På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China.

  • LWC1271 Katalognummer
  • 7090020182933 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT / 352.8 KHZ Masterfiler
  • Sofienberg kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2023 Utgivelsesår

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China.
Les mer

Artist
Oslo Kammerakademi

Medvirkende
Brekka, Trond Magne (flute & piccolo) | Benson, Helen (flute) | Friedemann Strunck, David (oboe, Artistic Director) | Fatulaev, Boris (oboe) | Ohlwein, Kristina Beate (oboe) | Xhonneux, Pierre (clarinet) | Somer, Signe (clarinet) | Berg, Catherine (clarinet) | Nilsen, Steinar Granmo (horn) | Grenvik, Niklas Sebastian (horn) | Caprotti, Alessandro (bassoon) | Lund, Jon Halvor (bassoon) | Larsen, Trond Olaf (bassoon) | Kouassi, Cécile-Laure (double bass) | Mattheuws, Nikolai (double bass) | Nyheim, Cathrine (percussion) | Bjørhei, Karoline (percussion)

Komponist
Saint-Saens, Camille | Caplet, André | Kverndokk, Gisle | Karabey, Mert

Plateselskap
Lawo Classics

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Granberg, Anna-Julia | BLUNDERBUSS

 
 

Produktbeskrivelse

MUSIKK LANGS SILKEVEIEN

I en verden hvor uro og krig skaper konstante overskrifter, er menneskelig migrasjon et emne som angår folk over hele verden. På sin siste utgivelse, The Silk Road, presenterer det Oslo-baserte blåseensemblet Oslo Kammerakademi et vakkert program inspirert av temaet kulturell migrasjon – hva skjer når kulturer møtes, for eksempel på grunn av befolkninger som flytter på seg, handel, politikk eller konflikt.

The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900).

Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina.

Oslo Kammerakademi ble grunnlagt i 2009 av oboist og kunstnerisk leder David Friedemann Strunck, og fremfører kammermusikk for blåsere med den historiske harmonimusikk-besetningen som utgangs-punkt – fra opprinnelsen i Wien på 1780-tallet til musikk fra vår egen tid. Ensemblet har etablert seg som ledende i Europa, med kritikerroste CD-innspillinger og invitasjoner til prestisjetunge festivaler i hele Europa. The Silk Road er Oslo Kammerakademis syvende utgivelse på LAWO Classics.

 

THE SILK ROAD

In a world where unrest and war make constant headlines, human migration is an issue that touches people everywhere. On its latest release, The Silk Road, the Oslo-based wind chamber ensemble Oslo Kammerakademi presents a beautiful programme inspired by the subject of cultural migration – what happens when cultures meet, for example because of the movement of populations, trade, politics or conflict. 

The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900).

The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China.

Oslo Kammerakademi was founded in 2009 by oboist and artistic director David Friedemann Strunck, and performs chamber music for winds with the historical Harmoniemusik instrumentation as a foundation – from its origin in Vienna in the 1780s to the music of our own time. The ensemble has established itself as a leader in Europe, with critically acclaimed CD recordings and invitations to prestigious festivals throughout Europe. The Silk Road is Oslo Kammerakademi’s seventh release on the LAWO Classics label.

Sporliste

CAMILLE SAINT-SAËNS (1835–1921)

       Orient et occident, op. 25

       (arr. Trond Olaf Larsen)

1)    Marche: Allegro – Moderato assai sostenuto – Allegro /// 07:32

 

       ANDRÉ CAPLET (1878–1925)

       Suite Persane (1900)

2)    I. Scharki (Chant d’amour): Allegretto, quasi Andante /// 04:43

3)    II. Nihawend: Andantino /// 04:19

4)    III. Iskia Samaïsi: Vivo /// 07:53

 

       GISLE KVERNDOKK (*1967)

       The Silk Road (2017)

       Suite in 10 movements

       Bestilt av og dedikert til Oslo Kammerakademi

5)    I. Venice: Song of the Silk Merchants /// 02:38

6)    II. Turkey: Don’t leave any Hazelnuts on the Tree /// 01:49

7)    III. Armenia: You are a Ploughman /// 04:10

8)    IV. Azerbaijan: Shampan Ragsi – Country Dance /// 02:06

9)    V. Iran: Khayam and the Pots /// 03:43

10) VI. Afghanistan: Atan – Nomad Dance /// 01:42

11) VII. Uzbekistan: Morning in the Desert /// 04:02

12) VIII. Kyrgyzstan: Shepherd’s Melody /// 05:06

13) IX. Mongolia: Dance Melody /// 04:15

14) X. China: I love you, Snow in the North /// 04:38

 

       MERT KARABEY (*1976)

15) The Last Days of Sultan Selim III (2011)  /// 06:14

       Bestilt av og dedikert til Oslo Kammerakademi

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 
Leipzig! Grieg, Svendsen, Hartmann, Reinecke For Blåseoktett - Oslo Kammerakademi

2014 er et godt år å plassere norsk musikk i forhold til det europeiske kulturlandskapet. Hva og hvem har gitt denne norske og skandinaviske musikken opphav og utvikling? Oslo Kammerakademis utgivelse av Grieg og Svendsen i selskap med Hartmann og Reinecke belyser disse spørsmålene. 

 
 
 
Beethoven: For Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass. 

 
 
 
Mozart for Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble. 

 
 
 
the first beauty - Oslo Kammerakademi

Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs. 

 
Früh - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Både Berg, Webern og Schönberg bevegde seg i grenselandet mellom tonalitet og atonalitet. Mest kjente ble de kanskje for verkene som kom senere, der de på hver sin måte utforsket atonalitetens mange uttrykksformer. Likevel beholdt komponistene forbindelsen til den romantiske tradisjonen. Det lyriske ble videreført. Musikken skulle være følt, ikke tenkt. 

 
 
 
Grieg - Garborg / Vinje / Ibsen - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser. 

 
 
 
Beethoven: For Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass. 

 
 
 
Norwegian Opera Overtures - The Norwegian National Opera Orchestra

Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt. The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten. 

 
 
Whispering Mozart - Kielland, Marianne Beate / Mortensen, Nils Anders (piano)

Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen bringer med denne innspillingen lytteren inn i det private musikkrommet, der musikken framføres for de få. Derav tittelen «Whispering Mozart», som skal henspeile på intimitet og direkte musikkformidling til lytteren. 

 
 
 
Mozart for Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble. 

 
 
 

×Tips en venn

The Silk Road <span>-</span> Oslo Kammerakademi The Silk Road Oslo Kammerakademi

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 100.26.176.111)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt