Kammeroperaen Hermafroditten er en dramatisk reise i selverkjennelse, en allegori på den våknende seksualitet i mennesket, en innsikt – gnosis – i menneskets dualistiske natur i en syntese av det maskuline og det feminine.

  • ACD5049 Katalognummer
  • 7044581350492 EAN
  • CD Format
  • Jar Church Innspillingssted
  • 2016 Utgivelsesår

Kammeroperaen Hermafroditten er en dramatisk reise i selverkjennelse, en allegori på den våknende seksualitet i mennesket, en innsikt – gnosis – i menneskets dualistiske natur i en syntese av det maskuline og det feminine.
Les mer

Artist
Thommessen, Olav Anton

Medvirkende
Eggen, Christian (dirigent) | Inderhaug, Eir (resitasjon, sopran) | Gericke, Isa Katharina (sopran) | Einarsson, Anna Elisabeth (mezzosopran) | Sødal, Nils Harald (resitasjon, tenor) | Fegran, Espen (baryton) | Hugaas, Ketil (bass) | Fjærvoll, Einar (perkusjon) | Innervik, Kjell Tore (perkusjon) | Eriksen, Ellen (perkusjon) | Stene, Håkon (perkusjon) | Ottersen, Thorbjørn (perkusjon) | Valebjørg, Heming (perkusjon)

Komponist
Thommessen, Olav Anton

Ensemble
Oslo Sinfonietta

Plateselskap
Aurora

Produsent
Eckert, François

Tekniker
Miles, Geoff | Lewis, Sean

Design
Kvamme, Martin

Dette er bestillingsvare:
Kjøp varen nå så sender vi den ut så snart den er på lager. Leveringstid avhenger av leverandør.

Produktbeskrivelse

Olav Anton Thomessens kammeropera Hermafroditten er spilt inn for første gang – 40 år etter verkets uroppføring i 1976. Oslo Sinfonietta, med Christian Eggen i spissen, har hentet frem et verk med en spesiell tematikk i forbindelse med at en av våre mest profilerte komponister fyller 70 år den 16. mai 2016.

Anima og animus

Operaen følger hermafrodittens dramatiske reise i selverkjennelse. Hermafroditten bærer i seg en syntese av det maskuline og det feminine. I den rituelle overtyren «Det hemmelige evangelium» tolkes historien om Lazarus oppstandelse som en allegori på den våknende seksualitet i hovedpersonen. Det indre seksuelle mennesket – den kvinnelige siden, eller anima – våkner, og dette fører til erkjennelse av nye sider ved ens personlighet.

En av våre mest profilerte komponister

Olav Anton Thommessen er en produktiv komponist med et stort antall verker bak seg. Som komponist, pedagog og samfunnsdebattant er han en betydelig bidragsyter i å spre informasjon om nyere musikk, samt bidra til utvidet forståelse av tidligere tiders musikk. Som pedagog har hans kreative nysgjerrighet og evne til å se nye sider av den musikalske prosessen hatt stor påvirkningskraft. Thommessens rolle som debattant er betydelig når det gjelder musikkens og kunstens plass i norsk kultur- og samfunnsliv. Han har bl.a mottatt Lindemanprisen (1989) og Nordisk råds musikkpris (1990), vært Festspillkomponist ved Festspillene i Bergen (1985) og Festspillene i Nord-Norge (1995). Olav Anton Thommessen er professor emeritus i komposisjon ved Norges musikkhøgskole.

Oslo Sinfonietta & Christian Eggen

Oslo Sinfonietta dirigeres av sin sjefdirigent og kunstnerisk leder Christian Eggen på denne utgivelsen. Eggen er en betydelig aktør i norsk og europeisk musikkliv og har gjort seg bemerket både som pianist, komponist og dirigent, og mottatt en rekke priser for sitt musikalske virke. Blant komponistene han har jobbet tett med kan nevnes John Cage, Witold Lutoslawski, Iannis Xenakis, György Kurtag, Kaija Saariaho og Helmut Lachenmann. Oslo Sinfonietta består av ledende frilansmusikere og medlemmer av noen av landets mest prominente orkestre. Blant Oslo Sinfoniettas mange innspillinger finnes «Birds and Bells» med musikk av Bent Sørensen, Eivind Buenes «Object of Desire» og Cecilie Ores «Codex temporis». I 1999 vant ensemblet Spellemannprisen for «Boyl», med musikk av Rolf Wallin. Oslo Sinfonietta opptrer regelmessig på norske og internasjonale festivaler, med Casa de Música Festival i Porto, Présence Festival i Paris og Venezia-biennalen som noen av høydepunktene. I fjor hadde Oslo Sinfonietta eksklusivt besøk av Helmut Lachenmann i forbindelse med feiringen av hans 80-årsdag, og for disse konsertene i Oslo og ved festspillene i Bergen fikk ensemblet Kritikerprisen for 2015. Med seg på innspillingen av Hermafroditten har de et stjernelag av solister: Eir Inderhaug (resitasjon, sopran), Isa Katharina Gericke (sopran), Anna Elisabeth Einarsson (mezzosopran), Nils Harald Sødal (resitasjon, tenor), Espen Fegran (baryton) og Ketil Hugaas (bass).

Sporliste

AKT I (CD 1)

1 DET HEMMELIGE EVANGELIUM/THE SECRET GOSPEL 12:56

2 HERMAFRODITTEN/THE HERMAPHRODITE 33:08

Erkjennelsen/The Confession 09:08

Angrepet/The Attack 04:27

Begjæret/Desire 05:29

Drømmen/The Dream 06:42

Søvnen/Sleep 04:19

Epilog 03:03

 

AKT II (CD 2)

1. ET KONSERTKAMMER/A CONCERT CHAMBER 08:34

2. GJENSIDIG/MUTUALLY 07:05

3. EKKO AV ET EKKO/ECHO OF AN ECHO 16:39

4. OVERTONEN/THE OVERTONE 12:39

5. MALDOROR 12:58

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Flock - Hellqvist, Karin (fiolin)

Fiolinens og elektronikkens lydverden står kanskje ikke så langt fra hverandre som man umiddelbart kunne tenke. På fiolinisten Karin Hellqvists debutplate på LAWO Classics blir vi presentert for fem soloverker av fremragende komponister som hun har samarbeidet tett med, og som utforsker, framhever, angriper og utvisker motsetningene mellom fiolinlyd og elektronisk lyd på forskjellige måter. 

 
Henrik Hellstenius: Places of Sounds and Words - Hellstenius, Henrik / Holmertz, Elisabeth / Cikada / asamisimasa

«Places of Sounds and Words» inneholder verker hvor språk og lyder fra våre omgivelser inngår i det musikalske materialet for komponisten Henrik Hellstenius. Musikken på denne utgivelsen stiller spørsmålet om hvordan forholdet er mellom omgivelsens lyd og den musikalske lyden, eller mellom språket og den musikalske lyden. Hva skjer når lyden fra menneskemengder, trafikk, samtaler, fugler og dyr settes inn i musikalske sammenhenger med instrumenter og sang? “Places of Sounds and Words” features works in which language and sounds from the world around us become part of the musical material of composer Henrik Hellstenius. The music on this release probes the nature of the relationship between sounds from the real world and musical sounds, and between language and musical sounds. What happens when the sounds of crowds, traffic, conversations, birds and animals are placed in a musical context with instruments and singing? 

 
 

×Tips en venn

The Hermaphrodite <span>-</span> Olav Anton Thommessen The Hermaphrodite Olav Anton Thommessen

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.207.255.67)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt