Når Tora Augestad slipper portrettplate sammen med Oslo-Filharmonien, er det intet mindre enn Kurt Weill, Marcus Paus og Charles Ives på menyen. Augestads repertoarvalg tar de musikalske kvalitetene til modernistiske, individualistiske komponister og plasserer dem støtt i det 21. århundret.

  • LWC1164 Katalognummer
  • 7090020181868 EAN
  • CD Format
  • Oslo konserthus Innspillingssted
  • 2018 Utgivelsesår

Når Tora Augestad slipper portrettplate sammen med Oslo-Filharmonien, er det intet mindre enn Kurt Weill, Marcus Paus og Charles Ives på menyen. Augestads repertoarvalg tar de musikalske kvalitetene til modernistiske, individualistiske komponister og plasserer dem støtt i det 21. århundret.
Les mer

Artist
Augestad, Tora (mezzosopran) | Oslo-Filharmonien | Weilerstein, Joshua (dirigent) | Eggen,Christian (dirigent)

Medvirkende
Staveland, Magnus (tenor) | Gulbrandsøy, Torbjørn (tenor) | Melien, Halvor F. (baryton) | Holmgren, Olle (bassbaryton)

Komponist
Weill, Kurt | Paus, Marcus | Ives, Charles

Plateselskap
Lawo Classics

Verk
Ives, C: At the river/Ives, C: Cradle Song/Ives, C: Down East/Ives, C: Serenity/Ives, C: The Unanswered Question/Ives, C: Thoreau/Paus, M: Hate Songs/Weill, K: The Seven Deadly Sins/
 

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Granberg, Anna-Julia

Produktbeskrivelse

PASJONERT PORTRETT

Når Tora Augestad slipper portrettplate sammen med Oslo-Filharmonien, er det intet mindre enn Kurt Weill, Marcus Paus og Charles Ives på menyen. Augestads repertoarvalg tar de musikalske kvalitetene til modernistiske, individualistiske komponister og plasserer dem støtt i det 21. århundret.

Paus' samtidskomposisjoner fremhever Ives' visjonære dissonans og de kontrasterende melodiske skiftene i Weills orkestrering, men bringer likevel noe helt nytt til torgs, særlig med sin oppsiktsvekkende tekst og kabaretaktige fremførelse. Parker og Brecht kunne like gjerne ha spasert arm-i-arm ned den underdrevne satirens konseptuelle sti, balansert ved hjelp av Ives-sangenes eteriske, transcendentale tekster til en komplementerende helhet. Legg til Augestads unike tilnærming til disse verkene, og lytteren får servert et program som først får dem til å tenke, og deretter til å juble. Og i det ligger den tidløse dimensjonen i Augestads kunstnerskap.

Mezzosopran Tora Augestad er sanger, dirigent og skuespiller. Hun fokuserer på jazz, musikkteater, moderne musikk og kabaret, og føler seg like hjemme i konsertsaler, som på teater- og kabaretscener, og samtidsmusikkarenaer. Hun søker stadig nye utfordringen, sammen med sine ulike ensembler, gjennom bestillingsverk og utveksling av artistiske ideer. Resultatet er en oppsiktsvekkende variert merittliste. Hun har blant annet mottatt Lotte Lenya-prisen og samarbeidet med navn som Ensemble Modern, Klangforum Wien og Christoph Marthaler.

Øvrige medvirkende: Oslo-Filharmonien, dirigentene Joshua Weilerstein og Christian Eggen, og solistene Magnus Staveland, Torbjørn Gulbrandsøy, Halvor F. Melien og Olle Holmgren.

 

VIDEO

 

 ANMELDELSER

"Tora Augestad kan sies å være vår hjemlige ekspert på musikk som dette, kabaret-stil, sterkt moderne med dissonanser, engasjerende ikke minst. Som en som har sterk sans for musikk fra denne tidsepoken vil jeg hilse denne skiva sterkt velkommen!" Kjell Moe, 24.11.2018 http://www.kulturspeilet.no/fascinerende-sang-ballett/

"Protagonisten i "De syv dødssyndene" har en splittet personlighet. Hun er Anna I og Anna II, og jeg liker hvordan dette symboliserer Augestads mange ansikter. [...] Augestad tegner musikken med alt fra uakkompagnert tale, via salmesang med så avmålt uttrykk at jeg er usikker på om hun er ettergiven eller ironisk, til tynn og inderlig skjønnhet. Bak seg har hun Oslo-Filharmonien som under Joshua Weilersteins ledelse får det til å svinge presist i Weills musikk, og med Christian Eggen er karaktertegningene hos Paus og Ives sylskarpe, Augestad viser med denne plata aspekter ved et kunstnerskap som er like rikt som det er vanskelig å definere." Magnus Andersson, Klassekampen, 03.12.2018

"Jevnt over en fantastisk plate for den som liker Augestads tilnærming. For meg er forelskelsen i hvert fall umiddelbar." Sunniva Thomassen, Vårt Land, 10.12.2018 

"Blandingen av verk er morsom og variert, [...] Augestad kaster seg inn i dem med mer åpent lidenskapelige tolkninger, ypperlig fulgt av Oslo-Filharmonien og Christian Eggen [...] Fremførelsene er tvers gjennom fantastiske, Oslo-Filharmonien viser igjen hvilket fint orkester det er. Fremragende lyd også." Guy Rickards, klassiskmusikk.com, 17.12.2018, http://klassiskmusikk.com/review/portraying-passion/

Simply gorgeous
"The most amazing thing about this extraordinary artist is her versatility. [...] Also fascinating here is the intelligent sensoring in the vocal design of text and music, whose folkloric-expressive, earthy charm under the conductor Christian Eggen vividly comes into its own. Tora Augestad also recorded the six 2013/14 "Hate Songs" by her compatriot Marcus Paus with Eggen at the rostrum of the Oslo Philharmonic. The barely 20-minute cycle is a coup that provides immense listening pleasure. [...] Voice and orchestra congenially absorb the characteristic of this kaleidoscopic psychogram from 1917, oscillating between fine irony, snotty defiance and hellish laughter. A captivatingly orchestrated, mind-blowing opus - custom-made for a singer-performer who drives us into Parker's husk for the ears with sublime parlando lines, venomous glissando lanes, posed darling tones, or abysmal tremor rage." Opernwelt, der Theaterverlag, 29.01.2019 

 

INTERVJUER

“I often walk around with this music in my head”
On her new album with the Oslo Philharmonic, Tora Augestad sings one of her favourite works of all time.
Tora Augestad met American conductor Joshua Weilerstein a few years ago, when they performed Luciano Berio’s Folk Songs with the Oslo Philharmonic. They quickly found common ground: “I mentioned to Joshua that Kurt Weill’s The Seven Deadly Sins was one of my favourites,” says Tora Augestad. “He said it was one of his favourites, too. So that was the beginning of this project.” The Seven Deadly Sins is a key work on the new album Portraying Passion. Tora Augestad fell in love with Kurt Weill’s music at an early age: “When I was 17, I sang one of his songs for the first time, and it was love at first note.” Fred-Olav Vatne, Oslo Philharmonic News, https://ofo.no/en/news/tora-augestad-portraying-passion

 

Sporliste




KURT WEILL (1900–1950)
DIE SIEBEN TODSÜNDEN
Tekst: Bertolt Brecht (1898–1956)
1)    Prolog. Andante sostenuto /// 03:33
2)    Faulheit. Allegro vivace /// 04:15
3)    Stolz. Allegretto, quasi Andantino /// 04:30
4)    Zorn. Molto agitato  /// 04:45
5)    Völlerei. Largo /// 03:32
6)    Unzucht. Moderato /// 05:30
7)    Habsucht. Allegro guisto /// 03:19
8)    Neid. Allegro non troppo /// 05:32
9)    Epilog. Andante sostenuto /// 01:31
 
MARCUS PAUS (*1979)
HATE SONGS (2013–14)
Tekst: Dorothy Parker (1893–1967)
10)   Cadenza I /// 01:17
11)   I. Men /// 01:33
12)   Cadenza II /// 05:06
13)   II. Incurable /// 05:26
14)   Cadenza III /// 03:01
15)   III. Frustration /// 01:53
 
CHARLES IVES (1874–1954)
FIVE SONGS
Arrangert for orkester av John Adams
16)   Thoreau (Tekst: Ives / Thoreau) /// 02:30
17)   At the River (Tekst: Lowry) /// 01:27
18)   Serenity (Tekst: Whittier) /// 02:03
19)   Down East (Tekst: Ives) /// 02:36
20)   Cradle Song (Tekst: Ives) /// 01:45
21)   THE UNANSWERED QUESTION
       for Trumpet, Flute Quartet, and Strings
       (Late Version) /// 07:31


Kommentarer

Laster kommentarer ...

×Tips en venn

Portraying Passion Works by Weill/Paus/Ives <span>-</span> Tora Augestad (mezzosopran) / Oslo-Filharmonien / Joshua Weilerstein (dirigent) / Christian Eggen (dirigent) Portraying Passion Works by Weill/Paus/Ives Tora Augestad (mezzosopran) / Oslo-Filharmonien / Joshua Weilerstein (dirigent) / Christian Eggen (dirigent)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 54.210.61.41)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt