Det er herved duket for den andre og siste i rekken av Vasily Petrenko og Oslo-Filharmoniens utgivelser med symfoniske verker av Sergej Prokofjev og Nikolaj Mjaskovskij. Både Prokofjev og Mjaskovskij, som var nære venner, fikk lide under det undertrykkende sovjetregimet og måtte opp gjennom karrieren komponere med trusler om kunstnerisk sensur hengende over seg. The table is hereby set for the second and final recording of Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic’s releases with symphonic works of Sergei Prokofiev and Nikolai Myaskovsky. Both Prokofiev and Myaskovsky, who were close friends, suffered under the oppressive Soviet regime, and, in the course of their careers, had to compose with threats of artistic censorship hanging over them.

  • LWC1215 Katalognummer
  • 7090020182377 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Konserthuset, Oslo Innspillingssted
  • 2021 Utgivelsesår

Det er herved duket for den andre og siste i rekken av Vasily Petrenko og Oslo-Filharmoniens utgivelser med symfoniske verker av Sergej Prokofjev og Nikolaj Mjaskovskij. Både Prokofjev og Mjaskovskij, som var nære venner, fikk lide under det undertrykkende sovjetregimet og måtte opp gjennom karrieren komponere med trusler om kunstnerisk sensur hengende over seg. The table is hereby set for the second and final recording of Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic’s releases with symphonic works of Sergei Prokofiev and Nikolai Myaskovsky. Both Prokofiev and Myaskovsky, who were close friends, suffered under the oppressive Soviet regime, and, in the course of their careers, had to compose with threats of artistic censorship hanging over them.
Les mer

 

Produktbeskrivelse

ET SPENNENDE SYMFONISK PAR

Det er herved duket for den andre og siste i rekken av Vasily Petrenko og Oslo-Filharmoniens utgivelser med symfoniske verker av Sergej Prokofjev og Nikolaj Mjaskovskij. Både Prokofjev og Mjaskovskij, som var nære venner, fikk lide under det undertrykkende sovjetregimet og måtte opp gjennom karrieren komponere med trusler om kunstnerisk sensur hengende over seg. 

Prokofjev komponerte sin Symfoni nr. 6 i ess-moll, opus 111, mellom 1945 og februar 1947, men skissene skriver seg fra 1944 – før han ble ferdig med den femte symfonien. Verket er skrevet for stort orkester. Det er et dypt og personlig verk med et umiskjennelig tragisk element. Han sa selv at denne symfonien delvis var inspirert av krigsårene. «Nå jubler vi over den store seieren, men vi har alle sår som ikke kan leges.» Mjaskovskij ferdigstilte den siste av symfoniene sine – i c-moll, opus 85 – i november 1949. De 27 arbeidene hans i denne sjangeren er så påfallende varierte i karakter at det er nærmest umulig å definere en «typisk» Mjaskovskij-symfoni. Nr. 27 blir ofte omtalt som en av hans mest populære, selv om musikken hans omtrent ikke ble fremført utenfor Russland. Prokofjev beskrev musikken til sin gode venn slik: «Mjaskovskij var litt av en filosof – musikken hans er klok, lidenskapelig, dyster og navlebeskuende.»

Vasily Petrenko er en av de mest signifikante musikerne av i dag, og han har høstet mye ros og vunnet priser for sine innspillinger av det russiske repertoaret, bl.a. to Gramophone Awards. Med Oslo-Filharmonien har han spilt inn verker av Sjostakovitsj, Szymanowski og Rimskij-Korsakov, i tillegg til store sykluser med orkesterverker av Aleksandr Skrjabin og Richard Strauss.

Oslo-Filharmonien så dagens lys i 1919, og i løpet av det neste halve hundreåret vokste orkestrets renommé jevnt og trutt. I 1979 overtok Mariss Jansons dirigentstaven, og under hans ledelse nådde OFO sitt fulle potensiale som en verdig konkurrent til de store filharmoniske orkestrene i Wien, Berlin og New York. Under Vasily Petrenko har de arbeidet på høyeste nivå med detaljer og stil.

 

AN EXCITING SYMPHONIC COUPLE

The table is hereby set for the second and final recording of Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic’s releases with symphonic works of Sergei Prokofiev and Nikolai Myaskovsky. Both Prokofiev and Myaskovsky, who were close friends, suffered under the oppressive Soviet regime, and, in the course of their careers, had to compose with threats of artistic censorship hanging over them.

Prokofiev composed Symphony No. 6 in E-flat minor, Op. 111, between 1945 and February 1947, though some sketches date from 1944 — before he completed the fifth symphony. It is written for large orchestra and is a profound and personal work with an unmistakable tragic element. He said himself that this symphony was inspired in part by the war years: “Now we are rejoicing in our great victory, but each of us has wounds that cannot be healed.” Myaskovsky completed the last of his symphonies — in C minor, Op. 85 — in November 1949. His 27 works in this genre are so strikingly varied in character that is virtually impossible to define a “typical” Myaskovsky symphony. No. 27 is often referred to as one of his most popular, even though his music was hardly performed outside of Russia. Prokofiev described the music of his good friend in this way: “Myaskovsky was something of a philosopher — his music is intelligent, passionate, sombre and self-absorbed.”

Vasily Petrenko is one of the most acclaimed classical recording artists alive and has won numerous accolades for his recordings of Russian repertoire, including two Gramophone awards. With the Oslo Philharmonic he has recorded Shostakovich and Szymanowski concertos, Romeo and Juliet by Prokofiev, and major cycles of orchestral works by Alexander Scriabin and Richard Strauss.

The Oslo Philharmonic first saw the light of day in 1919. Vasily Petrenko led the orchestra through its 100th anniversary season, including a European tour. In Oslo’s burgeoning cultural scene, the Philhamonic under Petrenko’s leadership has been a vital and forward-looking centenarian.

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

"This last of Vasily Petrenko’s discs as chief conductor of the Oslo Philharmonic finds the team on something like top form." Gramophone, August 2021

"Curiously, perhaps, it’s the interpretation of the less well-known and distinctive symphony which wins this disc its five stars...Although the bittersweet bucolics of Myaskovsky’s 27th could have been composed in the years leading up to the First World War by Glazunov or Elgar, there’s something touchingly sincere about them. Petrenko’s Oslo woodwind play the lonely solos beautifully, and the lyricism takes wing." BBC Music Magazine, August 2021

"Petrenko stepped down last summer as chief conductor of the Oslo Philharmonic, and his final recording with them shows an orchestra in fine form, with classy wind soloists and big-toned strings." The Guardian, May 2021

"It's fascinating to hear the two symphonies side-by-side, for although the Myaskovsky was actually written two years after the Prokofiev, its musical language is noticeably more conservative (perhaps not surprising given that Myaskovsky's composition teacher was Rimsky-Korsakov). Much like the Myaskovsky, the Prokofiev is treated to an immensely vivid performance." PrestoMusic, James Longstaffe, May 2021

Sporliste

SERGEJ PROKOFJEV (1891–1953)

        Symfoni nr. 6 i ess-moll, op. 111

1)     I. Allegro moderato /// 14:27

2)     II. Largo ///  15:00

3)     III. Vivace /// 11:17

 

        NIKOLAJ MJASKOVSKIJ (1881–1950)

        Symfoni nr. 27 i c-moll, op. 85

4)     I. Adagio. Allegro animato /// 13:11

5)     II. Adagio – Molto elevato – Più tranquillo –       

        Tempo I Elevato – Più appassionato – Addolorato – Tempo I /// 14:14

6)     III. Presto ma non troppo /// 08:11

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Prokofiev: Symphony No. 5 / Myaskovsky: Symphony No. 21 - Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra

Etter å ha fullført kritikerroste sykluser med Aleksandr Skrjabins og Richard Strauss’ orkesterverker, byr Oslo-Filharmonien og tidligere sjefdirigent Vasily Petrenko her på den første av to utgivelser med symfoniske verker av Prokofjev og Mjaskovskij. After completing their much-appraised cycle of Alexander Scriabin’s and Richard Strauss’ orchestral works, the Oslo Philharmonic and their former chief conductor Vasily Petrenko present the first of two releases of symphonic works by Prokofiev and Myaskovsky. 

 
Frederick Delius: A Mass of Life - Bergen Philharmonic Orchestra / Sir Elder, Mark (conductor) / Williams, Roderick (baritone) / Huckle, Claudia (contralto) / Summerfield, Gemma (soprano) / Tødenes, Bror Magnus (tenor) / Bergen Philharmonic Choir / Edvard Grieg Kor / Collegium Musicum Choi

Sir Mark Elder er en av vår tids ledende dirigenter, og er musikksjef ved Hallé-orkesteret i Manchester samt første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Roderick Williams er en av de mest etterspurte barytoner i dag, og opptrer med ledende orkestre og i anerkjente operahus. Gemma Summefield regnes som en av de mest spennende unge sangerne i dag, og synger både opera og konserter med orkester. Claudia Huckle er en ettertraktet alt som synger med ledende orkestre, og som har medvirket på flere kritikerroste innspillinger. Bror Magnus Tødenes har sunget med Bergen Filharmoniske Orkester flere ganger og regnes som en av Skandinavias fremste sangere. Hele tre kor medvirker på innspillingen, ledet av kormester Håkon Matti Skrede. De strålende bergenske korkreftene har gjort seg bemerket gjennom flere store satsninger, ikke minst i Brittens Peter Grimes, Wagners Parsifal, Brahms’ rekviem og Mahlers andre symfoni. Sir Mark Elder is one of the leading conductors of our time, and is Music Director at the Hallé Orchestra in Manchester as well as Principal Guest Conductor of the Bergen Philharmonic Orchestra. Roderick Williams is currently one of the most sought-after baritones, performing with leading orchestras and in renowned opera houses. Gemma Summerfield is considered one of the most exciting young singers today, and sings both opera and concerts with orchestras. Claudia Huckle is an in-demand contralto who sings with leading orchestras and has appeared on several critically acclaimed recordings. Tenor Bror Magnus Tødenes has sung with the Bergen Philharmonic Orchestra on several occasions and is considered one of Scandinavia’s most gifted singers. Three choirs participate in this recording, conducted by choirmaster Håkon Matti Skrede. These brilliant Bergen choirs have made a name for themselves with several major performances, not least Britten's Peter Grimes, Wagner's Parsifal, Brahms’s A German Requiem, and Mahler's Symphony No. 2. 

 
Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet - Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone)

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music. 

 
Verdi/Sibelius: String Quartets - Vertavo String Quartet

I dette vindstille livet kan man ta fram og fullføre gamle arbeidsoppgaver, kanskje strikke ferdig en genser, eller hva med å endelig sluttføre og gi ut en innspilling? En innspilling av to bautaer i strykekvartettlitteraturen har bare ligget og ventet på en anledning til å komme til overflaten. Nå er de her. This relative tranquility has allowed us to take out and finish old projects, like the knitting of a sweater perhaps, or how about finally completing and releasing a recording? Recordings of two towering works of the string quartet literature have been waiting for this opportunity to emerge. Now they are here. 

 
Richard Strauss: Don Quixote, Op. 35; Don Juan, Op. 20; Till Eulenspiegels lustige Streiche, Op. 28 - Petrenko, Vasily (dirigent) / Oslo-Filharmonien / Tuck, Louisa (cello)

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer her den andre utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. På denne CD-en presenteres lytteren for tonediktene «Don Quixote», «Don Juan» og «Till Eulenspiegel»; verker som Oslo-Filharmonien har en lang historie med å fremføre. 

 
Richard Strauss: Eine Alpensinfonie, Op. 64 / Tod und Verklärung, Op. 24 - Petrenko, Vasily (dirigent) / Oslo-Filharmonien

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer den tredje og siste utgivelsen i serien med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. På denne CD-en får vi høre tonediktene «Eine Alpensinfonie», Op. 64 og «Tod und Verklärung», Op. 24. Oslo Philharmonic Orchestra and Vasily Petrenko offer the third and last release in the series of recordings of Richard Strauss’s orchestral music. On this CD the listener is presented with the tone poems “Eine Alpensinfonie”, Op. 64 and “Tod und Verklärung”, Op. 24. 

 
Richard Strauss Also sprach Zarathustra, Op. 30; Ein Heldenleben, Op. 40 - Oslo-Filharmonien + Petrenko

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer den første utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. The Oslo Philharmonic and Vasily Petrenko present the first of a new series of recordings of Richard Strauss' orchestral music. 

 

×Tips en venn

Prokofiev: Symphony No. 6 / Myaskovsky: Symphony No. 27 <span>-</span> Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra Prokofiev: Symphony No. 6 / Myaskovsky: Symphony No. 27 Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 35.173.48.18)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt