TANGST À LA GLORVIGEN
Den norske bandeonisten og komponisten Per Arne Glorvigen presenterer tre av sine egne komposisjoner på denne utgivelsen: «Violent Tenderness» og «Polaco», hvor vi får høre ham i samspill med den fremragende, franske strykekvartetten Quatuor Diotima, og sangsyklusen «Kykelipi», hvor han spiller med sitt eget ensemble GLO2020, og hvor tekstene er hentet fra Jan Erik Volds legendariske diktsamling fra 1969.
Selv kaller han musikken spøkefullt for «tangst», en kombinasjon av tango og angst. Men musikken er også svingende, ettertenksom og framfor alt banebrytende sett i en tangokontekst. Inspirasjonen kommer både fra argentinsk tango, norsk folkemusikk, tyske lieder, franske chansons, og polske musikalske nasjonalhelligdommer.
Per Arne Glorvigen er fra Dovre og blir regnet som en av de viktigste bandoneonistene i sin generasjon. Han ble uteksaminert fra Norges musikkhøgskole i 1987 med akkordeon som hovedinstrument og reiste deretter til Paris hvor han var elev av den Argentinske bandoneon-virtousen Juan José Mosalini. Etter tre år med «omskolering» og studier hos Mosalini samt flere opphold i Buenos Aires, begynte Glorvigen virksomheten sin som profesjonell bandoneonist med base i Paris.
Quatuor Diotima ble stiftet i 1996 og er i dag en av verdens mest ettertraktede strykekvartetter. Kvartetten består (på denne utgivelsen) av fiolinistene Yun–Peng Zhao og Constance Ronzatti, bratsjist Franck Chevalier og cellist Pierre Morlet.
GLO2020 ble stiftet i 2020 av Per Arne Glorvigen. Etter modell fra komponisten Thierry Pécous Ensemble Variances i Rouen, samlet Glorvigen noen av favoritt-musikerne sine for å framføre kvalitetsmusikk «i ledige rammer». Ensemblet består foruten Glorvigen selv av baryton Bernt Ola Volungholen, pianist Christian Ihle Hadland og cellist Øyvind Gimse.
ANMELDELSER/REVIEWS:
"[...] Violent Tenderness og Polaco er to fabelaktige stykker for strykevartett og bandoneon, spilt sammen med det fantastiske franske ensemblet Quatuor Diotima. De har den rytmiske snerten som må til, og de får fint fram det voldsomme følelsesspekteret – fra det lekne til det alvorlige, fra det voldsomme til det ømme. Disse to stykkene har langt mer energi og framdrift enn det jeg er vant med å høre fra norske komponister. Det skyldes kanskje tangoen? Piazzolla spøker nok litt i kulissene, men Glorvigen har nok individualitet og kreativitet til at det både blir underholdende og stimulerende. [...]" Ola Nordal, ballade.no, 08.06.2022
"[...] Per Arne Glorvigen (f. 1963) er en kunstner av stort format. Hans bandoneonspill gir selvsagt assosiasjoner til tangoens rike litteratur - og den første og siste delen av plata er viet dette fascinerende instrumentet samt det fantastisk gode Quator Diotima. En strykekvartett der musikerne og Glorvigens spill introduserer oss for hva kontraster kan skape av lytteropplevelser. Glorvigen kaller musikken sin Tangst - en kombinasjon av tango og ordet angst. Og som har selv sier «....eg brukar ofte krasse samklangar som tritonus og sekundar...», så er ordet Tangst riktig så fornøyelig korrekt. Her er det bare å lytte til de to verkene «Violent Tenderness» og «Polaco», og la seg forføre av både musikalsk eleganse og en slags skrekkblandet frydefull musikkopplevelse.[...]" Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 11.09.2022
PER ARNE GLORVIGEN (*1963)
Violent Tenderness
for string quartet and bandoneon
1) Tango musculoso /// 05:39
2) Milonga lenta /// 06:39
3) Groovy Milonga (scherzo) /// 03:50
Kykelipi
for piano, cello, baritone and bandoneon
(Tekst: Jan Erik Vold)
4) Verdens veier /// 04:12
5) Ordprøven (Selvdigger) /// 03:14
6) Ta vare /// 05:05
7) Pornodiktet /// 03:58
8) Poeten og verden /// 03:53
9) Kulturuke /// 02:53
10) GNOREkvadet /// 02:40
Polaco
for string quartet and bandoneon
11) Prélude (Energico) /// 07:18
12) Czas (Time) /// 06:36
13) Pols (Fandens Polsdans) /// 05:16
14) Tango Funèbre (d’après Chopin) /// 07:00
Kommentarer