VISJONÆREN SKRJABIN
Vasily Petrenko og Oslo-Filharmonien fortsetter sin Skrjabin-reise med klaverkonserten og hans andre symfoni. – Det er fantastisk å fortsette innspillingen av Skrjabins symfoniske verden, sier Petrenko. – Symfoni nummer to og klaverkonserten er hans mest klassiske verk.
Mottagelsen til symfonien var i sin samtid delte, og den ble både kalt Skrjabins «andre kakofoni» og «den nye bibelen». I ettertid ser vi annerledes på det, og setter heller stor pris på dramatikken og den sterke wagnerske innflytelsen.
Klaverkonserten var det aller første verket med orkesterbesetning fra Skrjabins hånd, etter mye komponering for solo piano. Selv var også han en anerkjent konsertpianist, og fikk av en av sine lærere tilnavnet «Russlands Chopin».
Mens Petrenko og Gerstein samarbeidet første gang for nesten 15 år siden, var fjorårets innspilling av klaverkonserten første møte mellom solist og orkester. I september møtes de igjen, for fremføring og innspilling av symfoni nummer fem «Prometheus», til tredje og siste plate i Skrjabin-syklusen.
Den første av Skrjabin-utgivelsene, fra 2015, fikk strålende anmeldelser verden over.
Vasily Petrenko har vært Oslo-Filharmoniens sjefdirigent siden høsten 2013, og i tillegg til å dirigere kjernerepertoaret i abonnementsseriene i Oslo Konserthus, har han dirigert orkesteret på turné i både Europa og Asia.
Kirill Gerstein er en nysgjerrig og allsidig pianist, som jobber med et bredt spekter av repertoar og stilarter. Hans energiske og fantasifulle musikalske personlighet har raskt ført han til toppsjiktet av dagens pianister.
Oslo Filharmoniske Orkester ble stiftet i 1919 og er et internasjonalt anerkjent symfoniorkester med over 100 musikere og en nesten 100 år lang historie.
ANMELDELSER
Den lyriske wagnerianeren
«Oslo-filharmonien - under Vasily Petrenkos dyktige ledelse - bruker de musikalske virkemidlene for det det er verd i formidlingen av den fem-satsige symfonien. Og det gjøres godt - så godt at komponistens wagnerske forelskelse gnistrer ut av høyttalerne. En stor blomst går også til de solistiske innslagene blant blåserne - ganske så herlig spill over hele linjen. [...] Konserten har store kvaliteter - den er iørefallende, med blendende lyriske partier. [...] Duoen Gerstein og Petrenko gir fremførelsen en form som fungerer optimalt.» Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 19.09.17 http://klassiskcd.blogspot.no/2017/09/den-lyriske-wagnerianeren.html
Symfoni i brede flater
«Oslo-filharmonien og Petrenko har til nå gitt oss mange skatter med Scrjabin på CD – og dette er langt fra den siste! Dette er en herlig innspilling. Vi gleder oss fortsatt og ser fram mot det som kommer.» Kjell Moe – Kulturspeilet, 25.09.17 http://www.kulturspeilet.no/symfoni-i-brede-flater/
Norman Lebrecht’s Album of the Week
«[...] the succeeding andante has one of the most memorable tunes in any piano concerto, as compelling as the big themes of Rachmaninov’s second and third. The pianist here is the un-Trumpian Kirill Gerstein and his performance is utterly winning, full of depth, dazzle and delight. [...] Oslo are lucky to have Vasily Petrenko, who maintains a deft balance between genius and madness. [...] The orchestra sound sensational.»
Norman Lebrecht – Open Letters Monthly, 29.09.17 https://www.openlettersmonthly.com/norman-lebrechts-album-of-the-week-scriabin-2nd-symphony-piano-concerto/
Well-proportioned Scriabin interpretations
«The Oslo Philharmonic’s playing is polished, detailed, and intelligently structured. Kirill Gerstein’s piano playing is vivid and soulful.» Remy Franck – Pizzicato, 13.10.17 https://www.pizzicato.lu/wohl-dosierte-scriabin-interpretationen/
Russisk wagnerianar
«[...] symfonien og klaverkonserten som Oslo Filharmoniske Orkester no gjev oss ei makelaus god innspeling av: Symfoni nr. 2, op. 29, syner at russaren ikkje berre hadde mykje av den kunstfilosofiske megalomanien til Wagner, men òg kjende godt til tonespråket hans. [...] sjefdirigent Vasily Petrenko styrer med absolutt kontroll over dei minste detaljane.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 13.10.17 anmeldelse_LWC1139_daogtid.pdf
«[...] det er et hardt hjerte som ikke smelter av den utsøkte holdningen og fintfølelsen som Petrenko og Gerstein oppnår i Andante, midtsatsen i klaverkonserten. Kjernen i en fremragende fremførelse er at den kan overtale deg til å glemme all forutinntatthet og lytte til musikken på nytt. Innspillingen av begge verk gjorde det for meg.»
Martin Anderson – klassiskmusikk.com, 13.10.17 http://klassiskmusikk.com/review/skrjabin/
«Gerstein, Petrenko and the Norwegian top orchestra encounter the mystical-romantically charged sound magic with lucidity, coloristic difference, overview and a certain affinity to focus and objectification.»
Martin Hoffmeister – MDR Kultur, 13.11.17
«Here is a new recording for your consideration: [...] On this recording the Symphony No.2 is coupled with his Piano Concerto op.20, performed by the excellent pianist Kirill Gerstein. [...] Vasily Petrenko is an acclaimed classical recording artis, and he has won numerous awards for his recordings of Russian repertoire, including two Gramophone awards.»
My Classical Notes, 17.10.17 review_LWC1139_myclassicalnotes.pdf
«This is a terrific performance; Vasily Petrenko's Oslo Philharmonic Orchestra play as if possessed, the sonorities suitably dark but never too thick. They're joined by pianist Kirill Gerstein in Scriabin's Piano Concerto. This really should be a repertoire piece: it's as accessible as anything by Tchaikovsky or Rachmaninov.»
Graham Rickson – The Arts Desk, 21.10.17 http://www.theartsdesk.com/classical-music/classical-cds-weekly-beethoven-prokofiev-scriabin
«In many respects, Vasily Petrenko is the ideal interpreter for this ripe overheated music [...] The Oslo Philharmonic responds with brilliantly incisive ensemble in the tricky part-writing [...] I was particularly enthralled by the degree of menace projected in the fourth movement [...]»
Erik Levi – BBC Music Magazine, des. 2017 review_LWC1139_BBC_music_magazine_1.pdf review_LWC1139_BBC_music_magazine_2.pdf
«To sum up the performances: the concerto is memorable, the symphony is indispensable.» Jed Distler – Gramophone, des. 2017 review_LWC1139_Gramophone.pdf
Recording of the Week / Top 10 Recordings of the Year
«Scriabin's orchestration is always rich and inventive, and Petrenko ensures that we hear every hand-stopped horn entry and quietly ominous timpani pronouncement. The first two movements are replete with clarinet solos, and the Oslo Philharmonic’s principal player produces a wonderful range of colours [...]» James Longstaffe – Presto Classical, 8.12.17 https://www.prestoclassical.co.uk/classical/articles/1967--recording-of-the-week-vasily-petrenko-conducts-music-by-scriabin
«Scriabin's Piano Concerto is a work that really should be heard more often in concert – it's a language, rich and melodic, that sometimes reminds me of Rachmaninov with its sweep and ambition, and harmonically it's got some surprises. Kyrill Gerstein is just the sort of 'thinking pianist' to take it on and he does a terrific job, and Vasily Petrenko and the Oslo Phil are highly sympathetic partners.» James Jolly – The Listening Room: Episode 8, Gramophone, 15.12.17 review_LWC1139_Gramophone_2.pdf
«The Oslo Philharmonic Orchestra provides a formidable support to the soloist Kirill Gerstein, which offers an exceptional interpretation, in terms of power and brilliance, of the Piano Concert by Alexander Scriabin.»
Carme Miró – Sonograma Magazine, 29.10.17 http://sonograma.org/suplement-de-discos/alexander-scriabin/
«Skrjabin's Piano Concerto was much less confusing and had much more success, perhaps also because Rachmaninov liked to put it on his program. Here the solo part is played by Kirill Gerstein: colorful and with a sense of Skrjabins vibrant fantasy.» Biëlla Luttmer – de Volksrant, 08.12.17 https://www.volkskrant.nl/recensies/excentriekste-russische-componist-kleurrijk-en-met-gevoel-gespeeld~a4543972/
«This is highly recommendable version of the concerto, poetic when required – the theme and first variation in the slow movement are exquisite – and listening to it, one can only wonder at the immense change in Scriabin’s musical vocabulary that occurred in the following few years.» Jim Westhead – MusicWeb International, feb. 2018 http://musicweb-international.com/classrev/2018/Feb/Scriabin_sy2_LWC1139.htm
«Everything is beautifully balanced, and the tempos seem just right for each movement (and mood). [...] This recording [...] may very well be the best ever of this symphony.» Vroon – American Record Guide, februar 2018 review_LWC1139_american_record_guide.pdf
Karakter 5/5!
«The fragrant harmonies alongside the achingly Romantic melodies propel the first movemeng inexorably; the central Andante takes us to a place of great beauty, while holding a most intriguing digression. [...] An excellent disc.»
CC – International Piano, jan/feb 2018 review_LWC1139_international_piano.pdf
«Kirill Gerstein could hardly be better in the solo part [...] For pianophiles, this is sure to be one of the top concerto releases of the year. [...] This conductor was at his best in the complete Prokofiev Romeo and Juliet from Oslo, and now that this new release is an equal triumph, they seem to have made a musical marriage that promises special things for the future. Warmly recommended as a must-listen for anyone attracted to both works.»
Huntley Dent – Fanfare Magazine, mar/apr 2018 review_LWC1139_Fanfare.pdf
«If you find Petrenko’s 18-minute suspended animation reading of the Andante as spellbinding as I do, I would venture that this performance of Scriabin’s Symphony No. 2 with the Oslo Philharmonic may be your best bet for a recording of the work. [...] The Oslo Philharmonic has really bloomed under Petrenko into one of the world’s top-flight orchestras, Gerstein is dazzling in the concerto, and this new LAWO CD is sonically superior [...] You won’t go wrong with this one.» Jerry Dubins – Fanfare magazine, mai/juni 2018 review_LWC1139_Fanfare_2.pdf
«I take back all the bad things I’ve said, or at least thought, about Scriabin’s Piano Concerto. [...] Gerstein and Petrenko have charmed me so much that I have revised my opinion about this work. [...] I’m setting this CD aside for my Want List.» Raymond Tuttle – Fanfare Magazine, mai/jun 2018 review_LWC1139_Fanfare_3.pdf
"This is a great performance of it, captured in sonic splendour, engineered by Arne Akselberg." Colin Anderson - Classicalsource.com Jan 2018 review_LWC1139_classicalsource.com.pdf
"Second volume parfait d’une intégrale du Scriabine symphoniste qui me rend impatient d’entendre l’ultime : pensez un peu, la Première Symphonie et Prométhée, où j’espère retrouver Kirill Gerstein." Jean-Charles Hofflé - Artamag 03.01.2018 review_LWC1139_Artamag.pdf
«Un grande disque.» Christophe Huss – Diapason, 2018 reviews_LWC1139_Diapason.pdf
review_LWC1139_Dutch_Pianist_magazine.pdf
"Vasily Petrenko directs a taut and noble performance of Scriabin’s second symphony, recorded in beautiful sound in the Oslo Concert Hall. An excellent disc." Colin Clarke, rhinegold.co.uk, 22.02.2018, https://www.rhinegold.co.uk/classical_music/scriabin-piano-concerto-symphony-no-2/
ALEKSANDR SKRJABIN (1872–1915)
Symphony No. 2, Op. 29
1) I. Andante /// 07:44
2) II. Allegro /// 10:35
3) III. Andante /// 18:00
4) IV. Tempestoso /// 06:30
5) V. Maestoso /// 08:00
Piano Concerto, Op.20
6) I. Allegro /// 07:03
7) II. Andante /// 07:49
8) III. Allegro moderato /// 10:48
Kommentarer