LIEBESTREU– jakten på det sublime, det uoppnåelige, og den grensesprengende kjærligheten
På Helene Wold og Liv Glasers nye CD, Liebestreu, skildres det trofaste vennskapet mellom kollegaene Mendelssohn–Schumann og Schumann–Brahms i ord og toner – tre komponister som bærer hverandre frem gjennom en musikalsk lidenskap. Lengselen etter kjærligheten, dyrkelsen av det uopp-nåelige og kjærlighetens sårbarhet er gjennomgangs-temaer.
Vi møter blant annet romantikken og Goethes evig dyrkede, Mignon, i Schumanns fire Mignon-sanger. Slagere som Mendelssohns Auf Flügeln des Gesanges og Schumanns Der Nussbaum er også med. Det samme gjelder Brahms tidlige sang Liebestreu. Her skildres enorme følelser i et svært så emosjonelt og avansert tonespråk fra den kun 20 år gamle Brahms.
Helene Wold og Liv Glaser har samarbeidet musikalsk gjennom en årrekke. Humor, åpenhet og varmt humør preger kvinneduoen som nå kommer ut med sin første CD sammen. CD-en er også en dokumentasjon av Norges Musikkhøgskoles Graff hammerklaver fra 1825. Klaveret klinger slik det kan ha gjort i komponistenes ører.
Helene Wold har hatt en allsidig sangerkarriere de siste årene. Ofte knyttes hun til romanserepertoaret som hun også har et kjært forhold til. Liv Glaser har vært en usedvanlig aktiv musiker og ikke minst støttespiller for norsk musikkliv i en menneskealder. Liv Glaser og Helene Wold gjør ofte konserter med ulike hammerklaver. Som oftest formidler de wiener-klassisk og tidlig romantisk repertoar.
LIEBESTREU— Faith, hope and love
On this new CD, Liebestreu, by Helene Wold and Liv Glaser, the faithful friendship between colleagues Mendelssohn-Schumann and Schumann-Brahms is portrayed in text and music — three composers who offer each other support through their shared musical passion. Recurring themes are the longing for love, an obsession with the unattainable, and love’s vulnerability.
Schumann’s four Mignon songs are an encounter with Romanticism and Goethe’s eternal beloved, Mignon. Familiar songs such as Mendelssohn’s Auf Flügeln des Gesanges and Schumann’s Der Nussbaum are also included. And there is Brahms’s early song Liebestreu as well. Here the twenty-year-old composer uses an exceedingly emotional and innovative tonal language to express overpowering feelings.
Helene Wold and Liv Glaser have collaborated musically over a number of years. A sense of humour, together with openness and a quality of congeniality characterize the duo, who are now releasing their first CD together. On this recording we also hear the Norwegian Academy of Music’s Graff fortepiano from 1825, as it might have sounded to the ears of the composers themselves.
Helene Wold has had a versatile singing career over the past years. She is often associated with the classical song and lieder repertoire, which is close to her heart. Liv Glaser has been a remarkably active musician and a mainstay of Norwegian musical life. Liv and Helene often give concerts using different fortepianos and presenting the Vienna Classical and early Romantic repertoire.
ANMELDELSER/REVIEWS
Klanglig raffinement
«Helene Wolds lyse, slanke stemme passer fint til de innledende Mendelssohn-sangene, som hun gir en sart, uskyldig kvalitet. At hun også kan åpne opp for det store, dramatiske uttrykket, demonstrerer hun i de mer komplekse Schumann- og Brahms-sangene som hun i noen tilfeller gir en nesten operaaktig karakter.» Peter Larsen – Bergens Tidende, 04.06.14 LWC1053_bergenstidende.pdf
Romantisk lengt
«Samspelet er glimrande mellom sopranen Helene Wold og Liv Glaser [...] Namnet på det nye liedalbumet er henta frå Johannes Brahms (1833–1897) alvorsame kjærleikssong «Liebestreu», eit intenst stykke som høver godt til Wolds opera aktige timbre.» Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 23.05.14 LWC1053_dagogtid.pdf
1) Die Liebende schreibt, Op. 86, No. 3 /// 03:10
Felix Mendelssohn (1809–1847)
2) Schilflied, Op. 71, No. 4 /// 02:46
Felix Mendelssohn
3) Neue Liebe, Op. 19, No. 4 /// 02:04
Felix Mendelssohn
4) Bei der Wiege, Op. 47, No. 6 /// 04:02
Felix Mendelssohn
5) Auf Flügeln des Gesanges, Op. 34, No. 2 /// 02:41
Felix Mendelssohn
6) From Songs without words, Op.19 No. 4 /// 02:42
Felix Mendelssohn
7) Frage, Op. 9, No. 1 /// 01:13
Felix Mendelssohn
8) Weinend seh’ ich in die Nacht (1828) /// 01:38
Felix Mendelssohn
9) Tanzt dem schönen Mai entgegen (1823/24) /// 01:59
Felix Mendelssohn
10) Der Frühling, Op. 6, No. 2 /// 03:14
Johannes Brahms (1833–1897)
11) Prelude to Des Abends /// 00:50
Clara Schumann (1819–1896)
12) Des Abends from Phantasiestücke, Op.12 /// 03:31
Robert Schumann (1810–1856)
13) Der Nussbaum, Op. 25, No. 3 /// 02:38
Robert Schumann
14) Das verlassne Mägdelein, Op. 64, No. 2 /// 02:24
Robert Schumann
15) Liebeslied, Op. 51, No. 5 /// 02:06
Robert Schumann
16) Liebestreu, Op. 3, No. 1 /// 02:35
Johannes Brahms
17) Mignon - “Kennst du das Land”, Op. 98a, No. 1 /// 04:00
Robert Schumann
18) Heiss’ mich nicht reden, heiss’ mich schweigen,
Op. 98a, No. 5 /// 03:23
Robert Schumann
19) Nur wer die Sehnsucht kennt, Op. 98a, No. 3 /// 02:22
Robert Schumann
20) Singet nicht in Trauertönen, Op. 98a, No. 7 /// 02:21
Robert Schumann
21) So lasst mich scheinen, Op. 98a, No. 9 /// 03:10
Robert Schumann
22) Intermezzo, Op. 119, No. 1 /// 03:41
Johannes Brahms
23) Nachtlied, Op. 96, No. 1 /// 02:16
Robert Schumann
Kommentarer