PASJONERT PORTRETT
Når Tora Augestad slipper portrettplate sammen med Oslo-Filharmonien, er det intet mindre enn Kurt Weill, Marcus Paus og Charles Ives på menyen. Augestads repertoarvalg tar de musikalske kvalitetene til modernistiske, individualistiske komponister og plasserer dem støtt i det 21. århundret.
Paus' samtidskomposisjoner fremhever Ives' visjonære dissonans og de kontrasterende melodiske skiftene i Weills orkestrering, men bringer likevel noe helt nytt til torgs, særlig med sin oppsiktsvekkende tekst og kabaretaktige fremførelse. Parker og Brecht kunne like gjerne ha spasert arm-i-arm ned den underdrevne satirens konseptuelle sti, balansert ved hjelp av Ives-sangenes eteriske, transcendentale tekster til en komplementerende helhet. Legg til Augestads unike tilnærming til disse verkene, og lytteren får servert et program som først får dem til å tenke, og deretter til å juble. Og i det ligger den tidløse dimensjonen i Augestads kunstnerskap.
Mezzosopran Tora Augestad er sanger, dirigent og skuespiller. Hun fokuserer på jazz, musikkteater, moderne musikk og kabaret, og føler seg like hjemme i konsertsaler, som på teater- og kabaretscener, og samtidsmusikkarenaer. Hun søker stadig nye utfordringen, sammen med sine ulike ensembler, gjennom bestillingsverk og utveksling av artistiske ideer. Resultatet er en oppsiktsvekkende variert merittliste. Hun har blant annet mottatt Lotte Lenya-prisen og samarbeidet med navn som Ensemble Modern, Klangforum Wien og Christoph Marthaler.
Øvrige medvirkende: Oslo-Filharmonien, dirigentene Joshua Weilerstein og Christian Eggen, og solistene Magnus Staveland, Torbjørn Gulbrandsøy, Halvor F. Melien og Olle Holmgren.
PORTRAYING PASSION
When Tora Augestad releases a musical portrait together with the Oslo Philharmonic, there’s nothing less than Kurt Weill, Marcus Paus, and Charles Ives on the menu. Augestad's repertoire for “Portraying Passion” takes the musical qualities of modernist, individualistic composers and places them squarely within the context of the 21st century.
Paus’ contemporary composition enhances Ives’ visionary dissonance as well as the contrasting melodic shifts of Weill’s orchestrations, yet brings something entirely new to the table, with its startling text and cabaretesque presentation. Parker and Brecht could just as well walk arm in arm down the conceptual pathway of understated satire, counterbalanced by the ethereal, transcendental text of Ives’ songs, forming a complementary whole. Add Augestad’s unique approach to these works into the equation, and the listener is served with a program certain to make them re-examine any former assumptions, and delight at the outcome. And therein lies the timeless dimension of this mezzo-soprano’s considerable artistry.
Norwegian mezzo-soprano Tora Augestad is an artist equally at home in concert halls, theater and cabaret stages, and contemporary music arenas. Through commissioning new works and through collaboration with her various ensembles, she continuously seeks new challenges and the exchange of artistic ideas. Theatrically convincing with a compelling personality, her vocal capabilities defy easy classification. She has received the Lotte Lenya prize, and has collaborated with Ensemble Modern, Klangforum Wien, and Christoph Marthaler, among others.
Additional contributors to this CD: Oslo Philharmonic Orchestra, conductors Joshua Weilerstein and Christian Eggen, and soloists Magnus Staveland, Torbjørn Gulbrandsøy, Halvor F. Melien and Olle Holmgren.
VIDEO
ANMELDELSER/REVIEWS
"Tora Augestad kan sies å være vår hjemlige ekspert på musikk som dette, kabaret-stil, sterkt moderne med dissonanser, engasjerende ikke minst. Som en som har sterk sans for musikk fra denne tidsepoken vil jeg hilse denne skiva sterkt velkommen!" Kjell Moe, Kulturspeilet, 24.11.2018
"Protagonisten i "De syv dødssyndene" har en splittet personlighet. Hun er Anna I og Anna II, og jeg liker hvordan dette symboliserer Augestads mange ansikter. [...] Augestad tegner musikken med alt fra uakkompagnert tale, via salmesang med så avmålt uttrykk at jeg er usikker på om hun er ettergiven eller ironisk, til tynn og inderlig skjønnhet. Bak seg har hun Oslo-Filharmonien som under Joshua Weilersteins ledelse får det til å svinge presist i Weills musikk, og med Christian Eggen er karaktertegningene hos Paus og Ives sylskarpe, Augestad viser med denne plata aspekter ved et kunstnerskap som er like rikt som det er vanskelig å definere." Magnus Andersson, Klassekampen, 03.12.2018
"Jevnt over en fantastisk plate for den som liker Augestads tilnærming. For meg er forelskelsen i hvert fall umiddelbar." Sunniva Thomassen, Vårt Land, 10.12.2018
"Blandingen av verk er morsom og variert, [...] Augestad kaster seg inn i dem med mer åpent lidenskapelige tolkninger, ypperlig fulgt av Oslo-Filharmonien og Christian Eggen [...] Fremførelsene er tvers gjennom fantastiske, Oslo-Filharmonien viser igjen hvilket fint orkester det er. Fremragende lyd også." Guy Rickards, klassiskmusikk.com, 17.12.2018
Simply gorgeous
"The most amazing thing about this extraordinary artist is her versatility. [...] Also fascinating here is the intelligent sensoring in the vocal design of text and music, whose folkloric-expressive, earthy charm under the conductor Christian Eggen vividly comes into its own. Tora Augestad also recorded the six 2013/14 "Hate Songs" by her compatriot Marcus Paus with Eggen at the rostrum of the Oslo Philharmonic. The barely 20-minute cycle is a coup that provides immense listening pleasure. [...] Voice and orchestra congenially absorb the characteristic of this kaleidoscopic psychogram from 1917, oscillating between fine irony, snotty defiance and hellish laughter. A captivatingly orchestrated, mind-blowing opus - custom-made for a singer-performer who drives us into Parker's husk for the ears with sublime parlando lines, venomous glissando lanes, posed darling tones, or abysmal tremor rage." Albrecht Thiemann, Opernwelt, der Theaterverlag, 29.01.2019
"Crystal clear at the top, breathily seductive in its lower reaches, Tora Augestad's mezzo voice is a versatile as it is enticing." BBC Music Magazine, Februar 2019
"Augestads stemmeprakt passer så utrolig godt til den musikken som er valgt til denne platen. Den er passe frekk og samtidig innyndende på Kurt Weills og Bertolt Brechts «Die Sieben Todsünden». Marcus Paus sine spennende «Hate Songs» med tekst av Dorothy Parker blir formidlet med en sterk innlevelse, og ynden og det fascinerende tonespråket i Charles Ives små sanger i John Adams' arrangementer er utrolig flott gjort." Trond Erikson, Den Klassiske CD-bloggen, Februar 2019
"Augestad is a commanding singer and performs Seven Deadly Sins in fine cabaret style. She presents the contrasting Anna personae with pizzazz. A male quartet sings like an off-stage Greek chorus. Weilerstein conducts the orchestra in a strong cabaret performance." R Moore, American Record Guide
"If you find yourself torn between a smoke-and-whisky-pickled cabaret take on Kurt Weill's ballet-with-song Die sieben Todsünden ("The Seven Deadly Sins") and a sleek operatic version, The Norwegian mezzosoprano Tora Augestad might offer an appealing compromise. ... Augestad is an efficient, adaptable voice, as we hear in a programme that also includes Marcus Paus's Hate Songs and five songs by Charles Ives." Alexandra Coghlan, Gramophone, page 1, March 2019 Alexandra Coghlan, Gramophone, page 2, March 2019
"Kurt Weills scenemusikk er Tora Augestads hjemmebane. Etter et tiår på tyskspråklige teaterscener synger hun den om mulig enda mer integrert og nyansert. Augestad nærmer seg all musikk med en sjelden kombinasjon av ekspressivitet og knivskarp presisjon, og det har allerede innbragt "Portraying Passion" en imponerende nominasjon til den tyske platekritikerprisen, i tillegg til at hun her gjemme fikk Spellemannprisen for nettopp denne utgivelsen i Klassisk-kategorien." Hild Borchgrevink, Dagsavisen, 03.04.2019
"... All this makes Augestad a singer capable of ranging from genres with curiosity and ease and with significant acting skills. To accompany her, for this CD dedicated to the repertoire of the twentieth century and published by the Norwegian label LAWO Classics, the Oslo Philharmonic Orchestra conducted by Joshua Weilerstein and Christian Eggen ..., all perfectly rendered by the unique interpretative and vocal qualities of Augestad and by the timeless atmosphere of her art: a gift in music signed by Norway." Luisa Sclocchis, Amadeus, August 2019
INTERVJUER/INTERVIEWS
“I often walk around with this music in my head”
On her new album with the Oslo Philharmonic, Tora Augestad sings one of her favourite works of all time.
Tora Augestad met American conductor Joshua Weilerstein a few years ago, when they performed Luciano Berio’s Folk Songs with the Oslo Philharmonic. They quickly found common ground: “I mentioned to Joshua that Kurt Weill’s The Seven Deadly Sins was one of my favourites,” says Tora Augestad. “He said it was one of his favourites, too. So that was the beginning of this project.” The Seven Deadly Sins is a key work on the new album Portraying Passion. Tora Augestad fell in love with Kurt Weill’s music at an early age: “When I was 17, I sang one of his songs for the first time, and it was love at first note.” Fred-Olav Vatne, Oslo Philharmonic News, https://ofo.no/en/news/tora-augestad-portraying-passion
RADIO-SENDINGER/RADIO INTERVIEWS
Veldig flott innslag om "Portraying Passion" i radio ORF i Østerrike! God lytting! https://oe1.orf.at/player/20190403/549347
Great interview with Tora Augestad at the German radio broadcaster WDR3! Enjoy listening here: https://www1.wdr.de/mediathek/audio/wdr3/wdr3-tonart/audio-die-mezzosopranistin-tora-augestad-im-gespraech-100.html
KURT WEILL (1900–1950)
DIE SIEBEN TODSÜNDEN
Tekst: Bertolt Brecht (1898–1956)
1) Prolog. Andante sostenuto /// 03:33
2) Faulheit. Allegro vivace /// 04:15
3) Stolz. Allegretto, quasi Andantino /// 04:30
4) Zorn. Molto agitato /// 04:45
5) Völlerei. Largo /// 03:32
6) Unzucht. Moderato /// 05:30
7) Habsucht. Allegro guisto /// 03:19
8) Neid. Allegro non troppo /// 05:32
9) Epilog. Andante sostenuto /// 01:31
MARCUS PAUS (*1979)
HATE SONGS (2013–14)
Tekst: Dorothy Parker (1893–1967)
10) Cadenza I /// 01:17
11) I. Men /// 01:33
12) Cadenza II /// 05:06
13) II. Incurable /// 05:26
14) Cadenza III /// 03:01
15) III. Frustration /// 01:53
CHARLES IVES (1874–1954)
FIVE SONGS
Arrangert for orkester av John Adams
16) Thoreau (Tekst: Ives / Thoreau) /// 02:30
17) At the River (Tekst: Lowry) /// 01:27
18) Serenity (Tekst: Whittier) /// 02:03
19) Down East (Tekst: Ives) /// 02:36
20) Cradle Song (Tekst: Ives) /// 01:45
21) THE UNANSWERED QUESTION
for Trumpet, Flute Quartet, and Strings
(Late Version) /// 07:31
Kommentarer