BØLGENDE SKJELVINGER
Shaker Loops het opprinnelig Wavemaker, og ble skrevet for strykekvartett. John Adams forteller selv at impulsene han fikk fra amerikansk minimalistisk musikk på 70-tallet ga næring til hans egne kreative krefter: «Kombinasjonen av nedstrippet harmonikk og en rytmisk diskurs virket forløsende. Gradvis utviklet jeg et kompositorisk skjema som på den ene siden var rotfestet i minimalismens repetitive mønstre, samtidig som jeg utforsket min interesse for bølgeformasjoner. Rent musikalsk skulle «bølgene» i Wavemaker være lange sekvenser av svingende melodiske celler som var ment å skape skimrende og rislende mønstre á la en opprørt innsjø. Problemet var bare at jeg manglet kompositorisk teknikk, og den musikalske innsjøen tørket inn. Uroppførelsen av verket var en katastrofe.»
Dermed begynte Adams å leke med en mindre teoretisk og mer fleksibel utvikling av de musikalske ideene, men ikke minst: Han trengte et større ensemble for å få et friere spillerom. Resultatet ble verket du hører på denne platen; Shaker Loops, skrevet for strykeseptett i 1978.
Vi kan i stor grad takke studentene til Adams på konservatoriet i San Francisco for dette, for de stilte villig opp for å prøve hans nye ideer: «Ordet «Shake» gjorde sin entre av to grunner: Det ene var ordspillet på «å skjelve,» hvor man da i musikalsk forstand enten lager en tremolo med buen på strengen, eller triller hurtig mellom to toner. Men i tillegg vevde det seg inn minner fra barndommen, og oppveksten like ved en nedlagt shakerkoloni i Canterbury, New Hampshire.» Shakerne var i sin livsførsel temmelig strenge og pietistiske, men trass i dette var dans en viktig måte for dem å uttrykke seg.
De praktiserte strengt sølibat, og nye medlemmer ble kun ervervet gjennom rekruttering utenfra. Tradisjonell pardans var forbudt, og den eneste virkelige frigjøring – kroppslig, seksuelt og religiøst – kom via dansen. Adams forteller at hans forestilling om disse strenge pionertidspietistene i vill ekstatisk dans var en viktig inspirasjonskilde – og kontrast:
«Dette dynamiske, nesten elektriske elementet er også en total motsetning til minimalismens mekaniske natur, noe som igjen var med på å gi verket sin eksistensberettigelse.» Shaker Loops er et av Adams’ mest fremførte verk, og er blitt koreografert en rekke ganger, samt at det brukes i filmen Barfly fra 1987. I 1983 forelå det i versjon for strykeorkester.
John Adams (*1947)
Shaker Loops, for String Septet
1. Shaker Loops: Part I. Shaking and Trembling /// 08:42
2. Shaker Loops: Part II. Hymning Slews /// 06:25
3. Shaker Loops: Part III. Loops and Verses /// 07:44
4. Shaker Loops: Part IV. A Final Shaking /// 03:58
Kommentarer