Denne utgivelsen er den siste i en serie på to med Sigurd Lies samlede verk for sang og klaver, framført av mezzosopran Marianne Beate Kielland og pianist Nils Anders Mortensen. CD-en inneholder de siste i rekken av utgitte sanger fra Sigurd Lies hånd, sammen med sanger som ikke ble gitt ut i hans levetid. Mange sanger har stor patos, ikke minst den storslåtte syklusen Wartburg. Men her er også lysere og mer lyriske sanger, og da særlig de fire Haugtussa-sangene, med tekster fra Arne Garborgs diktsyklus, hvor Lie har prøvd å nærme seg folkemusikken i stor grad.

  • LWC1274 Katalognummer
  • 7090020182964 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT / 352.8 KHZ Masterfiler
  • Sofienberg kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2023 Utgivelsesår

Denne utgivelsen er den siste i en serie på to med Sigurd Lies samlede verk for sang og klaver, framført av mezzosopran Marianne Beate Kielland og pianist Nils Anders Mortensen. CD-en inneholder de siste i rekken av utgitte sanger fra Sigurd Lies hånd, sammen med sanger som ikke ble gitt ut i hans levetid. Mange sanger har stor patos, ikke minst den storslåtte syklusen Wartburg. Men her er også lysere og mer lyriske sanger, og da særlig de fire Haugtussa-sangene, med tekster fra Arne Garborgs diktsyklus, hvor Lie har prøvd å nærme seg folkemusikken i stor grad.
Les mer

Artist
Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) | Mortensen, Nils Anders (piano)

Komponist
Lie, Sigurd

Plateselskap
Lawo Classics

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Lorange, Anette | BLUNDERBUSS

 
 

Produktbeskrivelse

ET TILSKUDD TIL DEN NORSKE SANGSKATTEN

Denne utgivelsen er den siste i en serie på to med Sigurd Lies samlede verk for sang og klaver, framført av mezzosopran Marianne Beate Kielland og pianist Nils Anders Mortensen. CD-en inneholder de siste i rekken av utgitte sanger fra Sigurd Lies hånd, sammen med sanger som ikke ble gitt ut i hans levetid. Mange sanger har stor patos, ikke minst den storslåtte syklusen Wartburg. Men her er også lysere og mer lyriske sanger, og da særlig de fire Haugtussa-sangene, med tekster fra Arne Garborgs diktsyklus, hvor Lie har prøvd å nærme seg folkemusikken i stor grad. 

Sigurd Lie var en sentral komponist i sin tid, selv om han fikk et kort liv. Med de to utgivelsene av hans sanger, får vi et innblikk i hvorfor han var spådd å bli den nye, store, norske komponisten etter Edvard Grieg. Dessverre levde han ikke lenge nok til å oppleve det, men her kan vi i hvert fall nyte hans bredt anlagte komponistpenn i omlag 75 sanger, fordelt på de to utgivelsene.

Mezzosopran Marianne Beate Kielland er kjent for sin sterke tilstedeværelse på scenen og sin musikalske integritet, og har etablert seg som en av Europas fremste sangere. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa, Asia og Amerika, og har gitt ut mer enn 60 plater.

Nils Anders Mortensen har med sine kritikerroste plateutgivelser, og konserter som solist med de største, norske orkestrene, markert seg som en av Norges fremste pianister. Han har vært ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark i over 20 år, og er også aktiv som frilanser.

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Sigurd Lie Songs, Vol. 1 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Sigurd Lie var en av de store og talentfulle komponistene rundt århundreskiftet til 1900-tallet. Det som står igjen etter komponisten er noe instrumentalmusikk og musikk for mannskor. Men først og fremst omlag 75 sanger som i liten grad har blitt framført etter hans død. Tekstene til sangene er skrevet av norske poeter som bl.a. Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder og Per Sivle. Over to utgivelser, hvor denne er den første (Vol. 1), løfter Kielland og Mortensen alle sangene fram i lyset, og lar dem skinne. Sigurd Lie was one of the eminent and gifted composers at the end of the nineteenth century. His body of work includes instrumental music and music for male choir and, above all, around 75 songs seldom performed after his death. The song texts were written by Norwegian poets, among them Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder and Per Sivle. This is the first of two releases in which Kielland and Mortensen illuminate all the songs and let them shine. 

 
 
 
Franz Schubert: Goethe Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Discover the timeless beauty of Franz Schubert’s lieder in Franz Schubert: Goethe Songs, an exquisite album featuring renowned mezzo-soprano Marianne Beate Kielland and acclaimed pianist Nils Anders Mortensen. This release celebrates the profound connection between Schubert’s music and the evocative poetry of Johann Wolfgang von Goethe, a cornerstone of the Romantic era. 

 
Så kort ein sommar menneska har – Songs by Gisle Kverndokk - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Albumet er en samling av sanger skrevet av komponisten Gisle Kverndokk, framført av noen av Norges fremste kunstnere – mezzosopranen Marianne Beate Kielland og pianisten Nils Anders Mortensen. The album is a collection of songs written by composer Gisle Kverndokk, performed by some of Norway's foremost artists – mezzo-soprano Marianne Beate Kielland and pianist Nils Anders Mortensen. 

 
 
Klinge skal et jubelkor - Oslo Domkor / Oslo Domkorets Guttekor / Trefoldighet Jentekor/ Oslo Domkorets Ungdomskor / Consortium Vocale Oslo / Sydnes, Vivianne (conductor) / Nordstoga, Kåre (organ) / Berg, Marcus André (organ)

Hvert år i desember samler de musikalske kreftene med tilknytning til domkirken seg for å skape julemagi: Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Guttekor, Oslo Domkirkes Ungdomskor, Consortium Vocale Oslo og Trefoldighet Jentekor samt organistene Kåre Nordstoga og Marcus André Berg og en rekke instrumentalister. Sangernes alder spenner fra 5 år til 72 år; noen er med for første gang – andre for førtiende gang! Alle kommer sammen med glede og forventning for å skape et brusende og klingende jubelkor.  

 
 
 
Stravinsky/Poulenc/Debussy - Stalheim, Amalie (cello) / Hadland, Christian Ihle (piano)

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadland framfører verk for cello og piano av Igor Stravinskij, Francis Poulenc og Claude Debussy på sin duo-debututgivelse. For alle tre verkene på dette albumet er dialogen mellom cello og piano i sentrum. Essensielt for disse tre verkene er det å «snakke samme språk» som duopartneren, å tørre å være spontan og ikke være redd for å utfordre og stole på hverandre. On their debut duo release, Amalie Stalheim and Christian Ihle Hadland present works for cello and piano by Igor Stravinsky, Francis Poulenc and Claude Debussy. For all three pieces on this album, dialogue between cello and piano is at the center. Essential for these three pieces is to speak the same language as your duo partner, to dare to be spontaneous and not be afraid to challenge and trust in each other. 

 
 
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 
Åsmund Feidje: Chamber Works - Feidje, Åsmund

På denne utgivelsen hører vi ett knippe av Norges fremste musikere og ensembler fremføre kammermusikk av Åsmund Feidje. Feidje er en av våre mest sentrale scene-komponister, med mer enn 150 produksjoner bak seg i teatersammenheng. Han har mottatt Radioteatrets «Blå fugl» og vunnet Edvardprisen to ganger, for sin musikk til «Jobs Bok» og «Keiser og Galileer». Han har komponert musikk for ballettkompanier hjemme og ute, bl.a. for de norske, finske og islandske nasjonalballettene. Innimellom har han rukket å skrive kammermusikk, den kan du høre her. A host of Norway's leading musicians and ensembles perform chamber music by Åsmund Feidje. Feidje is one of Norway’s most high profile stage composers, and has provided music for more than 150 theatrical productions. He has received NRK’s Radio Theatre prize – aka the Blue bird - as well as the Edvard Prize twice, for his music for Job’s Book and Emperor and Galilean. He has composed music for ballet companies both in Norway and abroad, including those for the Norwegian, Finnish and Icelandic national ballets. When he has had the chance, he has also managed to gift us with his chamber music, presented for your listening pleasure here. 

 
 
 
Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, Op. 42 / Liederkreis, Op.24 / Maria Stuart Lieder, Op. 135 / Songs from Myrthen, Op. 25 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Weisser, Johannes (baritone) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver. Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen. 

 
Früh - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Både Berg, Webern og Schönberg bevegde seg i grenselandet mellom tonalitet og atonalitet. Mest kjente ble de kanskje for verkene som kom senere, der de på hver sin måte utforsket atonalitetens mange uttrykksformer. Likevel beholdt komponistene forbindelsen til den romantiske tradisjonen. Det lyriske ble videreført. Musikken skulle være følt, ikke tenkt. 

 
 
 

×Tips en venn

Sigurd Lie Songs, Vol. 2 <span>-</span> Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano) Sigurd Lie Songs, Vol. 2 Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.14.88)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt