Denne utgivelsen markerer på sett og vis en musikalsk hjemkomst for Sara Övinge, siden hun har valgt en litt mer kronglete karrierevei enn fiolinister flest. Sara har oppsøkt og fordypet seg i samtidsmusikk, iransk musikk, komposisjon, impro, artpop og en hel del annet. Hele hennes praksis vitner om et sterkt indre behov for å være en medskapende musiker, en som setter sitt preg på det musikalske uttrykket på en mer gjennomgripende måte enn bare å spille det som står på stativet. This release marks a musical homecoming for Sara Övinge, since she has chosen a slightly more convoluted career path than most violinists. Sara has sought out and immersed herself in contemporary music, Iranian music, composition, improvisation, and art-pop amongst several other musical pursuits. Her entire modus operandi points to a strong and intrinsic need to be a 'co-creating' musician, one who leaves her mark on the musical expression in a more comprehensive way than simply playing the notes on the stand.

  • LWC1255 Katalognummer
  • 7090020182773 EAN
  • CD Format
  • DXD 24BIT / 352.8 KHZ Masterfiler
  • Sofienberg kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2023 Utgivelsesår
  • På lager Tilgjengelighet

Denne utgivelsen markerer på sett og vis en musikalsk hjemkomst for Sara Övinge, siden hun har valgt en litt mer kronglete karrierevei enn fiolinister flest. Sara har oppsøkt og fordypet seg i samtidsmusikk, iransk musikk, komposisjon, impro, artpop og en hel del annet. Hele hennes praksis vitner om et sterkt indre behov for å være en medskapende musiker, en som setter sitt preg på det musikalske uttrykket på en mer gjennomgripende måte enn bare å spille det som står på stativet. This release marks a musical homecoming for Sara Övinge, since she has chosen a slightly more convoluted career path than most violinists. Sara has sought out and immersed herself in contemporary music, Iranian music, composition, improvisation, and art-pop amongst several other musical pursuits. Her entire modus operandi points to a strong and intrinsic need to be a 'co-creating' musician, one who leaves her mark on the musical expression in a more comprehensive way than simply playing the notes on the stand.
Les mer

Artist
Övinge, Sara (fiolin)

Dirigent
Gardner, Edward (Philip Glass Violin Concerto No. 2)

Medvirkende
Kjøll, Cam (fiolin) | Monsen, Bård (fiolin) | Sponberg, Atle (fiolin) | Erdal, Edvard (fiolin) | Robson, Alex (fiolin) | Jensen, Bjarne Magnus (fiolin) | Habbestad, Ingvild (fiolin) | Haugen, Silje (fiolin) | Husum, Marthe (bratsj) | Skjelbred, Hanne (bratsj) | Suzuki, Aine (bratsj) | Ree, Ole Eirik (cello) | Sandvik, Audun (cello) | Habbestad, Erlend (cello) | Flatby, Marius (kontrabass) | Bjerkestrand, Kjetil (synthesizer) | Lauvdal, Anja (synthesizer) | Jørgensen, Olga (synthesizer)

Komponist
Glass, Philip | Bjerkestrand, Kjetil

Plateselskap
Lawo Classics

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Granberg, Anna-Julia | BLUNDERBUSS

Velg antall  

Produktbeskrivelse

DEN MODERNE UTØVEREN

Denne utgivelsen markerer på sett og vis en musikalsk hjemkomst for Sara Övinge, siden hun har valgt en litt mer kronglete karrierevei enn fiolinister flest. Sara har oppsøkt og fordypet seg i samtidsmusikk, iransk musikk, komposisjon, impro, artpop og en hel del annet. Hele hennes praksis vitner om et sterkt indre behov for å være en medskapende musiker, en som setter sitt preg på det musikalske uttrykket på en mer gjennomgripende måte enn bare å spille det som står på stativet.

I møte med Kjetil Bjerkestrand i 2019 fant Sara noe hun lette etter. Han er nettopp en symbiotisk musiker, med erfaring og inspirasjoner fra et bredt spekter av rock-, pop- og samtidsmusikalske uttrykk. Han beskriver komposisjonsprosessen som dels en jakt på fikseringspunkter i serier av mulige hendelsesforløp, dels en utforskning av friksjon i møtet mellom det elastiske og det maskinelle. Et tema Sara ønsket å forfølge gjennom prosjektet var sammenstillingen av det elektroniske og det organiske. Bjerkestrand selv og Anja Lauvdal spiller synthesizers på denne utgivelsen.

Philip Glass’ 2. fiolinkonsert er også instrumentert for synthesizer og strykere, en slags oppdatert versjon av Vivaldis strykeorkester med continuo. Men der tidligere innspillinger har gått for en elektronisk lyd som ligger tett opp mot barokkens cembalo, hadde Sara et ønske om å bringe det hele over i en mer elektroakustisk klangverden. Dette skaper en rød tråd mellom de to verkene.

Edward Gardner dirigerer Glass’ fiolinkonsert og musikere fra Det Norske Kammerorkester bidrar til å få musikken til å skinne.

 

THE MODERN PERFORMER

This release marks a musical homecoming for Sara Övinge, since she has chosen a slightly more convoluted career path than most violinists. Sara has sought out and immersed herself in contemporary music, Iranian music, composition, improvisation, and art-pop amongst several other musical pursuits. Her entire modus operandi points to a strong and intrinsic need to be a 'co-creating' musician, one who leaves her mark on the musical expression in a more comprehensive way than simply playing the notes on the stand.

Meeting with Kjetil Bjerkestrand in 2019, Sara found something she was looking for. He is the epitome of the symbiotic musician, drawing on experience and inspirations from a wide range of musical styles, from rock, pop through to contemporary. He describes the composition process as one part search for fixation points in a series of possible events, and one part exploration of friction caused by the union of the elastic and the mechanical. A theme that Sara aimed to pursue in the project was the juxtaposition of the electronic and the organic. Bjerkestrand himself and Anja Lauvdal play synthesizers on this release.

Philip Glass’s 2nd Violin Concerto is arranged for synthesizer and strings, a kind of updated version of Vivaldi's string orchestra with continuo. But where previous recordings have gone for an electronic sound resembling the baroque harpsichord, Sara wanted to create a more electro-acoustic soundscape, thus achieving a common thread between the two works.

Edward Gardner conducts Glass’s concerto and members of The Norwegian Chamber Orchestra help make this recording shine.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

"Jeg virkelig elsker denne utgivelsen. Jeg har lyttet til den med høyt volum og jeg har lyttet med lavt volum. Jeg har lyttet fokusert og konsentrert, og jeg har hørt på den i bakgrunnen. Jeg har sovet til den, kjørt bil til den, og drukket kaffe til den i mine «hellige morgenstunder» foran stereoanlegget når familien fortsatt sover og byen sakte våkner til liv utenfor vinduet mitt. Jeg skriver disse ordene med plata på i bakgrunnen. [...] Sara Övinge behandler Glass sine rettvinklede rytmer bestemt og kontant på fiolinen. Tonen er sober, og det er de fine detaljene som virkelig teller; den presise ansatsen, den forsiktige vibratoen. Hun overbeviser like stort med pianissimo som fortissimo. [...]" Ola Nordal, ballade.no, 16.08.2023

Sporliste

PHILIP GLASS (*1937)

       Fiolinkonsert nr. 2 – The American Four Seasons

1)    Prologue /// 01:39

2)    Movement I /// 06:13

3)    Song No. 1 /// 03:16

4)    Movement II /// 10:25

5)    Song No. 2 /// 01:59

6)    Movement III /// 06:22

7)    Song No. 3 /// 03:28

8)    Movement IV /// 06:53

 

 

       KJETIL BJERKESTRAND (*1955)

       Fiolinkonsert nr. 1 – Patientia

9)    Våghals /// 05:59

10) En & tyve /// 03:32

11) Descent & Ascent /// 05:42

12) Seven /// 05:20

13) Ups & Downs /// 06:11

14) Patientia /// 04:51

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Poulenc Concertos - Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music. 

 
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Verdi/Sibelius: String Quartets - Vertavo String Quartet

I dette vindstille livet kan man ta fram og fullføre gamle arbeidsoppgaver, kanskje strikke ferdig en genser, eller hva med å endelig sluttføre og gi ut en innspilling? En innspilling av to bautaer i strykekvartettlitteraturen har bare ligget og ventet på en anledning til å komme til overflaten. Nå er de her. This relative tranquility has allowed us to take out and finish old projects, like the knitting of a sweater perhaps, or how about finally completing and releasing a recording? Recordings of two towering works of the string quartet literature have been waiting for this opportunity to emerge. Now they are here. 

 
Totally Telemann - Barokkanerne

Det norske tidligmusikkensemblet Barokkanerne er ute med en ny CD-utgivelse på LAWO Classics viet musikk av Georg Philipp Telemann – en av musikkhistoriens mest produktive komponister. 

 
 
 
Per Arne Glorvigen: Violent Tenderness / Kykelipi / Polaco - Glorvigen, Per Arne / GLO2020 / Quatuor Diotima

Den norske bandeonisten og komponisten Per Arne Glorvigen presenterer tre av sine egne komposisjoner på denne utgivelsen: «Violent Tenderness» og «Polaco», hvor vi får høre ham i samspill med den fremragende, franske strykekvartetten Quatuor Diotima, og sangsyklusen «Kykelipi», hvor han spiller med sitt eget ensemble GLO2020, og hvor tekstene er hentet fra Jan Erik Volds legendariske diktsamling fra 1969. 

 
 
Johan Kvandal: Complete String Quartets - Engegård Quartet

Komponisten Johan Kvandal (1919–1999) er en av Norges viktigste, og mest spilte, komponister fra det 20. århundre. For første gang samles samtlige av hans verk for strykekvartett, som favner over fire tiår i Kvandals liv, på én utgivelse. The composer Johan Kvandal (1919–1999) is one of Norway's most important, and most performed, composers of the 20th century. For the first time ever, his complete works for string quartet, spanning four decades of his life, are presented on one album. 

 
 

×Tips en venn

Patientia <span>-</span> Övinge, Sara (violin) Patientia Övinge, Sara (violin)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.238.235.248)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt