Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble.

  • LWC1141 Katalognummer
  • 7090020181639 EAN
  • CD Format
  • RIs kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2017 Utgivelsesår

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble.
Les mer

 
 

Produktbeskrivelse

OSLO KAMMERAKADEMI SPILLER MOZART!

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble.

Harmonimusikk var på moten. Blåserne spilte ved taffelet og i de private gemakkene både hos keiseren i Wien og hos andre kongelige og adelige i hele Sentral-Europa. Harmonimusikk kunne høres i parker og hager og på gater og streder. Mozart grep denne sjansen til å slå igjennom i Wien begjærlig. Ingen kunne skrive for blåsere som ham!

Mozarts to serenader ble til i en turbulent periode av komponistens liv der han behøvde å innynde seg hos eliten i Wien etter at han hadde fått det berømte «sparket bak» av fyrsteerkebiskopen» av Salzburg. Kun kort tid etter at den keiserlige harmonimusikken var blitt etablert i Wien i 1782 hadde han to serenader parat! Umåtelig populære var også transkripsjoner av symfonier og operaer for denne besetningen. Mozart hadde selv planer om å omarbeide «Bortførelsen fra Seraillet» for harmoniensemble «før noen andre gjør det», slik han uttrykte det selv. Oboisten og kapellmesteren for harmoniensemblet til fyrsten av Liechtenstein, Joseph Triebensee, omarbeidet ca. 80 operaer for harmoniensemble.

Oslo Kammerakademi viser med denne innspillingen fram sin tydelige signatur – virtuost og lidenskapelig spill forenet med historisk informert framføringspraksis.

Oslo Kammerakademi utga i 2012 sin første CD, «Beethoven for Wind Octet» (LWC1036), og i 2014 kom oppfølgeren «Leipzig!» (LWC1058). Deres tredje CD «the first beauty» (LWC1093), som ble ugitt i 2015, kompletterte dermed en trilogi med harmonimusikk fra tre epoker. Alle tre utgivelsene har fått svært god mottakelse både hjemme og ute. Blant annet gav BBC Music Magazine fem av fem mulige stjerner for debut-albumet. 

 

ANMELDELSER

Harmonimusikk mot nye høyder
«Oslo kammerakademi er ute med nok en glitrende innspilling. Denne gangen med Mozarts to serenader for harmonibesetning, samt tidsriktig operatranskripsjoner. [...] Og om serenadene hans ble framført like levende som på denne innspillingen så er det lett å skjønne at han gjorde lykke. [...] det er bare å nyte denne innspillingen - for det formidles og musiseres med stor innlevelse!»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 09.10.17 . http://klassiskcd.blogspot.no/2017/10/harmonimusikk-mot-nye-hyder.html

Boblande overskot
«Oslo Kammerakademi har no spelt inn to av Wolfgang Amadeus Mozarts (1756–1791) blåseoktettar – verk som er noko av det beste som er skrive for denne besetninga [...] Framføringa er beint fram kosteleg, med perfekt intonasjon og boblande musikalsk overskot.» Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 27.10.17 anmeldelse_LWC1141_dagogtid.pdf

«Mozart's works for wind octet are played so tightly and crisply by the Oslo Chamber Academy that nothing is left to be desired. [...] The interpretation is lively, dynamically mobile, interestingly phrased and of utmost ease.»
Jan Kampmeier – Osnabrücker Zeitung, 21.12.17 review_LWC1141_osnabrucker_zeitung.pdf

«Mozart's works for wind octet are played so tightly and crisply by the Oslo Chamber Academy that nothing is left to be desired.»
Jan Kampmeier – klassik.com, 08.01.18 review_LWC1141_klassik.com.pdf

«David Friedemann Strunck’s Oslo Kammerakademi nail both serenades. Their sound is immaculately blended but never too slick, a pair of natural horns adding a welcome touch of rusticity. [...] A treat.»
Graham Rickson – theartsdesk.com, 7. april 2018 https://theartsdesk.com/classical-music/classical-cds-weekly-brahms-handel-mozart

«[...] those wonderful valveless instruments form the backbone to the sound here, chattering, clattering and chortling as well as providing gentle sustaining power. [...] Wonderful music, wonderfully played.» David Threasher – Gramophone, mars 2018 review_LWC1141_gramophone.pdf

«There are few recordings of these wind arrangements, which are played beautifully here, and amount to much more than just filler. All in all, this is a flawless Mozart recording.» Paul Orgel – Fanfare Magazine, jul/aug 2018 review_LWC1141_fanfare.pdf

"The performances, again, are simply stunning: perfection of ensemble, tuning and musicianship. Strongly recommended! If I could give it six stars, I would!"  Guy Rickards - Musical Opinion review_LWC1141_musicalopinion.pdf

«It is mainly because of the extensive form of ten parts of the latter work that this Norwegian publication is so welcome. Normally we only hear 'Overture', 'Deh prendi un dolce amplesso', 'Marcia' and 'Del piú sublime soglio'. Fortunately, the Norwegian performances are also very competent [...]» Jan de Kruijff – Musicalifeiten, 2018 https://musicalifeiten.nl/cd-recensies/m/mozart-serenades-nr.-10-11-harmoniemusi-la-clemenza-di-tito.html  review_LWC1141_musicalifeiten.pdf

 "[...] everything just beautiful, light and bright. [...] is worth the highest praise." Diether Steppuhn - Rohrblatt 33 (2018) - Heft 3

"The playing is indeed very fine, with expressive, fluent oboes and clarinets, and bassoons who make the most of their many big solo passages, particularly in the Clemenza di Tito items [...] this is a truly enjoyable disc, full of charm and style." Gwyn Parry-Jones, Musicweb International, November 2018 http://musicweb-international.com/classrev/2018/Nov/Mozart_serenades_LWC1141.htm

 

  

VIDEO


 

Sporliste

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756–1791)

Serenade i Ess-dur, KV 375

1) I. Allegro maestoso /// 07:34 2) II. Menuetto – Trio /// 03:53 3) III. Adagio /// 05:24
4) IV. Menuetto – Trio /// 02:33 5) V. Finale: Allegro /// 03:37

Serenade i c-moll, KV 388

6) I. Allegro /// 07:51
7) II. Andante /// 03:50
8) III. Menuetto – Trio /// 04:01 9) IV. Allegro /// 06:32

La Clemenza di Tito, KV 621
Ouverture og arier fra 1. akt
arrangert av Joseph Triebensee (1772–1846)

10) I. Ouverture /// 02:56
11) II. Come ti piace /// 02:44
12) III. Deh se piacer /// 05:07
13) IV. Deh prendi /// 00:54
14) V. Marcia /// 01:50
15) VI. Del più sublime soglio /// 02:44 16) VII. Ah, perdona /// 02:35
17) VIII. Ah, se fosse /// 02:07
18) IX. Parto, ma tu ben mio /// 05:39 19) X. Vengo, aspettate /// 02:18
20) XI. Deh conservate, oh Dei /// 05:38 

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Beethoven: For Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass. 

 
 
 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Leipzig! Grieg, Svendsen, Hartmann, Reinecke For Blåseoktett - Oslo Kammerakademi

2014 er et godt år å plassere norsk musikk i forhold til det europeiske kulturlandskapet. Hva og hvem har gitt denne norske og skandinaviske musikken opphav og utvikling? Oslo Kammerakademis utgivelse av Grieg og Svendsen i selskap med Hartmann og Reinecke belyser disse spørsmålene. 

 
 
 
the first beauty - Oslo Kammerakademi

Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs. 

 
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 
Grieg - Garborg / Vinje / Ibsen - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser. 

 
 
 
Rachmaninoff / Shostakovich: Cello Sonatas - Sandvik, Audun (cello) / Bjelland, Sveinung (piano)

Mange fremhever nettopp celloen som et av de instrumenter som best kan gjengi menneskets stemme. Det er fristende å tillate seg den tanke at både Rakhmaninov og Sjostakovitsj hadde celloens uslåelige uttrykksregister som motivasjon da de skrev hver sin mektige sonate. 

 
Young Elling - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

De siste årene har norsk musikkliv fått øynene opp for Catharinus Elling – en komponist som virket samtidig med Grieg og som hadde sin utdannelse fra Tyskland – blant annet gjennom flere plateutgivelser. 

 
 
 
César Franck: Organ Works - Boysen, Bjørn (orgel)

César Francks betydning for fransk musikkliv i høyromantikken er stor. Han ble etter hvert ansett som en av de fremste i sin samtid, både som utøver, komponist og etter hvert orgelprofessor ved konservatoriet i Paris. 

 
 
 
Früh - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Både Berg, Webern og Schönberg bevegde seg i grenselandet mellom tonalitet og atonalitet. Mest kjente ble de kanskje for verkene som kom senere, der de på hver sin måte utforsket atonalitetens mange uttrykksformer. Likevel beholdt komponistene forbindelsen til den romantiske tradisjonen. Det lyriske ble videreført. Musikken skulle være følt, ikke tenkt. 

 
 
 
Sigurd Lie Songs, Vol. 1 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Sigurd Lie var en av de store og talentfulle komponistene rundt århundreskiftet til 1900-tallet. Det som står igjen etter komponisten er noe instrumentalmusikk og musikk for mannskor. Men først og fremst omlag 75 sanger som i liten grad har blitt framført etter hans død. Tekstene til sangene er skrevet av norske poeter som bl.a. Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder og Per Sivle. Over to utgivelser, hvor denne er den første (Vol. 1), løfter Kielland og Mortensen alle sangene fram i lyset, og lar dem skinne. Sigurd Lie was one of the eminent and gifted composers at the end of the nineteenth century. His body of work includes instrumental music and music for male choir and, above all, around 75 songs seldom performed after his death. The song texts were written by Norwegian poets, among them Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder and Per Sivle. This is the first of two releases in which Kielland and Mortensen illuminate all the songs and let them shine. 

 
 
 

×Tips en venn

Mozart for Wind Octet <span>-</span> Oslo Kammerakademi Mozart for Wind Octet Oslo Kammerakademi

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.207.255.67)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt