OSLO KAMMERAKADEMI SPILLER MOZART!
Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble.
Harmonimusikk var på moten. Blåserne spilte ved taffelet og i de private gemakkene både hos keiseren i Wien og hos andre kongelige og adelige i hele Sentral-Europa. Harmonimusikk kunne høres i parker og hager og på gater og streder. Mozart grep denne sjansen til å slå igjennom i Wien begjærlig. Ingen kunne skrive for blåsere som ham!
Mozarts to serenader ble til i en turbulent periode av komponistens liv der han behøvde å innynde seg hos eliten i Wien etter at han hadde fått det berømte «sparket bak» av fyrsteerkebiskopen» av Salzburg. Kun kort tid etter at den keiserlige harmonimusikken var blitt etablert i Wien i 1782 hadde han to serenader parat! Umåtelig populære var også transkripsjoner av symfonier og operaer for denne besetningen. Mozart hadde selv planer om å omarbeide «Bortførelsen fra Seraillet» for harmoniensemble «før noen andre gjør det», slik han uttrykte det selv. Oboisten og kapellmesteren for harmoniensemblet til fyrsten av Liechtenstein, Joseph Triebensee, omarbeidet ca. 80 operaer for harmoniensemble.
Oslo Kammerakademi viser med denne innspillingen fram sin tydelige signatur – virtuost og lidenskapelig spill forenet med historisk informert framføringspraksis.
Oslo Kammerakademi utga i 2012 sin første CD, «Beethoven for Wind Octet» (LWC1036), og i 2014 kom oppfølgeren «Leipzig!» (LWC1058). Deres tredje CD «the first beauty» (LWC1093), som ble ugitt i 2015, kompletterte dermed en trilogi med harmonimusikk fra tre epoker. Alle tre utgivelsene har fått svært god mottakelse både hjemme og ute. Blant annet gav BBC Music Magazine fem av fem mulige stjerner for debut-albumet.
ANMELDELSER
Harmonimusikk mot nye høyder
«Oslo kammerakademi er ute med nok en glitrende innspilling. Denne gangen med Mozarts to serenader for harmonibesetning, samt tidsriktig operatranskripsjoner. [...] Og om serenadene hans ble framført like levende som på denne innspillingen så er det lett å skjønne at han gjorde lykke. [...] det er bare å nyte denne innspillingen - for det formidles og musiseres med stor innlevelse!»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 09.10.17 . http://klassiskcd.blogspot.no/2017/10/harmonimusikk-mot-nye-hyder.html
Boblande overskot
«Oslo Kammerakademi har no spelt inn to av Wolfgang Amadeus Mozarts (1756–1791) blåseoktettar – verk som er noko av det beste som er skrive for denne besetninga [...] Framføringa er beint fram kosteleg, med perfekt intonasjon og boblande musikalsk overskot.» Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 27.10.17 anmeldelse_LWC1141_dagogtid.pdf
«Mozart's works for wind octet are played so tightly and crisply by the Oslo Chamber Academy that nothing is left to be desired. [...] The interpretation is lively, dynamically mobile, interestingly phrased and of utmost ease.»
Jan Kampmeier – Osnabrücker Zeitung, 21.12.17 review_LWC1141_osnabrucker_zeitung.pdf
«Mozart's works for wind octet are played so tightly and crisply by the Oslo Chamber Academy that nothing is left to be desired.»
Jan Kampmeier – klassik.com, 08.01.18 review_LWC1141_klassik.com.pdf
«David Friedemann Strunck’s Oslo Kammerakademi nail both serenades. Their sound is immaculately blended but never too slick, a pair of natural horns adding a welcome touch of rusticity. [...] A treat.»
Graham Rickson – theartsdesk.com, 7. april 2018 https://theartsdesk.com/classical-music/classical-cds-weekly-brahms-handel-mozart
«[...] those wonderful valveless instruments form the backbone to the sound here, chattering, clattering and chortling as well as providing gentle sustaining power. [...] Wonderful music, wonderfully played.» David Threasher – Gramophone, mars 2018 review_LWC1141_gramophone.pdf
«There are few recordings of these wind arrangements, which are played beautifully here, and amount to much more than just filler. All in all, this is a flawless Mozart recording.» Paul Orgel – Fanfare Magazine, jul/aug 2018 review_LWC1141_fanfare.pdf
"The performances, again, are simply stunning: perfection of ensemble, tuning and musicianship. Strongly recommended! If I could give it six stars, I would!" Guy Rickards - Musical Opinion review_LWC1141_musicalopinion.pdf
«It is mainly because of the extensive form of ten parts of the latter work that this Norwegian publication is so welcome. Normally we only hear 'Overture', 'Deh prendi un dolce amplesso', 'Marcia' and 'Del piú sublime soglio'. Fortunately, the Norwegian performances are also very competent [...]» Jan de Kruijff – Musicalifeiten, 2018 https://musicalifeiten.nl/cd-recensies/m/mozart-serenades-nr.-10-11-harmoniemusi-la-clemenza-di-tito.html review_LWC1141_musicalifeiten.pdf
"[...] everything just beautiful, light and bright. [...] is worth the highest praise." Diether Steppuhn - Rohrblatt 33 (2018) - Heft 3
"The playing is indeed very fine, with expressive, fluent oboes and clarinets, and bassoons who make the most of their many big solo passages, particularly in the Clemenza di Tito items [...] this is a truly enjoyable disc, full of charm and style." Gwyn Parry-Jones, Musicweb International, November 2018 http://musicweb-international.com/classrev/2018/Nov/Mozart_serenades_LWC1141.htm
VIDEO
WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756–1791)
Serenade i Ess-dur, KV 375
1) I. Allegro maestoso /// 07:34 2) II. Menuetto – Trio /// 03:53 3) III. Adagio /// 05:24
4) IV. Menuetto – Trio /// 02:33 5) V. Finale: Allegro /// 03:37
Serenade i c-moll, KV 388
6) I. Allegro /// 07:51
7) II. Andante /// 03:50
8) III. Menuetto – Trio /// 04:01 9) IV. Allegro /// 06:32
La Clemenza di Tito, KV 621
Ouverture og arier fra 1. akt
arrangert av Joseph Triebensee (1772–1846)
10) I. Ouverture /// 02:56
11) II. Come ti piace /// 02:44
12) III. Deh se piacer /// 05:07
13) IV. Deh prendi /// 00:54
14) V. Marcia /// 01:50
15) VI. Del più sublime soglio /// 02:44 16) VII. Ah, perdona /// 02:35
17) VIII. Ah, se fosse /// 02:07
18) IX. Parto, ma tu ben mio /// 05:39 19) X. Vengo, aspettate /// 02:18
20) XI. Deh conservate, oh Dei /// 05:38
Kommentarer