På CD-en «Postures» tar harpist Sunniva Rødland oss med inn i klanglige landskap som strekker seg fra det meditative til det eksplosive. Fem ulike verk av fem norske komponister, der hvert stykke har sin egen tilnærming til form, stil og instrument. Klangen fra harpen brukes på ulike måter for å bygge stykkenes univers. Til sammen utgjør de en variasjon av positurer.

  • LWC1183 Katalognummer
  • 7090020182056 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Sofienberg kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2019 Utgivelsesår

På CD-en «Postures» tar harpist Sunniva Rødland oss med inn i klanglige landskap som strekker seg fra det meditative til det eksplosive. Fem ulike verk av fem norske komponister, der hvert stykke har sin egen tilnærming til form, stil og instrument. Klangen fra harpen brukes på ulike måter for å bygge stykkenes univers. Til sammen utgjør de en variasjon av positurer.
Les mer

Artist
Rødland, Sunniva (harpe)

Komponist
Bratlie, David | Adderley, Mark | Plagge, Wolfgang | Fongaard, Bjørn | Slettholm, Yngve

Plateselskap
Lawo Classics

Sporliste

       DAVID BRATLIE (*1972)

1)    Credo Reloading (2007) for harpe /// 07:03

       MARK ADDERLEY (*1960)

       Postures (2000) for harpe

2)    I. /// 01:34

3)    II. /// 04:36

       WOLFGANG PLAGGE (*1960)

4)    Nocturne Sonata (1994/95) for harpe, op. 79 /// 20:20

       BJØRN FONGAARD (1919–80)

5)    Konsert for harpe og lydbånd (1976) /// 10:14

       fra «41 konserter for instrumenter og lydbånd», op. 131, nr. 28

       YNGVE SLETTHOLM (*1955)

       Ti bagateller for harpe (2000)

6)    I. /// 02:03

7)    II. /// 01:22

8)    III. /// 00:57

9)    IV. /// 03:21

10) V. /// 00:54

11) VI. /// 02:09

12) VII. /// 00:39

13) VIII. /// 00:54

14) IX. /// 01:52

15) X. /// 03:36

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Granberg, Anna-Julia | Blunderbuss

 
 

Produktbeskrivelse

MED HARPEN SOM UTTRYKKSMÅTE

På CD-en «Postures» tar harpist Sunniva Rødland oss med inn i klanglige landskap som strekker seg fra det meditative til det eksplosive. Fem ulike verk av fem norske komponister, der hvert stykke har sin egen tilnærming til form, stil og instrument.  Klangen fra harpen brukes på ulike måter for å bygge stykkenes univers. Til sammen utgjør de en variasjon av positurer. Ulike innfallsvinkler til begreper som tid, (livs)energi, utvikling, stillstand, lengsel, oppbrudd. Vi befinner oss i harpistens verden; et spill med nøye koreograferte bevegelser – to hender, to føtter, 47 strenger, sju pedaler, der måten hendene lukkes på bestemmer klangfargen.

Rødland er en nysgjerrig musiker, stadig søkende etter nye erfaringer – både i musikken selv og på sitt eget instrument. Med sin første utgivelse på LAWO Classics løfter hun frem fem verk som har vært med henne i mange år.

David Bratlies «Credo Reloading» ble skrevet på bestilling fra Rødland, og hun urframførte verket på Ultimafestivalen 2007. På denne festivalen urframførte hun også Mark Adderleys «Postures» (2000). I tillegg får vi høre Wolfgang Plagges «Nocturne Sonata» op. 79 (1994/95), Yngve Slettholms «Ti bagateller for harpe» (2000) og Bjørn Fongaards «Konsert for harpe og lydbånd» op. 131 (1976). Sistnevnte verk er spesielt aktuelt, siden det er Fongaards 100-årsjubileum i år. Verket ble urframført av Rødland i 2009.

Sunniva Rødland (f. 1977) er en klassisk utdannet norsk harpist. Hun er kreativ og nyskapende, med et bredt reper­toar. Rødland har til nå urfremført seksten soloverk og hatt langvarige samarbeid med en rekke komponister, ofte som medskaper i komposisjons-prosessene. Hun har vært solist på festivaler som The World Harp Congress (Vancouver), AngelicA festival (Bologna), Ultima (Oslo) og Ilios (Harstad), og fremført solokonserter med blant andre Det Norske Blåseensemble, KORK og Trondheim Symfoniorkester.

 

WITH THE HARP AS HER MEANS OF EXPRESSION

On the CD “Postures”, harpist Sunniva Rødland takes us into a tonal landscape that ranges from the meditative to the explosive. Five different works of five Norwegian composers, each piece with its own approach to form, style and instrument. The sound of the harp is used in different ways to construct the universe of these pieces. Together they make up a variation of postures. Different angles of vision on concepts of time, (life) energy, development, standstill, longing, departure. We are in the harpist’s world, playing with precisely choreographed movements — two hands, two feet, 47 strings, seven pedals, and timbre determined by the way the hands are closed.

Rødland is filled with curiosity and always in search of new experiences — both in music itself and on her own instrument. On this, her first release on the LAWO Classics label, she presents five works that have been with her for many years.

David Bratlie’s “Credo Reloading” was commissioned by Rødland, and she premiered the work in 2007 at the Ultima Oslo Contemporary Music Festival. At this festival she also premiered Mark Adderley’s “Postures” (2000). In addition, we get to hear Wolfgang Plagge’s “Nocturne Sonata” op. 79 (1994/95), Yngve Slettholm’s “Ten Miniatures For Harp” (2000), and Bjørn Fongaard’s “Concerto for Harp and Tape” op. 131 (1976). The last-named work is of immediate interest, as this year is the 100th anniversary of Fongaard’s birth. The piece was premiered by Rødland in 2009.

Sunniva Rødland (born 1977) is a classically trained Norwegian harpist. She is creative and innovative, with a broad repertoire. Rødland has to date premiered sixteen solo works, and she has had long-term collaborations with a number of composers, often as co-creator in the composition process. She has appeared as soloist at numerous festivals, including The World Harp Congress (Vancouver), AngelicA Festival (Bologna), Ultima Contemporary Music Festival (Oslo), and Ilios (Harstad), and she has performed solo concerts with, among others, the Norwegian Wind Ensemble, the Norwegian Radio Orchestra, and Trondheim Symphony Orchestra.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

"Dette er et svært verdifullt program som viser dybden i moderne norsk komposisjon. Om ingen av verkene holder aller høyeste kvalitet – selv om Rødland nærmest tvinger meg til å tenke annerledes om de av Bratlie og Plagge – er alle velskrevne og platen fascinerende som helhet. Lawos lyd er mindre oppsiktsvekkende når det gjelder å fange alle harpens nyanser, ikke minst i Fongaards stykke, som er ekstra komplisert på grunn av lydbåndstemmen. Rødland fremstår som en utøver med betydelig intelligens." Guy Rickards, klassiskmusikk.com, 08.11.2019

Kommentarer

Laster kommentarer ...

×Tips en venn

Postures <span>-</span> Rødland, Sunniva (harpe) Postures Rødland, Sunniva (harpe)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.205.176.85)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt