Albumet med tittelen Lockdown Miniatures er et tidsbilde av en helt unik periode i vår tid.
Debutalbumet er også et portrett av en av sin generasjons mest spennende gitarister, og Aurora
Records gleder seg over å presentere et 11-spors album spekket med kontrastfylte miniatyrer for
solo gitar. Utgivelsesdato: 23.september 2022.



Aurora Records is proud to present the debut album of the Norwegian guitarist Ole Martin Huser
Olsen. Lockdown Miniatures describes an extraordinary time period of global lockdowns and crises.
It is also a portrait of one of this generation’s most intriguing guitarists. The debut album presents
an 11-track album filled with contrasting miniatures for solo guitar. Release date: September 23rd,
2022.

  • ACD5109 Katalognummer
  • 07090057990044 EAN
  • NOLFA2201 Produktnummer
  • CD Format
  • Mikaelskirken, Oslo Innspillingssted
  • 2022 Utgivelsesår
  • Klikk her    Digital nedlastning
  • På lager Tilgjengelighet

Albumet med tittelen Lockdown Miniatures er et tidsbilde av en helt unik periode i vår tid.
Debutalbumet er også et portrett av en av sin generasjons mest spennende gitarister, og Aurora
Records gleder seg over å presentere et 11-spors album spekket med kontrastfylte miniatyrer for
solo gitar. Utgivelsesdato: 23.september 2022.



Aurora Records is proud to present the debut album of the Norwegian guitarist Ole Martin Huser
Olsen. Lockdown Miniatures describes an extraordinary time period of global lockdowns and crises.
It is also a portrait of one of this generation’s most intriguing guitarists. The debut album presents
an 11-track album filled with contrasting miniatures for solo guitar. Release date: September 23rd,
2022.
Les mer

Før: 199 NOK

: 189 NOK

Rabatt: 5 %

Velg antall  

Produktbeskrivelse

- Denne innspillingen er en ren tilfeldighet, og ville ikke ha kommet i stand om det ikke hadde vært for én omfattende og meget uheldig omstendighet, og en mindre men desto heldigere en. Pandemien må bli en viss motvillig takk til del, all den tid disse verk hverken ville ha blitt skrevet eller langt mindre innspilt uten den. En heldigere omstendighet var en tilfeldig bemerkning som falt etter en konsert hvor jeg nettopp hadde fremført de fleste av disse miniatyrene: «...men dette er jo en plate!». Dagen etter ringte jeg Audun Strype og spurte når han var ledig. - Ole Martin Huser Olsen 

 

Verkene på denne platen er preget av dype musikalske motsetninger, og har ved førsteørekast lite annet felles enn omstendighetene for deres unnfangelse. Dette til tross utkrystalliserer det seg likevel to, nesten parallelle, musikalske retninger underveis. Den rste aksen går tur retur Hamar. Og musikken denne reisen favner går fra det mest uvante mot det mer gjenkjennelige. Den går med andre ord våre forventninger stadig mer i møte. Her blir Lauri Supponens musikalske ikon stående utenfor og alene til slutt. Naturlig nok. Det er av en annen art enn resten. Det er uansett en epilog. Og et frempek til kommende innspillinger. Den andre aksen starter med Charlotte Pienes verk og avsluttes med Lauri Supponen. Denne lyttingen går fra det konkrete og materielle til det gradvis mer abstrakte. Før vi i Supponens ikon og hverdagslige trosbekjennelse ligger på grensen til det transcendente. Forhåpentligvis over. I fall kan Rui-Rahmans tur til Hamar virke som en misforståelse. Det er det også. Av den enkle grunn at han ikke har skrevet det stykket. Det er returen, spor 10, som er Jan Tariqs skrevne verk. Prologen er Ole Martins eget lille bidrag. Han transponerte hele stykket en stor ters ned - til gitarens åpne og frittklingende strenger. Disse to mulige innlyttingene til innspillingens struktur kan sikkert suppleres. Det viktigste har imidlertid vært å vise hvordan verkene taler med eller motsier hverandre. Som Joanna Rzadkowska er inne på i sitt essay er dette et uttrykk for nye fellesskap i musikken. Og disse dype motsetningene burde være uproblematiske. Fordi de er dypt menneskelige. 

 

*********************

 

- This recording is a pure coincidence, and would not exist if it had not been for one extensive and very unfortunate circumstance, and one smaller but more fortunate one. I owe a rather reluctant thanks to the pandemic, as these pieces would not have been written or recorded without it. It was the lucky coincidence in form of a random comment after a concert where I had just performed several of the miniatures ....but this is a record!that set everything in motion. I called Audun Strype the very next day and asked when he was available.  - Ole Martin Huser Olsen 

The pieces in this album are characterized by deep musical contrasts, and have at first glance little in common other than the circumstances of their conception. Despite this, two, almost parallel musical directions gradually crystallize themselves. The first axis goes a return trip to Hamar. And the music on this journey embraces both the unfamiliar as well as the more recognizable. In other words, it gradually meets our expectations. Here Lauri Supponens musical icon is left outside and alone in the end. Naturally. It is a different art form than the rest. It is anyway an epilogue. And a foreshadowing of future recordings. The second axis starts with Charlotte Pienes piece and ends with Lauri Supponen. The listening goes from the concrete and material to the gradually more abstract. Until we, in Supponens icon and every-day confession, lies on the verge of the transcendental. Hopefully above. If so, Rui-Rahman's trip to Hamar might seem like a misunderstanding. Which it is. For the simple reason that he did not write that piece. It is the return, track 10, which is Jan Tariqs written piece. The prologue is Ole Martin´s own small trick, having transposed the whole piece a major third down to the open and resonant strings of the guitar. These two possible ways of giving earto the structure of this recording cancertainly be added to. The key has in any case been to show how the pieces converse with or contradict one another. As Joanna Rzadkowska’s essay implies, this is an expression of new communities within the music. And these deep-seated contrasts should be unproblematic. For they are deeply human. 

 

 

 

 

Sporliste

01. Jan Tariq Rui-Rahman Hamar, Elegi for Andreas Pedersens gate 21, JTWV 194 (tur) 01:23
02. Charlotte Piene No Silence. Pause. miniature #1 for guitar 02:41
03. Bjørn Bolstad Skjelbred Lockdown Miniature #3 03:52
04. Marcus Paus Weserübung (9. april 2020) 03:16
05. Martin Romberg Nilmë, variasjoner over et gammelt tema fra drømmenes rike 05:54
06. Ewa Serafin Lacrimosa, fra Lite Rekviem 03:17
07. Jan Tariq Rui-Rahman Rudl nr. 1, JTWV 193 03:59
08. Martin Romberg Varangian Lied, fantasi over eget tema 05:31
09. Marcus Paus Evening Star (on a painting by Christopher Rådlund) 03:30
10. Jan Tariq Rui-Rahman Hamar, Elegi for Andreas Pedersens gate 21, JTWV 194 (retur) 01:31 
11. Lauri Supponen Quotidian Credo 04:17

Kommentarer

Laster kommentarer ...

×Tips en venn

Lockdown Miniatures <span>-</span> Ole Martin Huser-Olsen Lockdown Miniatures Ole Martin Huser-Olsen

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.236.18.161)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt