DEN MODERNE UTØVEREN
Denne utgivelsen markerer på sett og vis en musikalsk hjemkomst for Sara Övinge, siden hun har valgt en litt mer kronglete karrierevei enn fiolinister flest. Sara har oppsøkt og fordypet seg i samtidsmusikk, iransk musikk, komposisjon, impro, artpop og en hel del annet. Hele hennes praksis vitner om et sterkt indre behov for å være en medskapende musiker, en som setter sitt preg på det musikalske uttrykket på en mer gjennomgripende måte enn bare å spille det som står på stativet.
I møte med Kjetil Bjerkestrand i 2019 fant Sara noe hun lette etter. Han er nettopp en symbiotisk musiker, med erfaring og inspirasjoner fra et bredt spekter av rock-, pop- og samtidsmusikalske uttrykk. Han beskriver komposisjonsprosessen som dels en jakt på fikseringspunkter i serier av mulige hendelsesforløp, dels en utforskning av friksjon i møtet mellom det elastiske og det maskinelle. Et tema Sara ønsket å forfølge gjennom prosjektet var sammenstillingen av det elektroniske og det organiske. Bjerkestrand selv og Anja Lauvdal spiller synthesizers på denne utgivelsen.
Philip Glass’ 2. fiolinkonsert er også instrumentert for synthesizer og strykere, en slags oppdatert versjon av Vivaldis strykeorkester med continuo. Men der tidligere innspillinger har gått for en elektronisk lyd som ligger tett opp mot barokkens cembalo, hadde Sara et ønske om å bringe det hele over i en mer elektroakustisk klangverden. Dette skaper en rød tråd mellom de to verkene.
Edward Gardner dirigerer Glass’ fiolinkonsert og musikere fra Det Norske Kammerorkester bidrar til å få musikken til å skinne.
THE MODERN PERFORMER
This release marks a musical homecoming for Sara Övinge, since she has chosen a slightly more convoluted career path than most violinists. Sara has sought out and immersed herself in contemporary music, Iranian music, composition, improvisation, and art-pop amongst several other musical pursuits. Her entire modus operandi points to a strong and intrinsic need to be a 'co-creating' musician, one who leaves her mark on the musical expression in a more comprehensive way than simply playing the notes on the stand.
Meeting with Kjetil Bjerkestrand in 2019, Sara found something she was looking for. He is the epitome of the symbiotic musician, drawing on experience and inspirations from a wide range of musical styles, from rock, pop through to contemporary. He describes the composition process as one part search for fixation points in a series of possible events, and one part exploration of friction caused by the union of the elastic and the mechanical. A theme that Sara aimed to pursue in the project was the juxtaposition of the electronic and the organic. Bjerkestrand himself and Anja Lauvdal play synthesizers on this release.
Philip Glass’s 2nd Violin Concerto is arranged for synthesizer and strings, a kind of updated version of Vivaldi's string orchestra with continuo. But where previous recordings have gone for an electronic sound resembling the baroque harpsichord, Sara wanted to create a more electro-acoustic soundscape, thus achieving a common thread between the two works.
Edward Gardner conducts Glass’s concerto and members of The Norwegian Chamber Orchestra help make this recording shine.
ANMELDELSER/REVIEWS
"Jeg virkelig elsker denne utgivelsen. Jeg har lyttet til den med høyt volum og jeg har lyttet med lavt volum. Jeg har lyttet fokusert og konsentrert, og jeg har hørt på den i bakgrunnen. Jeg har sovet til den, kjørt bil til den, og drukket kaffe til den i mine «hellige morgenstunder» foran stereoanlegget når familien fortsatt sover og byen sakte våkner til liv utenfor vinduet mitt. Jeg skriver disse ordene med plata på i bakgrunnen. [...] Sara Övinge behandler Glass sine rettvinklede rytmer bestemt og kontant på fiolinen. Tonen er sober, og det er de fine detaljene som virkelig teller; den presise ansatsen, den forsiktige vibratoen. Hun overbeviser like stort med pianissimo som fortissimo. [...]" Ola Nordal, ballade.no, 16.08.2023
PHILIP GLASS (*1937)
Fiolinkonsert nr. 2 – The American Four Seasons
1) Prologue /// 01:39
2) Movement I /// 06:13
3) Song No. 1 /// 03:16
4) Movement II /// 10:25
5) Song No. 2 /// 01:59
6) Movement III /// 06:22
7) Song No. 3 /// 03:28
8) Movement IV /// 06:53
KJETIL BJERKESTRAND (*1955)
Fiolinkonsert nr. 1 – Patientia
9) Våghals /// 05:59
10) En & tyve /// 03:32
11) Descent & Ascent /// 05:42
12) Seven /// 05:20
13) Ups & Downs /// 06:11
14) Patientia /// 04:51
Kommentarer