«Formosa mea» (Du, min vakre), et uttrykk hentet fra Salomos høysang, går igjen som tema i flere av sangene på Tone Wiks nye CD. “Formosa mea” (My Beauty), an expression taken from Song of Solomon, recurs as a theme in a number of the songs on Tone Wik’s new CD.

  • LWC1109 Katalognummer
  • 7090020181219 EAN
  • CD Format
  • 2016 Utgivelsesår

«Formosa mea» (Du, min vakre), et uttrykk hentet fra Salomos høysang, går igjen som tema i flere av sangene på Tone Wiks nye CD. “Formosa mea” (My Beauty), an expression taken from Song of Solomon, recurs as a theme in a number of the songs on Tone Wik’s new CD.
Les mer

 
 

Produktbeskrivelse

EN HYLLEST TIL SKJØNNHETEN

«Formosa mea» (Du, min vakre), et uttrykk hentet fra Salomos høysang, går igjen som tema i flere av sangene på Tone Wiks nye CD. De sensuelle tekstene hyller jomfru Maria. Hennes rene, uoppnåelige skjønnhet er fokus for tilbedelse, og dette gir tekstenes erotiske innhold et uskyldig preg.

Musikken er fra en periode da kirken var i ferd med å akseptere den musikalske påvirkningen fra gatesang og folkelig teater, noe som endret den kirkemusikalske stilen. På «Formosa mea» finnes blant annet to sjelden fremførte julekantater, skrevet av den kvinnelige komponisten Franscesca Caccini og hennes kollega Bonifatio Gratiani.

Sopranen Tone Wik har gjennom en årrekke spesialisert seg på musikk fra barokken. Hun er en ettertraktet solist og opptrer jevnlig med musikere og ensembler innen tidligmusikk. Med seg på denne CD-en har hun et knippe eminente utøvere: Vegard Lund (lutt), Karolina Radziej (barokkfiolin), Johan Nicolai Mohn (blokkfløyte) og Christian Kjos (orgel).

«Formosa mea» er Tone Wiks første utgivelse på LAWO Classics. Hun har tidligere utgitt to solo-CD-er, «Dolcissimo Sospiro» og «Bellezza Crudel», som har fått strålende mottagelse i internasjonal presse.

AN HOMAGE TO BEAUTY

“Formosa mea” (My Beauty), an expression taken from Song of Solomon, recurs as a theme in a number of the songs on Tone Wik’s new CD. The sensual texts are an homage to the Virgin Mary. Her chaste, unattainable beauty is the focus of adoration, lending a quality of innocence to the erotic content of the texts.

The music is from a period when the church was in the process of accepting the musical influence of street music and folk theatre, which changed the style of church music. “Formosa mea” features two seldom-performed Christmas cantatas, written by the female composer Franscesca Caccini and her colleague, Bonifatio Gratiani.

Soprano Tone Wik has specialized for years in music of the Baroque period. She is in frequent demand as soloist and performs regularly with early music musicians and ensembles. On this CD she appears with a collection of distinguished performers: Vegard Lund (lute), Karolina Radziej (baroque violin), Johan Nicolai Mohn (recorder) and Christian Kjos (organ).

“Formosa mea” is Tone Wik’s first release on the LAWO Classics label. Her two earlier solo recordings, “Dolcissimo Sospiro” and “Bellezza Crudel”, have received glowing reviews in the international press.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

«Det vi har her er tonesettinger over, eller in- spirert av, Høysangen eller andre andakts- sanger av italienske komponister fra det  senere 1500-tall og det tidlige 1600-tall.  Tone Wik synger nesten helt uten vibrato, og det gir stemmen hennes en nesten barnlig renhet [...] og hun blir akkompagnert ytterst diskret av sine instrumentalkolleger.»
Klassisk musikkmagasin, nr. 4 2016  anmeldelse_LWC1109_klassisk_musikkmagasin.pdf

«Wik’s voice is at its best in the lightly dancing numbers[...]»
RF – BBC Music Magazine, feb. 2017  review_LWC1109_BBC_music_magazine.pdf

Ljos og ungdommeleg
«Tone Wik har ei ljos og ungdommeleg sopranrøyst og formar dei små, snøgge ornamenta som er så typiske for den tidlege barokkmusikken, med klår artikulasjon og intonasjon. Formosa Mea er eit fint og avvekslingsrikt album, ikkje minst grunna dei instrumentale stykka for orgel eller lutt som kjem mellom songane.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 03.03.17  anmeldelse_LWC1109_dagogtid.pdf

Klokkeklar skjønnhet
«Enkelte ganger setter man seg bare rett ned når tonene flommer ut av høytalerne. Tone Wiks klokkeklare sopran gjør nettopp det med deg. [...] denne platen må oppleves!»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 02.05.17  http://klassiskcd.blogspot.no/2017/05/klokkeklar-skjnnhet.html

«Some of the selections are among the best known examples of this repertoire [...] Wik’s voice is both very expressive and
able to manage the occasional bursts of virtuosity in these pieces, and she is ably supported
by the sensitive accompaniments.»
Brewer – American Record Guide, juni 2017
  review_LWC1109_American_Record_Guide.pdf

"Znakomite nagranie!"
Multikulti - review_LWC1109_multikulti.pdf

 

Sporliste

1)    Maria, Dolce Maria /// 03:12

       Francesca Caccini (1587–ca. 1641)

2)    Jubilet Tota Civitas /// 04:31

       Claudio Monteverdi (1567–1643)

3)    O Dulcissima Dilecta Mea /// 03:12

       Stefano Bernardi (1580–1638)

4)    Canzona Terza /// 03:04

       Girolamo Frescobaldi (1583–1643)

5)    Exulta Filia Sion /// 05:17

       Claudio Monteverdi (1567–1643)

6)    Toccata IV /// 01:15

       Alessandro Piccinini (1566–ca.1638)

7)    A Piè Della Gran Croce /// 02:55

       Girolamo Frescobaldi (1583–1643)

8)    Toccata Decima /// 04:25

       Girolamo Frescobaldi (1583–1643)

9)    O Che Nuovo Stupor /// 05:22

       Francesca Caccini (1587–ca. 1641)

10)   Toccata VIII /// 01:57

       Alessandro Piccinini (1566–ca.1638)

11)   Invito All'allegrezza /// 02:32

       Biagio Marini (1597–1665)

12)   O Quam Tu Pulchra Es /// 03:13

       Alessandro Grandi (1575–1630)

13)   Nigra Sum Sed Formosa /// 04:00

       Tarquinio Merula (1595–1665)

14. Partite Sopra La Monica /// 04:06

       Girolamo Frescobaldi (1583–1643)

15)   Torna Il Sereno Zefiro /// 04:00

       Sigismondo D’ India 1(582–1629)

16)   Prelude VI /// 00:37

       Girolamo Kapsberger (ca. 1580–ca. 1651)

17)   Gaudia Pastores /// 06:06

       Bonifatio Gratiani (1604/05–1664)

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Whispering Mozart - Kielland, Marianne Beate / Mortensen, Nils Anders (piano)

Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen bringer med denne innspillingen lytteren inn i det private musikkrommet, der musikken framføres for de få. Derav tittelen «Whispering Mozart», som skal henspeile på intimitet og direkte musikkformidling til lytteren. 

 
 
 
Domestic Bach - Bergen Barokk

I Bergen Barokks første samarbeid med LAWO Classics retter det velrennomerte tidligmusikkensemblet oppmerksomheten mot familien Bachs huslige musikkaktiviteter. 

 
 
 
Suite Life - Bergen Barokk

Bergen Barokks andre utgivelse på LAWO Classics, «Suite Life», tar oss med til det franske hoffet på Solkongens tid. Bergen Barokk’s second release on the LAWO Classics label, “Suite Life”, takes us to the French court during the reign of the Sun King. 

 
 
 
Telemann: 12 Solo Fantasias - Dahl, Caroline Eidsten (recorder)

«Telemann: 12 Solo Fantasias» er Caroline Eidsten Dahls fjerde utgivelse på LAWO Classics. Her gir hun oss velklingende blokkfløytetolkninger av Telemanns (svært dansbare) fantasier for solofløyte, TWV 40:2–13. Menuett, sarabande, bourrée, gigue, gavotte, hornpipe og polonese; som svært mange andre komponister brukte Georg Philipp Telemann (1681–1767) danser som utgangspunkt for sine komposisjoner. "Telemann: 12 Solo Fantasias" is Caroline Eidsten Dahl's fourth release on LAWO Classics. In this release Eidsten Dahl's offers us rich-sounding recorder interpretations of Telemann's (decidedly danceable) fantasies for solo flute, TWV 40: 2–13. As with many other composers, Georg Philipp Telemann (1681–1767) based many of his compositions on dances, including minuets, sarabandes, bourrées, gigues, gavottes, and polonaises. 

 
 
Telemann the Chameleon - Bergen Barokk

I denne innspillingen har Bergen Barokk satt sammen et variert Telemann-program, med sonater, karakterstykker og suiter (partitas). Selv om bare tre musikere medvirker denne gangen kan du høre både soli, musikk for to stemmer spilt av tre, og musikk for tre stemmer spilt av to. Bergen Barokk har tatt med to sonater komponert i perfekt kanon, en øvelse som Telemann var en sann mester i. Dessuten får du høre en kombinasjon av instrumenter du neppe har hørt før: fagott og bassblokkfløyte («flauto fagotto») i samspill. 

 
Lamento - Oslo Circles / Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano)

Midt i pandemien spilte barokkensemblet Oslo Circles inn sin nye CD «Lamento» for LAWO Classics. Solisten – mezzosopran Marianne Beate Kielland – er gruppens mangeårige samarbeidspartner, og sammen presenterer de melankolsk og vakker italiensk barokkmusikk fra 1600-tallet. In the midst of the pandemic the baroque ensemble Oslo Circles recorded its new CD, “Lamento”, for LAWO Classics. The soloist — mezzo-soprano Marianne Beate Kielland — has performed with the group for many years, and together they present beautiful and melancholy Italian baroque music from the seventeenth century. 

 
 

×Tips en venn

Formosa Mea <span>-</span> Wik, Tone (sopran) Formosa Mea Wik, Tone (sopran)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 44.200.194.255)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt