Norske | Populære | Alle | A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y ZÅ Ä Æ Ë Ø Ö Ü

Neher, Julia1

Trio Brax - Rokkones, Ola Asdahl (tenor saxophone) / Neher, Julia (viola) / Osadchuk, Sergej (piano)

Trio Brax er et kammermusikkensemble med base i Tromsø, og som ble grunnlagt i 2015. I dette som er deres første innspilling viser de frem musikk av de tre norske komponistene Kjell Habbestad, Håvard Lund, og Helge Iberg, samt musikk av Paul Hindemith. Med den uvanlige kombinasjonen av bratsj, tenorsaksofon og piano, står Trio Brax fram som en sjelden blomst innenfor klassisk kammermusikk. Trio Brax is a chamber music ensemble based in Tromsø, Northern Norway, founded in 2015. In this first recording they showcase music by the three Norwegian composers; Kjell Habbestad, Håvard Lund, and Helge Iberg, as well as music by Paul Hindemith. With the unusual combination of viola, tenor saxophone and piano, Trio Brax is an odd flower in the world of classical chamber music. 

 
 
 

Nelleke, Jan Willem2

The Artist's Secret - Smith, Bettina (mezzo-soprano) / Nelleke, Jan Willem (piano)

Mezzosopranen Bettina Smith og pianisten Jan Willem Nelleke inviterer oss med CD-en «The Artist’s Secret» inn i et delvis glemt og lite fremført repertoar. Utgivelsen inneholder verker for sang og klaver, skrevet av kvinnelige komponister. Mezzo-soprano Bettina Smith and pianist Jan Willem Nelleke invite us into a somewhat forgotten and seldom performed repertoire with their CD, “The Artist's Secret.” The release contains works for voice and piano, written by female composers. 

 
 
 
Mirages - Bettina Smith (mezzo-soprano) / Jan Willem Nelleke (piano)

Denne samlingen tar oss med på en reise fra Faurés første sangsyklus, «Poème d’un jour» (1878), til hans siste, «L’Horizon chimérique» (1921), via det euforiske opus magnus «La Bonne Chanson» (1892–94) og den intenst konsentrerte «Mirages» (1919). The present collection takes us on a journey from Fauré’s first song cycle, “Poème d’un jour” (1878), to his last, “L’Horizon chimérique” (1921), via the exultant “La Bonne Chanson” (1892-94) and the intensely concentrated “Mirages” (1919). 

 
 
 

Norbakken, Berit2

Donna Barbara - Norbakken, Berit (soprano) / Nystabakk, Solmund (lutes)

Renowned soprano Berit Norbakken and virtuoso lutenist Solmund Nystabakk are set to enchant audiences with their captivating rendition of Barbara Strozzi's songs. These timeless masterpieces, penned by the illustrious Italian composer, is brought to life once again in a mesmerizing collaboration that seamlessly blends Norbakken's crystalline soprano vocals with Nystabakk's exquisite lute accompaniment. 

 
 
 
Amulets - Matre/Ness/Rehnqvist - NoXas / Nordic Voices / Norbakken, Berit (soprano)

NoXaS har valgt ut tre verk som viser kvartetten fra veldig ulike sider. Ørjan Matres mesterlige instrumentering i verket «Six Orphic Amulets» viser saxofonens fleksibilitet. Ofte lager de fire instrumentene et bakteppe for sangerne, eller de tvinnes inn i det vokale slik at skille mellom sang og saxofon viskes ut. I Jon Øivind Ness’ «WRÆÞÞ» demonstrerer komponisten saxofonens mulighet til å spille mikrotonale linjer i et ellers humørfylt verk. Blandingen av humor og høy kompleksitet er et varemerke for Ness, og det gjelder også for dette verket. Karen Rehnqvists verk «Ock av Törnen» har et nesten tidløst uttrykt med store dynamiske spenn i register og dynamikk. Uttrykket er hudløst, ekte og dramatisk. Matre og Ness er komponert spesielt for utøverne på innspillingen. 

 
 

Nordic Voices6

Amulets - Matre/Ness/Rehnqvist - NoXas / Nordic Voices / Norbakken, Berit (soprano)

NoXaS har valgt ut tre verk som viser kvartetten fra veldig ulike sider. Ørjan Matres mesterlige instrumentering i verket «Six Orphic Amulets» viser saxofonens fleksibilitet. Ofte lager de fire instrumentene et bakteppe for sangerne, eller de tvinnes inn i det vokale slik at skille mellom sang og saxofon viskes ut. I Jon Øivind Ness’ «WRÆÞÞ» demonstrerer komponisten saxofonens mulighet til å spille mikrotonale linjer i et ellers humørfylt verk. Blandingen av humor og høy kompleksitet er et varemerke for Ness, og det gjelder også for dette verket. Karen Rehnqvists verk «Ock av Törnen» har et nesten tidløst uttrykt med store dynamiske spenn i register og dynamikk. Uttrykket er hudløst, ekte og dramatisk. Matre og Ness er komponert spesielt for utøverne på innspillingen. 

 
The Mission - Det Norske Blåseensemble / Bennett, Mark / Nordic Voices

Det Norske Blåseensembles nye CD The Mission tar utgangspunkt i møtet mellom europeisk kunstmusikk og indiansk tradisjonsmusikk fra 1600- og 1700-tallet. Resultatet svinger det skikkelig av! Lytteren presenteres for vakker musikk, dansende rytmer og syd-amerikansk temperament. 

 
 
 
Fuge der Zeit - Gisle Kverndokk

Å skrive musikk for Nordic Voices er å flytte grensene for det man tror er mulig. Gisle Kverndokk har skrevet et helt album til Norges fremste vokalensemble. Utgangspunktet for messen er en 'Missa Brevis' bestilt av Nordic Voices til Fartein Valen-dagene i 2002. De melodiske temaene har Kverndokk utviklet med utgangspunkt i Fartein Valens 2. klaversonate, mens tekstene er de tradisjonelle messeleddene Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei.  

 
 

Nordskog, Liv Elise2

Tveitt Songs - Nordskog, Liv Elise (soprano) / Bakke, Signe (piano)

Soprano Liv Elise Nordskog and pianist Signe Bakke proudly announce the release of their album "Tveitt Songs," a captivating tribute to the vocal works of renowned Norwegian composer Geirr Tveitt. This release shines a spotlight on Tveitt's enchanting songs, bringing his lyrical and expressive compositions to life. 

 
Pour Mi - Nordskog, Liv Elise (soprano) / Bakke, Signe (piano)

Hvem var ”Mi”, kvinnen som inspirerte Messiaen til å skrive det vakre og komplekse verket Poèmes pour Mi? Dette var et av spørsmålene Liv Elise Nordskog og Signe Bakke stilte seg da de startet arbeidet med denne platen, etter å ha fordypet seg i Messiaens mangfoldige og rike klangverden i mange år. Who was ”Mi”, she who inspired Messiaen to write the lovely and intricate work Poèmes pour Mi? This was one of the questions Liv Elise Nordskog and Signe Bakke asked when they began work on this album, after having immersed themselves in Messiaen’s rich and diverse tonal world for many years. 

 
 
 

Nordstoga, Kåre13

Klinge skal et jubelkor - Oslo Domkor / Oslo Domkorets Guttekor / Trefoldighet Jentekor/ Oslo Domkorets Ungdomskor / Consortium Vocale Oslo / Sydnes, Vivianne (conductor) / Nordstoga, Kåre (organ) / Berg, Marcus André (organ)

Hvert år i desember samler de musikalske kreftene med tilknytning til domkirken seg for å skape julemagi: Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Guttekor, Oslo Domkirkes Ungdomskor, Consortium Vocale Oslo og Trefoldighet Jentekor samt organistene Kåre Nordstoga og Marcus André Berg og en rekke instrumentalister. Sangernes alder spenner fra 5 år til 72 år; noen er med for første gang – andre for førtiende gang! Alle kommer sammen med glede og forventning for å skape et brusende og klingende jubelkor.  

 
 
 
Nils Henrik Asheim: Salmenes bok - Oslo Domkor / Sydnes, Vivianne (conductor) / Nordstoga, Kåre (organ) / Asheim, Nils Henrik (organ)

Etter 24 års modningstid utgis Nils Henrik Asheims verk «Salmenes bok» på CD. Det timelange verket ble skrevet til innvielsen av Oslo domkirkes nye Ryde & Berg-orgel i 1998. Det benytter begge orglene i domkirken (med Nordstoga på kororgelet og Asheim på hovedorgelet) til å skape en omsluttende klang rundt koret som framfører 21 tekster fra Bibelens salmer, i et kontrastfylt og rikt tonespråk. Resultatet er en unik lytteropplevelse, en magisk sammensmelting av stemmer og orgel. After aging the past 24 years, Nils Henrik Asheim’s work “Salmenes bok” (“The Book of Psalms”) has now been released on CD. The hour-long work was written for the dedication of Oslo Cathedral’s new Ryde & Berg organ in 1998. It features both organs in the cathedral (with Kåre Nordstoga on the choir organ and Asheim playing the main organ) to create a surround sound around the choir singing 21 texts from the biblical Psalms in a rich tonal language equally rich in contrast. The result is a unique listening experience, a magical fusing of voices and organ. 

 
 
Maria Magdalena - Langeland, Sinikka (song, kantele) / Tomter, Lars Anders (viola) / Nordstoga, Kåre (organ)

På sin nye utgivelse «Maria Magdalena», gir Sinikka Langeland oss en spennende musikalsk tolkning av fortellingene om en av de mest framtredende kvinnene i kristendommen, basert på tekster fra Johannes- og Maria-evangeliene. I Johannesevangeliet framstilles Maria Magdalena som en modig kvinne som stod ved Jesu side i lidelse og død. Hennes møte med den opp­standne Jesus i graven er ubeskrivelig vakkert beskre­vet med en skjørhet og skjønnhet som skaper trøst og håp for den som sørger. On her new release, “Maria Magdalena”, Sinikka Langeland gives us a fascinating musical interpretation of the story of one of the most prominent women in the Christian world, based on texts from the Gospels of John and Mary. In the Gospel of John, Mary Magdalene is described as a brave woman who stood by Jesus’ side during his suffering and death. Her encounter with the resurrected Jesus at the grave is presented in indescribably lovely words, with a tenderness and beauty that inspire comfort and hope in people who are mourning. 

 
 
Bach: Orgelbüchlein, Preludes, Fantasies & Passacaglia - Nordstoga, Kåre (organ)

På CD 11 og 12 i Kåre Nordstogas serie med innspillinger av Johann Sebastian Bachs samlede orgelverker blir lytteren presentert for «Orgelbüchlein», den kjente samlingen med 45 orgelkoraler, hvor komponisten, ifølge Albert Schweitzer, kanskje når de aller største høyder innen orgelkoralens kunst. Hver av de små miniatyrene fremstår som kunstferdige koralharmoniseringer, hvor hvert eneste motiv og hver eneste polyfone idé synes å ha en mening som kan knyttes til salmens innhold. On CD 11 and 12 of Kåre Nordstoga’s series of recordings of Johann Sebastian Bach’s complete organ works the listener is introduced to “Orgelbüchlein”. In this familiar collection of 45 organ chorales the composer has, in Albert Schweitzer’s view, realised the ideal of the chorale prelude. Each of the small miniatures is an elaborate chorale harmonization, in which every single motif and every single polyphonic idea seems to have meaning related to the hymn’s content. 

 
 
 
Magical Memories - Helseth, Tine Thing (trumpet) / Nordstoga, Kåre (organ)

Tine Thing Helseth og Kåre Nordstoga spilte inn albumet «Magical Memories» i Oslo domkirke, under Norges lockdown i slutten av august og begynnelsen av september 2020. De jobbet fra sent på kvelden til de tidlige morgentimene for å få den perfekte lyden. Trumpeter Tine Thing Helseth and organist Kåre Nordstoga recorded the album “Magical Memories” in Oslo Cathedral during Norway’s lockdown in late August / early September 2020. They worked from late in the evening into the early hours of the morning to carefully capture the perfect sound. 

 
 
Poulenc Concertos - Ihle Hadland, Christian (piano) / Gimse, Håvard (piano) / Nordstoga, Kåre (orgel) / Kringkastingsorkestret

Francis Poulenc (1899–1963) er «one of a kind» blant 1900-tallets komponister. Han hentet inspirasjon fra århundrenes mange og varierte stilarter og blandet dem uanstrengt i sin musikk. Blir man først sjarmert av Poulencs skjønnhet og eleganse, er det få ting som kan erstatte hans musikk. Francis Poulenc (1899–1963) is one of a kind among 20th-century composers. He found his inspiration in many different styles over the centuries and melded them effortlessly into his music. 

 
 
 

Norsk Tromboneensemble1

Nibbles - Norsk Tromboneensemble

Norsk Tromboneensembles første utgivelse på LAWO Classics – «Nibbles» – er en sjangeroverskridende godtepose i klassisk innpakning. Ensemblet består av fire av Norges beste trombonister, som alle har lang fartstid i hhv. Oslo-Filharmonien og Kringkastingsorkestret. The first release from the Norwegian Trombone Ensemble on the LAWO Classics label – «Nibbles» – is a nothing less than a box of assorted candy that transcends genre boundaries, albeit in a classical wrapper. The ensemble consists of four of Norway’s best trombonists, all of whom have many years’ experience from prominent Norwegian orchestras like the Oslo Philharmonic and the Norwegian Radio Orchestra. 

 
 
 
 

Norwegian Radio Orchestra12

Knut Vaage: Relieff, Refleks, Rite - Stalheim, Amalie (cello) / Aadland, Harald (violin) / Norwegian Radio Orchestra

Noen av Norges fremste musikere kommer sammen for å presentere en ny utgivelse av Knut Vaage; "Relieff, Refleks, Rite". Denne banebrytende samling verk, framført av cellist Amalie Stalheim, fiolinist Harald Aadland, Kringkastingsorkestret og dirigent Eivind Aadland, er en feiring av innovativ ny norsk komposisjon. 

 
W.A. Mozart: Symphonies Nos. 39 & 40 - Norwegian Radio Orchestra / Popelka, Petr (conductor)

Popelka og KORK tar for seg to av de seneste symfoniene, nr. 39 og 40. Mozart skrev sine tre siste symfonier (39-41) i en hektisk periode sommeren 1788. Skrevet flere år før Beethoven nådde sine symfoniske høyder, er det en til da uhørt symfonisk tyngde i Wolfgangs symfoniske avslutning. Selv om det ikke alltid er så lett å knytte musikken til konkrete hendelser i Mozarts liv, er det likevel som han i større grad har noe på hjertet. Ikke minst gjelder det den ikoniske Symfoni nr. 40, et av de få stykkene Mozart skrev i en molltoneart. Popelka and KORK turn to two of the last symphonies, no. 39 and 40. Mozart wrote his last three symphonies (39-41) during a hectic period in the summer of 1788. Written a number of years before Beethoven attained his symphonic heights, there is an as yet unprecedented symphonic gravity in Mozart’s final symphonies. Although it is not always easy to connect the music to concrete events in Mozart’s life, he seems nevertheless to have something of consequence on his mind — in particular with regard to the iconic Symphony no. 40, one of the few pieces Mozart wrote in a minor key. 

 
 
 
Trace of Lament - Sandvik, Audun (cello) / The Norwegian Radio Orchestra / Norwegian Chamber Orchestra

Musikken på denne utgivelsen er skrevet av komponister som ofte jobber med audiovisuelle uttrykk. I arbeidet med verkene sine er de i dia­log med et startpunkt; en historie, et uttrykk, en omgivelse, en emosjon – en serie bilder og han­dlinger som fordrer samspill. Dette premisset fascinerer cellist Audun Sandvik. The music in this release is written by composers well-versed in working with audiovisual expression. When working on their creations, there is a clear point of departure; a story, a musical expression, an environment, an emotion. This is a series of images and actions that requires interaction, and proved to be a tantalising premise for cellist Audun Sandvik. 

 
 
Jean Sibelius: Orchestral Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Popelka, Petr (conductor) / Norwegian Radio Orchestra

På denne platen tar Marianne Beate Kielland, Kringkastingsorkestret og Petr Popelka nettopp for seg mange av disse orkestrerte sangene. Resultatet er en fortettet utgivelse med 18 sanger, med tekster fra dikt av kjente svenske og finske poeter, hvor Sibelius forteller om kjærlighet, svik, sorg, og savn. Å få spille inn Sibelius orkestrerte sanger har vært en stor drøm for Marianne Beate Kielland. Resultatet har blitt en sterk plate, full av følelser og vakre toner, og vidunderlig klangbehandling av Kringskastingsorkestret under ledelse av sjefdirigent Petr Popelka. On this recording Marianne Beate Kielland and the Norwegian Radio Orchestra under conductor Petr Popelka have engaged with many of these orchestrated versions, producing an intense album of eighteen songs based on poems of familiar Swedish and Finnish poets, in which Sibelius tells of love, betrayal, grief and longing. Marianne Beate Kielland has long dreamed of recording the orchestrated songs of Sibelius. The result is an outstanding album filled with feeling and beautiful music, and the scintillating sound of the Norwegian Radio Orchestra under Chief Conductor Petr Popelka. 

 
Harpreet Bansal: Parvat - Bansal, Harpreet (violin) / Procházka, Vojtech (harmonium) / Shrestha, Sanskriti (tabla) / Norwegian Radio Orchestra

På «Parvat», som er hennes debututgivelse på LAWO Classics, tar Harpreet ragaen inn i en symfonisk klangverden sammen med de eminente medsolistene Vojtěch Procházka på harmonium og Sanskriti Shrestha på tabla, og et strålende opplagt Kringkastingsorkester dirigert av Hannu Koivula. On “Parvat”, her debut album on the LAWO Classics label, Harpreet takes the raga into the world of symphonic sound, together with her distinguished fellow soloists Vojtěch Procházka on harmonium and Sanskriti Shrestha on tablas, and a radiantly willing Norwegian Radio Orchestra led by Hannu Koivula. 

 
Nils Henrik Asheim & Johan Harstad: Grader av hvitt / Degrees of White - Goody, Laila (narrator NO) / Barker, Petronella (narrator, EN) / The Norwegian Radio Orchestra / Eggen, Christian (conductor)

En kvinnestemme snakker gjennom hele Grader av hvitt. Den bitende teksten av Johan Harstad avdekker de ulike skiktene i hennes personlighet, parallelt med at Nils Henrik Asheim bygger opp sitt lydbilde av uendelig mange lag. A female voice speaks throughout Degrees of White. Johan Harstad’s biting text peels away the various layers of her personality, while Nils Henrik Asheim constructs a soundscape of an infinite number of layers. 

 
 
 

NoXas2

Amulets - Matre/Ness/Rehnqvist - NoXas / Nordic Voices / Norbakken, Berit (soprano)

NoXaS har valgt ut tre verk som viser kvartetten fra veldig ulike sider. Ørjan Matres mesterlige instrumentering i verket «Six Orphic Amulets» viser saxofonens fleksibilitet. Ofte lager de fire instrumentene et bakteppe for sangerne, eller de tvinnes inn i det vokale slik at skille mellom sang og saxofon viskes ut. I Jon Øivind Ness’ «WRÆÞÞ» demonstrerer komponisten saxofonens mulighet til å spille mikrotonale linjer i et ellers humørfylt verk. Blandingen av humor og høy kompleksitet er et varemerke for Ness, og det gjelder også for dette verket. Karen Rehnqvists verk «Ock av Törnen» har et nesten tidløst uttrykt med store dynamiske spenn i register og dynamikk. Uttrykket er hudløst, ekte og dramatisk. Matre og Ness er komponert spesielt for utøverne på innspillingen. 

 
Yngve Slettholm: Chamber Music for saxophone and percussion - Landaas, Vegard (saxofon)

Samtlige av Slettholms kammerverker for saxofon er nå for første gang samlet på en plate. De aller fleste av verkene har aldri vært utgitt på CD før. 

 
 
 

Nyman, Björn2

Kjell Habbestad: Quattro stazioni - Vertavo String Quartet / Nyman, Björn (klarinett) / Bjelland, Sveinung (piano)

Denne CD-en gir et godt bilde av Kjell Habbestads kammermusikalske verk. Vertavokvartetten presenterer komponistens to strykekvartetter, og, sammen med Björn Nyman, en klarinettkvintett. I tillegg bidrar Björn Nyman og Sveinung Bjelland med et Divertimento for klarinett og piano. This CD provides a fine overview of Kjell Habbestad’s chamber musical works. The Vertavo String Quartet presents the composer’s two string quartets, and, together with Björn Nyman, a clarinet quintet. In addition, Björn Nyman and Sveinung Bjelland contribute a Divertimento for clarinet and piano. 

 
Première - Nyman, Björn (klarinett)

Det er sjelden her til lands at det kommer ut et album med klarinettkonserter, men på den finske klarinettisten Björn Nymans debut-CD som solist – «Première» – får du hele tre av dem. It is a rare occasion indeed when an album of clarinet concertos is released in Norway, but Finnish clarinettist Björn Nyman’s debut CD as soloist — “Première” — features three of them. 

 
 
 
 

NyNorsk Messingkvintett4

Purgatorium - Oslo Kammerkor

Komponist og dirigent Håkon Daniel Nystedt presenterer sin nyeste utgivelse, "Purgatorium", en dypt engasjerende musikalsk reise som utforsker menneskelig lidelse, forløsning og håp. Dette banebrytende albumet inneholder også "Four Pieces from a Distance" av Ørjan Matre, utført av NyNorsk Messingkvintett. "Purgatorium" er et mesterverk av Nystedt, som ikke bare er en begavet komponist, men også en dyktig dirigent. Albumet tar lytterne med på en sonisk reise gjennom komplekse harmonier og intense melodier, utført med enestående følsomhet og lidenskap av Oslo Kammerkor. 

 
 
 
Gérard Grisey: Mégalithes - NyNorsk Messingkvintett

Det skulle ta nesten 50 år før Grisey's ungdomsverk Mégalithes (1969) for 15 messingblåsere fikk sin norgespremiere. Til åpningen av nyMusikks festival Only Connect i 2018 fremførte NyNorsk Messingkvintett og Brasskompaniet verket under ledelse av dirigent Halldis Rønning. Denne innspillingen dokumenterer dette særegne konsertprosjektet.

It took nearly 50 years for Gérard Grisey’s early work Mégalithes for 15 brass instruments (1969) to receive its premiere performance in Norway. NyNorsk Messingkvintett and Brasskompaniet conducted by Halldis Rønning performed the work in 2018 for the opening of nyMusikk's international contemporary music festival Only Connect. The recording documents this unique concert project. 

 
 
Nils Henrik Asheim Hornflowers - NyNorsk Messingkvintett

Et fruktbart samarbeid mellom komponist Nils Henrik Asheim og NyNorsk Messingkvintett har resultert i to bestillingsverk – og nå en hel CD-utgivelse. De to nye verkene «Hornflowers» og «Singing Stones» suppleres med tre andre verk for messingblåsere som Asheim har skrevet tidligere. A fruitful collaboration between composer Nils Henrik Asheim and NyNorsk Brass Quintet has resulted in two commissions - and now an entire CD release. The two new works, Hornflowers and Singing Stones are supplemented with three other brass works previously written by Asheim. 

 
 
 

Nystabakk, Solmund1

Donna Barbara - Norbakken, Berit (soprano) / Nystabakk, Solmund (lutes)

Renowned soprano Berit Norbakken and virtuoso lutenist Solmund Nystabakk are set to enchant audiences with their captivating rendition of Barbara Strozzi's songs. These timeless masterpieces, penned by the illustrious Italian composer, is brought to life once again in a mesmerizing collaboration that seamlessly blends Norbakken's crystalline soprano vocals with Nystabakk's exquisite lute accompaniment. 

 
 
 
 
 

Side 1/1 av ca. 14 treff