Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt. The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten.

  • LWC1218 Katalognummer
  • 7090020182407 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Den Norske Operaen og Ballett, Oslo Innspillingssted
  • 2021 Utgivelsesår

Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt. The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten.
Les mer

 

Produktbeskrivelse

NORSKE OPERAOUVERTURER

Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt.

Med denne utgivelsen ønsker Operaorkestret å gjøre denne musikken tilgjengelig for lytterne, for på den måten å kunne skape ny interesse for og debatt omkring hvorfor denne delen av vår kulturarv får ligge urørt. Denne innspillingen ville aldri kommet til uten pensjonert kapellmester Terje Boye Hansens utrettelige arbeid for den norske musikkarven og operalitteraturen.

Ingar Heine Bergby er en av Norges mest anerkjente orkesterdirigenter, med stor produksjon innenfor klas­sisk musikk, opera, samtids- og crossovermusikk. Han har markert seg som en kunstner med klart formende kraft, og med stor pasjon og engasjement i sitt arbeid. Bergby ble født i 1964 i Sarpsborg, og hans musikalske familie bragte ham inn i den lokale korpsbevegelsen. Han utdannet seg som klarinettist med professor Richard Kjelstrup ved Norges musikkhøgskole. Senere studerte han orkesterdireksjon med professor Karsten Ander­sen samme sted, og ved Sibeliusakademiet med Jorma Panula som direksjons-lærer. Han tok diplomeksamen i orkesterdireksjon ved Norges musikkhøgskole i 1991 med beste karakter.

Operaorkestret består av 101 fulltidsansatte orkester­musikere og har de senere årene etablert seg blant Norges fremste orkestre. Gjennom sesongen medvirker de i rundt 160 opera- og ballettforestillinger, og de spiller hver sesong tre eller fire større symfoniske konserter på Oper­aens hovedscene. Orkestret kan føre sin historie tilbake til 1827, nærmere bestemt til Strømbergs Theater, som var et av de første stedene det ble fremført opera i Norge. Ved opprettelsen av Christiania Theater i 1837 og åpningen av Nationalthe­atret i 1899 ble disse stedene orkestrets hovedsete, inntil Den Norske Opera åpnet dørene på Youngstorget i 1959.

 

NORWEGIAN OPERA OVERTURES

The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten.

With this release The Norwegian National Opera Orchestra wish to make the music accessible to listeners in the hope of generating new interest in and discussion about why this part of our cultural heritage has been left to lie untouched. The recording would never have seen the light of day without retired conductor Terje Boye Hansen’s untiring efforts on behalf of Norway’s musical heritage and Norwegian opera literature.

Ingar Heine Bergby is one of Norway’s leading conduc­tors, with many achievements within classical music, opera, and contemporary and crossover music. He has distinguished himself as an artist with the power to shape ideas and one with passion and dedication to his work. Bergby was born in 1964 in Sarpsborg, Norway into a musical family and began playing band music. He studied clarinet with Richard Kjelstrup at the Norwegian Acad­emy of Music and later orchestra conducting there with Karsten Andersen, as well as with Jorma Panula at the Si­belius Academy. He received a degree in conducting with honours from the Norwegian Academy of Music in 1991.

The Opera Orchestra, consisting of 101 full-time orches­tra musicians, has established itself in recent years as one of Norway’s leading orchestras. In the course of a season, the orchestra musicians participate in around 160 opera and ballet performances, and each season they play three to four major symphonic concerts on the main stage of the opera house. The orchestra can trace its history back to 1827, more specifically to Strømberg Theatre, one of the first venues for opera performance in Norway. Christiania Theatre, established in 1837, and the National Theatre, which opened in 1899, remained the orchestra’s headquarters until the Norwegian National Opera opened its doors at Youngstorget in 1959.

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

"A real labour of love from the Norwegian National Opera’s former conductor Terje Boye Hansen, this splendidly-performed collection of seven overtures and two dances made me avid to experience all of these forgotten works in their entirety; highlights include the Sibelius-esque music from Catharinus Elling’s Kosakkene (1894) and the Mendelssohnian overture to Martin Andreas Udbye’s Fredkulla (1859)." Katherine Cooper, Presto Music, August 2021

"Denne innspillingen vil by på overraskende nytt for alle unntatt en håndfull spesialiserte musikkvitere – og gode nyheter også: et sterkt spotlight belyser et område innen norsk musikkhistorie som har vært nesten helt ukjent til nå. Jeg trodde jeg var ganske godt informert om norsk musikk, men selv om jeg har brukt tiår på å utforske den, innrømmer jeg villig at jeg bare hadde hørt to av disse verkene før. Den slags nervesjokk nyter enhver musikkelsker å få. Jeg kan ikke nok understreke hvor viktig denne utgivelsen er, og jeg håper du tilgir at  jeg bruker litt ekstra plass på å utforske den detaljert." Martin Anderson, klassiskmusikk.com, 19.04.2022

 

 

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Mozart - Brustad - Halvorsen: Violin & Viola Duos - Båtnes, Elise (fiolin) / Landaas, Henninge (bratsj)

Verkene på denne innspillingen, utgitt av Lawo Classics, er skrevet av komponister som selv var fiolinister. The works on this recording, released by LAWO Classics, are written by composers who themselves played the violin. 

 
Domestic Bach - Bergen Barokk

I Bergen Barokks første samarbeid med LAWO Classics retter det velrennomerte tidligmusikkensemblet oppmerksomheten mot familien Bachs huslige musikkaktiviteter. 

 
 
 
Totally Telemann - Barokkanerne

Det norske tidligmusikkensemblet Barokkanerne er ute med en ny CD-utgivelse på LAWO Classics viet musikk av Georg Philipp Telemann – en av musikkhistoriens mest produktive komponister. 

 
 
 
Britten/Hagen/Strauss - Ensemble Allegria

Musikk kan ikke skapes ut av intet. Slik er både metamorfose og variasjon noe man finner i alle komposisjoner av et visst omfang, det være seg mer eller mindre bevisst. Bekjennelsen til et forbilde forbinder alle de tre verkene på denne CD-en. Britten hadde et nært forhold til sin lærer Frank Bridge, og viser dette gjennom sine variasjoner. Strauss siterer Ludwig van Beethovens tredje symfoni i sine «Metamorfoser» og Hagen tar igjen utgangspunkt i dette verket i sine «Strauss-fragmenter». Music cannot be created out of nothing. Whether deliberate or not, we find metamorphosis and variation in all compositions of a certain scope. All three composers on this CD stand in debt to an older colleague. Britten had a close association with his teacher Frank Bridge and reveals this through his variations. Strauss explicitly cites Ludwig van Beethoven’s third symphony in his “Metamorphoses”, and Hagen bases his “Strauss Fragments” on this latter work. 

 
 
Telemann: 12 Solo Fantasias - Dahl, Caroline Eidsten (recorder)

«Telemann: 12 Solo Fantasias» er Caroline Eidsten Dahls fjerde utgivelse på LAWO Classics. Her gir hun oss velklingende blokkfløytetolkninger av Telemanns (svært dansbare) fantasier for solofløyte, TWV 40:2–13. Menuett, sarabande, bourrée, gigue, gavotte, hornpipe og polonese; som svært mange andre komponister brukte Georg Philipp Telemann (1681–1767) danser som utgangspunkt for sine komposisjoner. "Telemann: 12 Solo Fantasias" is Caroline Eidsten Dahl's fourth release on LAWO Classics. In this release Eidsten Dahl's offers us rich-sounding recorder interpretations of Telemann's (decidedly danceable) fantasies for solo flute, TWV 40: 2–13. As with many other composers, Georg Philipp Telemann (1681–1767) based many of his compositions on dances, including minuets, sarabandes, bourrées, gigues, gavottes, and polonaises. 

 
 
Grieg - Garborg / Vinje / Ibsen - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser. 

 
 
 

×Tips en venn

Norwegian Opera Overtures <span>-</span> The Norwegian National Opera Orchestra Norwegian Opera Overtures The Norwegian National Opera Orchestra

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.14.84)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt