Sverre Riise: Snarks in the kitchen
ARNE NORDHEIM: The Hunting of the Snark - for trombone solo · The Return
of the Snark - for trombone · Vevnad · JON ØIVIND NESS: The Dangerous
Kitten - for trombone, 3 clarinets and sinfonietta · Moray (The Piece Formerly
Known as Phekph Piphtolph) · ØRJAN MATRE: "...since I say it now" - for trombone and piano
Sverre Riise, trombone · Emery Cardas, cello
Asbjørn Flø, electroacoustic material · Sigstein Folgerø, piano · Oslo
Sinfonietta · Christian Eggen, conductor
Hva i alle dager er det Sverre Riise har på kjøkkenet? Det røres sammen en spicy gryte med tøff musikk av Arne
Nordheim, Jon Øivind Ness og Ørjan Matre.
Beethoven inkluderte trombonen i symfoniorkesteret for første gang da Skjebnesymfonien ble fremført, bitte lille julaften 1808. Siden
den gang har den aldri vært borte fra orkesteret. Sverre Riise er en av de få som tar trombonen med seg videre ut i solo- og
kammermusikk - en virkelig sjeldenhet på plate.
Trombonen - komponistens beste venn
Trombonen er vanlig som soloinstrument, til tross for eminente kvaliteter. En habil trombonist, som Riise, kan spille overraskende
hurtig i et register på imponerende 4 1/2 oktaver med helt ekstreme dynamiske muligheter. Komponisten kan derfor skrive nærmest
hva som helst uten å måtte ta mye hensyn, og skriver derfor gjerne for trombonen uten bekymring. Alt går an!
Ny musikk
Komposisjoner skrevet spesielt for trombone er sjelden vare, men Riise har henvendt seg til fremragende komponister for å gjøre
noe med den saken. Ørjan Matre har en egenartet sans for klangbehandling, noe som er tydelig i ''...since I say it now''. Stykket
fremstiller en radikal spilleteknikk for trombone hvor trombonisten synger samtidig som han spiller. Jon Øivind Ness er kjent for en
humoristisk undertone i musikken, vi hører den i 'The Dangerous Kitten' fra 1998, inspirert av Zappas 'The Dangerous Kitchen'. Han
har høyt og hellig lovet at han er på vei bort fra humoren. ''Moray'' er kanskje et unntak; murene er en blodtørstig, ålelignende fisk
- og undertittelen til stykket må leses med en talefeil av typen lesping: The piece formerly known as Phekph Piphtolph.
Arne Nordheim er en av de mest omtalte komponistene i vår tid. Han hadde selv bakgrunn som trombonist, noe som ga ham en god
forståelse for spilleteknikken på instrumentet. Hans legendariske stykker ''The Hunting of the Snark'' og ''The Return of the Snark''
er basert på tøysevers av Lewis Carroll, hvor Nordheim bruker trombonen til å gjenspeile lyden den fiksjonelle dyrearten snark
kanskje ville lagd. For første gang er stykket ''Vevnad'' innspilt her, en hyllest til tekstilkunsteren Hannah Ryggen som arbeidet med
vevstol og visstnok uten skisser. Hun har blant annet vært med å utsmykke regjeringskvartalet.
Veletablert solist
Sverre Riise studerte med professor Ingemar Roos ved Norges musikkhøgskole og ble uteksaminert med høyeste karakter i 1996.
Siden han ble uteksaminert, har han vært solotrombonist i Den Norske Operas Orkester (1996) og i Kringkastingsorkesteret hvor han
også er i dag. Han har også vært alternerende solotrombonist i Malaysias filharmoniske orkester i to perioder i 2000-2001, samt
vikariert som 2. trombonist i samme orkester i 2006. I tillegg til å undervise ved Barratt Due har han også ved flere anledninger
vært solist med Kringkastingsorkesteret, Oslo Sinfonietta og Ensemble Ernst.
Arne Nordheim
1 The Hunting of the Snark – for trombone solo 05:58
Vevnad 06:03
2 I 02:00
3 II 02:49
4 III 01:14
Sverre Riise, trombone ·Emery Cardas, cello · Asbjørn Blokkum Flø, electronics
5 The Return of the Snark – for trombone and tape 15:13
Sverre Riise, trombone
Ørjan Matre
6 "...since I say it now" – for trombone, cello and piano 04:36
Sverre Riise, trombone · Emery Cardas, cello ·Sigstein Folgerø, piano
Jon Øivind Ness
7 Moray (The Piece Formerly Known as Phekph Piphtolph) 12:50
Sverre Riise, trombone ·Emery Cardas, cello · Sigstein Folgerø, piano
8 The Dangerous Kitten – for trombone and sinfonietta 12:51
Sverre Riise, trombone · Oslo Sinfonietta · Christian Eggen, conductor
Kommentarer