Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt. The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten.

  • LWC1218 Katalognummer
  • 7090020182407 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT/352,8 KHz Masterfiler
  • Den Norske Operaen og Ballett, Oslo Innspillingssted
  • 2021 Utgivelsesår
  • På lager Tilgjengelighet

Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt. The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten.
Les mer

Velg antall  

 

Produktbeskrivelse

NORSKE OPERAOUVERTURER

Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt.

Med denne utgivelsen ønsker Operaorkestret å gjøre denne musikken tilgjengelig for lytterne, for på den måten å kunne skape ny interesse for og debatt omkring hvorfor denne delen av vår kulturarv får ligge urørt. Denne innspillingen ville aldri kommet til uten pensjonert kapellmester Terje Boye Hansens utrettelige arbeid for den norske musikkarven og operalitteraturen.

Ingar Heine Bergby er en av Norges mest anerkjente orkesterdirigenter, med stor produksjon innenfor klas­sisk musikk, opera, samtids- og crossovermusikk. Han har markert seg som en kunstner med klart formende kraft, og med stor pasjon og engasjement i sitt arbeid. Bergby ble født i 1964 i Sarpsborg, og hans musikalske familie bragte ham inn i den lokale korpsbevegelsen. Han utdannet seg som klarinettist med professor Richard Kjelstrup ved Norges musikkhøgskole. Senere studerte han orkesterdireksjon med professor Karsten Ander­sen samme sted, og ved Sibeliusakademiet med Jorma Panula som direksjons-lærer. Han tok diplomeksamen i orkesterdireksjon ved Norges musikkhøgskole i 1991 med beste karakter.

Operaorkestret består av 101 fulltidsansatte orkester­musikere og har de senere årene etablert seg blant Norges fremste orkestre. Gjennom sesongen medvirker de i rundt 160 opera- og ballettforestillinger, og de spiller hver sesong tre eller fire større symfoniske konserter på Oper­aens hovedscene. Orkestret kan føre sin historie tilbake til 1827, nærmere bestemt til Strømbergs Theater, som var et av de første stedene det ble fremført opera i Norge. Ved opprettelsen av Christiania Theater i 1837 og åpningen av Nationalthe­atret i 1899 ble disse stedene orkestrets hovedsete, inntil Den Norske Opera åpnet dørene på Youngstorget i 1959.

 

NORWEGIAN OPERA OVERTURES

The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten.

With this release The Norwegian National Opera Orchestra wish to make the music accessible to listeners in the hope of generating new interest in and discussion about why this part of our cultural heritage has been left to lie untouched. The recording would never have seen the light of day without retired conductor Terje Boye Hansen’s untiring efforts on behalf of Norway’s musical heritage and Norwegian opera literature.

Ingar Heine Bergby is one of Norway’s leading conduc­tors, with many achievements within classical music, opera, and contemporary and crossover music. He has distinguished himself as an artist with the power to shape ideas and one with passion and dedication to his work. Bergby was born in 1964 in Sarpsborg, Norway into a musical family and began playing band music. He studied clarinet with Richard Kjelstrup at the Norwegian Acad­emy of Music and later orchestra conducting there with Karsten Andersen, as well as with Jorma Panula at the Si­belius Academy. He received a degree in conducting with honours from the Norwegian Academy of Music in 1991.

The Opera Orchestra, consisting of 101 full-time orches­tra musicians, has established itself in recent years as one of Norway’s leading orchestras. In the course of a season, the orchestra musicians participate in around 160 opera and ballet performances, and each season they play three to four major symphonic concerts on the main stage of the opera house. The orchestra can trace its history back to 1827, more specifically to Strømberg Theatre, one of the first venues for opera performance in Norway. Christiania Theatre, established in 1837, and the National Theatre, which opened in 1899, remained the orchestra’s headquarters until the Norwegian National Opera opened its doors at Youngstorget in 1959.

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

"A real labour of love from the Norwegian National Opera’s former conductor Terje Boye Hansen, this splendidly-performed collection of seven overtures and two dances made me avid to experience all of these forgotten works in their entirety; highlights include the Sibelius-esque music from Catharinus Elling’s Kosakkene (1894) and the Mendelssohnian overture to Martin Andreas Udbye’s Fredkulla (1859)." Katherine Cooper, Presto Music, August 2021

"Denne innspillingen vil by på overraskende nytt for alle unntatt en håndfull spesialiserte musikkvitere – og gode nyheter også: et sterkt spotlight belyser et område innen norsk musikkhistorie som har vært nesten helt ukjent til nå. Jeg trodde jeg var ganske godt informert om norsk musikk, men selv om jeg har brukt tiår på å utforske den, innrømmer jeg villig at jeg bare hadde hørt to av disse verkene før. Den slags nervesjokk nyter enhver musikkelsker å få. Jeg kan ikke nok understreke hvor viktig denne utgivelsen er, og jeg håper du tilgir at  jeg bruker litt ekstra plass på å utforske den detaljert." Martin Anderson, klassiskmusikk.com, 19.04.2022

 

 

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Botschaft des Ridicolas - Holmertz, Elisabeth (soprano) / Karlsson, Kenneth (piano)

Når den kompromissløse duoen Elisabeth Holmertz og Kenneth Karlsson endelig slipper sitt lenge etterlengtede album på LAWO Classics, er det norsk og tysk samtidsmusikk som står på menyen. På «Botschaft des Ridicolas» får vi høre «Got Lost» av Helmut Lachenmann – et 30 minutter langt vilt og poetisk verk som har blitt en moderne klassiker, og som visstnok er en av komponistens egne favoritter; den stille, sensuelle og melankolske «Meditasjon over Georges de La Tour XVII» av Jon Øivind Ness, og til sist Rolf Wallins pønkete og desperate «...though what made it has gone». When the uncompromising duo Elisabeth Holmertz and Kenneth Karlsson finally release their long-awaited album on LAWO Classics, we find Norwegian and German contemporary music on the menu. On “Botschaft des Ridicolas” we hear “Got Lost” by Helmut Lachenmann - a 30-minute long wild and poetic work that has become a modern classic, and which is supposedly one of the composer's own favorites; the quiet, sensual, melancholic “Meditasjon over Georges de La Tour XVII” by Jon Øivind Ness; and finally Rolf Wallin's desperate, punk work “...though what made it has gone.” 

 
 
Formosa Mea - Wik, Tone (sopran)

«Formosa mea» (Du, min vakre), et uttrykk hentet fra Salomos høysang, går igjen som tema i flere av sangene på Tone Wiks nye CD. “Formosa mea” (My Beauty), an expression taken from Song of Solomon, recurs as a theme in a number of the songs on Tone Wik’s new CD. 

 
 
 
Klangen fra de dype skoger - Illevold, Bente (eufonium) / Kregnes Hansen, Anders (slagverk)

«Klangen fra de dype skoger» er musiker Bente Illevolds idé om å uttrykke sitt eget liv, forankret i tradisjon, identitet og kunstnerisk nyskaping. På denne plata er komponistene Rune Rebne, Ludvig Elblaus og Bjørn Kruse utfordret til å formidle Østerdalens naturskjønnhet, musikalske tradisjoner og østerdølens tilsynelatende mollstemte og avmålte karaktertrekk gjennom nye komposisjoner for eufonium. “Sounds from the Deep Forests” is musician Bente Illevold’s idea of expressing her own life, rooted in tradition, identity, and artistic innovation. On this recording, composers Rune Rebne, Ludvig Elblaus, and Bjørn Kruse have been challenged to channel Østerdalen’s natural beauty, musical traditions, and its inhabitants seemingly mellow and measured character traits, through new compositions for euphonium. 

 
Magical Memories - Helseth, Tine Thing (trumpet) / Nordstoga, Kåre (organ)

Tine Thing Helseth og Kåre Nordstoga spilte inn albumet «Magical Memories» i Oslo domkirke, under Norges lockdown i slutten av august og begynnelsen av september 2020. De jobbet fra sent på kvelden til de tidlige morgentimene for å få den perfekte lyden. Trumpeter Tine Thing Helseth and organist Kåre Nordstoga recorded the album “Magical Memories” in Oslo Cathedral during Norway’s lockdown in late August / early September 2020. They worked from late in the evening into the early hours of the morning to carefully capture the perfect sound. 

 
 
Maria Magdalena - Langeland, Sinikka (song, kantele) / Tomter, Lars Anders (viola) / Nordstoga, Kåre (organ)

På sin nye utgivelse «Maria Magdalena», gir Sinikka Langeland oss en spennende musikalsk tolkning av fortellingene om en av de mest framtredende kvinnene i kristendommen, basert på tekster fra Johannes- og Maria-evangeliene. I Johannesevangeliet framstilles Maria Magdalena som en modig kvinne som stod ved Jesu side i lidelse og død. Hennes møte med den opp­standne Jesus i graven er ubeskrivelig vakkert beskre­vet med en skjørhet og skjønnhet som skaper trøst og håp for den som sørger. On her new release, “Maria Magdalena”, Sinikka Langeland gives us a fascinating musical interpretation of the story of one of the most prominent women in the Christian world, based on texts from the Gospels of John and Mary. In the Gospel of John, Mary Magdalene is described as a brave woman who stood by Jesus’ side during his suffering and death. Her encounter with the resurrected Jesus at the grave is presented in indescribably lovely words, with a tenderness and beauty that inspire comfort and hope in people who are mourning. 

 
 
Ketil Bjørnstad: Lofotoratoriet - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Lofoten Voices / MiNensemblet

«Lofotoratoriet» – fortellingen om Lofoten; den majestetiske, overjordisk vakre, dramatiske og verdensberømte naturen. Lyset som forandres fra ett minutt til det neste. Overdådige soldager og voldsomme stormer. Så kulturen; den flere tusen år lange tradisjonen med fiske; skreien som bygde Norge. “The Lofoten Oratorio” — the story of Lofoten, northern Norway’s world-famous archipelago, dramatic, majestic, exquisitely beautiful. Changing light from one minute to the next; sumptuous sun-filled days and fierce winter storms. And its culture: a thousand-year-old cod-fishing tradition upon which Norway was built. 

 
 

×Tips en venn

Norwegian Opera Overtures <span>-</span> The Norwegian National Opera Orchestra Norwegian Opera Overtures The Norwegian National Opera Orchestra

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.230.154.90)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt