Hvert år i desember samler de musikalske kreftene med tilknytning til domkirken seg for å skape julemagi: Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Guttekor, Oslo Domkirkes Ungdomskor, Consortium Vocale Oslo og Trefoldighet Jentekor samt organistene Kåre Nordstoga og Marcus André Berg og en rekke instrumentalister. Sangernes alder spenner fra 5 år til 72 år; noen er med for første gang – andre for førtiende gang! Alle kommer sammen med glede og forventning for å skape et brusende og klingende jubelkor.

  • LWC1272 Katalognummer
  • 7090020182940 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT / 352.8 KHZ Masterfiler
  • Oslo Domkirke Innspillingssted
  • 2023 Utgivelsesår

Hvert år i desember samler de musikalske kreftene med tilknytning til domkirken seg for å skape julemagi: Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Guttekor, Oslo Domkirkes Ungdomskor, Consortium Vocale Oslo og Trefoldighet Jentekor samt organistene Kåre Nordstoga og Marcus André Berg og en rekke instrumentalister. Sangernes alder spenner fra 5 år til 72 år; noen er med for første gang – andre for førtiende gang! Alle kommer sammen med glede og forventning for å skape et brusende og klingende jubelkor.
Les mer

 
 

Produktbeskrivelse

JULENS TRADISJONER OG FELLESSKAP

Domkirkens årlige julekonsert, «Klinge skal et jubelkor», har for lengst etablert seg som en institusjon blant hovedstadens førjulskonserter.

Hvert år i desember samler de musikalske kreftene med tilknytning til domkirken seg for å skape julemagi: Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Guttekor, Oslo Domkirkes Ungdomskor, Consortium Vocale Oslo og Trefoldighet Jentekor samt organistene Kåre Nordstoga og Marcus André Berg og en rekke instrumentalister. Sangernes alder spenner fra 5 år til 72 år; noen er med for første gang – andre for førtiende gang!  Alle kommer sammen med glede og forventning for å skape et brusende og klingende jubelkor. Det er dette musikalske fellesskapet som er selve drivkraften bak denne utgivelsen. Kunstnerisk leder for konserten er domkantor Vivianne Sydnes, som løfter det kunstneriske uttrykket til nye høyder hvert år.

Repertoaret spenner fra det storslåtte, med pauker og basuner, til det vare, énstemte og inkluderer både opprinnelige, gregorianske melodier og nyskrevne mer komplekse arrangement.

Konserten åpner med en av de aller eldste julesangene, «Veni, redemptor gentium». I Bernt Støylens norske versjon heter det: «Folkefrelsar til oss kom, fødd av møy i armodsdom, heile verdi undrast på, kvi du soleis koma må». Å bringe nye generasjoner sammen for å synge nettopp disse gamle tonene med røtter tilbake til 300-tallet, er noe av det fineste og mest meningsfulle en kirke kan gjøre. Herfra går det en linje gjennom alle julesangene i konserten fram til siste vers av «Deilig er jorden» – englenes fredsønske fra Betlehems-marken: – «Fred over jorden, menneske, fryd deg! Oss er en evig Frelser født».

 

CHRISTMAS TRADITIONS AND FELLOWSHIP

The annual Christmas concert series at Oslo Cathedral, ‘Klinge skal et jubelkor’, has long been a highlight of the pre-Christmas period in Norway’s capital city.

Once every year, all of the choirs associated with the cathedral come together to create Christmas magic: Oslo Cathedral Choir, the Oslo Cathedral Boys’ Choir, the Oslo Cathedral Youth Choir, Consortium Vocale Oslo and the Trinity Church Girls’ Choir, together with organists Kåre Nordstoga and Marcus André Berg and selected instrumentalists. The singers range in age from 5 to 72; some are participating for the first, others for the fortieth time! They all come together with joy and anticipation to create a high-spirited, rich-sounding choir. It is this musical fellowship that is the definitive driving force behind this recording. Artistic director for the concert is Vivianne Sydnes, choirmaster at Oslo Cathedral, who elevates the artistic expression to new heights each year.

 The repertoire ranges from majestic works, with timpanis and trombones, to more soothing monophonic pieces, and includes original Gregorian melodies and newly-composed, more complex arrangements.

The album begins with one of the oldest church hymns, ‘Veni, redemptor gentium’ (‘Come, Saviour of mankind’). Bringing new generations together to sing these ancient melodies is one of the finest and most meaningful things a church can do. The concert culminates triumphantly with the last verse of ‘Deilig er jorden’, where the choirs sing of the Angels’ wish for peace from Bethlehem: ‘Peace on Earth, men, rejoice! Unto us a Saviour is born’.

Sporliste

1)    Veni redemptor gentium /// 00:56

2)    Folkefrelsar til oss kom /// 03:37

3)    Mitt hjerte alltid vanker /// 04:28

4)    Et lite barn så lystelig /// 02:45

5)    There Is No Rose Of Such Virtue /// 03:41

6)    Å kom, å kom, Immanuel /// 03:45

7)    The Holly and the Ivy /// 03:06

8)    Å, kom nå med lovsang /// 04:56

9)    Ave Maria /// 02:10

10) Maria Wiegenlied, op. 76 nr. 52 /// 02:07

11) Klinge skal et jubelkor /// 05:09

12) I denne søde juletid /// 02:21

13) Kling no, klokka! /// 03:18

14) Her kommer dine arme små /// 03:58

15) Det lyser i stille grender ///02:49

16) Fra fjord og fjære /// 03:11

17) Deilig er jorden /// 03:19

18) Toccata av Widor, op. 42 nr. 1 /// 06:18

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Portraying Passion Works by Weill/Paus/Ives - Tora Augestad (mezzosopran) / Oslo-Filharmonien / Joshua Weilerstein (dirigent) / Christian Eggen (dirigent)

Når Tora Augestad slipper portrettplate sammen med Oslo-Filharmonien, er det intet mindre enn Kurt Weill, Marcus Paus og Charles Ives på menyen. When Tora Augestad releases a musical portrait together with the Oslo Philharmonic, there’s nothing less than Kurt Weill, Marcus Paus, and Charles Ives on the menu. 

 
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Maria Magdalena - Langeland, Sinikka (song, kantele) / Tomter, Lars Anders (viola) / Nordstoga, Kåre (organ)

På sin nye utgivelse «Maria Magdalena», gir Sinikka Langeland oss en spennende musikalsk tolkning av fortellingene om en av de mest framtredende kvinnene i kristendommen, basert på tekster fra Johannes- og Maria-evangeliene. I Johannesevangeliet framstilles Maria Magdalena som en modig kvinne som stod ved Jesu side i lidelse og død. Hennes møte med den opp­standne Jesus i graven er ubeskrivelig vakkert beskre­vet med en skjørhet og skjønnhet som skaper trøst og håp for den som sørger. On her new release, “Maria Magdalena”, Sinikka Langeland gives us a fascinating musical interpretation of the story of one of the most prominent women in the Christian world, based on texts from the Gospels of John and Mary. In the Gospel of John, Mary Magdalene is described as a brave woman who stood by Jesus’ side during his suffering and death. Her encounter with the resurrected Jesus at the grave is presented in indescribably lovely words, with a tenderness and beauty that inspire comfort and hope in people who are mourning. 

 
 
Mendelssohn and the Organ Sonata - Anders Eidsten Dahl (orgel)

På dobbel-CD-en «Mendelssohn and the Organ Sonata» presenterer organist Anders Eidsten Dahl lytteren for de seks orgelsonatene og den skapende prosessen fram mot det endelige resultatet. On this double CD, “Mendelssohn and the Organ Sonata”, organist Anders Eidsten Dahl not only offers the listener his interpretations of the six organ sonatas, but also illuminates the process that led to the final result. 

 
 
 
Sigurd Lie Songs, Vol. 1 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Sigurd Lie var en av de store og talentfulle komponistene rundt århundreskiftet til 1900-tallet. Det som står igjen etter komponisten er noe instrumentalmusikk og musikk for mannskor. Men først og fremst omlag 75 sanger som i liten grad har blitt framført etter hans død. Tekstene til sangene er skrevet av norske poeter som bl.a. Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder og Per Sivle. Over to utgivelser, hvor denne er den første (Vol. 1), løfter Kielland og Mortensen alle sangene fram i lyset, og lar dem skinne. Sigurd Lie was one of the eminent and gifted composers at the end of the nineteenth century. His body of work includes instrumental music and music for male choir and, above all, around 75 songs seldom performed after his death. The song texts were written by Norwegian poets, among them Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder and Per Sivle. This is the first of two releases in which Kielland and Mortensen illuminate all the songs and let them shine. 

 
 
 
Mit vierzig Jahren - Songs by Johannes Brahms - Stensvold, Håvard (bassbaryton)

Platetittelen er hentet fra en av sangene, som virkelig gir grobunn for den store 40-årskrisa: «Ved fylte 40 står man på toppen av fjellet. Nå kan det bare gå nedover og før du vet ordet av det, er du i havn.» The album title is taken from one of the songs, which gives rise to the turning-forty crisis. “At age forty you are standing on the mountain top, and, before you know it, your life is over.” 

 
 
 

×Tips en venn

Klinge skal et jubelkor <span>-</span> Oslo Domkor / Oslo Domkorets Guttekor / Trefoldighet Jentekor/ Oslo Domkorets Ungdomskor / Consortium Vocale Oslo / Sydnes, Vivianne (conductor) / Nordstoga, Kåre (organ) / Berg, Marcus André (organ) Klinge skal et jubelkor Oslo Domkor / Oslo Domkorets Guttekor / Trefoldighet Jentekor/ Oslo Domkorets Ungdomskor / Consortium Vocale Oslo / Sydnes, Vivianne (conductor) / Nordstoga, Kåre (organ) / Berg, Marcus André (organ)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.9.169)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt