«Konsert for orkester» ble bestilt av Oslo-Filharmonien og urfremført med Peter Szilvay som dirigent og Peter Herresthal som fiolinsolist i 2014. Fremføringen markerte avslutningen på Matres engasjement som sesongens profilkomponist. «Konsert for orkester» er, som tittelen antyder, et verk for orkester, men det er også et verk om orkesteret.

  • LWC1155 Katalognummer
  • 7090020181776 EAN
  • CD Format
  • Oslo konserthus Innspillingssted
  • 2018 Utgivelsesår

«Konsert for orkester» ble bestilt av Oslo-Filharmonien og urfremført med Peter Szilvay som dirigent og Peter Herresthal som fiolinsolist i 2014. Fremføringen markerte avslutningen på Matres engasjement som sesongens profilkomponist. «Konsert for orkester» er, som tittelen antyder, et verk for orkester, men det er også et verk om orkesteret.
Les mer

Artist
Herresthal, Peter (fiolin) | Oslo-Filharmonien | Szilvay, Peter (dirigent)

Dirigent
Szilvay, Peter

Plateselskap
Lawo Classics

Verk ... Les mer

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Lorange, Anette

Produktbeskrivelse

KONSERTLANDSKAP

«Konsert for orkester» ble bestilt av Oslo-Filharmonien og urfremført med Peter Szilvay som dirigent og Peter Herresthal som fiolinsolist i 2014. Fremføringen markerte avslutningen på Matres engasjement som sesongens profilkomponist. «Konsert for orkester» er, som tittelen antyder, et verk for orkester, men det er også et verk om orkesteret.

Som i flere andre verk med samme tittel blir alle instrumentgruppene behørig utforsket og utfordret. Men hvis man studerer satsnavnene vil man se at verket utforsker mange overlappende betydninger av ordet konsert. Svært mange orkesterkonserter har samme struktur; en ouverture, en solokonsert, en pause og en symfoni; «Konsert for orkester» følger denne formen. Ouverturen presenterer materialet resten av stykket er bygget på, Herresthal spiller utdrag fra fiolinkonserten som også finnes som selvstendig verk, og de fire satsene «preSage revisited», «Lament/Berceuse», «Minuet» og «Finale» kan i sammenhengen tenkes som en liten symfoni.

I urframføringen av verket arbeidet Matre også med konserten som fysisk og sosialt rom. Denne innspillingen prøver å overføre noe av denne opplevelsen til platemediet, blant annet ved å bruke publikumslyd innspilt i Oslo Konserthus og opptak av Arne Nordheims ikoniske innkallingssignal fra samme hus.

Ørjan Matre (f. 1979) studerte komposisjon ved Norges Musikkhøgskole med Bjørn Kruse, Lasse Thoresen, Olav Anton Thommessen og Henrik Hellstenius. Matre var huskomponist for Kristiansand Symfoniorkester 2006–2008, og i sesongen 2013–2014 ble Matre pekt ut til å være Oslo-Filharmoniens profilkomponist. Han har markert seg som en tydelig stemme i norsk musikk, og har på kort tid fått profilerte oppdrag fra toneangivende musikere, ensembler og orkestre.

Verk

ØRJAN MATRE (*1979)
Konsert for orkester (2014)

1) Intrada I /// 01:46
2) Intrada II /// 03:27
3) Overture /// 08:43
4) Violin Concerto /// 14:04 5) Intermission /// 02:16

6) I. preSage revisited /// 07:01 7) II. Lament/Berceuse /// 08:06 8) III. Minuet /// 05:19
9) IV. Finale /// 07:09

10) Epilogue /// 05:07

×Tips en venn

Ørjan Matre: Konsert for orkester <span>-</span> Peter Herresthal (fiolin) /Oslo-Filharmonien /Peter Szilvay (dirigent) Ørjan Matre: Konsert for orkester Peter Herresthal (fiolin) /Oslo-Filharmonien /Peter Szilvay (dirigent)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 54.224.108.238)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt