Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music.

  • LWC1173 Katalognummer
  • 7090020181950 EAN
  • CD Format
  • 24 bit/44,1 Khz Masterfiler
  • NRK Store Studio, Oslo Innspillingssted
  • 2019 Utgivelsesår

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music.
Les mer

Artist
Ihle Hadland, Christian (piano) | Gimse, Håvard (piano) | Nordstoga, Kåre (orgel) | Szilvay, Peter (dirigent) | Søndergård, Thomas (dirigent) | Kringkastingsorkestret

Dirigent
Szilvay, Peter | Søndergård, Thomas

Komponist
Poulenc, Francis

Plateselskap
Lawo Classics

Verk

Poulenc: Concerto in D minor for Two Pianos & Orchestra
Poulenc: Concerto in G minor for Organ, Strings & Timpani
Poulenc: Piano Concerto

Produsent
Miles, Geoff

Tekniker
NRK Musikkteknikk

Design
Blunderbuss | Granberg, Anna-Julia

Produktbeskrivelse

MUNKEN OG GATEGUTTEN – KORK SPILLER POULENC

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Likevel er det sjeldent at tre av hans mest sentrale konserter samles på én plate. Her presenteres de av Kringkastingsorkestret og tre av landets beste tangentkunstnere.

Poulenc kalte seg selv «en blanding av munk og gategutt», noe som mest kommer til uttrykk i forskjellene mellom hans sakrale musikk (særlig for kor) og hans mer verdslige instrumentalmusikk. Men enten det er munken eller gategutten som taler, har Poulencs musikk alltid et janusansikt; et smil i melankolien eller blå tristesse midt i den parfymerte parisiske elegansen. På denne platen blir man godt kjent med Poulencs mange sider gjennom konserten for to klaver fra 1932, orgelkonserten fra 1938 og klaverkonserten fra 1949. Med sin mangesidighet er dette musikk som ikke alltid er så lett å fange, men det hjelper å være et orkester uten sjangergrenser og som har spilt alt fra Bach til Piaf.

Med seg på laget har Kringkastingsorkestret tre virtuoser som vet å kombinere det seriøse med elegansens og underfundighetens kunst. Christian Ihle Hadland spiller på både klaverkonserten og sammen med Håvard Gimse i dobbelkonserten. Orgelkonserten blir spilt på Oslo domkirkes praktorgel av domorganist Kåre Nordstoga. Klaverkonsertene ledes av KORKs tidligere sjefdirigent Thomas Søndergård, og en av våre beste norske, Peter Szilvay, dirigerer orgelkonserten.

 

THE MONK AND THE RASCAL — NORWEGIAN RADIO ORCHESTRA PLAYS POULENC

Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music. Once charmed by the beauty and elegance of Poulenc’s music, there are few things that can replace it. And rarely do we find three of his most important concertos featured on one album. They are presented here by the Norwegian Radio Orchestra (KORK) and three of Norway’s best classical keyboard artists.

Poulenc called himself “half monk, half rascal”, something articulated largely in the disparities between his sacred music (especially for choir) and his more secular instrumental music. Yet whether it is the monk or rascal speaking, Poulenc’s music is always Janus-faced: a melancholy smile or blue tristesse in the midst of perfumed Parisian elegance. On this album we become well acquainted with Poulenc’s many sides through the concerto for two pianos from 1932, the organ concerto from 1938, and the piano concerto from 1949. It is not always so easy to capture the diversity of this music, but it helps to be an orchestra known for crossing genres and playing everything from Bach to Piaf.

The Norwegian Radio Orchestra collaborates on this release with three virtuosos who know how to combine the serious with the art of elegance and subtlety. Christian Ihle Hadland plays both the piano concerto and, together with Håvard Gimse, the double concerto. The organ concerto is played on Oslo Cathedral’s magnificent organ by cathedral organist Kåre Nordstoga. The piano concertos are led by KORK’s former principal conductor Thomas Søndergård, and one of Norway’s best, Peter Szilvay, conducts the organ concerto.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

"På dette fine Francis Poulenc-albumet med Kringkastingsorkesteret får me tre konsertar med tre solistar: Fyrst Christian Ihle Hadland i den nette Klaverkonsert i ciss-moll (1949), der Poulenc leikar seg med russisk-romantiske melodiar og barokke rytmar. Så Hadland saman med Håvard Gimse i Konsert for klaver i d-moll (1932), den med den smeikjande, Mozart-aktige andresatsen. Og til slutt høgdepunktet, nemleg Orgelkonsert i g-moll (1938), som byrjar med blytunge orgelakkordar a la J.S. Bach. [...] Samspelet som domorganist Kåre Nordstoga her får til med Kringkastingsorkesteret i Oslo domkyrkje, er lytelaust." Sjur Haga Bringeland, Dag og Tid, 12.07.2019

"Francis Poulenc, who is still not sufficiently esteemed, has composed a wonderfully fresh music full of virtuosity, brilliance and musical imagination. The recordings that Lawo now releases are lively and virtuosic, but also nuanced, well-balanced, tastefully shifting between sweetness, spirited verve and reflectivity. The recorded sound is perfect for this type of music, not reverberant, not too wide, and not too compact." Remy Franck & Guy Engels, pizzicato, 19.07.2019

“These are works of high musical level, which - to a large extent - the soloists of this recording reveal. […] Organist Kåre Nordstoga and pianists Håvard Gimse and Christian Ihle Hadland are the creators and stylists who move more comfortably in these versions directed by directors Peter Szilvay, Thomas Søndergård at the head of the Norwegian Radio Orchestra. A version that emphasizes, besides the fractures of the formal structure of the classical concert, the vision that Poulenc had of that Europe, from 1918 to 1939, a historical period that was possibly the one of the highest artistic level of the whole century.” Nuria Serra, Sonograma Magazine, 29.7.2019

«Kringkastingsorkesteret (KORK) har med seg organist Kåre Nordstoga, samt pianistene Christian Ihle Hadland og Håvard Gimse i en musikalsk hyllest til den franske komponisten Francis Poulenc (1899-1963). Og den mangslungne musikken faller godt i smak hos undertegnede. Musikken er leken, nysgjerrig og stilistisk elegant. Derfor er det herlig å høre at musikerne i KORK virkelig vet å akkompagnere tre av landets dyktigste solister.» Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 02.12.2019

 

RADIO

https://sverigesradio.se/avsnitt/1399908

https://sverigesradio.se/avsnitt/1416819

https://www.francemusique.fr/emissions/en-pistes/les-concertos-pour-piano-de-poulenc-par-christian-ihle-hadland-et-le-norwegian-radio-orchestra-92258

Sporliste

FRANCIS POULENC (1899–1963)

Concerto pour piano et orchestre

1)  I. Allegretto /// 09:46

2)  II. Andante con moto:

     Commencer très calmement /// 05:09

3)  III. Rondeau à la française: Presto giocoso /// 04:06

Concerto en ré mineur pour deux pianos et orchestre

4)  I. Allegro ma non troppo /// 07:46

5)  II. Larghetto /// 05:03

6)  III. Finale /// 05:44

7)  Concerto en sol mineur pour orgue,

     orchestre à cordes et timbales /// 21 :19

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet - Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone)

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music. 

 
Prokofiev: Symphony No. 5 / Myaskovsky: Symphony No. 21 - Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra

Etter å ha fullført kritikerroste sykluser med Aleksandr Skrjabins og Richard Strauss’ orkesterverker, byr Oslo-Filharmonien og tidligere sjefdirigent Vasily Petrenko her på den første av to utgivelser med symfoniske verker av Prokofjev og Mjaskovskij. After completing their much-appraised cycle of Alexander Scriabin’s and Richard Strauss’ orchestral works, the Oslo Philharmonic and their former chief conductor Vasily Petrenko present the first of two releases of symphonic works by Prokofiev and Myaskovsky. 

 
Stravinsky/Poulenc/Debussy - Stalheim, Amalie (cello) / Hadland, Christian Ihle (piano)

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadland framfører verk for cello og piano av Igor Stravinskij, Francis Poulenc og Claude Debussy på sin duo-debututgivelse. For alle tre verkene på dette albumet er dialogen mellom cello og piano i sentrum. Essensielt for disse tre verkene er det å «snakke samme språk» som duopartneren, å tørre å være spontan og ikke være redd for å utfordre og stole på hverandre. On their debut duo release, Amalie Stalheim and Christian Ihle Hadland present works for cello and piano by Igor Stravinsky, Francis Poulenc and Claude Debussy. For all three pieces on this album, dialogue between cello and piano is at the center. Essential for these three pieces is to speak the same language as your duo partner, to dare to be spontaneous and not be afraid to challenge and trust in each other. 

 
 
Richard Strauss Also sprach Zarathustra, Op. 30; Ein Heldenleben, Op. 40 - Oslo-Filharmonien + Petrenko

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer den første utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. The Oslo Philharmonic and Vasily Petrenko present the first of a new series of recordings of Richard Strauss' orchestral music. 

 
Prokofiev: Symphony No. 6 / Myaskovsky: Symphony No. 27 - Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra

Det er herved duket for den andre og siste i rekken av Vasily Petrenko og Oslo-Filharmoniens utgivelser med symfoniske verker av Sergej Prokofjev og Nikolaj Mjaskovskij. Både Prokofjev og Mjaskovskij, som var nære venner, fikk lide under det undertrykkende sovjetregimet og måtte opp gjennom karrieren komponere med trusler om kunstnerisk sensur hengende over seg. The table is hereby set for the second and final recording of Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic’s releases with symphonic works of Sergei Prokofiev and Nikolai Myaskovsky. Both Prokofiev and Myaskovsky, who were close friends, suffered under the oppressive Soviet regime, and, in the course of their careers, had to compose with threats of artistic censorship hanging over them. 

 
 

×Tips en venn

Poulenc Concertos <span>-</span> Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret Poulenc Concertos Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.14.80)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt