Popelka og KORK tar for seg to av de seneste symfoniene, nr. 39 og 40. Mozart skrev sine tre siste symfonier (39-41) i en hektisk periode sommeren 1788. Skrevet flere år før Beethoven nådde sine symfoniske høyder, er det en til da uhørt symfonisk tyngde i Wolfgangs symfoniske avslutning. Selv om det ikke alltid er så lett å knytte musikken til konkrete hendelser i Mozarts liv, er det likevel som han i større grad har noe på hjertet. Ikke minst gjelder det den ikoniske Symfoni nr. 40, et av de få stykkene Mozart skrev i en molltoneart. Popelka and KORK turn to two of the last symphonies, no. 39 and 40. Mozart wrote his last three symphonies (39-41) during a hectic period in the summer of 1788. Written a number of years before Beethoven attained his symphonic heights, there is an as yet unprecedented symphonic gravity in Mozart’s final symphonies. Although it is not always easy to connect the music to concrete events in Mozart’s life, he seems nevertheless to have something of consequence on his mind — in particular with regard to the iconic Symphony no. 40, one of the few pieces Mozart wrote in a minor key.

  • LWC1258 Katalognummer
  • 7090020182803 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT / 352.8 KHZ Masterfiler
  • NRK Store Studio, Oslo Innspillingssted
  • 2023 Utgivelsesår

Popelka og KORK tar for seg to av de seneste symfoniene, nr. 39 og 40. Mozart skrev sine tre siste symfonier (39-41) i en hektisk periode sommeren 1788. Skrevet flere år før Beethoven nådde sine symfoniske høyder, er det en til da uhørt symfonisk tyngde i Wolfgangs symfoniske avslutning. Selv om det ikke alltid er så lett å knytte musikken til konkrete hendelser i Mozarts liv, er det likevel som han i større grad har noe på hjertet. Ikke minst gjelder det den ikoniske Symfoni nr. 40, et av de få stykkene Mozart skrev i en molltoneart. Popelka and KORK turn to two of the last symphonies, no. 39 and 40. Mozart wrote his last three symphonies (39-41) during a hectic period in the summer of 1788. Written a number of years before Beethoven attained his symphonic heights, there is an as yet unprecedented symphonic gravity in Mozart’s final symphonies. Although it is not always easy to connect the music to concrete events in Mozart’s life, he seems nevertheless to have something of consequence on his mind — in particular with regard to the iconic Symphony no. 40, one of the few pieces Mozart wrote in a minor key.
Les mer

 
 

Produktbeskrivelse

«HELE LANDETS ORKESTER» MØTER MOZART

Denne utgivelsen er den første av to CD-er hvor Kringkastingsorkestret med sjefdirigent tolker W.A. Mozarts symfonier.

Siden starten av Petr Popelkas periode som sjefdirigent, har samarbeidet mellom ham og Kringkastingsorkestret slått gnister. Popelka har en egen evne til å gå entusiastisk inn i alle typer musikk, fra den klassiske kanon til samtidsmusikk og urfremføringer. Entusiasmen går også inn i arbeidet med de minste detaljer, viktige for å få en tolkning til å skille seg ut i mengden. Ikke minst gjelder dette når det kommer til Mozart, som ikke kan sies å være underrepresentert på platemarkedet. Likevel, når Petr Popelka først bestemmer seg for å gå løs på Mozart med «hele landets orkester», er det grunn til å spisse ørene. 

Popelka og KORK tar for seg to av de seneste symfoniene, nr. 39 og 40. Mozart skrev sine tre siste symfonier (39-41) i en hektisk periode sommeren 1788. Skrevet flere år før Beethoven nådde sine symfoniske høyder, er det en til da uhørt symfonisk tyngde i Wolfgangs symfoniske avslutning. Selv om det ikke alltid er så lett å knytte musikken til konkrete hendelser i Mozarts liv, er det likevel som han i større grad har noe på hjertet. Ikke minst gjelder det den ikoniske Symfoni nr. 40, et av de få stykkene Mozart skrev i en molltoneart. Da er det som regel alvor. Den pulserende melodien i starten kjenner «alle», og Mozart er fortsatt en av våre mest innspilte komponister. Kan det være plass til enda en tolkning? Når Norges mest rytmiske og sjanger-fleksible orkester møter en tsjekkisk mesterdirigent, mener vi absolutt det!

 

“THE WHOLE LAND’S ORCHESTRA” MEETS MOZART

This release is the first of two CDs on which the Norwegian Radio Orchestra (KORK) with chief conductor Petr Popelka interprets symphonies of W.A. Mozart.

Theirs has been a scintillating collaboration ever since the beginning of Popelka’s tenure as the orchestra’s principal conductor. Popelka has a special gift for immersing himself enthusiastically in all kinds of music, from the classical canon to contemporary music and premiere performances. This enthusiasm also manifests itself in his focus on the most minute details, so important if an interpretation is to stand out from the rest. This is especially the case with Mozart, who can hardly be said to be underrepresented in the recording market. Thus, when Petr Popelka first decides to launch into Mozart with “the whole land’s orchestra”, there is every reason to prick up one’s ears.

Popelka and KORK turn to two of the last symphonies, no. 39 and 40. Mozart wrote his last three symphonies (39-41) during a hectic period in the summer of 1788. Written a number of years before Beethoven attained his symphonic heights, there is an as yet unprecedented symphonic gravity in Mozart’s final symphonies. Although it is not always easy to connect the music to concrete events in Mozart’s life, he seems nevertheless to have something of consequence on his mind — in particular with regard to the iconic Symphony no. 40, one of the few pieces Mozart wrote in a minor key. This usually means it’s serious. “Everyone” knows the pulsating melody at the beginning, and Mozart remains one of our most recorded composers. So is there really room for yet another interpretation? When Norway’s most rhythmic and genre-flexible orchestra meets a Czech master conductor, we say, yes, absolutely!

 

 

REVIEWS/ANMELDELSER:

“There’s a lot to this performance!”  Radio France 

"The now 37-year-old Czech Petr Popelka, principal conductor of the Vienna Symphony Orchestra, was in the same position with the Norwegian Radio Orchestra when he recorded these Mozart symphonies. Now, a new recording of Symphonies Nos. 39 and 40 is not necessarily what one would have painfully waited for. But Popelka puts such an individual stamp on the 39th Symphony in particular that we decided to feature this album. He begins the 39th Symphony briskly and freshly, with a very bright and clear sound, so that the music appeals immediately. The rhetorically formulated Andante of moto also commands the listener’s attention. The last two movements are very lively and sparkle with original ideas for arrangement. It all seems so spontaneous that it is a pure joy. Popelka conducts the first movement of the 40th Symphony very briskly. The Andante is alive with fine momentum, the Minuet is vital and fluid. The finale sounds very dance-like and at the same time rich in contrast. Overall, this interpretation is less characteristic than that of the 39th Symphony." Remy Franck, pizzicato.lu, 22.09.2023

"it is a relevant testimony of a conductor whose notoriety can only continue to grow." "Throughout this disc, we discover diligent musicians, systematically up-to-date" "Symphony No. 39 is a great success with this mixture of controlled generosity and tone. From the first measures, the ear is attracted by this accuracy of tone and the beautiful balance between the sections" Crescendo, 23.10.23

Sporliste

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756–91)

       Symfoni nr. 39 i Ess-dur, K.543

1)    I. Adagio; Allegro /// 09:57

2)    II. Andante con moto /// 07:29

3)    III. Menuetto e Trio /// 03:36

4)    IV. Allegro /// 05:24

 

       Symfoni nr. 40 i g-moll, K.550

5)    I. Molto allegro /// 06:58

6)    II. Andante /// 09:11

7)    III. Menuetto /// 03:42

8)    IV. Allegro assai /// 06:56

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Jean Sibelius: Orchestral Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Popelka, Petr (conductor) / Norwegian Radio Orchestra

På denne platen tar Marianne Beate Kielland, Kringkastingsorkestret og Petr Popelka nettopp for seg mange av disse orkestrerte sangene. Resultatet er en fortettet utgivelse med 18 sanger, med tekster fra dikt av kjente svenske og finske poeter, hvor Sibelius forteller om kjærlighet, svik, sorg, og savn. Å få spille inn Sibelius orkestrerte sanger har vært en stor drøm for Marianne Beate Kielland. Resultatet har blitt en sterk plate, full av følelser og vakre toner, og vidunderlig klangbehandling av Kringskastingsorkestret under ledelse av sjefdirigent Petr Popelka. On this recording Marianne Beate Kielland and the Norwegian Radio Orchestra under conductor Petr Popelka have engaged with many of these orchestrated versions, producing an intense album of eighteen songs based on poems of familiar Swedish and Finnish poets, in which Sibelius tells of love, betrayal, grief and longing. Marianne Beate Kielland has long dreamed of recording the orchestrated songs of Sibelius. The result is an outstanding album filled with feeling and beautiful music, and the scintillating sound of the Norwegian Radio Orchestra under Chief Conductor Petr Popelka. 

 
Olli Mustonen: String Quartet No. 1 and Piano Quintet - Mustonen, Olli (piano) / Engegård Quartet

Denne utgivelsen er en viktig milepæl i samarbeidet mellom Engegårdkvartetten og den finske komponisten og pianisten Olli Mustonen. Verkene vi får høre på CD-en er Mustonens strykekvartett nr. 1 fra 2016, bestilt og urfremført av Engegårdkvartetten, og et litt tidligere verk – klaverkvintetten fra 2014 – her framført av Mustonen selv, i samspill med kvartetten. This release is an important milestone in the collaboration between the Engegård Quartet and Finnish composer and pianist Olli Mustonen. The recording includes Mustonen's String Quartet No. 1 from 2016, commissioned and premiered by the Engegård Quartet, and a slightly earlier work, the Piano Quintet from 2014. 

 
Frederick Delius: A Mass of Life - Bergen Philharmonic Orchestra / Sir Elder, Mark (conductor) / Williams, Roderick (baritone) / Huckle, Claudia (contralto) / Summerfield, Gemma (soprano) / Tødenes, Bror Magnus (tenor) / Bergen Philharmonic Choir / Edvard Grieg Kor / Collegium Musicum Choi

Sir Mark Elder er en av vår tids ledende dirigenter, og er musikksjef ved Hallé-orkesteret i Manchester samt første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Roderick Williams er en av de mest etterspurte barytoner i dag, og opptrer med ledende orkestre og i anerkjente operahus. Gemma Summefield regnes som en av de mest spennende unge sangerne i dag, og synger både opera og konserter med orkester. Claudia Huckle er en ettertraktet alt som synger med ledende orkestre, og som har medvirket på flere kritikerroste innspillinger. Bror Magnus Tødenes har sunget med Bergen Filharmoniske Orkester flere ganger og regnes som en av Skandinavias fremste sangere. Hele tre kor medvirker på innspillingen, ledet av kormester Håkon Matti Skrede. De strålende bergenske korkreftene har gjort seg bemerket gjennom flere store satsninger, ikke minst i Brittens Peter Grimes, Wagners Parsifal, Brahms’ rekviem og Mahlers andre symfoni. Sir Mark Elder is one of the leading conductors of our time, and is Music Director at the Hallé Orchestra in Manchester as well as Principal Guest Conductor of the Bergen Philharmonic Orchestra. Roderick Williams is currently one of the most sought-after baritones, performing with leading orchestras and in renowned opera houses. Gemma Summerfield is considered one of the most exciting young singers today, and sings both opera and concerts with orchestras. Claudia Huckle is an in-demand contralto who sings with leading orchestras and has appeared on several critically acclaimed recordings. Tenor Bror Magnus Tødenes has sung with the Bergen Philharmonic Orchestra on several occasions and is considered one of Scandinavia’s most gifted singers. Three choirs participate in this recording, conducted by choirmaster Håkon Matti Skrede. These brilliant Bergen choirs have made a name for themselves with several major performances, not least Britten's Peter Grimes, Wagner's Parsifal, Brahms’s A German Requiem, and Mahler's Symphony No. 2. 

 
Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet - Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone)

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music. 

 

×Tips en venn

W.A. Mozart: Symphonies Nos. 39 & 40 <span>-</span> Norwegian Radio Orchestra / Popelka, Petr (conductor) W.A. Mozart: Symphonies Nos. 39 & 40 Norwegian Radio Orchestra / Popelka, Petr (conductor)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.207.255.67)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt