Norske | Populære | Alle | A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y ZÅ Ä Æ Ë Ø Ö Ü

Pagin, Aimo1

Romberg: Valaquenta - Pagin, Aimo (piano)

Den unge norske komponisten Martin Rombergs debut-CD blir i disse dager sluppet på Lawo Classics. Rombergs musikk blir jevnlig satt på programmet av utøvere verden over. Han har nylig begynt å få sine verk utgitt på det renommerte forlaget Edition Billaudot i Paris. 

 
 

Paulsberg, Hanna1

Magnificat - The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) / Wang, Ellen Andrea (double bass) / Paulsberg, Hanna (saxophone)

Kvindelige Studenters Sangforening, under ledelse av dirigent Marit Tøndel Bodsberg Weyde, har gjennom mange år etablert seg som et av landets ledende kvinnekor. Nå går de nye veier ved å samarbeide med to av Norges mest toneangivende jazzmusikere. «Magnificat» er et korverk skrevet og komponert av kontrabassist Ellen Andrea Wang. Wang gjør med dette sin debut som komponist for kor, og medvirker som både vokalist og bassist. Tekstene er hentet fra Lukasevangeliet og den katolske kirkens liturgi, og omhandler Marias overveldende opplevelse av det å skulle føde et barn. The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) under the direction of conductor Marit Tøndel Bodsberg Weyde has established itself over the course of many years as one of the country’s leading female choirs. On this release the choir takes a new direction in its collaboration with two of Norway’s most trendsetting jazz musicians. "Magnificat" is a choral work written and composed by double bassist Ellen Andrea Wang. With it Wang makes her debut as choir composer, appearing on the album both as vocalist and bassist. The texts are taken from the Gospel of Luke and Catholic Church liturgy and describe Mary’s powerful feelings knowing she will give birth to a child. 

 
 

Pedersen, Leif Arne7

Clarinet Trios: Schumann / Bruch / Mozart - Oslo Philharmonic Chamber Group

Besetningen klarinett, bratsj og klaver er ikke den det har blitt skrevet mest for av komponister gjennom tidene, men på denne CD-en får vi høre noen av de mest representative verkene. Dette er den fjerde utgivelsen fra Oslo Philharmonic Chamber Group på LAWO Classics, og de vakre klarinettrioene av Schumann, Bruch og Mozart blir spilt av soloklarinettist Leif Arne Pedersen, bratsjist Henninge Landaas og pianist Gonzalo Moreno. 

 
 
Våre favorittmarsjer - Luftforsvarets Musikkorps

I 200 år har Luftforsvarets musikkorps vært en del av kjernen i det profesjonelle kultur- og musikklivet i Trondheim. Korpset har vært en bærebjelke i byens kulturliv i siden 1818. Som et av Forsvarets fem profesjonelle korps viderefører de en 200 år gammel historie med militærmusikk i Trøndelag. 

 
 
 
Norge, mitt Norge - Luftforsvarets musikkorps / Christiania Mannskor / Pedersen, Leif Arne (dirigent)

De fleste stykkene på denne platen er ikke tidligere innspilt, og noen er det usikkert om har vært fremført etter urfremførelsen. There are no earlier recordings of most of the pieces on this album, and it is uncertain whether or not some were ever performed again after being premiered. 

 
 
 
Mozart, Wolfgang Amadeus: Konserter K299 & K297B - Oslo Filharmonien

I 1778 var Mozart tilbake i Paris, der han som barn hadde feiret store triumfer. Denne gangen ble oppholdet en stor nedtur; moren, som hadde ledsaget ham til Paris, døde av feber, og et bestillingsverk ble aldri betalt for. Begge verkene på denne CD-en ble skrevet under Paris-oppholdet. 

 
 
 
Battle Of Stalingrad - Luftforsvarets Musikkorps / Pedersen, Leif Arne (dirigent)

Det er duket for en mektig musikkopplevelse når Luftforsvarets musikkorps utgir sin nye plate med russisk musikk for blåsere. With the release of the Royal Norwegian Air Force Band’s new album featuring Russian music for wind instruments, the scene is set for a compelling musical experience. 

 
 
 
Beethoven: Woodwind Trios - Oslo Philharmonic Chamber Group

Utgangspunktet for denne kammermusikk CD-en med musikk av Ludwig van Beethovener treblåsernes triosatser. Her får vi servert "Serenade med fløyte, fiolin og bratsj", "Trio med klarinett, cello og piano" og "Trio med fløyte, fagott og piano". 

 
 
 
 

Persen, John3

Electronic Works - John Persen

John Persen var en av de viktigste grunnleggerne av det moderne norske musikklivet. Verkene for orkester og ensembler er relativt godt kjent, men den elektroniske musikken hans har forblitt en hemmelighet frem til nå; når flere lydbånd med Persens elektroniske produksjon er gjenfunnet og gis ut for første gang. 

 
 

Petrenko, Vasily10

Prokofiev: Symphony No. 6 / Myaskovsky: Symphony No. 27 - Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra

Det er herved duket for den andre og siste i rekken av Vasily Petrenko og Oslo-Filharmoniens utgivelser med symfoniske verker av Sergej Prokofjev og Nikolaj Mjaskovskij. Både Prokofjev og Mjaskovskij, som var nære venner, fikk lide under det undertrykkende sovjetregimet og måtte opp gjennom karrieren komponere med trusler om kunstnerisk sensur hengende over seg. The table is hereby set for the second and final recording of Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic’s releases with symphonic works of Sergei Prokofiev and Nikolai Myaskovsky. Both Prokofiev and Myaskovsky, who were close friends, suffered under the oppressive Soviet regime, and, in the course of their careers, had to compose with threats of artistic censorship hanging over them. 

 
 
Prokofiev: Symphony No. 5 / Myaskovsky: Symphony No. 21 - Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra

Etter å ha fullført kritikerroste sykluser med Aleksandr Skrjabins og Richard Strauss’ orkesterverker, byr Oslo-Filharmonien og tidligere sjefdirigent Vasily Petrenko her på den første av to utgivelser med symfoniske verker av Prokofjev og Mjaskovskij. After completing their much-appraised cycle of Alexander Scriabin’s and Richard Strauss’ orchestral works, the Oslo Philharmonic and their former chief conductor Vasily Petrenko present the first of two releases of symphonic works by Prokofiev and Myaskovsky. 

 
Nikolay Rimsky-Korsakov: Capriccio Espagnol, Op. 34 / Russian Easter Festival Overture, Op. 36 / Scheherazade, Op. 35 - Petrenko, Vasily / Oslo Philharmonic Orchestra / Båtnes, Elise (concertmaster)

Etter å ha fullført sin kritikerroste syklus med Richard Strauss’ orkesterverker, utforsker Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko et knippe fargerike og folklore-inspirerte verker av Nikolaj Rimskij-Korsakov. After completing their much-appraised cycle of Richard Strauss’ orchestral works, the Oslo Philharmonic and Vasily Petrenko explore a selection of colourful and folklore-inspired works by Nikolay Rimsky-Korsakov. 

 
Richard Strauss: Eine Alpensinfonie, Op. 64 / Tod und Verklärung, Op. 24 - Petrenko, Vasily (dirigent) / Oslo-Filharmonien

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer den tredje og siste utgivelsen i serien med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. På denne CD-en får vi høre tonediktene «Eine Alpensinfonie», Op. 64 og «Tod und Verklärung», Op. 24. Oslo Philharmonic Orchestra and Vasily Petrenko offer the third and last release in the series of recordings of Richard Strauss’s orchestral music. On this CD the listener is presented with the tone poems “Eine Alpensinfonie”, Op. 64 and “Tod und Verklärung”, Op. 24. 

 
Richard Strauss: Don Quixote, Op. 35; Don Juan, Op. 20; Till Eulenspiegels lustige Streiche, Op. 28 - Petrenko, Vasily (dirigent) / Oslo-Filharmonien / Tuck, Louisa (cello)

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer her den andre utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. På denne CD-en presenteres lytteren for tonediktene «Don Quixote», «Don Juan» og «Till Eulenspiegel»; verker som Oslo-Filharmonien har en lang historie med å fremføre. 

 
Richard Strauss Also sprach Zarathustra, Op. 30; Ein Heldenleben, Op. 40 - Oslo-Filharmonien + Petrenko

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer den første utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. The Oslo Philharmonic and Vasily Petrenko present the first of a new series of recordings of Richard Strauss' orchestral music. 

 
 

POING4

Almost Classic - POiNG

På albumet Almost Classic er POING på visitt i det klassiske repertoaret: Musikk av Mahler og Tsjaikovskij behandles på ulikt vis i egne arrangementer, og gjennom rekomposisjoner av samtidskomponistene Olav Anton Thommessen og Eivind Buene. I Eivind Buenes Mahler Mixtapes blir Mahlers sanger sunget med alminnelige stemmer av musikerne i trioen, langt unna den klassiske lied-tradisjonen. 

 
 
 
Eivind Buene: Into the Void - Det Norske Blåseensemble / POING

«Into the Void» er skrevet spesielt for Det Norske Blåseensemble og POING av komponist Eivind Buene. Tittelen antyder det rommet som oppstår der noter og tekst slutter, og hvor samspillet mellom musikere fortsetter. «Into the Void» was written for The Norwegian Wind Ensemble and POING by composer Eivind Buene. The title suggests a space that emerges where the notes and text end and the interaction between the musicians continues. 

 
 
 
Saan - Mikalsen, Jan Erik

Jan Erik Mikalsen er et av de heteste navnene innen ny norsk musikk, og på Saan presenterer han tre imponerende store orkesterverk. Utgivelsen tegner er et spennende bilde av Mikalsen som kunstner og komponist, med orkestermusikk som er preget av rike teksturer og store klanger. Denne portrettplaten presenterer en enhetlig musikalsk visjon, med en nærmest maksimalistisk bruk av store klimakser, og harmoniske strukturer som skitnes til med mesterlig hånd. 

 
Sur POING - POING

Underlig og unik beskriver utgivelsen 'sur POING', et resultat av mange års samarbeid mellom trioen POING og to komponister. At Kåre Vestrheim produserer sier alt om den helt spesielle posisjonen POING har opparbeidet seg; som virtuoser i grenselandet mellom impro, samtid, lek og alvor. 

 
 

Popelka, Petr2

W.A. Mozart: Symphonies Nos. 39 & 40 - Norwegian Radio Orchestra / Popelka, Petr (conductor)

Popelka og KORK tar for seg to av de seneste symfoniene, nr. 39 og 40. Mozart skrev sine tre siste symfonier (39-41) i en hektisk periode sommeren 1788. Skrevet flere år før Beethoven nådde sine symfoniske høyder, er det en til da uhørt symfonisk tyngde i Wolfgangs symfoniske avslutning. Selv om det ikke alltid er så lett å knytte musikken til konkrete hendelser i Mozarts liv, er det likevel som han i større grad har noe på hjertet. Ikke minst gjelder det den ikoniske Symfoni nr. 40, et av de få stykkene Mozart skrev i en molltoneart. Popelka and KORK turn to two of the last symphonies, no. 39 and 40. Mozart wrote his last three symphonies (39-41) during a hectic period in the summer of 1788. Written a number of years before Beethoven attained his symphonic heights, there is an as yet unprecedented symphonic gravity in Mozart’s final symphonies. Although it is not always easy to connect the music to concrete events in Mozart’s life, he seems nevertheless to have something of consequence on his mind — in particular with regard to the iconic Symphony no. 40, one of the few pieces Mozart wrote in a minor key. 

 
 
 
Jean Sibelius: Orchestral Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Popelka, Petr (conductor) / Norwegian Radio Orchestra

På denne platen tar Marianne Beate Kielland, Kringkastingsorkestret og Petr Popelka nettopp for seg mange av disse orkestrerte sangene. Resultatet er en fortettet utgivelse med 18 sanger, med tekster fra dikt av kjente svenske og finske poeter, hvor Sibelius forteller om kjærlighet, svik, sorg, og savn. Å få spille inn Sibelius orkestrerte sanger har vært en stor drøm for Marianne Beate Kielland. Resultatet har blitt en sterk plate, full av følelser og vakre toner, og vidunderlig klangbehandling av Kringskastingsorkestret under ledelse av sjefdirigent Petr Popelka. On this recording Marianne Beate Kielland and the Norwegian Radio Orchestra under conductor Petr Popelka have engaged with many of these orchestrated versions, producing an intense album of eighteen songs based on poems of familiar Swedish and Finnish poets, in which Sibelius tells of love, betrayal, grief and longing. Marianne Beate Kielland has long dreamed of recording the orchestrated songs of Sibelius. The result is an outstanding album filled with feeling and beautiful music, and the scintillating sound of the Norwegian Radio Orchestra under Chief Conductor Petr Popelka. 

 
 

Procházka, Vojtech1

Harpreet Bansal: Parvat - Bansal, Harpreet (violin) / Procházka, Vojtech (harmonium) / Shrestha, Sanskriti (tabla) / Norwegian Radio Orchestra

På «Parvat», som er hennes debututgivelse på LAWO Classics, tar Harpreet ragaen inn i en symfonisk klangverden sammen med de eminente medsolistene Vojtěch Procházka på harmonium og Sanskriti Shrestha på tabla, og et strålende opplagt Kringkastingsorkester dirigert av Hannu Koivula. On “Parvat”, her debut album on the LAWO Classics label, Harpreet takes the raga into the world of symphonic sound, together with her distinguished fellow soloists Vojtěch Procházka on harmonium and Sanskriti Shrestha on tablas, and a radiantly willing Norwegian Radio Orchestra led by Hannu Koivula. 

 
 

Side 1/1 av ca. 8 treff