Platetittelen er hentet fra en av sangene, som virkelig gir grobunn for den store 40-årskrisa: «Ved fylte 40 står man på toppen av fjellet. Nå kan det bare gå nedover og før du vet ordet av det, er du i havn.» The album title is taken from one of the songs, which gives rise to the turning-forty crisis. “At age forty you are standing on the mountain top, and, before you know it, your life is over.”

  • LWC1079 Katalognummer
  • 7090020180915 EAN
  • CD Format
  • 2015 Utgivelsesår
  • På lager Tilgjengelighet

Platetittelen er hentet fra en av sangene, som virkelig gir grobunn for den store 40-årskrisa: «Ved fylte 40 står man på toppen av fjellet. Nå kan det bare gå nedover og før du vet ordet av det, er du i havn.» The album title is taken from one of the songs, which gives rise to the turning-forty crisis. “At age forty you are standing on the mountain top, and, before you know it, your life is over.”
Les mer

Artist
Stensvold, Håvard (bassbaryton)

Medvirkende
Aspaas, Tor Espen

Komponist
Brahms, Johannes

Plateselskap
Lawo Classics

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Lorange, Anette

Velg antall  

 
 

Produktbeskrivelse

40-ÅRSKRISE À LA BRAHMS

Etter den vellykkede utgivelsen av «Vinterreise» (LWC1013), hvor de presenterte oss for Schuberts sangsyklus i norsk språkdrakt, gir Tor Espen Aspaas og Håvard Stensvold nå ut sin andre plate på LAWO Classics – «Mit vierzig Jahren». Denne gangen er det sanger av Johannes Brahms vi får høre, med de opprinnelige, tyske sangtekstene. Platetittelen er hentet fra en av sangene, som virkelig gir grobunn for den store 40-årskrisa: «Ved fylte 40 står man på toppen av fjellet. Nå kan det bare gå nedover og før du vet ordet av det, er du i havn.»

Herrene Aspaas (43) og Stensvold (43) har imidlertid kommet seg greit gjennom den, og har på denne platen – i tillegg til tittelsporet – samlet noen av Brahms’  fineste sanger; fra de store fortellende til de introverte og sarte. En favoritt er «Mondnacht», som har en mer kjent halvbror i Schumanns utgave.

Pianist Tor Espen Aspaas er professor ved Norges musikkhøgskole. Han er en av de mest profilerte pianistene i sin generasjon og har en mengde kritikerroste plateutgivelser bak seg. Han er også en av initiativtagerne til Vinterfestspillene på Røros.

Bassbaryton Håvard Stensvold er utdannet operasanger. I tillegg til en mengde roller på scener i Skandinavia har Stensvold sunget med de fleste symfoniorkestre i Norden. Han har også flere CD-utgivelser bak seg,  bl. a. den tidligere omtalte «Vinterreise», som han gjendiktet selv.

 

TURNING-FORTY CRISIS À LA BRAHMS

Following the success of “Vinterreise”(LWC1013), featuring a Norwegian version of Schubert’s song cycle, Håvard Stensvold and Tor Espen Aspaas have now released their second album on the LAWO Classics label — “Mit vierzig Jahren”. This time we are offered up the songs of Johannes Brahms with their original German texts. The album title is taken from one of the songs, which gives rise to the turning-forty crisis.  “At age forty you are standing on the mountain top, and, before you know it, your life is over.”

Stensvold (43) and Aspaas (43) have both made it through this juncture, and on this recording they have collected some of Brahms’s finest, from the wonderful narrative songs to the more intimate and tender. A favourite is “Mondnacht”, which has a more famous half brother in Schumann’s version.

Bass-baritone Håvard Stensvold is a trained opera singer. In addition to having sung numerous roles on Scandinavian stages, Stensvold has appeared with most of the major Scandinavian symphony orchestras. His recording releases include the aforementioned “Vinterreise”, which features his own free adaptations of the original texts.

Pianist Tor Espen Aspaas is professor at the Norwegian Academy of Music. He is one of the most distinguished pianists of his generation with a number of critically acclaimed recordings to his name. He is also one of the founders of the Røros Winter Chamber Music Festival.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Espri som i operaen
«Bassbarytonen Håvard Stensvold er ein underhaldande lied­songar. […] Lydkvaliteten på plata er god, med romklang om lag som i ein mellomstor sal.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid  anmeldelse_LWC1079_dagogtid.pdf

Underholdende Brahms-tolkninger
«De to herrer har satt sammen musikk som på mange måter engasjerer og skaper nysgjerrighet på hva som kommer, og da man i tillegg har en levende formidling, kan man trygt si man har lykkes. De har hentet musikk fra hele 11 forskjellige lied-samlinger, og blant de finnes noen riktig så fine perler, blant andre «Salamander» fra opus 107, «Mondnacht», den vakre «Schön war, das ich dir weihte» og tittelsporet - «Mit vierzig Jahren» fra opus 94. En sang om hvordan det er er å passere de 40... Dette er en fin plate som gir et godt bilde av en stor lied-komponist, fint formidlet av to dedikerte musikere.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen  http://klassiskcd.blogspot.no/2015/11/underholdende-brahms-tolkninger.html

«Enhver sanger som gir seg i kast med dette repertoaret, er nødt til å se Dietrich Fischer-Dieskaus fotavtrykk foran seg på bakken. Håvard Stensvold omgår dem med respekt og finner sin egen vei fremover. […] Stensvold  og Aspaas leverer den ene fullkomment overbevisende fremførelsen etter den andre. […] Denne anbefales ettertrykkelig.»
Klassisk musikkmagasin  anmeldelse_LWC1079_klassisk_musikkmagasin.pdf

«An intelligently constructed recital, though more Lieder could have been included. Stensvold’s interpretations are relialy free of idiosyncracy […].»
TB – BBC Music Magazine  review_LWC1079_BBC_music_magazine.pdf

«Aquest àlbum recull algunes de les millors de Brahms, de les meravelloses cançons narratives que mostren una vida interior tendra amb algunes pinzellades de malenconia i tristesa. […] Els dos músics, amb dues identitats molt ben definides, treballen conjuntament des de fa uns anys amb uns resultats discogràfics francament notables. […] Sense perdre l’essència dels textos de diferents poetes contemporanis de Brahms, Havard Stenvold sap allunyar-les amb la seva veu de timbre dolç de les formes habituals romàntiques, mentre que Tor Espen Aspaas apareix en un segon pla com a complement perfecte. El resultat està assegurat.»
Marçal Borotauv – Sonograma Magazine  http://sonograma.org/suplement-de-discos/mit-vierzig-jahren/

 

Sporliste

Mit vierzig Jahren - Songs by Johannes Brahms:

1) Treue Liebe, Op. 7, no. 1 /// 02:21
2) Von ewiger Liebe, Op. 43, no. 1 /// 04:41
3) Der Gang zum Liebchen, Op. 48, no. 1 /// 01:24
4) Vergebliches Ständchen, Op. 84, no. 4 /// 01:40
5) Spannung, Op. 84, no. 5 /// 02:28
6) Nicht mehr zu dir zu gehen, Op. 32, no. 2 /// 02:32
7) Verzagen, Op. 72, no. 4 /// 02:20
8) Salamander, Op. 107, no. 2 /// 00:58
9) In den Beeren, Op. 84, no. 3 /// 01:28
10) Mondnacht /// 02:50
11) Wie rafft' ich mich, Op. 32, no. 1 /// 03:58
12) Schön war, das ich dir weihte, Op. 95, no. 7 /// 01:49
13) O kühler Wald, Op. 72, no. 3 /// 02:06
14) Der Überläufer, Op. 48, no. 2 /// 01:24
15) Verrat, Op. 105, no. 5 /// 03:22
16) Sapphische Ode, Op. 94, no. 4 /// 02:30
17) Sommerabend, Op. 85, no. 1 /// 02:33
18) Muss es eine Trennung geben, Op. 33, no. 12 /// 02:20
19) Mit vierzig Jahren, Op. 94, no. 1 /// 03:18

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Klinge skal et jubelkor - Oslo Domkor / Oslo Domkorets Guttekor / Trefoldighet Jentekor/ Oslo Domkorets Ungdomskor / Consortium Vocale Oslo / Sydnes, Vivianne (conductor) / Nordstoga, Kåre (organ) / Berg, Marcus André (organ)

Hvert år i desember samler de musikalske kreftene med tilknytning til domkirken seg for å skape julemagi: Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Guttekor, Oslo Domkirkes Ungdomskor, Consortium Vocale Oslo og Trefoldighet Jentekor samt organistene Kåre Nordstoga og Marcus André Berg og en rekke instrumentalister. Sangernes alder spenner fra 5 år til 72 år; noen er med for første gang – andre for førtiende gang! Alle kommer sammen med glede og forventning for å skape et brusende og klingende jubelkor.  

 
 
 
Kom regn - Kvindelige Studenters Sangforening

Kvindelige Studenters Sangforening (KSS) – for tiden rangert som verdens beste kvinnekor – lanserer i disse dager sin tredje utgivelse på LAWO Classics: «Kom regn». Med denne utgivelsen ønsker KSS å vise frem den spennende og varierte musikken som er skrevet for kvinnekor i Norge det siste hundreåret. 

 
 
 
Richard Strauss Also sprach Zarathustra, Op. 30; Ein Heldenleben, Op. 40 - Oslo-Filharmonien + Petrenko

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer den første utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. The Oslo Philharmonic and Vasily Petrenko present the first of a new series of recordings of Richard Strauss' orchestral music. 

 
Vinterreise- En Gjendiktning - Stensvold, Håvard (bassbaryton) / Aspaas, Tor Espen (piano)

Franz Schubert og Wilhelm Müllers "Winterreise" kan nå for første gang oppleves på norsk. 

 
 
 
Stravinsky/Poulenc/Debussy - Stalheim, Amalie (cello) / Hadland, Christian Ihle (piano)

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadland framfører verk for cello og piano av Igor Stravinskij, Francis Poulenc og Claude Debussy på sin duo-debututgivelse. For alle tre verkene på dette albumet er dialogen mellom cello og piano i sentrum. Essensielt for disse tre verkene er det å «snakke samme språk» som duopartneren, å tørre å være spontan og ikke være redd for å utfordre og stole på hverandre. On their debut duo release, Amalie Stalheim and Christian Ihle Hadland present works for cello and piano by Igor Stravinsky, Francis Poulenc and Claude Debussy. For all three pieces on this album, dialogue between cello and piano is at the center. Essential for these three pieces is to speak the same language as your duo partner, to dare to be spontaneous and not be afraid to challenge and trust in each other. 

 
 

×Tips en venn

Mit vierzig Jahren - Songs by Johannes Brahms <span>-</span> Stensvold, Håvard (bassbaryton) Mit vierzig Jahren - Songs by Johannes Brahms Stensvold, Håvard (bassbaryton)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.215.186.30)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt