SONATA NORWEGICA
Blokkfløytist Caroline Eidsten Dahl og Ensemble Freithoff presenterer tre norske og en svensk komponist på «Sonata Norwegica»: Johan Henrik Freithoff, Georg von Bertouch, Johan Daniel Berlin og svenske Henrik Phillip Johnsen. Ensemblet har gjort et utvalg av musikken som ble skrevet her hjemme i Norge og Sverige for rundt 250 år siden, og den er både virtuos, heftig og original.
Finnes det en klar definisjon av hva som er norsk barokkmusikk? Kan man høre at komposisjonene på denne innspillingen er fra Norge og Skandinavia? Vi tror svaret på begge spørsmål må bli «nei». Denne musikken er komponert hundre år før nasjonalromantikkens klare definisjon av nasjonale særtrekk. Det er likevel ingen tvil om at det å være utenfor begivenhetenes sentrum kan føre til en viss originalitet, kanskje mer eller mindre bevisst fra komponistenes side.
Caroline Eidsten Dahl (f. 1980) mottok i 2008–2009 Rikskonsertenes prestisjetunge lanseringsstøtte «Intro-klassisk» og har siden da markert seg som solist og kammermusiker. Hun har turnert blant annet i Russland, Kina, India, Danmark, Sverige og Norge. «Blockbird – Norwegian Recorder Music» (LWC1069), hennes debutalbum på LAWO Classics, mottok strålende kritikker – «Sonata Norwegica» er hennes andre album på LAWO.
Ensemble Freithoff er: Christiane Eidsten Dahl, barokkfiolinist basert i London, Kate Hearne, barokkcellist basert i Helsingborg og Vegard Lund på teorbe og barokkgitar.
SONATA NORWEGICA
On “Sonata Norwegica” recorder player Caroline Eidsten Dahl and Ensemble Freithoff present three Norwegian composers and one who is Swedish: Johan Henrik Freithoff, Georg von Bertouch, Johan Daniel Berlin, and the Swede, Henrik Phillip Johnsen. The ensemble has selected music written in Norway and Sweden around 250 years ago, and it is virtuosic, ardent and original.
Does a clear definition of Norwegian baroque music exist? Can one hear that the compositions on this recording are from Norway and Scandinavia? We believe the answer to both questions must remain ‘no’. This music was composed a hundred years before National Romanticism’s clear definition of national character. Even so, there is little doubt that being outside the centre of things can lead to a certain originality, perhaps more or less deliberately from the side of the composer.
In spring 2007 Caroline Eidsten Dahl (b. 1980) was one of three winners of Concerts Norway’s international programme “Intro-klassisk”. Since then she has distinguished herself as a soloist and chamber musician and has toured in Russia, China, India, Denmark, Sweden and Norway. Her debut album on the LAWO Classics label, “Blockbird — Norwegian Recorder Music” (LWC1069), has received glowing reviews. “Sonata Norwegica” is her second album with LAWO.
Ensemble Freithoff is: Christiane Eidsten Dahl, baroque violinist based in London; Kate Hearne, baroque cellist based in Helsingborg; and Vegard Lund on theorbo and baroque guitar.
ANMELDELSER/REVIEWS
"Uansett er dette musikk jeg har lyst til å få under huden, for å kunne internalisere en periode av musikkhistorien som er relativt ukjent for meg." Magnus Andersson, Klassekampen - 10.12.2018
" - det er sorglaus virtuositet me får, med jagande toneskalaar som blir gjevne ekstra schwung gjennom dei raspande akkordane frå Lunds barokkgitar. I solosonaten, der Caroline Eidsten Dahl spelar blokkfløyte, seglar Freithoff under eit anna flagg: Opningssatsen "Allegro" kling som galant, tysk 1700-hundretalsmusikk, med trillande triolar og koketterande "omvende punkteringar" (ikkje lang-kort, men omvendt: kort - lang). [...] Sistesatsen "Andante" fra Triosonate nr. 8 i G-dur er særleg vakker, - gjennom ei rekkje variasjonar inndelt i små periodar på fire taktar driv musikken framover i rolege dønningar." Sjura Haga Bringeland, Dag og Tid, 18.01.2019
"With works by not well known Norwegian composers Johan Henrik Freithoff, Georg von Bertouch, Johan Daniel Berlin, and the Swede, Henrik Phillip Johnsen, Sonata Norwegica agreeably widens the musical horizon. The performances by Ensemble Freithoff and flautist Caroline Eidsten Dahl are unpretentious, dynamic and provide a salutary agitated sound." Guy Engels, Pizzicato, 03.02.2019
This disc is undoubtedly quite interesting, as it sheds light on a part of the musical map of Europe which is little known. [...] Musically speaking there is nothing to complain of here. These four musicians deliver very fine and stylish performances, with excellent ensemble. The idiosyncracies of the various pieces are not lost on them. In short, this is a very enjoyable disc, which shows once again that there is still much to discover outside the mainstream repertoire.
Johan van Veen, Musicweb International, Februar 2019
"Her opplever vi musisering og samspill på et høyt nivå, der hver utøver har sin plass, men med et lyttende øre og våkent blikk for de andre. [...] Vi blir slått av den virtuoase instrumentbeherskelsen, men uten at den blir hovedpoenget. Den viser evnen og viljen til å få frem musikkens særpreg, båret frem av spilleglede og stilkunnskap." Thröstur Eiriksson, Vårt Land, 04.02.2019
"The music has a very original character here passionately and virtuoso." Jan de Kruijff, Musicalifeiten
"Caroline Eidsten Dahl er stjernen i showet, men hennes kolleger i Ensemble Freithoff – Christiane Eidsten Dahl på barokkfiolin, Kate Hearne på barokk cello, og Lund selv på barokk gitar, theorbe og erkelutt – fortjener en like stor del av æren." Martin Anderson, klassiskmusikk.com, 28.02.2019
"This bold recording shows that there are still many works to discover outside of the traditional repertoire" Marçal Borotau, Sonograma Magazine, 28.02.2019
"Caroline Eidsten Dahl, originally from Drammen (Norway), who, after studying at the Conservatory of Bergen and continued her studies in Stockholm, belongs to the best of the European baroque together with the artists of the Freithoff Ensemble. All of them infuse their love of this music played with virtuosity certainly, but also embellished by soft melodies and enhanced by a convincing rhythmic verve. A kind and instructive return to a musical past that touched all the nations of the old world in the 18th century." Jean-Luc Caron, Res Musica, 05.03.2019
"... a lively and quality production that Caroline and the Ensemble Freithoff make it particularly tasty to listen to, with freshness, virtuosity and expressive clarity. " Massimo Rolando Zegna, Amadeus
PODCAST
https://rcf.fr/culture/musique/renouveler-la-romance-des-nuits-d-ete
JOHAN HENRIK FREITHOFF (1713–1767)
Trio Sonata in G major
1) I. Allegro /// 02:42
2) II. Andante /// 03:11
3) III. Allegro /// 00:54
Sonata in G major
4) I. Allegro /// 04:19
5) II. Adagio /// 02:10
6) III. Allegro ma non presto /// 04:49
GEORG VON BERTOUCH (1668–1743)
Trio Sonata No. 8 in G major
7) I. Vivace /// 01:32
8) II. Adagio /// 01:40
9) III. Andante /// 03:12
Trio Sonata No. 14 in G minor
10) I. Largo /// 03:09
11) II. Andante /// 03:36
12) III. Adagio /// 01:08
13) IV. Vivace /// 01:24
HINRICH PHILIP JOHNSEN (1717–1779)
Sonata in E-flat major
14) I. Andante /// 03:45
15) II. Allegro /// 04:24
16) III. Menuet /// 05:01
Trio Sonata in D major
17) I. Andante /// 05:43
18) II. Fuga alla breve. Vivace /// 02:19
19) III. Vivace /// 04:38
JOHAN DANIEL BERLIN (1714–1787)
Sonatina in D minor
20) I. Capricetto. Presto /// 02:49
21) II. Arietta /// 01:58
22) III. Gavotta /// 01:07
23) IV. Menuet /// 01:52
24) V. Giga /// 02:00
Kommentarer