – mezzosopran Marianne Beate Kielland – er gruppens mangeårige samarbeidspartner, og sammen presenterer de melankolsk og vakker italiensk barokkmusikk fra 1600-tallet. In the midst of the pandemic the baroque ensemble Oslo Circles recorded its new CD, “Lamento”, for LAWO Classics. The soloist — mezzo-soprano Marianne Beate Kielland — has performed with the group for many years, and together they present beautiful and melancholy Italian baroque music from the seventeenth century. 

 
 
Kühmstedt / van Eyken / Reubke for Organ - Schiager, Halgeir (orgel)

Organist Halgeir Schiager ønsker med denne CD-en å vise eksempler på utviklingstrekk som preger tysk orgelmusikk midt på 1800-tallet. I denne perioden påvirkes orgelmusikken i økende grad av det symfoniske orkesteret. Dette gjør seg gjeldene i stadig større orgler med flere klangfarger og i musikk som får en mer bevegelig dynamikk. Organist Halgeir Schiager’s intention with this CD is to present examples of developments characterizing German organ music in the mid-1800s. During this period, organ music was influenced to an ever-increasing extent by the symphony orchestra. This change was evident in the building of ever larger organs with a greater range of timbres, and in the music with its more variable dynamics. 

 
 
Magical Memories - Helseth, Tine Thing (trumpet) / Nordstoga, Kåre (organ)

Tine Thing Helseth og Kåre Nordstoga spilte inn albumet «Magical Memories» i Oslo domkirke, under Norges lockdown i slutten av august og begynnelsen av september 2020. De jobbet fra sent på kvelden til de tidlige morgentimene for å få den perfekte lyden. Trumpeter Tine Thing Helseth and organist Kåre Nordstoga recorded the album “Magical Memories” in Oslo Cathedral during Norway’s lockdown in late August / early September 2020. They worked from late in the evening into the early hours of the morning to carefully capture the perfect sound. 

 
 

×Tips en venn

Norwegian Opera Overtures <span>-</span> The Norwegian National Opera Orchestra Norwegian Opera Overtures The Norwegian National Opera Orchestra

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 44.221.66.130)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt