Norske | Populære | Alle | A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y ZÅ Ä Æ Ë Ø Ö Ü

Dahl, Anders Eidsten15

Knut Nystedt: Exultate - Dahl, Anders Eidsten (orgel)

Renowned organist Anders Eidsten Dahl proudly announces his latest release, "Exultate," an album showcasing the organ music of esteemed Norwegian composer Knut Nystedt. This album explores Nystedt's diverse and varied organ compositions, bringing aspects of his musical legacy to a broader audience. 

 
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Herman Vogt: Light Shall Shine - Dahl, Anders Eidsten (organ)

På CD-en «Light Shall Shine» fremfører organist Anders Eidsten Dahl tre verk av Herman Vogt på det storslagne Carsten Lund-orgelet i Bragernes kirke. Utgivelsen er blitt til gjennom et samarbeid mellom utøver og komponist som strekker seg over 10 år. Musikken spenner over en stor palett i tonespråket, alt fra en enkel og ganske naivistisk musikk, til kompleks polyfoni. On the CD “Light Shall Shine” organist Anders Eidsten Dahl performs three works of Herman Vogt on the magnificent Carsten Lund organ in Bragernes Church. The release is the result of a collaboration over more than ten years between the performer and the composer. The music spans a wide palette in its tonal language, everything from simple and naivist music to complex polyphony. 

 
 
Nils Henrik Asheim Hornflowers - NyNorsk Messingkvintett

Et fruktbart samarbeid mellom komponist Nils Henrik Asheim og NyNorsk Messingkvintett har resultert i to bestillingsverk – og nå en hel CD-utgivelse. De to nye verkene «Hornflowers» og «Singing Stones» suppleres med tre andre verk for messingblåsere som Asheim har skrevet tidligere. A fruitful collaboration between composer Nils Henrik Asheim and NyNorsk Brass Quintet has resulted in two commissions - and now an entire CD release. The two new works, Hornflowers and Singing Stones are supplemented with three other brass works previously written by Asheim. 

 
 
Unexpected Songs: Nordheim / Baden / Hovland / Karlsen - Sæther, Daniel (countertenor)

Mange forbinder kontratenorstemmen med barokkmusikk og pudderparykker, men det er noe ganske annet sangeren Daniel Sæther byr oss på i sin debut som plateartist. «Unexpected Songs» er noe så uvanlig som et album med samtidsmusikk for kontratenor, med verk av Nordheim, Baden, Hovland og Karlsen. Many associate the countertenor voice with Baroque music and powdered wigs, but it is something altogether different that singer Daniel Sæther offers us on his debut album. “Unexpected Songs” is something unusual — contemporary music for countertenor, featuring works by Arne Nordheim, Conrad Baden, Egil Hovland and Kjell Mørk Karlsen. 

 
 
Nøringen - Landaas, Vegard (saksofon) / Dahl, Anders Eidsten (orgel)

Vegard Landaas og Anders Eidsten Dahl presenterer her sin andre CD med musikk for saksofon og. Et gjennomgående tema på innspillingen er folkemusikk. Det musikalske utrykket spenner vidt, fra velkjente komposisjoner av bl.a. Fauré, Satie, Bach og Rakhmaninov til folketonearrangementer av Bjørn Luksengård og Kåre Nordstoga. 

 
 
 

Dahl, Caroline Eidsten8

Black Cathedrals - Dahl, Caroline Eidsten ( recorder)

Renowned recorder player Caroline Eidsten Dahl proudly announces the release of her latest album, "Black Cathedrals," a mesmerizing journey into the realm of contemporary music. This album showcases Dahl's exceptional talent and innovative approach, bringing fresh perspectives to the timeless sounds of the recorder. 

 
Händel: Neun deutsche Arien - Sæther, Daniel (counter tenor) / Ensemble C4

Neun Deutsche Arien er det første albumet til Ensemble C4. Tidligmusikkensemblet har spilt inn G. F. Händels ni tyske arier med Daniel Sæther (kontratenor) og instrumentalistene Caroline Eidsten Dahl, Ingrid Økland, Jadran Duncumb, Christian Kjos, Kate Hearne og Henrikke Rynning. I tillegg til Händel er det instrumentalmusikk av venetianeren Antonio Vivaldi ved hans triosonate i g-moll «La Follia». I kontrast til Händel som med de tyske ariene aldri er ute etter å vekke overvelde følelser i lytteren, inviterer Vivaldi til det motsatte. Tittelen betyr galskap/vanvidd, og dette tar Ensemble C4 ut gjennom sin framføring av verkets sammenhengende åtte satser. 

 
 
 
Borrowed, Not Stolen... - Woodpeckers Recorder Quartet

«Borrowed, Not Stolen…» er blokkfløytekvartetten Woodpeckers’ første ensemble-CD. Til tross for blokkfløytens overveldende popularitet under høybarokken, finnes det overraskende lite originale verk for besetningen blokkfløytekvartett. At Woodpeckers allikevel presenterer et program fra denne epoken byr på noen utfordringer, men også mye frihet. Derfor har de kalt CD-en «Borrowed, Not Stolen…». “Borrowed, Not Stolen…” is recorder quartet Woodpeckers’ first ensemble CD. Despite the overwhelming popularity of the recorder during the High Baroque, there is a serious lack of original Baroque repertoire for recorder quartet. That Woodpeckers nonetheless choose to present a programme from this epoch poses a few challenges, but offers significant freedom as well. That is how the title of their CD, “Borrowed. Not Stolen”, was brought into being.  

 
 
 
Telemann: 12 Solo Fantasias - Dahl, Caroline Eidsten (recorder)

«Telemann: 12 Solo Fantasias» er Caroline Eidsten Dahls fjerde utgivelse på LAWO Classics. Her gir hun oss velklingende blokkfløytetolkninger av Telemanns (svært dansbare) fantasier for solofløyte, TWV 40:2–13. Menuett, sarabande, bourrée, gigue, gavotte, hornpipe og polonese; som svært mange andre komponister brukte Georg Philipp Telemann (1681–1767) danser som utgangspunkt for sine komposisjoner. "Telemann: 12 Solo Fantasias" is Caroline Eidsten Dahl's fourth release on LAWO Classics. In this release Eidsten Dahl's offers us rich-sounding recorder interpretations of Telemann's (decidedly danceable) fantasies for solo flute, TWV 40: 2–13. As with many other composers, Georg Philipp Telemann (1681–1767) based many of his compositions on dances, including minuets, sarabandes, bourrées, gigues, gavottes, and polonaises. 

 
 
Unexpected Songs: Nordheim / Baden / Hovland / Karlsen - Sæther, Daniel (countertenor)

Mange forbinder kontratenorstemmen med barokkmusikk og pudderparykker, men det er noe ganske annet sangeren Daniel Sæther byr oss på i sin debut som plateartist. «Unexpected Songs» er noe så uvanlig som et album med samtidsmusikk for kontratenor, med verk av Nordheim, Baden, Hovland og Karlsen. Many associate the countertenor voice with Baroque music and powdered wigs, but it is something altogether different that singer Daniel Sæther offers us on his debut album. “Unexpected Songs” is something unusual — contemporary music for countertenor, featuring works by Arne Nordheim, Conrad Baden, Egil Hovland and Kjell Mørk Karlsen. 

 
 
Telemann Recorder Sonatas - Dahl, Caroline Eidsten (blokkfløyte) / Hearne, Kate (barokkcello) / Kjos, Christian (cembalo)

På denne innspillingen med blokkfløytist Caroline Eidsten Dahl, barokkcellist Kate Hearne og cembalist Christian Kjos, presenteres Telemanns komplette samling av sonater for blokkfløyte og basso continuo. Syv av sonatene er blant Telemanns mest kjente, og de har blitt en del av standardrepertoaret for blokkfløytister. On this recording with recorder player Caroline Eidsten Dahl, baroque cellist Kate Hearne and harpsichordist Christian Kjos we are presented with Telemann’s complete collection of sonatas for recorder and basso continuo. Seven of the sonatas are among his best-known, and they have become a part of the standard repertoire for recorder players. 

 
 

Dahl, Dan René1

Frank Nordensten: Organ Concertos - Dan René Dahl (orgel)/ Det Norske Blåseensemble / Tore Erik Mohn (dirigent)

Frank Nordensten har skrevet verker i de fleste sjangre, og for ulike besetninger, men det instrumentet som fascinerer han mest, og som han alltid vender tilbake til, er orgelet. Orgelverkene har en sentral plass i hans produksjon, der han viderefører strømninger fra den mellomeuropeiske, symfoniske orgeltradisjonen. 

 
 
 
 

Dahl, Ole Kristian –1

Mozart – Bassoon and Clarinet Concertos - WDR Symphony Orchestra Köln / Dahl, Ole Kristian – (fagott) / Johanns, Thorsten – (klarinett)

Vi er stolte over å presentere WDR symfoniorkesters første utgivelse på LAWO Classics! På denne CD-en får vi høre orkestrets egne solister, Ole Kristian Dahl og Thorsten Johanns, spille Mozarts første og siste blåserkonsert, under ledelse av dirigentene Karl-Heinz Steffens og Eivind Aadland. 

 
 
 
 
 

Det Norske Blåseensemble3

Frank Nordensten: Organ Concertos - Dan René Dahl (orgel)/ Det Norske Blåseensemble / Tore Erik Mohn (dirigent)

Frank Nordensten har skrevet verker i de fleste sjangre, og for ulike besetninger, men det instrumentet som fascinerer han mest, og som han alltid vender tilbake til, er orgelet. Orgelverkene har en sentral plass i hans produksjon, der han viderefører strømninger fra den mellomeuropeiske, symfoniske orgeltradisjonen. 

 
 
 
Eivind Buene: Into the Void - Det Norske Blåseensemble / POING

«Into the Void» er skrevet spesielt for Det Norske Blåseensemble og POING av komponist Eivind Buene. Tittelen antyder det rommet som oppstår der noter og tekst slutter, og hvor samspillet mellom musikere fortsetter. «Into the Void» was written for The Norwegian Wind Ensemble and POING by composer Eivind Buene. The title suggests a space that emerges where the notes and text end and the interaction between the musicians continues. 

 
 
 
The Mission - Det Norske Blåseensemble / Bennett, Mark / Nordic Voices

Det Norske Blåseensembles nye CD The Mission tar utgangspunkt i møtet mellom europeisk kunstmusikk og indiansk tradisjonsmusikk fra 1600- og 1700-tallet. Resultatet svinger det skikkelig av! Lytteren presenteres for vakker musikk, dansende rytmer og syd-amerikansk temperament. 

 
 
 
 
 

Det Norske Kammerorkester7

Trace of Lament - Sandvik, Audun (cello) / The Norwegian Radio Orchestra / Norwegian Chamber Orchestra

Musikken på denne utgivelsen er skrevet av komponister som ofte jobber med audiovisuelle uttrykk. I arbeidet med verkene sine er de i dia­log med et startpunkt; en historie, et uttrykk, en omgivelse, en emosjon – en serie bilder og han­dlinger som fordrer samspill. Dette premisset fascinerer cellist Audun Sandvik. The music in this release is written by composers well-versed in working with audiovisual expression. When working on their creations, there is a clear point of departure; a story, a musical expression, an environment, an emotion. This is a series of images and actions that requires interaction, and proved to be a tantalising premise for cellist Audun Sandvik. 

 
 
Lully: Le bourgeois gentilhomme / Strauss: Der Bürger als Edelmann - Det Norske Kammerorkester / Tønnesen, Terje

De har vært der til alle tider, dem som går med nesa i sky og tror de er litt bedre enn oss andre. De er beskrevet i utallige teaterstykker, der Molières «Le bourgeois gentilhomme» er det mest berømte. To musikalske versjoner presenteres her, skrevet med nesten 250 års mellomrom, men like aktuelle i sin – og vår – samtid. 

 
Leos Janáček: The Kreutzer Sonata - Det Norske Kammerorkester / Tønnesen, Terje (leder)

Det norske kammerorkester presenterer Leoš Janáčeks (1854–1928) uttrykksfulle strykekvartetter i Terje Tønnesens arrangementer for strykeorkester. 

 
 
 
Eivind Buene: Garland - Det norske kammerorkester

I sitt jubileumsår utgir Det Norske Kammerorkester fire av Eivind Buenes musikkstykker i utsøkte fortolkninger, under ledelse av orkesterets kunstneriske dynamo gjennom 40 år – Terje Tønnesen. Eivind er den nålevende komponisten som har skrevet flest verker for Det Norske Kammerorkester – noe han knapt hadde tenkt seg da han hørte dem spille ny musikk som 17-åring. 

 
 

Diverse artister2

Jan Martin Smørdal: My Favorite Thing - Diverse artister

Mellom 2015-2017 komponerte Smørdal 3 verker under navnet «My Favorite Thing", bestående av musikk for perkusjonstrioen Pinquins (MFT 1), Ensemble neoN (MFT 2), og Kringkastingsorkestret (MFT 3). På bakgrunn av intervjuer med samtlige medvirkende utøvere, har Smørdal tolket utøvernes formative møter med musikk fra barndommen. Verkene består av direkte sitat, abstraherte refleksjoner, og frie gjendiktninger. 

 
Åsmund Feidje: Chamber Works - Feidje, Åsmund

På denne utgivelsen hører vi ett knippe av Norges fremste musikere og ensembler fremføre kammermusikk av Åsmund Feidje. Feidje er en av våre mest sentrale scene-komponister, med mer enn 150 produksjoner bak seg i teatersammenheng. Han har mottatt Radioteatrets «Blå fugl» og vunnet Edvardprisen to ganger, for sin musikk til «Jobs Bok» og «Keiser og Galileer». Han har komponert musikk for ballettkompanier hjemme og ute, bl.a. for de norske, finske og islandske nasjonalballettene. Innimellom har han rukket å skrive kammermusikk, den kan du høre her. A host of Norway's leading musicians and ensembles perform chamber music by Åsmund Feidje. Feidje is one of Norway’s most high profile stage composers, and has provided music for more than 150 theatrical productions. He has received NRK’s Radio Theatre prize – aka the Blue bird - as well as the Edvard Prize twice, for his music for Job’s Book and Emperor and Galilean. He has composed music for ballet companies both in Norway and abroad, including those for the Norwegian, Finnish and Icelandic national ballets. When he has had the chance, he has also managed to gift us with his chamber music, presented for your listening pleasure here. 

 
 
 
 

Draagen, Magne H5

Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral - Draagen, Magne H. (organ)

Da den unge komponisten Edvard Grieg reiste til Leipzig i Tyskland for å studere, var Norge ennå en nasjon med beskjedne tradisjoner hva undervisning og utdanning innen kunstmusikk angikk. Han var ikke den første norske musikeren som søkte til dette kraftsentrum innen Europeisk kunstmusikk, og flere fulgte senere i hans fotspor. When the young Edvard Grieg travelled to Leipzig to study, Norway was still a nation with modest traditions of teaching and education within the realm of classical music. He was not the first Norwegian musician to head off to this power centre of European art music, and others later followed in his footsteps. 

 
 
The Steinmeyer Organ in Nidaros Cathedral - Draagen, Magne H. (organ)

I mai 2014 stod orglet gjenreist til sin opprinnelige prakt, og etter å ha stått «vingeklippet» i over 50 år har Steinmeyer-orglet i Nidarosdomen igjen inntatt posisjonen som et av Europas største og flotteste katedralorgler. 

 
 
 
Saint-Saéns: Organ Works - Draagen, Magne H (organ)

Saint-Saëns orgelverker kan neppe sies å være hverdagskosverken for publikum eller for organister flest. Til tross for at Saint-Saens i sin samtid opplevde stor anerkjennelse og popularitet som klavervirtuos og komponist, ble han nok ansett som for reaksjonær og konservativ som kirkemusiker. 

 
 
 
Canto Ergo Sum - Isachsen, Benjamin (guttesopran) / Draagen, Magne H (orgel)

KLASSISK GUTTESOPRAN MED SOLOPLATE- Unik anledning til å oppleve et ungt menneske med stort hjerte for seriøs musikk 

 
 
 
 

Side 1/1 av ca. 12 treff