Habbestad, Kjell orgelverker

  • LWC1031 Katalognummer
  • 7090020180328 EAN
  • CD Format
  • Bergen domkirke Innspillingssted
  • 2012 Utgivelsesår
  • Klikk her    Digital nedlastning

Habbestad, Kjell orgelverker
Les mer

Artist
Rise, Harald (orgel)

Komponist
Habbestad, Kjell

Plateselskap
Lawo Classics

Verk ... Les mer

Produsent
Habbestad, Kjell

Tekniker
Kjelsås, Trond

Design
Blunderbuss | Granberg, Anna-Julia

 
 

Produktbeskrivelse

P denne CD-en fra LAWO Classics har organisten og professor i kirkemusikk ved Institutt for musikk, NTNU, Rise, Harald, tatt for seg de fleste av komponisten Habbestad, Kjells orgelverker, skrevet i et tidsrom fra 1976 og til 2007. Det dreier seg om verker bestilt til orgelinnvielser, tilegnet utøvere, eller verker som er hommage'r til andre komponister. Hovedverket på platen er en stort anlagt "Introduction & Passacaglia" over temaer av Valen, Fartein, her finnes videre en orgelsuite, noen orgelkoraler, ja, til og med bryllupsmusikk, fra en komponist hvis kompositoriske og satstekniske repertoar er meget omfattende. I coverteksten omtaler Olaf Eggestad komponisten som en retoriker og viser at fortroligheten med det tekstlige synes å være et karakteristikum for Habbestads kompositoriske tenkning. I form- og tonespråk er komponisten moderat, med en fellesnevner av tonal sentrering. Men - tonaliteten bøyes, tøyes og bendes, og dens identiteter settes under press. Habbestad elsker orgelets klangyppighet, dets overveldende sensualitet og hemningsløse utbredelse i og inntagelse av rommet. Han er også inkluderende p barokk manér, og ynder å spekke sine stykker med sitater og historiske referanser. Melodiene fra middelalderens instrumentalmusikk og antikk og gregoriansk sang kommenteres fra et moderne ståsted, samtidig som komponisten fremviser de historiske tradisjonene. Som orgelutøver og -akkompagnatør har Rise, Harald turnert i Europa, USA og Canada, holdt en lang rekke orgelkonserter i NRK radio og TV, utgitt 9 orgel-CDer og medvirket i flere andre. Rise er også aktiv som musikkforsker, og har publisert om kirkemusikalske og musikkvitenskapelige emner. I 2002 ble han dr. art. med en avhandling om Duruflés orgelverker.

ANMELDELSER:

Fascinerende orgelmusikk fra nyere tid. Harald Rise har spilt inn de fleste komposisjonene til Kjell Habbestad. Noen av verkene har oppstått etter bearbeiding av koraler og melodier fra antikk og gregoriansk sang, slik at de har fått en moderne vri. Habbestad elsker å utfordre og undersøke klangverden, og platen buldrer dermed med variasjoner i orgelets registeret. Han kan skifte endeløs over samme tonale rekke, og bruker rytmikken til å dvele ved og utdype sine akkordene. Platen framstår dermed som meget kraftig og uttrykksfull, og blir lettere tilgjengelig ved å lese tekstheftet.
Paula Bjertnes - Hamar Arbeiderblad

... for nyskjerrige ører
Kjell Habbestad har alltid en historie på lager rundt sine komposisjoner. Og rikdommen i tekst og toner, samt en eminent utøver på orgelkrakken sender denne lytteropplevelsen til den øvre sfære! For å begynne med slutten - nesten slutten i alle fall - så pirrer tittelen "Fanfare og blues" såpass at det ble førstevalget under lyttingen. Og minsanten har han nerve nok til å sitere Strauss' "Also Sprach..." - sånn helt i åpningen av verket - og når bluspedalen fester seg i stykket så tar undertegnede seg i å stå å smile foran høytalerne.
Platas siste verk dundrer så ut av høytalerne - og et øyeblikk skulle man tro at organist Harald Rise har tatt feil. For det er da minsanten gamle salige Widors kjente "bryllupsklanger" som smattrer ut av kassene i stua, før man aner Habbestads signaturer i verket.
Lettere forvirret, men sprekkferdig av nyskjerrighet er det bare å sette seg ned i sofaen med cd-heftet og la seg imponere over komponistens frodighet i sin egen beskrivelse av orgelmusikken som her er samlet.
Og mens Habbestads penn mesker seg i orgelets klangfinurligheter, og musikkens ledsagende ord utdyper komponistens intensjoner, kan man fornøyd registrere at musikken gir fantasiens egenskaper næring til selv å skape sine egne bilder - nettopp fordi Habbestad "planter" sine egne tanker i lytterens øyne - slik at man tvinges til å skape sine egne musikalske innfallsvinkler. Snedig helt enkelt!
Musikken er skrevet i et tidsromet fra 1976 og til 2007, og det dreier seg om verker bestilt til orgelinnvielser, tilegnet utøvere, eller verker som er hommage'r til andre komponister. Hovedverket på platen er en stort anlagt Introduction & Passacaglia over temaer av Fartein Valen, her finnes videre en orgelsuite, noen orgelkoraler og bryllupsmusikk.
I coverteksten omtaler Olaf Eggestad komponisten som en retoriker og viser at fortroligheten med det tekstlige synes å være et karakteristikum for Habbestads kompositoriske tenkning. I form- og tonespråk er komponisten moderat, med en fellesnevner av tonal sentrering. Men - tonaliteten bøyes, tøyes og bendes, og dens identiteter settes under press. Habbestad elsker orgelets klangyppighet, dets overveldende sensualitet og hemningsløse utbredelse i og inntagelse av rommet. Han er også inkluderende på barokk manér, og ynder å spekke sine stykker med sitater og historiske referanser. Melodiene fra middelalderens instrumentalmusikk og antikk og gregoriansk sang kommenteres fra et moderne ståsted, samtidig som komponisten fremviser de historiske tradisjonene.
Riktig alt sammen - og utrolig fasinerende. Dette er en orgel-cd skapt for nyskjerrige ører!
Trond Erikson - Smaalenene

Albumet med Kjell Habbestad-komposisjoner fra 1976 til 2007, har naturlig nok et klangbilde som er noe mer krevende for utrente ører. De fleste stykkene er bestillingsverk med et noe tablåaktig preg. Dels anes tydelig inspirasjon fra Fartein Valens toneverden. Habbestad kan også låne fra den franske giganten Widor og andre og sette det sammen til sitt eget. Nyansene og detaljene er mange. Dette er musikk du må sette deg ned og lytte til konsentrert. Da gir den noe igjen. Harald Riise spiller utsøkt på Riegerorgelet i Bergen domkirke.
Halgrim Øistad - Gudbrandsdølen

Verk

01 GAUDEAMUS, op. 79 (08:22)

 

INTRODUCTION & PASSACAGLIA, op. 18

02 I Introduction (03:59)

03 II Passacaglia (05:37)

04 III Thema fugatum (04:12)

05 IV Chorale (02:05)

 

06 A SOLIS ORTUS CARDINE, op. 78 (05:24)

 

07 ORGELKORAL:

Høyr kor kyrkjeklokka lokkar (02:41)

 

ORGELSUITE, op. 22b

08 I Prologus (01:18)

09 II Paradisus (02:48)

10 III Apostasia (01:05)

11 IV Sofar (01:42)

12 V Elegia (04:19)

13 VI Promissio (02:01)

14 VII Yobel (02:34)

15 VIII Vigilatio (02:10)

16 IX Iubilatio (02:26)

 

17 FANFARE OG BLUES, op. 57 (05:05)

 

18 ALLMAKTS GUD OG KJÆRLEIKS FADER (04:36)

The Steinmeyer Organ in Nidaros Cathedral - Draagen, Magne H. (orgel)

NIDAROSDOMENS STOLTHET – I ALL SIN PRAKT 

 
 
 
The Organ of Oslo Cathedral - Nordstoga, Kåre (orgel)

Midt i prosjektet med å spille inn J.S. Bachs samlede verker for orgel har domorganist Kåre Nordstoga hatt overskudd til å gi ut en plate med orgelperler fra Oslo Domkirke. 

 
 
 
Bach: Concerts And Choral Preludes - Nordstoga, Kåre (orgel)

Bach på Silbermann-orgelet i Arlesheim Domen i Sveits fremført av Domorganist Kåre Nordstoga! 

 
 
 
Frank Nordensten: Organ Concertos - Dan René Dahl (orgel)/ Det Norske Blåseensemble / Tore Erik Mohn (dirigent)

Frank Nordensten har skrevet verker i de fleste sjangre, og for ulike besetninger, men det instrumentet som fascinerer han mest, og som han alltid vender tilbake til, er orgelet. Orgelverkene har en sentral plass i hans produksjon, der han viderefører strømninger fra den mellomeuropeiske, symfoniske orgeltradisjonen. 

 

×Tips en venn

Frank Nordensten: Organ Concertos <span>-</span> Dan René Dahl (orgel)/ Det Norske Blåseensemble / Tore Erik Mohn (dirigent) Frank Nordensten: Organ Concertos Dan René Dahl (orgel)/ Det Norske Blåseensemble / Tore Erik Mohn (dirigent)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 54.145.117.60)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt