Den norske bandeonisten og komponisten Per Arne Glorvigen presenterer tre av sine egne komposisjoner på denne utgivelsen: «Violent Tenderness» og «Polaco», hvor vi får høre ham i samspill med den fremragende, franske strykekvartetten Quatuor Diotima, og sangsyklusen «Kykelipi», hvor han spiller med sitt eget ensemble GLO2020, og hvor tekstene er hentet fra Jan Erik Volds legendariske diktsamling fra 1969.

  • LWC1240 Katalognummer
  • 7090020182629 EAN
  • Glorvigen, Per Arne / GLO2020 / Quatuor Diotima Leverandør
  • CD Format
  • 2022 Produksjonsår

Den norske bandeonisten og komponisten Per Arne Glorvigen presenterer tre av sine egne komposisjoner på denne utgivelsen: «Violent Tenderness» og «Polaco», hvor vi får høre ham i samspill med den fremragende, franske strykekvartetten Quatuor Diotima, og sangsyklusen «Kykelipi», hvor han spiller med sitt eget ensemble GLO2020, og hvor tekstene er hentet fra Jan Erik Volds legendariske diktsamling fra 1969.
Les mer

 

Produktbeskrivelse

TANGST À LA GLORVIGEN

Den norske bandeonisten og komponisten Per Arne Glorvigen presenterer tre av sine egne komposisjoner på denne utgivelsen: «Violent Tenderness» og «Polaco», hvor vi får høre ham i samspill  med den fremragende, franske strykekvartetten Quatuor Diotima, og sangsyklusen «Kykelipi», hvor han spiller med sitt eget ensemble GLO2020, og hvor tekstene er hentet fra Jan Erik Volds legendariske diktsamling fra 1969. 

Selv kaller han musikken spøkefullt for «tangst», en kombinasjon av tango og angst. Men musikken er også svingende, ettertenksom og framfor alt banebrytende sett i en tangokontekst. Inspirasjonen kommer både fra argentinsk tango, norsk folkemusikk, tyske lieder, franske chansons, og polske musikalske nasjonalhelligdommer.

Per Arne Glorvigen er fra Dovre og blir regnet som en av de viktigste bandoneonistene i sin generasjon. Han ble uteksaminert fra Norges musikkhøgskole i 1987 med akkordeon som hovedinstrument og reiste deretter til Paris hvor han var elev av den Argentinske bandoneon-virtousen Juan José Mosalini. Etter tre år med «omskolering» og studier hos Mosalini samt flere opphold i Buenos Aires, begynte Glorvigen virksomheten sin som profesjonell bandoneonist med base i Paris.

Quatuor Diotima ble stiftet i 1996 og er i dag en av verdens mest ettertraktede strykekvartetter. Kvartetten består (på denne utgivelsen) av fiolinistene Yun–Peng Zhao og Constance Ronzatti, bratsjist Franck Chevalier og cellist Pierre Morlet.

GLO2020 ble stiftet i 2020 av Per Arne Glorvigen. Etter modell fra komponisten Thierry Pécous Ensemble Variances i Rouen, samlet Glorvigen noen av favoritt-musikerne sine for å framføre kvalitetsmusikk «i ledige rammer». Ensemblet består foruten Glorvigen selv av baryton Bernt Ola Volungholen, pianist Christian Ihle Hadland og cellist Øyvind Gimse.

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

"[...] Violent Tenderness og Polaco er to fabelaktige stykker for strykevartett og bandoneon, spilt sammen med det fantastiske franske ensemblet Quatuor Diotima. De har den rytmiske snerten som må til, og de får fint fram det voldsomme følelsesspekteret – fra det lekne til det alvorlige, fra det voldsomme til det ømme. Disse to stykkene har langt mer energi og framdrift enn det jeg er vant med å høre fra norske komponister. Det skyldes kanskje tangoen? Piazzolla spøker nok litt i kulissene, men Glorvigen har nok individualitet og kreativitet til at det både blir underholdende og stimulerende. [...]" Ola Nordal, ballade.no, 08.06.2022

"[...] Per Arne Glorvigen (f. 1963) er en kunstner av stort format. Hans bandoneonspill gir selvsagt assosiasjoner til tangoens rike litteratur - og den første og siste delen av plata er viet dette fascinerende instrumentet samt det fantastisk gode Quator Diotima. En strykekvartett der musikerne og Glorvigens spill introduserer oss for hva kontraster kan skape av lytteropplevelser. Glorvigen kaller musikken sin Tangst - en kombinasjon av tango og ordet angst. Og som har selv sier «....eg brukar ofte krasse samklangar som tritonus og sekundar...», så er ordet Tangst riktig så fornøyelig korrekt. Her er det bare å lytte til de to verkene «Violent Tenderness» og «Polaco», og la seg forføre av både musikalsk eleganse og en slags skrekkblandet frydefull musikkopplevelse.[...]" Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 11.09.2022

Sporliste

PER ARNE GLORVIGEN (*1963)

 

       Violent Tenderness 

       for string quartet and bandoneon

1)    Tango musculoso /// 05:39

2)    Milonga lenta /// 06:39

3)    Groovy Milonga (scherzo) /// 03:50

 

       Kykelipi

       for piano, cello, baritone and bandoneon

       (Tekst: Jan Erik Vold)

4)    Verdens veier /// 04:12

5)    Ordprøven (Selvdigger) /// 03:14

6)    Ta vare /// 05:05

7)    Pornodiktet /// 03:58

8)    Poeten og verden /// 03:53

9)    Kulturuke /// 02:53

10) GNOREkvadet /// 02:40

 

       Polaco

       for string quartet and bandoneon

11) Prélude (Energico) /// 07:18

12) Czas (Time) /// 06:36

13) Pols (Fandens Polsdans) /// 05:16

14) Tango Funèbre (d’après Chopin) /// 07:00

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Poulenc Concertos - Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music. 

 
Verdi/Sibelius: String Quartets - Vertavo String Quartet

I dette vindstille livet kan man ta fram og fullføre gamle arbeidsoppgaver, kanskje strikke ferdig en genser, eller hva med å endelig sluttføre og gi ut en innspilling? En innspilling av to bautaer i strykekvartettlitteraturen har bare ligget og ventet på en anledning til å komme til overflaten. Nå er de her. This relative tranquility has allowed us to take out and finish old projects, like the knitting of a sweater perhaps, or how about finally completing and releasing a recording? Recordings of two towering works of the string quartet literature have been waiting for this opportunity to emerge. Now they are here. 

 
Johan Kvandal: Complete String Quartets - Engegård Quartet

Komponisten Johan Kvandal (1919–1999) er en av Norges viktigste, og mest spilte, komponister fra det 20. århundre. For første gang samles samtlige av hans verk for strykekvartett, som favner over fire tiår i Kvandals liv, på én utgivelse. The composer Johan Kvandal (1919–1999) is one of Norway's most important, and most performed, composers of the 20th century. For the first time ever, his complete works for string quartet, spanning four decades of his life, are presented on one album. 

 
 
Totally Telemann - Barokkanerne

Det norske tidligmusikkensemblet Barokkanerne er ute med en ny CD-utgivelse på LAWO Classics viet musikk av Georg Philipp Telemann – en av musikkhistoriens mest produktive komponister. 

 
 
 
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Stravinsky/Poulenc/Debussy - Stalheim, Amalie (cello) / Hadland, Christian Ihle (piano)

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadland framfører verk for cello og piano av Igor Stravinskij, Francis Poulenc og Claude Debussy på sin duo-debututgivelse. For alle tre verkene på dette albumet er dialogen mellom cello og piano i sentrum. Essensielt for disse tre verkene er det å «snakke samme språk» som duopartneren, å tørre å være spontan og ikke være redd for å utfordre og stole på hverandre. On their debut duo release, Amalie Stalheim and Christian Ihle Hadland present works for cello and piano by Igor Stravinsky, Francis Poulenc and Claude Debussy. For all three pieces on this album, dialogue between cello and piano is at the center. Essential for these three pieces is to speak the same language as your duo partner, to dare to be spontaneous and not be afraid to challenge and trust in each other. 

 
 

×Tips en venn

Per Arne Glorvigen: Violent Tenderness / Kykelipi / Polaco <span>-</span> Glorvigen, Per Arne / GLO2020 / Quatuor Diotima Per Arne Glorvigen: Violent Tenderness / Kykelipi / Polaco Glorvigen, Per Arne / GLO2020 / Quatuor Diotima

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.239.3.196)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt