Mange fremhever nettopp celloen som et av de instrumenter som best kan gjengi menneskets stemme. Det er fristende å tillate seg den tanke at både Rakhmaninov og Sjostakovitsj hadde celloens uslåelige uttrykksregister som motivasjon da de skrev hver sin mektige sonate.

  • LWC1131 Katalognummer
  • 7090020181530 EAN
  • CD Format
  • Sofienberg kirke Innspillingssted
  • 2017 Utgivelsesår
  • Klikk her    Digital nedlastning

Mange fremhever nettopp celloen som et av de instrumenter som best kan gjengi menneskets stemme. Det er fristende å tillate seg den tanke at både Rakhmaninov og Sjostakovitsj hadde celloens uslåelige uttrykksregister som motivasjon da de skrev hver sin mektige sonate.
Les mer

Artist
Sandvik, Audun (cello) | Bjelland, Sveinung (piano)

Komponist
Rachmaninov, Sergei | Shostakovich, Dmitri

Plateselskap
Lawo Classics

Sporliste

SERGEJ RAKHMANINOV (1873–1943)

Cellosonate, op. 19

1) I. Lento /// 13:56

2) II. Allegro scherzando /// 07:02

3) III. Andante /// 05:50

4) IV. Allegro mosso /// 10:43

 

 

DMITRIJ SJOSTAKOVITSJ (1906–1975)

Cellosonate, op. 40

5) I. Allegro non troppo /// 12:58

6) II. Allegro /// 03:19

7. III. Largo /// 08:57

8. IV. Allegro /// 04:26

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Lorang, Anette

 
 

Produktbeskrivelse

SYNGENDE SONATER

Vi vet at våre sjøfarende forfedre dyrket en sterk sangtradisjon. Og den russiske sangen, ikke minst i kirkerommet, er et verdenskjent adelsmerke for landets rike kultur. Begge komponistene som fremføres på denne CDen, hadde forkjærlighet for den menneskelige stemme. Mange fremhever nettopp celloen som et av de instrumenter som best kan gjengi menneskets stemme. Det er fristende å tillate seg den tanke at både Rakhmaninov og Sjostakovitsj hadde celloens uslåelige uttrykksregister som motivasjon da de skrev hver sin mektige sonate – vel å merke med klaveret som en høyst jevnbyrdig makker. Begge hørte til sin generasjons ypperste klavervirtuoser og kjente sitt instrument helt inn til klangbunnen.

Vi håper at de russiske sonatene - i norsk tapning - kan vise at menneskesjelen er hevet over kultur- og landegrenser. Nå gjenstår bare å lytte. Kanskje fornemmer vi tonene fra våre forfedres felles sang? I menneskets hjemland – musikken – deler vi alle samme morsmål. 

Audun Sandvik fra Bergen er solocellist i Kringkastingsorkestret og i Det Norske Kammerorkester. Han er kunstnerisk leder for Gloppen Musikkfest, og ble nylig utnevnt til professor i cello ved Norges arktiske universitet i Tromsø.

Den prisbelønte pianisten Sveinung Bjelland fra Stavanger er professor ved Norges musikkhøgskole og Universitetet i Agder. Bjelland har en utstrakt solistkarriere å vise til, både på internasjonale konsertpodier og gjennom tallrike innspillinger. 

De to utøverne er internasjonalt ettertraktet som solister og kammermusikere. De har i mange år opptrådt som duo, og lanserer med dette sin første felles CD.

 

ANMELDELSER

Sangbar cello
«Dette er herlig musikk. Velklingende og sterkt sangbar. Det er musikk som kryper innpå deg og forblir der. Den påkaller de myke sidene hos oss og kan faktisk oppleves litt sakralt. [...] Skaff deg denne skiva!»
Kjell Moe – Kulturspeilet, 29.09.17 http://www.kulturspeilet.no/sangbar-cello/

En ypperlig duo
«Audun Sandvik og Sveinung Bjelland (fra Stavanger) viser seg på denne nye cd-en som en fremragende duo. [...] Særlig Rachmaninovs cellosonate er undervurdert og ganske oversett, stilt i skyggen av komponistens klaverkonserter, klaverstykker og noen av symfoniene. Det har Sandvik/Bjelland nå virkelig rettet på.»
Arnfinn Bø-Rygg – Stavanger Aftenblad, 17.10.17 anmeldelse_LWC1131_stavanger_aftenblad.pdf

Songleg cellospel
«På kvar sin måte er dei spesielt russiske, dei to sonatane som her er spela inn [...] Spesielt effektfulle er stadene der celloen målber melodien, slik tilfellet er om lag eitt minutt ut i fyrstesatsen, der Sandvik verkeleg får celloen sin til å syngja.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 20.10.17 anmeldelse_LWC1131_dagogtid.pdf

Den russiske celloen
«Musikken er så genialt skrevet, at en nesten kan høre livet puste gjennom tonene. [...] Men slikt krever selvsagt utøvere som matcher de to komponistenes skriverier. Duoen Sandvik / Bjelland er en nettopp en slik duo - som klarer å formidle de innerste følelser og musikalske tanker bak denne musikken ut gjennom et par høyttalere. Joda - her legges det for dagen virtuositet, teknisk briljans og stor musikalsk innsikt.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 21.11.17 http://klassiskcd.blogspot.no/2017/11/den-russiske-celloen.html

«Cello and piano are equal partners on this disc, and both players find an admirable delicacy. Compelling interpretations of 20th-century Russian cello classics.»
FP – BBC Music Magazine, januar 2018 review_LWC1131_BBC_music_Magacine.pdf

«This recording with the Sonata for cello and piano, op. 19, by Rakhmaninov and the Sonata for cello and piano, op. 40, of Shostakovich is the perfect setting for Sandvik and Bjelland. The two musicians have learned to extract the Russian musical spirit with all the resources at their disposal.»
Carme Miró – Sonograma Magazine, 29.11.17 review_LWC1131_sonograma_magazine.pdf

«Rachmaninov’s as well as Shostakovich’s cello sonatas are most representative works for the Russian chamber music of the first half of the 20th century. Both compositions express deep feelings. The Norwegian performers present powerful and genuine interpretations for both works, emphasizing the lyrical character of the sonatas.»
Uwe Krusch – Pizzicato, 10.01.18 https://www.pizzicato.lu/inspirierende-nachbarschaft/

«[...] recommended to all Rachmaninoff fans, and fans of cello music in general are likely to get their money's worth.»
Dr. Uta Swora – klassik.com, 15.02.18 review_LWC1131_klassik.com.pdf

«These are two of the greatest cello pieces, and they are played here with polish and passion.»
D Moore – American Record Guide, april 2018 review_LWC1131_AmericanRecordGuide.pdf

review_LWC1131_remusica.pdf

 

 

 

 

 

 

Con cierto toque de tango - Sverre Indris Joner & Tango for 3 / Henning Kraggerud / KORK

Sverre Indris Joner regnes som en nestor og ekspert på det meste av latinamerikansk musikk i Norge. Nå har Joner spilt inn en plate med sin orkestermusikk. 

 
 
 
Mozart for Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble. 

 
 
 

×Tips en venn

Mozart for Wind Octet <span>-</span> Oslo Kammerakademi Mozart for Wind Octet Oslo Kammerakademi

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 54.147.152.6)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt