BAROKKFEST FOR FIRE BLOKKFLØYTER
«Borrowed, Not Stolen…» er blokkfløytekvartetten Woodpeckers’ første ensemble-CD. Til tross for blokkfløytens overveldende popularitet under høybarokken, finnes det overraskende lite originale verk for besetningen blokkfløytekvartett. At Woodpeckers allikevel presenterer et program fra denne epoken byr på noen utfordringer, men også mye frihet. Derfor har de kalt CD-en «Borrowed, Not Stolen…».
Kvartettens reise begynte for 17 år siden, da de alle bodde og studerte i Stockholm. J. S. Bachs fantastiske verk «Die Kunst der Fuge» ble tidlig en stor inspirasjonskilde for dem og en naturlig del av kvartettens konserter. De ser på verket som den ultimate kammermusikkopplevelsen! Vivaldi og Telemann er også store favoritter fra epoken, og de har inkludert to Vivaldi-konserter og en Telemann-konsert, som opprinnelig er skrevet for fire fioliner.
Som fire musikere og venner fra fire forskjellige land, har de også en enorm variasjon av folkemusikk å forsyne seg av, og de har tatt med noen av favorittene sine på denne CD-en. Noen av stykkene er arrangert av Woodpeckers, andre har blitt omkomponert, noen har de improvisert seg fram til på øvelser og noen er i så gode arrangement at de har brukt de originale.
Woodpeckers blokkfløytekvartett består av fire virtuose blokkfløytister (norske Caroline Eidsten Dahl, irske Kate Hearne, danske Pernille Petersen og svenske Katarina Widell), som alle deler den samme lidenskapen for å vise fram sitt instrument gjennom konserter for publikum i alle aldre. De møttes da de studerte hos Dan Laurin på Kungliga Musikkhøgskolan i Stockholm på 2000-tallet.
Etter fullførte diplomstudier har de fortsatt å spille sammen, og med røtter i Sverige, Norge, Danmark og Irland, har «hakkespettene» vist at de har noe spesielt å tilby. Woodpeckers har opptrådt på festivaler som Stockholm Early Music Festival, Oslo Early, København blokfløjtefestival og Valle Baroque, og de har representert Skandinavia på R.E.M.A.-showcase i Portugal. Denne opptredenen ble spilt inn av TV-kanalen Mezzo og sendt både på TV og radio i hele Europa. I 2018 filmet de en gjennomspilling av sin Vivaldi-Allegro og delte i sosiale medier. Etter at den klassiske kanalen ClassicFM delte videoen, har den blitt sett 3,2 millioner ganger, noe som også gjorde at de fikk opptre både i svensk og dansk radio.
Alle fire medlemmer er prisvinnende utøvere hver for seg, de opptrer regelmessig rundt om i verden og har flere individuelle CD-utgivelser bak seg.
BAROQUE CELEBRATION FOR RECORDERS
“Borrowed, Not Stolen…” is recorder quartet Woodpeckers’ first ensemble CD. Despite the overwhelming popularity of the recorder during the High Baroque, there is a serious lack of original Baroque repertoire for recorder quartet. That Woodpeckers nonetheless choose to present a programme from this epoch poses a few challenges, but offers significant freedom as well. That is how the title of their CD, “Borrowed. Not Stolen”, was brought into being.
The quartet’s journey began 17 years ago while they were all living and studying in Stockholm. Bach’s wonderful work “Die Kunst der Fuge” became an early source of inspiration for them and an integral part of the programming in their first concerts. They see the work as some kind of ultimate chamber music experience. Vivaldi and Telemann are also huge favourites from the epoch, and they have included two Vivaldi concertos and a Telemann concerto written originally for four violins.
As four musicians and friends from four different countries, they also have a great wealth of traditional music at their disposal, and a number of their favourite folk tunes appear on this CD. Some were arranged by Woodpeckers, others recomposed, some came into being through improvising during rehearsals, and some were too good to tamper with.
Woodpeckers Recorder Quartet are a dynamic group of virtuoso recorder players ( Norwegian Caroline Eidsten Dahl, Irish Kate Hearne, Danish Pernille Petersen, and Swedish Katarina Widell) who share the same passion for promoting their instrument through concerts for audiences of all ages. They met while studying together under the tutelage of Dan Laurin at Stockholm’s Royal College of Music.
After completing their studies, they continued to play together, and with roots in Norway, Ireland, Denmark and Sweden, respectively, each member of Woodpeckers has something unique to offer. Woodpeckers have performed at Stockholm Early Music Festival, Oslo Early, Copenhagen Recorder Festival and Valle Baroque, among others, and they represented Scandinavia at REMA Showcase in Portugal. This performance was recorded by the TV channel Mezzo and aired on both television and radio throughout Europe. In 2018 they filmed a rendition of their Vivaldi Allegro and shared it on social media. When it received 3.2 million views on the classical music channel ClassicFM, they were invited to appear on both Swedish and Danish radio.
All four members have gained recognition on an international level performing regularly throughout the world, and each has a number of individual CD releases.
ANMELDELSER/REVIEWS
"De fire musikerne Caroline Eidsten Dahl (Norge), Kate Hearne (Irland), Pernille Pedersen (Danmark) og Katarina Widell (Sverige) bruker et sant arsenal av blokkfløytevarianter på denne platen. Sopranino-, sopran-, alt-, tenor- og bassblokkfløyter skaper en rik klang i de firstemte stykkene. Programmet på platen er godt. At musikerne brekker opp de barokke stykkene med folketoner gjør opplevelsen for oss i sofakroken blir av det fine slaget. Barokkens musikk er skrevet av Johann Sebastian Bach (1685-1750), Georg Philipp Telemann (1681-1767), Antonio Vivaldi (1678-1741) samt de to irske komponistene Turlough Carolan (1670-1738) og Ruaidhri Dall ó Catháin (1580-1653). Sistnevnte var etter sigende også harpist, men det er også sådd tvil om hans eksistens. Pent plassert innimellom disse finner vi altså folketoner fra Sverige, Norge, Skotland og Danmark. Formidlingen til de fire musikerne er særs gode. Klangen er utsøkt og som vanlig kan en sende en blomst til lydfolket i LAWO - Thomas Wolden og Vegard Landaas. Gi denne platen en mulighet og ørene dine vil helt sikkert få en drøy time med gode vibrasjoner. Det er Kate Hearne som har forfattet den informative teksten i cd-heftet." Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 09.08.2023
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750)
fra Die Kunst der Fuge, BWV 1080
1) Contrapunctus I /// 04:10
2) Contrapunctus VII
per Augemntationem et Diminutionem /// 03:30
3) Schottis från Haverö /// 01:27
(Trad. / Arr. Göran Månsson / Woodpeckers)
4) Värmlandsvisan /// 02:16
(Trad. / Arr. Fredrik Österling)
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750)
fra Die Kunst der Fuge, BWV 1080
5) Contrapunctus IX alla Duodecima /// 02:34
ANTONIO VIVALDI (1678–1741)
Konsert i B-dur “Il Corneto da Posta”, RV 363
6) Allegro /// 02:47
7) Largo /// 02:27
8) Allegro /// 02:22
GEORG PHILIPP TELEMANN (1681–1767)
Konsert i G-dur, TWV 40:210
(Arr. Andrea Bornstein)
9) Largo e staccato /// 02:18
10) Allegro /// 01:35
11) Adagio /// 00:58
12) Vivace /// 01:43
13) Gamle Guro /// 01:45
(Trad. / Arr. Woodpeckers)
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750)
fra Die Kunst der Fuge, BWV 1080
14) Fuga a 3 soggetti /// 08:43
TURLOUGH CAROLAN (1670–1738)
15) Turlough Óg Mc Donough /// 04:26
(Arr. Kate Hearne)
RUAIDHRÍ DALL Ó CATHÁIN (1580–1653)
16) Tabhair dom do Lámh (Give me your hand – Da Mihi Manum) /// 02:54
(Arr. Fredrik Österling)
17) Coxetown /// 02:15
(Trad. / Arr. Kate Hearne)
18) Chrysillis, du mit Verdens Guld /// 03:34
(Trad. / Arr. Pernille Petersen)
19) Mikkel’s Journey /// 04:44
Fantasi av Pernille Petersen basert på variasjoner over «Fætter Mikkel» (Trad.)
20) Hønsefødder og gulerødder /// 01:50
(Trad. / Arr. Pernille Petersen)
ANTONIO VIVALDI (1678–1741)
Konsert I C-dur, RV 443
(Arr. Bertho Driever)
21) Allegro /// 04:25
22) Largo /// 04:34
23) Allegro /// 03:16
Kommentarer