Etter å ha fullført kritikerroste sykluser med Aleksandr Skrjabins og Richard Strauss’ orkesterverker, byr Oslo-Filharmonien og tidligere sjefdirigent Vasily Petrenko her på den første av to utgivelser med symfoniske verker av Prokofjev og Mjaskovskij. After completing their much-appraised cycle of Alexander Scriabin’s and Richard Strauss’ orchestral works, the Oslo Philharmonic and their former chief conductor Vasily Petrenko present the first of two releases of symphonic works by Prokofiev and Myaskovsky.

  • LWC1207 Katalognummer
  • 7090020182292 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Konserthuset, Oslo Innspillingssted
  • 2020 Utgivelsesår

Etter å ha fullført kritikerroste sykluser med Aleksandr Skrjabins og Richard Strauss’ orkesterverker, byr Oslo-Filharmonien og tidligere sjefdirigent Vasily Petrenko her på den første av to utgivelser med symfoniske verker av Prokofjev og Mjaskovskij. After completing their much-appraised cycle of Alexander Scriabin’s and Richard Strauss’ orchestral works, the Oslo Philharmonic and their former chief conductor Vasily Petrenko present the first of two releases of symphonic works by Prokofiev and Myaskovsky.
Les mer

Produktbeskrivelse

ET SPENNENDE SYMFONISK PAR

Etter å ha fullført kritikerroste sykluser med Aleksandr Skrjabins og Richard Strauss’ orkesterverker, byr Oslo-Filharmonien og tidligere sjefdirigent Vasily Petrenko her på den første av to utgivelser med symfoniske verker av Prokofjev og Mjaskovskij. Sergej Prokofjev regnes av mange som en av de viktigste symfonikerne i sin tid. Han beskrev sin femte symfoni, den første komposisjonen hans i denne sjangeren på seksten år, som «[…] kulminasjonen av en hel periode i mitt arbeid. Den er tenkt som en symfoni om den menneskelige åndens storhet.» Han anså denne symfonien, som ble komponert sommeren 1944, som sitt beste verk. 

Nikolaj Mjaskovskij var utvilsomt en av de mest produktive symfonikomponistene på 1900-tallet. Han tok privattimer i fiolin med Glière i Moskva, og studerte komposisjon med Rimskij-Korsakov og Ljadov ved St. Petersburg-konservatoriet. Samtidig etablerte han det som skulle bli et livslangt vennskap med Prokofjev. Mjaskovskij komponerte sin 21. symfoni som respons på en bestilling fra Chicago symfoniorkester til feiringen av orkesterets femtiårsjubileum.

Vasily Petrenko er en av de mest signifikante musikerne av i dag, og han har høstet mye ros og vunnet priser for sine innspillinger av det russiske repertoaret, bl.a. to Gramophone Awards. Med Oslo-Filharmonien har han spilt inn verker av Sjostakovitsj, Szymanowski og Rimskij-Korsakov, i tillegg til store sykluser med orkesterverker av Aleksandr Skrjabin og Richard Strauss.

Oslo-Filharmonien så dagens lys i 1919, og i løpet av det neste halve hundreåret vokste orkestrets renommé jevnt og trutt. I 1979 overtok Mariss Jansons dirigentstaven, og under hans ledelse nådde OFO sitt fulle potensiale som en verdig konkurrent til de store filharmoniske orkestrene i Wien, Berlin og New York. Med Vasily Petrenko som sjefdirigent har de arbeidet på høyeste nivå med detaljer og stil.

 

AN EXCITING SYMPHONIC COUPLE

After completing their much-appraised cycle of Alexander Scriabin’s and Richard Strauss’ orchestral works, the Oslo Philharmonic and their former chief conductor Vasily Petrenko present the first of two releases of symphonic works by Prokofiev and Myaskovsky. Sergei Prokofiev may be considered by many to be among the major symphonists of his time.He described his Symphony No. 5, his first composition in this genre for sixteen years, as “…the culmination of an entire period in my work. I conceived it as a symphony on the grandeur of the human spirit.” He regarded this symphony, composed in the summer of 1944, as his finest work.

Nikolai Myaskovsky was certainly one of the most prolific symphonic composers of the twentieth century. He took private tuition with Glière in Moscow; then, having decided to devote himself to composition, studied with Rimsky-Korsakov and Lyadov at the St. Petersburg Conservatory, while establishing what would prove to be a life-long friend­ship with Prokofiev. Myaskovsky composed his Symphony No. 21 in response to a commission from the Chicago Symphony Orchestra to celebrate its fiftieth anniversary.

Vasily Petrenko is one of the most acclaimed classical recording artists alive and has won numerous accolades for his recordings of Russian repertoire, including two Gramophone awards. With the Oslo Philharmonic he has recorded Shostakovich and Szymanowski concertos, Romeo and Juliet by Prokofiev, and a major cycle of orchestral works by Alexander Scriabin and Richard Strauss.

Oslo Philharmonic Orchestra first saw the light of day in 1919, and over the next half-century the orchestra’s reputation grew steadily. In 1979 the conductor’s baton passed to Mariss Jansons, and under his leadership Oslo Philharmonic achieved its full potential and became a rival to the great philharmonic orchestras of Vienna, Berlin and New York. With Vasily Petrenko as chief conductor, they have focused on details and style at the highest level.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Oslo Philharmonic review: Vasily Petrenko makes Prokofiev's War Symphony shine like never before
"5/5: The Russian conductor softens Prokofiev's rough edges in a new CD that pairs his Fifth Symphony with a work by his friend Myaskovsky", Ivan Hewett, CLASSICAL MUSIC CRITIC, The Telegraph UK

"Ideally the Myaskovsky should be placed first on this release. His F-sharp minor Twenty-First Symphony (of twenty-seven) from 1940 is a curious single-movement work of fifteen minutes that alternates, sometimes abruptly, Andante and Allegro sections, opening with a melancholic clarinet melody to which strings paint an arid landscape. For all the work’s duality there is plenty of sustained emotional intensity to become involved in en route to a full-circle conclusion. Also impressively and insightfully performed is Prokofiev’s Fifth (1944) given an unvarnished truth-telling outing that includes an epic first movement of storytelling power, a rollicking, incisive and fiery Scherzo, and a deeply-felt and spacious Adagio. The work, following balletic grace, is signed-off with a whirlwind mechanistic coda that doesn’t compromise the performers’ hitherto scrupulous attention to dynamics and detailing. The recorded sound is as directly honest as the music-making. LAWO Classics LWC1207." Colin Anderson, colinscolumn.com, 24.03.2021

 

RADIO/PODCASTS

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m000qbhy

https://www.raiplayradio.it/audio/2020/12/PRIMO--MOVIMENTO-11a287b0-b702-4192-b1e4-655a34574434.html

https://www.francemusique.fr/emissions/en-pistes/les-bagatelles-de-beethoven-par-christoph-scheffelt-90883

 

 

Sporliste

SERGEI PROKOFIEV (1891–1953)

       Symphony No. 5 in B-flat major, Op. 100

1)    I. Andante /// 14:13

2)    II. Allegro marcato /// 08:58

3)    III. Adagio /// 14:26

4)    IV. Allegro giocoso /// 09:41

 

       NIKOLAI MYASKOVSKY (1881–1950)

       Symphony No. 21 in F-sharp minor, Op. 51

5)    Andante sostenuto – Allegro non troppo,

       ma con impeto – Tempo I /// 15:13

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Prokofiev: Symphony No. 6 / Myaskovsky: Symphony No. 27 - Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra

Det er herved duket for den andre og siste i rekken av Vasily Petrenko og Oslo-Filharmoniens utgivelser med symfoniske verker av Sergej Prokofjev og Nikolaj Mjaskovskij. Både Prokofjev og Mjaskovskij, som var nære venner, fikk lide under det undertrykkende sovjetregimet og måtte opp gjennom karrieren komponere med trusler om kunstnerisk sensur hengende over seg. The table is hereby set for the second and final recording of Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic’s releases with symphonic works of Sergei Prokofiev and Nikolai Myaskovsky. Both Prokofiev and Myaskovsky, who were close friends, suffered under the oppressive Soviet regime, and, in the course of their careers, had to compose with threats of artistic censorship hanging over them. 

 
 
Frederick Delius: A Mass of Life - Bergen Philharmonic Orchestra / Sir Elder, Mark (conductor) / Williams, Roderick (baritone) / Huckle, Claudia (contralto) / Summerfield, Gemma (soprano) / Tødenes, Bror Magnus (tenor) / Bergen Philharmonic Choir / Edvard Grieg Kor / Collegium Musicum Choi

Sir Mark Elder er en av vår tids ledende dirigenter, og er musikksjef ved Hallé-orkesteret i Manchester samt første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Roderick Williams er en av de mest etterspurte barytoner i dag, og opptrer med ledende orkestre og i anerkjente operahus. Gemma Summefield regnes som en av de mest spennende unge sangerne i dag, og synger både opera og konserter med orkester. Claudia Huckle er en ettertraktet alt som synger med ledende orkestre, og som har medvirket på flere kritikerroste innspillinger. Bror Magnus Tødenes har sunget med Bergen Filharmoniske Orkester flere ganger og regnes som en av Skandinavias fremste sangere. Hele tre kor medvirker på innspillingen, ledet av kormester Håkon Matti Skrede. De strålende bergenske korkreftene har gjort seg bemerket gjennom flere store satsninger, ikke minst i Brittens Peter Grimes, Wagners Parsifal, Brahms’ rekviem og Mahlers andre symfoni. Sir Mark Elder is one of the leading conductors of our time, and is Music Director at the Hallé Orchestra in Manchester as well as Principal Guest Conductor of the Bergen Philharmonic Orchestra. Roderick Williams is currently one of the most sought-after baritones, performing with leading orchestras and in renowned opera houses. Gemma Summerfield is considered one of the most exciting young singers today, and sings both opera and concerts with orchestras. Claudia Huckle is an in-demand contralto who sings with leading orchestras and has appeared on several critically acclaimed recordings. Tenor Bror Magnus Tødenes has sung with the Bergen Philharmonic Orchestra on several occasions and is considered one of Scandinavia’s most gifted singers. Three choirs participate in this recording, conducted by choirmaster Håkon Matti Skrede. These brilliant Bergen choirs have made a name for themselves with several major performances, not least Britten's Peter Grimes, Wagner's Parsifal, Brahms’s A German Requiem, and Mahler's Symphony No. 2. 

 
Prokofiev: Symphony No. 6 / Myaskovsky: Symphony No. 27 - Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra

Det er herved duket for den andre og siste i rekken av Vasily Petrenko og Oslo-Filharmoniens utgivelser med symfoniske verker av Sergej Prokofjev og Nikolaj Mjaskovskij. Både Prokofjev og Mjaskovskij, som var nære venner, fikk lide under det undertrykkende sovjetregimet og måtte opp gjennom karrieren komponere med trusler om kunstnerisk sensur hengende over seg. The table is hereby set for the second and final recording of Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic’s releases with symphonic works of Sergei Prokofiev and Nikolai Myaskovsky. Both Prokofiev and Myaskovsky, who were close friends, suffered under the oppressive Soviet regime, and, in the course of their careers, had to compose with threats of artistic censorship hanging over them. 

 
 
Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet - Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone)

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music. 

 
Poulenc Concertos - Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music. 

 
Richard Strauss: Don Quixote, Op. 35; Don Juan, Op. 20; Till Eulenspiegels lustige Streiche, Op. 28 - Petrenko, Vasily (dirigent) / Oslo-Filharmonien / Tuck, Louisa (cello)

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer her den andre utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. På denne CD-en presenteres lytteren for tonediktene «Don Quixote», «Don Juan» og «Till Eulenspiegel»; verker som Oslo-Filharmonien har en lang historie med å fremføre. 

 
Verdi/Sibelius: String Quartets - Vertavo String Quartet

I dette vindstille livet kan man ta fram og fullføre gamle arbeidsoppgaver, kanskje strikke ferdig en genser, eller hva med å endelig sluttføre og gi ut en innspilling? En innspilling av to bautaer i strykekvartettlitteraturen har bare ligget og ventet på en anledning til å komme til overflaten. Nå er de her. This relative tranquility has allowed us to take out and finish old projects, like the knitting of a sweater perhaps, or how about finally completing and releasing a recording? Recordings of two towering works of the string quartet literature have been waiting for this opportunity to emerge. Now they are here. 

 

×Tips en venn

Prokofiev: Symphony No. 5 / Myaskovsky: Symphony No. 21 <span>-</span> Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra Prokofiev: Symphony No. 5 / Myaskovsky: Symphony No. 21 Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.237.15.145)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt