THE MISSION – MUSIKK FRA “DEN NYE VERDEN”
Det Norske Blåseensembles nye CD The Mission tar utgangspunkt i møtet mellom europeisk kunstmusikk og indiansk tradisjonsmusikk fra 1600- og 1700-tallet. Resultatet svinger det skikkelig av! Lytteren presenteres for vakker musikk, dansende rytmer og syd-amerikansk temperament.
Repertoaret på platen er historisk musikk, primært fra barokken, som blandes med lokal, livlig spillestil og rytmer. Innspillingen tar utgangspunkt i historisk spillemetodikk, blandet med et naturlig instinkt for livlig spill og heftige rytmer. Noe av musikken som fremføres, er fra notemateriell som er funnet under restaureringsarbeidet av fallerte kirker i Bolivia – musikk som peker helt tilbake til da jesuittene på midten av 1500-tallet ville spre katolisismen og kristne de innfødte indianerne. Den gamle barokkmusikken er farget av lokal rytmikk og gjenoppstår i flotte arrangementer av Stian Aareskjold, trompetist i DNBE. På platen medvirker også trompetist og dirigent Mark Bennett, som er kunstnerisk leder for prosjektet, og sangere fra Nordic Voices.
Det Norske Blåseensemble er et profesjonelt orkester med base i Halden. Med sin 280 år lange historie er de Norges eldste orkester. Ensemblet består av 24 musikere og har meget stor musikalsk bredde. De gir årlig 100 små og store konserter for rundt 20.000 publikummere.
Nordic Voices er et seks-stemmers acappellaensemble som regnes blant de største internasjonale ensembler i sitt slag. Repertoaret spenner fra middelaldermusikk til nåtidsmusikk.
THE MISSION — MUSIC FROM THE "NEW WORLD”
The point of departure for The Norwegian Wind Ensemble’s new CD The Mission is the meeting of European ‘serious’ music and indigenous ‘traditional’ music of the 17th and 18th centuries. The result is a vibrant mixture of lovely music, spirited dance rhythms, and Latin American temperament.
The repertoire on this album consists of historic music, primarily of the Baroque era, which blends with the animated local playing styles and rhythms. Some of the music is from old scores discovered during the restoration of rundown churches in Bolivia — music with links all the way back to Jesuit efforts in the 1500s to spread Catholicism and Christianize the indigenous Indians. The Baroque music is coloured by the native rhythms and resurrected in the splendid arrangements of Stian Aareskjold, who plays trumpet in the ensemble and has served as musical director of this project. Also collaborating on the album is trumpeter and conductor Mark Bennett and the singers of Nordic Voices.
The Norwegian Wind Ensemble is a professional orchestra based in Halden. With its 280-year history, it is Norway’s oldest orchestra. The ensemble consists of 24 musicians and is known for its wide-ranging musical repertoire. It performs ca. 100 concerts annually for around 20,000 listeners.
Nordic Voices is a classical six-voice a cappella ensemble regarded as one of the leading international vocal ensembles in its genre. It repertoire ranges from medieval to contemporary music.
ANMELDELSER/REVIEWS
«På få år har Det norske blåseensemblet utviklet seg til å bli et ensemble av rang for tidligmusikk. Orkesteret har originalinstrumenter i messingseksjonen og barokkgitarer med tarmstrenger, men lar likevel saksofoner og klarinetter inngå i et klangbilde som har et sterkt særpreg. Her opptrer de sammen med Nordic Voices[...] Arrangementene av de 18 sanger og instrumentalstykker er gjort med stor kyndighet og musikalitet av Stian Aareskjold som også spiller barokktrompet. Møtet med den gamle og den nye verden er en rød tråd for utvalget. [...] Mens teksten er ironisk–makaber, er musikken rytmisk, lett og munter. For kontraster og paradokser var noe man hadde sans for på 1500-tallet.»
Arnfinn Bø-Rygg – Stavanger Aftenblad, 06.06.14 LWC1061_aftenbladet.pdf
Spennende innspilling
«Med utpreget bruk av originalinstrumenter har arrangør Stian Aareskjold på en utsøkt måte gjort at det musikalske møtet mellom europeisk kunstmusikk og indiansk tradisjonsmusikk, i et repertoar som spenner over to århundrer, føles autentisk. Samtidig er det en innspilling med personlighet. [...] A cappella-gruppen Nordic Voices er med på platen, noe som er med på å heve helhetsinntrykket.»
Morgan Juel Stavik – Smaalenene, 04.09.14 LWC1061_smaalenene.pdf
«Kjernen i programmet er spansk musikk i Den nye verden, eller musikk fra Den nye verden inspirert av spanske musikere, fra slutten av det 16. til begynnelsen av det 18. århundre. [...] Spennet er stort, og strekker seg fra sørgemarsjer til ville danser, men det er fengslende å lytte til hele veien [...] Unn deg den uforfalskede gleden det gir å lytte til denne CDen!»
Klassisk musikkmagasin, nr. 3 2014 LWC1061_klassiskmusikkmagasin.pdf
«De store oppdagelsene og misjonen sørget for noen hundre år siden for at europeisk musikk fikk søramerikanske «farger», og omvendt. [...] Mange har tatt for seg musikken, spilt den inn, gjort den kjent – det er strålende saker. Dansende rytmer, tårer, takk, melankoli og jubel. Jordi Savall (Alia Vox) og Florilegium (Channel Classics) var blant de første. Nå har Det Norske Blåseensemble, Norges smidigste, «blankeste» og mest oppfinnsomme musikere, med respekt og varsomhet overført det som opprinnelig var stryk og gitarer til blås. Stian Aareskjold har gjort arrangementene – utsøkt. [...] Den norske elitesekstetten Nordic Voices er del av suksessen. Vokalinnslagene er av samme smidige og lystklingende karakter som det andre. Ingenting er prangende, alt gjort med en merkelig følelse av nødvendighet.»
Olav Egil Aune – Vårt Land, 09.05.14 LWC1061_vartland.pdf
«The performances here are not musicological exercises but modern concert arrangements by trumpeter Stian Aareskjold, who plays in the Norwegian Wind Ensemble. [...] Purists may find fault, but one can hardly help but be entranced by the infectious exuberance and consummate artistry of these performances. The standard could not be higher.»
Gatens – American Record Guide, jan./feb. 2015 review_LWC1061_americanrecordguide.pdf
Alle arrangementer: Stian Aareskjold
1. Cachua «La Serranita» /// 04:07
Anónimo
2. Propiñán de Melyor /// 02:15
from Cancionero de la Columbina
3. Catedral de Burgos /// 01:02
Anónimo
4. Chacona «A la vida bona» /// 03:23
Juan Arañés (ca. 1580−1650)
5. Fanfarria /// 00:48
Anónimo
6. Hanacpachap Cussicuinin /// 04:03
Anónimo
7. Ay que me río de amor /// 02:46
Juan Hidalgo de Polanco (1614–1685)
8. Romance del Conde Claros /// 08:09
Francisco de Salinas (1513–1590)
9. Romance de Lanzarote /// 03:57
Anónimo
10. Jota /// 02:37
Anónimo
11. Canarios y Zarabanda /// 03:41
Gaspar Sanz (1640–1710)
12. Pavana y Galliarda /// 03:47
Luis de Milán (1500–1561)
13. Fantasia /// 01:46
Anónimo
14. Belle qui tiens ma vie /// 02:56
Thoinot Arbeau (1519–1595)
15. Diferencias sobre el canto
«La Dama Le Demanda» /// 03:43
Antonio de Cabezón (1510–1566)
16. Vecchie Letrose /// 02:48
Adrian Willaert (1490–1562)
17. Il Canario /// 05:49
Marco Fabritio Caroso (1525/35–1605/20)
18. Guaracha «Ay Que Me Abraso» /// 02:38
Juan García de Zéspedes (1619–1678)
Kommentarer