KLARINETTRIOER
Besetningen klarinett, bratsj og klaver er ikke den det har blitt skrevet mest for av komponister gjennom tidene, men på denne CD-en får vi høre noen av de mest representative verkene. Dette er den fjerde utgivelsen fra Oslo Philharmonic Chamber Group på LAWO Classics, og de vakre klarinettrioene av Schumann, Bruch og Mozart blir spilt av soloklarinettist Leif Arne Pedersen, bratsjist Henninge Landaas og pianist Gonzalo Moreno.
Mozart hørte klarinetten rundt omkring i de store byene og ble mer og mer begeistret for den. Han ble kjent med klarinettist Anton Stadler, da han i 1781 kom til Wien, og disse to kom til å bety mye for instrumentets økende popularitet. «Kegelstatt-Trioen», som vi hører på denne CD-en, ble til i lystig lag, i huskonsertsammenheng der Mozart selv spilte bratsj og Stadler klarinett. At Mozart kastet kjegler mens han skrev notene til «Kegelstatt-Trio», er bare halvveis sant, «Kegelstatt»-tittelen på Ess-durtrioen kom til senere. Det kan høres ut som om de tre instrumentene nærmest kaster kjegler til hverandre i likeverdig og elegant musisering.
Schumann komponerte «Märchenerzählungen» våren 1854, og hans eventyrbilder ble komponert i en kreativ rus på tre dager. Han syntes selv at denne sammensetningen av instrumenter ville være meget romantisk, og han var tydelig inspirert av sin kjære venn Johannes Brahms. De fire fortellingene henviser ikke til spesielle eventyr, selv om utgivelsen av Grimms eventyr var aktuelle i samtiden. Den alderdommelige og inderlige stilen i Bruchs åtte stykker for klarinett, bratsj og piano, henspiller på komponistens alder da han komponerte verket. Han var 70 år, og på slutten av sitt yrkesliv. Nesten alle satsene går i moll, og det er lagt stor vekt på det dype stemmeleiet. Alle åtte satsene er forskjellige, uten noen sammenheng. Hver sats utvikler sine egne temaer med stadig nye innfall, og i flere av satsene kommer Bruchs begeistring for folkemusikk fram.
Oslo Philharmonic Chamber Group har tidligere gitt ut «Mozart – Brahms: Clarinet Quintets» (LWC1015), «Mozart/Halvorsen/Brustad» (LWC1028) og «Beethoven: Woodwind Trios» (LWC1034) på LAWO Classics.
CLARINET TRIOS
The combination of clarinet, viola and piano has not been used much by composers throughout the ages, and the most representative works are on this recording. Featured on this fourth release of Oslo Philharmonic Chamber Group are solo clarinettist Leif Arne Pedersen, violist Henninge Landaas and pianist Gonzalo Moreno.
Mozart heard the clarinet in the large cities and became ever more ardent in his enthusiasm for it. After settling in Vienna in 1781, he made the acquaintance of clarinettist Anton Stadler, and the two had an important influence on the instrument’s increasing popularity. “Kegelstatt Trio”, heard on this CD, was composed in jovial company, in the context of a house concert at which Mozart himself played viola and Stadler clarinet. That Mozart composed “Kegelstatt Trio” while playing skittles is only partially true; “Kegelstatt” was added to the title of the trio in E-flat major sometime later. It can sound as though the three instruments in effect toss pins to each other in equal and elegant music making.
Schumann composed “Märchenerzählungen” in the spring of 1854, and his fairy tale images were composed in a three-day rush of creativity. The combination of instruments seemed to him very romantic, and he was clearly inspired by his dear friend Johannes Brahms. The four narratives do not refer to particular fairy tales, even though this time coincides with the publication of Grimms’ Fairy Tales. The antiquated, more inward style of Bruch’s eight pieces for clarinet, viola and piano is perhaps due to the fact that he was 70 years old and soon to retire when he composed the work. Almost all the movements are minor, with emphasis on deep pitch. The eight movements are different, without any connection. Each movement develops its own themes with ever new ideas, and Bruch’s enthusiasm for traditional folk music is evident in several of the movements.
Oslo Philharmonic Chamber Group have previously released “Mozart/Brahms: Clarinet Quintets” (LWC1015), “Mozart/Halvorsen/Brustad” (LWC1028) and “Beethoven: Woodwind Trios” (LWC1034) on the LAWO Classics label.
ANMELDELSER/REVIEWS
"This is a beautiful release. The three musicians focus on a refined sound and colours, on intimist moments, wonderful dialogues and melodic flow. They cautiously lead through Schumann’s fairy tales, in which even the second and last movements, both labelled ‘Lively and very marked’, develop a charming and fairy-tale rhetorical charm in a rather soft performance. The interpretation of Max Bruch’s Eight Pieces, Op. 83, is also primarily based on suppleness and poetry. Mozart’s Kegelstatt-Trio benefits from a similar sensitive performance. There is nothing harsh here, but a lot of delicacy, grace and warmth. The dialogue between the three partners is optimally balanced. In addition, the sound recording is excellent and contributes to the cosy ambience." Remy Franck, pizzicato, 09.07.2019
“Leif Arne Pedersen, Henninge Landaas, Gonzalo Moreno, the three musicians who make up the Oslo Philharmonic Chamber Group, have recorded three works of great beauty, … […] The Oslo Philharmonic Chamber Group musicians, high performing musicians, highlight the great qualities of this album.” Josep Bosch, Sonograma Magazine, 29.07.2019
«De tre musikerne som denne gangen utgjør Oslo Philharmonic Chamber Group, serverer tre av de store klassikerne for klarinett, bratsj og klaver på en meget fin måte. Dette er kammerspill av høy klasse. Det er en fornøyelse å høre den inderlige musiseringen som Leif Arne Pedersen på klarinett, Henninge Landaas på bratsj og Gonzalo Moreno på klaver formidler på denne platen. Det er vakkert og mykt spill som trefferer øregangene. […] Platen er gjennomarbeidet og god og viser også hvor fint det det må være for orkestermusikere å finne sammen i kammermusikkens sfære. Denne innspillingen kan jeg trygt anbefale.» Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 05.01.2020
ROBERT SCHUMANN (1810–1856)
Märchenerzählungen op. 132
01) I. Lebhaft, nicht zu schnell /// 02:53
02) II. Lebhaft und sehr markiert /// 03:14
03) III. Ruhiges Tempo, mit zartem Ausdruck /// 03:53
04) IV. Lebhaft, sehr markiert /// 04:38
MAX BRUCH (1838–1920)
Acht Stücke op. 83
05) I. Andante /// 03:48
06) II. Allegro con moto /// 02:28
07) III. Andante con moto /// 06:31
08) IV. Allegro agitato /// 03:32
09) V. Andante /// 04:25
10) VI. Andante con moto /// 05:30
11) VII. Allegro vivace, ma non troppo /// 03:20
12) VIII. Moderato /// 05:05
WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756–1791)
Trio K. 498
13) I. Andante /// 05:16
14) II. Menuetto /// 05:20
15) III. Rondeaux Allegretto /// 08:10
Kommentarer