GRISEYS GLEMTE UNGDOMSVERK
Det skulle ta nesten 50 år før Grisey's ungdomsverk Mégalithes (1969) for 15 messingblåsere fikk sin norgespremiere. Til åpningen av nyMusikks festival Only Connect i 2018 fremførte NyNorsk Messingkvintett og Brasskompaniet verket under ledelse av dirigent Halldis Rønning. Denne innspillingen dokumenterer dette særegne konsertprosjektet.
Stående på ulike avsatser oppover etasjene i Vinterhagen på Sentralen, fremførte musikere og dirigent Mégalithes slik det var tenkt fra komponistens hånd, en utforsking av rommets akustiske muligheter og hvor publikum blir omringet av lyd.
Til denne konserten ble det også bestilt et helt nytt elektroakustisk verk av den norske komponisten Anders Tveit. Bjørnar Habbestad, kunstnerisk leder for NyMusikk hadde programideen og tok initiativet til bestillingen. Ideen var et nytt verk som gikk inn i en klanglig samtale med Gérard Grisey.
Resultatet ble det elektroakustiske stykket Untitled echoes for adjacent rooms. Listening to Gérard Grisey, (2018) av Anders Tveit, der Tveit bruker fragmenterte og elektronisk behandlede råopptak fra musikernes fremførelse av Mégalithes. Under urfremføringen på Sentralen ble publikum invitert med på en lydvandring gjennom trapper og avsatser mens Tveit bearbeidet den elektroakustiske musikken i sanntid over en rekke høyttalere montert i etasjene.
Verket har en sterk kompositorisk signatur, samtidig som det samtaler med og supplerer Megalithes og slik sett gir oss forståelse av hvor mye Gérard Grisey har betydd for dagens komponister innenfor samtidsfeltet.
GRISEY'S FORGOTTEN EARLY WORKS
It took nearly 50 years for Gérard Grisey’s early work Mégalithes for 15 brass instruments (1969) to receive its premiere performance in Norway. NyNorsk Messingkvintett and Brasskompaniet conducted by Halldis Rønning performed the work in 2018 for the opening of nyMusikk's international contemporary music festival Only Connect. The recording documents this unique concert project.
Standing on different landings from the ground floor up at Vinterhagen bar in the Oslo event centre Sentralen, the musicians and conductor performed Mégalithes as it was envisioned by the composer, exploring the acoustic possibilities of the space while surrounding the audience with sound.
A brand new electro-acoustic work by Norwegian composer Anders Tveit was also commissioned for this concert. Bjørnar Habbestad, artistic director of NyMusikk, had the idea for the programme and commissioned a work intended to engage in a tonal conversation with Gérard Grisey.
The result was the electro-acoustic piece Untitled Echoes for Adjacent Rooms. Listening to Gérard Grisey (2018) by Anders Tveit, in which Tveit uses fragmented and electronically processed raw recordings from the musicians’ performance of Mégalithes. During the Sentralen premiere the audience was invited to move between the stairs and the landings while Tveit made adjustments to the electro-acoustic music in real time via a number of strategically placed loudspeakers.
The work has a strong compositional signature, while at the same time conversing with and complementing Mégalithes and thereby helping us to understand how much Gérard Grisey has meant for today’s composers in the contemporary field.
Gérard Grisey (1946 - 1998)
Mégalithes
1) Mégalithes v.3: 60 /// 01:39
2) Mégalithes v.3: 5 - 2, 97 /// 01:49
3) Mégalithes v.3: 73 /// 01:15
4) Mégalithes v.3: 37 /// 00:41
5) Mégalithes v.3: 120 /// 02:02
6) Mégalithes v.3: 30, 180, 17 /// 04:00
Anders Tveit (* 1977)
7) Untitled Echoes for Adjacent Rooms. Listening to Gérard Grisey. /// 10:33
8) Mégalithes v.7: 180 /// 03:12
9) Mégalithes v.7: 37, 5 - 2, 97 /// 02:32
10) Mégalithes v.7: 73, 60, 120 /// 04:57
11) Mégalithes v.7: 30, 17 /// 00:57
Kommentarer