Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer her den andre utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. På denne CD-en presenteres lytteren for tonediktene «Don Quixote», «Don Juan» og «Till Eulenspiegel»; verker som Oslo-Filharmonien har en lang historie med å fremføre.

  • LWC1184 Katalognummer
  • 7090020182063 EAN
  • CD Format
  • Konserthuset, Oslo Innspillingssted
  • 2019 Utgivelsesår

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer her den andre utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. På denne CD-en presenteres lytteren for tonediktene «Don Quixote», «Don Juan» og «Till Eulenspiegel»; verker som Oslo-Filharmonien har en lang historie med å fremføre.
Les mer

Artist
Petrenko, Vasily (dirigent) | Oslo-Filharmonien | Tuck, Louisa (cello)

Medvirkende
Båtnes, Elise (konsertmester) | Bullock, Catherine (bratsj)

Plateselskap
Lawo Classics

Verk

Strauss, R: Don Juan, Op. 20
Strauss, R: Don Quixote, Op. 35
Strauss, R: Till Eulenspiegels lustige Streiche, Op. 28

Produsent
Walton, Andrew

Tekniker
Landaas, Vegard | Wolden, Thomas

Design
Granberg, Anna-Julia | Blunderbuss

Produktbeskrivelse

SKØYERSTREKER OG KAMP MOT VINDMØLLER

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer her den andre utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. På denne CD-en presenteres lytteren for tonediktene «Don Quixote», «Don Juan» og «Till Eulenspiegel»; verker som Oslo-Filharmonien har en lang historie med å fremføre.

Vasily Petrenko, som har vært orkestrets sjefdirigent siden 2013, utnytter den særegne intensiteten i orkestrets spillestil til fulle i fremføringen av denne spennende og virtuose musikken. Orkesterets egen solocelist, Louisa Tuck, er solist i "Don Quixote". Oslo-Filharmonien, med sjefdirigent Petrenko i spissen, høstet fantastiske kritikker i inn- og utland for sin første innspilling i denne Strauss-serien (LWC1166, «Also sprach Zarathustra» / «Ein Heldenleben»). Utgivelsen ble også kåret til «Editor’s Choice» i magasinet Gramophone!

Vasily Petrenko er en av de mest signifikante musikerne av i dag, og han har høstet mye ros og vunnet priser for sine innspillinger av det russiske repertoaret, bl.a. to Gramophone Awards. Med Oslo-Filharmonien har han spilt inn verker av Sjostakovitsj, Szymanowski, Strauss og Prokofjev, i tillegg til en stor syklus med orkesterverker av Aleksandr Skrjabin.

Oslo-Filharmonien så dagens lys i 1919, og i løpet av det neste halve hundreåret vokste orkestrets renommé jevnt og trutt. I 1979 overtok Mariss Jansons dirigentstaven, og under hans ledelse nådde OFO sitt fulle potensiale som en verdig konkurrent til de store filharmoniske orkestrene i Wien, Berlin og New York.

 

MERRY PRANKS AND BATTLES WITH WINDMILLS

Oslo Philharmonic Orchestra and Vasily Petrenko offer here the second release in a series of recordings of Richard Strauss’s orchestral music. On this CD the listener is presented with the tone poems “Don Quixote”, “Don Juan” and “Till Eulenspiegel”, works that long have been part of Oslo Philharmonic’s repertoire.

Vasily Petrenko, who has been the orchestra’s chief conductor since 2013, takes full advantage of the Philharmonic’s distinctive style in the performance of this exciting and virtuosic music. The orchestra’s own solo cellist, Louisa Tuck, is soloist in “Don Quixote”. Oslo Philharmonic Orchestra, under the baton of chief conductor Petrenko, reaped glowing reviews in Norway and abroad for its first recording in this Strauss series (LWC1166, “Also Sprach Zarathustra / Ein Heldenleben”). The release was also selected as “Editor’s Choice” by Gramophone Magazine.

Vasily Petrenko is one of the most significant figures on the classical music scene today, and he has won numerous accolades for his recordings of the Russian repertoire, including two Gramophone Awards. With Oslo Philharmonic Orchestra he has recorded works of Shostakovich, Szymanowski, Strauss and Prokofiev, as well as a large cycle of orchestral works of Alexander Scriabin.

Oslo Philharmonic Orchestra first saw the light of day in 1919, and over the next half-century the orchestra’s reputation grew steadily. In 1979 the conductor’s baton passed to Mariss Jansons, and under his leadership Oslo Philharmonic achieved its full potential and became a rival to the great philharmonic orchestras of Vienna, Berlin and New York.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

«Den praktfulle tolkningen av orkesterets fiolinsolist, Louisa Tuck, som er solist i Don Quixote, tar av med sublimitetens kraft. Strauss ønsket å lage en opera, men han avfeide den fordi han mente at karakteren til Cervantes var en for overfladisk dramatisk personlighet. Petrenko behandler Don Juan , og galskapen hans, frimodig. Det attraktive kjærlighetstemaet til oboen skiller seg elegant ut fra det energiske treseksjonen i det norske orkesteret. De siste øyeblikkene, som beskriver deres skumringsår og deres død, høres med en Wagnerian- glans . I det endelige verket, Till Eulenspiegel, tar Oslo Filharmoniske Orkester opp den geniale tonen til komponisten. Tolkningen skiller seg ut for sin detalj og eleganse. En ny plate som fremhever musikalen til disse flotte musikerne.» Núria Serra, Sonograma Magazine, 29.10.2019

"Strauss’s gift for counterpoint reached a peak in the work’s extended introduction, a dazzling, playful overlaying of the three main themes. One of this performance’s joys is cellist Louisa Tuck – crucially not an imported celebrity soloist but the Oslo Philharmonic’s regular principal. Meaning that her exchanges invariably ring true; Quixote's bittersweet death is exquisite here, Vasily Petrenko capping it with the sweetest of codas. The orchestral playing is superb throughout: sheep, flying horses and windmills uncannily vivid. My new favourite Don Quixote, magnificently engineered." Graham Rickson, theartsdesk, 16.11.2019

“Although Strauss’s Fantastic Variations on a Theme of Knightly Character was first performed with a renowned soloist – and has been recorded by the greatest cellists – the instrumental personification of Don Quixote, and the viola solos portraying his esquire Sancho Panza, suggest players integrated into the orchestra. Louisa Tuck and Catherine Bullock are both superb in this brilliantly played account.” HC, Sunday Times

"...the Oslo-Filharmonien orchestra’s playing is magnificent and the LAWO Classics recording does it total justice. Petrenko, especially in the later variations, whips up a storm with the best of them. He’s not afraid to let loose and yet deeply impresses with the work’s more reflective music. [...] I have no hesitation in considering this new production now the best way to collect these three Strauss works on a single disc." Leslie Wright, Musicweb International, December 2019

«Oslo-filharmonien og Vasily Petrenko er ute med den andre Richard Strauss-platen. Og det er en god oppfølger, der orkester og ikke minst solisten Louisa Tuck er i musikalsk godlune. Det er et glitrende cellospill som tenner den musikalske lidenskapen i «Don Quixote» op.35. Oslo-filharmoniens solo-cellist serverer en god dose lidenskap i sitt spill og maler den musikalske historien på godt vis. […] Petrenko viser her at han er med på å forvalte gløden fra Jansons orkesterbygging på en meget god måte. Orkesteret har en rekke dyktige solister i sine rekker. Nevnt er cellisten Louisa Tucks briljante spill, med også de andre solo-innslagene på denne platen er med på å gi innspillingen et skinn av storhet.» Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 26.12.2019

“For Don Quixote Petrenko follows the score’s lead in casting his orchestra’s superb principal cello, Louisa Tuck, as the Knight. Her playing is beautifully integrated and superbly eloquent – the hush and tenderness of the final minutes is especially moving. Tuck’s interplay, too, with Catherine Bullock’s bumptious Sancho Panza is a delight; […] The couplings are outstanding, too. Don Juan bristles with energy and anticipation but Petrenko also brings subtlety and, as the piece progresses, a growing sense of our protagonist’s conscience catching up with him. […] With superb playing and excellent engineering, this is another highly recommended album in what’s turning into a very fine series.” Hugo Shirley, Gramophone Magazine, January 2020 - page 1 - page 2

"Like the Maazel [VPO/Decca], Petrenko's Don Quixote is with orchestra principals (ladies from London and Yeovil here!), in this generously filled second Oslo Strauss disc. Louisa Tuck is eloquent in the 'Knight's Vigil' and touching in her 'expiry' and if the orchestra hasn't the burnished gloss of the Berlin Philharmonic they make up for that in vital characterisation under Petrenko. He is particularly good at seamless transitions in these three pieces (where both Dons and Till all perish!) and this is far from a 'hear once and then forget' trio of performances. You'll discover lots of orchestral details lost with other conductors." CB, hifinews.com, February 2020

"These are good, if not exceptional recordings of three of Strauss’s most popular tone poems. (The three works have racked up a total of over 350 recorded performances.) Louisa Tuck plays in Don Quixote with virtuosic skill and an appealing tone quality. Her interpretation of the title role—it must be so described—is sympathetic and movingly emotional. Petrenko’s tempos are flexible, but with an ear towards the overall design of each piece. This especially makes Don Quixote cohere. Recorded sound is fine." O’CONNOR, American Record Guide

 

INTERVJU/INTERVIEW

Interview with Vasily Petrenko summer 2019

 

VIDEO

 

Sporliste

       RICHARD STRAUSS (1864–1949)

       Don Quixote, Op. 35, TrV 184

1)    Introduction /// 06:20

2)    Theme /// 01:06

3)    Maggiore /// 01:08

4)    Variation I. Das Abenteuer mit den Windmühlen /// 02:38

5)    Variation II. Der Kampf gegen die Hammelherde /// 01:44

6)    Variation III. Gespräche zwischen Ritter und Knappe /// 08:07

7)    Variation IV. Das Abenteuer mit der Prozession von Büßern /// 01:48

8)    Variation V. Don Quixotes Wacht in der Sommernacht /// 03:51

9)    Variation VI. Die verzauberte Dulzinea /// 01:19

10) Variation VII. Der Ritt durch die Luft /// 01:10

11) Variation VIII. Die Fahrt auf dem verzauberten Nachen [Barcarolle] /// 01:58

12) Variation IX. Der Kampf gegen die vermeintlichen Zauberer: der Angriff auf die Mönche /// 01:08

13) Variation X. Zweikampf mit dem Ritter vom blanken Monde: Heimkehr des geschlagenen Don Quixote /// 04:28

14) Finale: Don Quixotes Tod /// 05 :39

15) Don Juan, Op. 20, TrV 156 /// 18:22

16) Till Eulenspiegels lustige Streiche, Op. 28, TrV 171 /// 15:32

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Poulenc Concertos - Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music. 

 
Richard Strauss: Eine Alpensinfonie, Op. 64 / Tod und Verklärung, Op. 24 - Petrenko, Vasily (dirigent) / Oslo-Filharmonien

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer den tredje og siste utgivelsen i serien med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. På denne CD-en får vi høre tonediktene «Eine Alpensinfonie», Op. 64 og «Tod und Verklärung», Op. 24. Oslo Philharmonic Orchestra and Vasily Petrenko offer the third and last release in the series of recordings of Richard Strauss’s orchestral music. On this CD the listener is presented with the tone poems “Eine Alpensinfonie”, Op. 64 and “Tod und Verklärung”, Op. 24. 

 
Prokofiev: Symphony No. 6 / Myaskovsky: Symphony No. 27 - Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra

Det er herved duket for den andre og siste i rekken av Vasily Petrenko og Oslo-Filharmoniens utgivelser med symfoniske verker av Sergej Prokofjev og Nikolaj Mjaskovskij. Både Prokofjev og Mjaskovskij, som var nære venner, fikk lide under det undertrykkende sovjetregimet og måtte opp gjennom karrieren komponere med trusler om kunstnerisk sensur hengende over seg. The table is hereby set for the second and final recording of Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic’s releases with symphonic works of Sergei Prokofiev and Nikolai Myaskovsky. Both Prokofiev and Myaskovsky, who were close friends, suffered under the oppressive Soviet regime, and, in the course of their careers, had to compose with threats of artistic censorship hanging over them. 

 
 
Verdi/Sibelius: String Quartets - Vertavo String Quartet

I dette vindstille livet kan man ta fram og fullføre gamle arbeidsoppgaver, kanskje strikke ferdig en genser, eller hva med å endelig sluttføre og gi ut en innspilling? En innspilling av to bautaer i strykekvartettlitteraturen har bare ligget og ventet på en anledning til å komme til overflaten. Nå er de her. This relative tranquility has allowed us to take out and finish old projects, like the knitting of a sweater perhaps, or how about finally completing and releasing a recording? Recordings of two towering works of the string quartet literature have been waiting for this opportunity to emerge. Now they are here. 

 
Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet - Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone)

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music. 

 
Frederick Delius: A Mass of Life - Bergen Philharmonic Orchestra / Sir Elder, Mark (conductor) / Williams, Roderick (baritone) / Huckle, Claudia (contralto) / Summerfield, Gemma (soprano) / Tødenes, Bror Magnus (tenor) / Bergen Philharmonic Choir / Edvard Grieg Kor / Collegium Musicum Choi

Sir Mark Elder er en av vår tids ledende dirigenter, og er musikksjef ved Hallé-orkesteret i Manchester samt første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Roderick Williams er en av de mest etterspurte barytoner i dag, og opptrer med ledende orkestre og i anerkjente operahus. Gemma Summefield regnes som en av de mest spennende unge sangerne i dag, og synger både opera og konserter med orkester. Claudia Huckle er en ettertraktet alt som synger med ledende orkestre, og som har medvirket på flere kritikerroste innspillinger. Bror Magnus Tødenes har sunget med Bergen Filharmoniske Orkester flere ganger og regnes som en av Skandinavias fremste sangere. Hele tre kor medvirker på innspillingen, ledet av kormester Håkon Matti Skrede. De strålende bergenske korkreftene har gjort seg bemerket gjennom flere store satsninger, ikke minst i Brittens Peter Grimes, Wagners Parsifal, Brahms’ rekviem og Mahlers andre symfoni. Sir Mark Elder is one of the leading conductors of our time, and is Music Director at the Hallé Orchestra in Manchester as well as Principal Guest Conductor of the Bergen Philharmonic Orchestra. Roderick Williams is currently one of the most sought-after baritones, performing with leading orchestras and in renowned opera houses. Gemma Summerfield is considered one of the most exciting young singers today, and sings both opera and concerts with orchestras. Claudia Huckle is an in-demand contralto who sings with leading orchestras and has appeared on several critically acclaimed recordings. Tenor Bror Magnus Tødenes has sung with the Bergen Philharmonic Orchestra on several occasions and is considered one of Scandinavia’s most gifted singers. Three choirs participate in this recording, conducted by choirmaster Håkon Matti Skrede. These brilliant Bergen choirs have made a name for themselves with several major performances, not least Britten's Peter Grimes, Wagner's Parsifal, Brahms’s A German Requiem, and Mahler's Symphony No. 2. 

 

×Tips en venn

Richard Strauss: Don Quixote, Op. 35; Don Juan, Op. 20; Till Eulenspiegels lustige Streiche, Op. 28 <span>-</span> Petrenko, Vasily (dirigent) / Oslo-Filharmonien / Tuck, Louisa (cello) Richard Strauss: Don Quixote, Op. 35; Don Juan, Op. 20; Till Eulenspiegels lustige Streiche, Op. 28 Petrenko, Vasily (dirigent) / Oslo-Filharmonien / Tuck, Louisa (cello)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.239.3.196)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt