SENROMANTIKK MED NORSK BLIKK
Eyvind Alnæs’ første symfoni ble uroppført i 1900, og selv om den fikk gode kritikker der og da, gjorde samtidens etter hvert manglende begeistring for hans senromantiske stil at den knapt ble spilt igjen de neste hundre årene. I 2010 ble den hentet frem igjen, og nå begeistrer den tydelige innflytelsen fra Tsjaikovskij og Rakhmaninov.
Pianokonserten har ord på seg for å være en utfordring for pianisten – kanskje har organisten Alnæs lurt den stemmen som på orgel kan spilles med føttene inn blant de allerede ganske opptatte fingrene? Siste sats sender en klar hilsen til Grieg, som var blant dem som gav Alnæs sine beste skussmål i sin tid.
Håvard Gimse har etablert seg som en av Norges fremste musikere med et ekspansivt repertoar som favner over 30 fremførte pianokonserter. Hans forkjærlighet for skandinavisk og norsk klassisk musikk har gjort ham til en av de mest innflytelsesrike artister på denne arenaen.
Oslo Filharmoniske Orkester ble stiftet i 1919 og er et internasjonalt anerkjent symfoniorkester med over 100 musikere og en nesten 100 år lang historie. Eivind Aadland er en av Norges mest anerkjente dirigenter. Hans omfattende diskografi spenner over et bredt repertoar, og understreker statusen hans som en utrettelig forkjemper for norsk musikk.
LATE ROMANTICISM THROUGH NORWEGIAN EYES
Eyvind Alnæs’s first symphony was premiered in 1900, and although it received good reviews there and then, it was hardly performed over the next one hundred years due to dwindling enthusiasm for his late Romantic style. Since receiving new attention in 2010, the work, with its early influence of Tchaikovsky and Rachmaninoff, now meets with enthusiastic approval.
The piano concerto is known to be a challenge for pianists — did perhaps Alnæs the organist make extra demands on busy fingers by slipping in a pedal part? The last movement clearly sends a greeting to Grieg, who once gave Alnæs his highest recommendation.
Håvard Gimse is firmly established as one of Norway’s leading musicians, with an expansive repertoire that includes over thirty piano concertos he has performed. His strong affinity for Scandinavian music, and Norwegian music in particular, has made him one of the leading recording artists in this arena.
Founded in 1919, Oslo Philharmonic Orchestra is an internationally renowned symphony orchestra with over one hundred musicians and an almost one-hundred-year history. Eivind Aadland is one of Norway’s most respected conductors. His prolific discography spans a broad repertoire range and underlines his status as a tireless champion of Norwegian music.
ANMELDELSER/REVIEWS
«Sånn skal ukjent musikk presenteres! Rett ut som en kanonkule og uten antydning til beskjedenhet, med Håvard Gimse, Oslo-Filharmonien og Eivind Aadland til å gi Eyvind Alnæs’ musikk den best tenkelige lansering. [...] Uansett, og bortsett fra stilistisk gjeld, fortjener begge verk å anerkjennes blant de mest betydningsfulle i sitt slag av noen norsk komponist, og de fortjener en stolt posisjon på verdensscenen. Den bedømmelsen er mulig takket være kvaliteten på disse fenomenale fremførelsene. De er brennende engasjerte og innspilt i førsteklasses lyd.»
Martin Anderson – klassiskmusikk.com, 02.03.17 http://klassiskmusikk.com/review/alnaes/
«Jeg må si at det er avgjort sympatisk at Oslo-filharmonien og plateselskapet LAWO gir oss av våre mer eller mindre skjulte skatter. Her blir vi presentert for Eivind Alnæs’ første symfoni og hans klaverkonsert, begge verk du knapt hører i dag. [...] Men nå har vi disse to verkene foran oss og vi er av dem som vil hilse dette velkomment. [...] Alnæs’ klaverkonsert er en av de få norske klaverkonserter med et visst format. Bare av den grunn bør vi sette av tid til å høre på den. Vi har hørt Håvard Gimse en gang tidligere i denne konserten. Når vi igjen hører denne konserten er vi imponert over anslaget til solisten[...]»
Kjell Moe – Kulturspeilet http://www.kulturspeilet.no/alnaes/
Musikkhistorisk snadder
«Oslo-filharmonien retter fokus på også på norsk musikk av historisk interesse. Eyvind Alnæs (1872-1932) er senromantikker og musikken hans er av solid merke. Og Oslo filharmoniske orkester med pianosolist Håvard Gimse innfrir med en meget fin innspilling. [...] Dette er en «stor» symfoni - spilt med innlevelse av et meget godt orkester. Lyden er som vanlig av det meget gode slaget.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen http://klassiskcd.blogspot.no/2017/01/musikkhistorisk-snadder.html#more
Viktig klaverkonsert
«Eyvind Alnæs er en komponist som har en selvfølgelig plass i musikkhistoriebøkene. [...] Sett bort fra dette venter Alnæs fremdeles på sitt gjennombrudd, 85 år etter sin død. Det finnes imidlertid gode grunner til å ta hans senromantiske tonespråk på alvor, og denne platen fra desember er en av disse grunnene. [...] Gimse er en virtuos og klangkunstner som kan snakke sammen med orkesteret i de relativt tykke orkestersatsene. Alnæs skriver godt for klaveret med stor variasjon i teksturer. Her er alt fra enkelte nakne toner og enkle melodier, til forskjellige måter å la feite akkorder gjennomtrenge den rike romantiske satsen. [...] Lawo Classics skal ha ære for tjenesten de gjør norsk musikkliv. Deres platekatalog begynner å bli imponerende. Den rommer norske komponister, og ikke minst er den en arena der fabelaktige musikere med mindre kjente navn enn Gimses og Aadlands kan boltre seg.»
Magnus Andersson – Klassekampen anmeldelse_LWC1112_klassekampen.pdf
Vårens romantiske symfoni
«Symfoniens førstesats må være et av de mest pågående optimistiske uttrykk i norsk musikkhistorie, den spilles med åpen frakk og fremskutt bryst, oransjelyst og til beste for alle – en norsk «Vårsymfoni»? Jeg har hørt noen påstå at andresatsen er det vakreste sats som er skrevet i noen norsk symfoni. [...] Håvard Gimse er som født for pianokonserten: Bravur, klanglig nyansert, syngende når det skal «synges», norsk når det er norsk. [...] Ådland og et engasjert Oslo filharmoniske orkester [...] gjør orkesterdelen av konserten til alt annet enn dekorasjon. Alnæs er i sin vilje.» Olav Egil Aune – Vårt Land, 03.02.17 anmeldelse_LWC1112_vart_land.pdf
«Eyvind Alnæs’s Piano Concerto (1915) has charm aplenty. The Norwegian composer’s score is tuneful and opulently orchestrated, and the virtuoso piano-writing is often dazzling. [...] Håvard Gimse conveys a delightful sense of improvisatory freedom in some passages [...] Alnæs’s First Symphony (1897) [...] is less characterful but more cohesive than the concerto. The two inner movements are very fine, particularly the solemnly expressice Adagio with its aching harmonies and inventive orchestration[...] LAWO’s close-up recording adds to the musical impact.» Andrew Farach-Colton – Gramophone, mars 2017 review_LWC1112_Gramophone.pdf
«It is a real grower; Alnæs's tunes are engaging and the orchestral writing accomplished. The sombre chorale which opens the Adagio is haunting, and there’s a hugely entertaining scherzo before a last movement wraps up proceedings in a mood of unbuttoned exuberance. I’d happily pay to hear this live [...] The coupling is Alnæs's Piano Concerto [...] Håvard Gimse gives a heroic account of the solo part, especially impressive in the goofy waltz finale. [...] Recommended.» Graham Rickson – theartsdesk.com, 25.03.17 review_LWC1112_The_artsdesk.pdf
«You’ll know right from the start of the Piano Concerto if this composer is going to appeal. [...] when the big tune started on the strings, Rachmaninov came to mind. [...] What is helpful is the close recording made by the LAWO engineers, which has the advantage of an easy and unaffected piano balance. [...] If I was searching for an Alnaes disc to add to my library I can see no reason why this disc could not make a natural starting point.»
Gary Higginson – MusicWeb International, mai 2017 http://musicweb-international.com/classrev/2017/May/Alnaes_PC_LWC1112.htm
"A symphony and a piano concerto composed by the largely unknown Eyvind Alnæs let the listener discover a romantic composer from Norway. Both of the works have a highly individual voice and become valuable discoveries in exquisite performances." Uwe Krusch – Pizzicato, 16.06.17 https://www.pizzicato.lu/wiederentdeckung-eines-romantikers/
«I would say that if you like Rachmaninov and Liszt, you are bound to like this piece, as there are echoes of both throughout this work. [...] This is a disc I shall be returning to often, not just because it is excellent music but because of the commitment the orchestra show in their playing and the stirring work done by the conductor. [...] there is some wonderfully evocative playing by both soloist and orchestra.»
Jonathan Welsch – MusicWeb International, feb 2018 http://musicweb-international.com/classrev/2018/Feb/Alnaes_PC_LWC1112.htm
«This album is a real revelation. [...] The Norwegian orchestra, with impressive sound quality, [...] leaves the listener breathless. An indispensable album for lovers of Nordic music and, especially, for those who admire the colossal strength of the Oslo Philharmonic Orchestra.»
Núria Serra – Sonograma Magazine, 29.03.17 http://sonograma.org/suplement-de-discos/eyvind-alnaes/
"Not only does the Oslo Philharmonic completely outclass the Latvian National Symphony on the rival Sterling CD, but its members also give the distinct impression they’re dealing with a national treasure. This is an exhilarating and important album and—for devotees of the Romantic symphony—an irresistible release."
Jim Svejda - Fanfare Magazine review_LWC1112_fanfare.pdf
"Eivind Aadland’s Oslo Philharmonic Orchestra play with plenty of warmth and rhythmic bite, and they’re beautifully recorded. (...) Recommended."
Graham Rickson - The Artsdesck review_LWC1112_The_artsdesk.pdf
PODCAST
https://sverigesradio.se/avsnitt/1350816
https://sverigesradio.se/avsnitt/1534825
https://sverigesradio.se/avsnitt/1556418
EYVIND ALNÆS (1872–1932)
Piano Concerto in D major, Op. 27
1) I. Allegro moderato /// 13:00
2) II. Lento /// 08:36
3) III. Allegro (Tempo di Valse) /// 09:49
Symphony No. 1 in C minor, Op. 7
4) I. Allegro pathetico /// 12:10
5) II. Adagio /// 11:30
6) III. Allegro /// 06:06
7) IV. Allegro non troppo /// 08:55
Kommentarer