Norske | Populære | Alle | A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y ZÅ Ä Æ Ë Ø Ö Ü

Sagstad, Bjørn1

Dynamis - Manger Musikklag

Manger Musikklags "Dynamis" inneholder musikk av den norske komponisten Aagaard-Nilsen, Torstein 

 
 

Sandvik, Audun4

Cello and Piano Concerto by Herman Vogt - Sandvik, Audun (cello) / Bjelland, Sveinung (piano) / Norwegian Radio Orchestra / Helsing, Anna-Maria (conductor)

The Norwegian Radio Orchestra is proud to announce the release of Herman Vogt: Cello and Piano Concerto, a showcase of contemporary Norwegian composition at its finest. This album, featuring two striking works by composer Herman Vogt, highlights his intricate interplay of soloist and orchestra, offering listeners an immersive musical experience. 

 
Patientia - Övinge, Sara (violin)

Denne utgivelsen markerer på sett og vis en musikalsk hjemkomst for Sara Övinge, siden hun har valgt en litt mer kronglete karrierevei enn fiolinister flest. Sara har oppsøkt og fordypet seg i samtidsmusikk, iransk musikk, komposisjon, impro, artpop og en hel del annet. Hele hennes praksis vitner om et sterkt indre behov for å være en medskapende musiker, en som setter sitt preg på det musikalske uttrykket på en mer gjennomgripende måte enn bare å spille det som står på stativet. This release marks a musical homecoming for Sara Övinge, since she has chosen a slightly more convoluted career path than most violinists. Sara has sought out and immersed herself in contemporary music, Iranian music, composition, improvisation, and art-pop amongst several other musical pursuits. Her entire modus operandi points to a strong and intrinsic need to be a 'co-creating' musician, one who leaves her mark on the musical expression in a more comprehensive way than simply playing the notes on the stand. 

 
Trace of Lament - Sandvik, Audun (cello) / The Norwegian Radio Orchestra / Norwegian Chamber Orchestra

Musikken på denne utgivelsen er skrevet av komponister som ofte jobber med audiovisuelle uttrykk. I arbeidet med verkene sine er de i dia­log med et startpunkt; en historie, et uttrykk, en omgivelse, en emosjon – en serie bilder og han­dlinger som fordrer samspill. Dette premisset fascinerer cellist Audun Sandvik. The music in this release is written by composers well-versed in working with audiovisual expression. When working on their creations, there is a clear point of departure; a story, a musical expression, an environment, an emotion. This is a series of images and actions that requires interaction, and proved to be a tantalising premise for cellist Audun Sandvik. 

 
 
Rachmaninoff / Shostakovich: Cello Sonatas - Sandvik, Audun (cello) / Bjelland, Sveinung (piano)

Mange fremhever nettopp celloen som et av de instrumenter som best kan gjengi menneskets stemme. Det er fristende å tillate seg den tanke at både Rakhmaninov og Sjostakovitsj hadde celloens uslåelige uttrykksregister som motivasjon da de skrev hver sin mektige sonate. 

 
 

Schiager, Halgeir4

Kühmstedt / van Eyken / Reubke for Organ - Schiager, Halgeir (orgel)

Organist Halgeir Schiager ønsker med denne CD-en å vise eksempler på utviklingstrekk som preger tysk orgelmusikk midt på 1800-tallet. I denne perioden påvirkes orgelmusikken i økende grad av det symfoniske orkesteret. Dette gjør seg gjeldene i stadig større orgler med flere klangfarger og i musikk som får en mer bevegelig dynamikk. Organist Halgeir Schiager’s intention with this CD is to present examples of developments characterizing German organ music in the mid-1800s. During this period, organ music was influenced to an ever-increasing extent by the symphony orchestra. This change was evident in the building of ever larger organs with a greater range of timbres, and in the music with its more variable dynamics. 

 
 
God Save The King - Schiager, Halgeir (orgel)

Verkene på CD-en er variasjoner over kjente melodier som f. eks. den amerikanske og tyske nasjonal-sangen. De er skrevet av komponister som i dag stort sett er glemt, men som ble regnet som betydelige i sin samtid, og flere av dem er førstegangs innspillinger. The works on the CD are variations on familiar melodies, among them, the American and German national anthems. They were written by composers who are largely forgotten today, but who were regarded as important in their own time. The album includes a number of first recordings. 

 
 
 
Der Orgelkönig - Schiager, Halgeir

Organist Halgeir Schiagers første utgivelse på LAWO Classics, «Der Orgelkönig», er en hyllest til den tyske komponisten og organisten Johann Gottlob Schneider (1789-1864). Organist Halgeir Schiager’s first release on the LAWO Classics label, “Der Orgelkönig”, is a tribute to the German composer and organist Johann Gottlob Schneider (1789-1864). 

 
 
 
 

Shirinyan, Marianna1

An die Musik - Thedéen, Torleif (cello) / Shirinyan, Marianna (piano)

In Richard Strauss’s early Cello Sonata Op. 6, we hear flickers of his distinct musical personality sprouting amid cracks in a traditional Germanic facade. Not many works from Richard Strauss’s teenage years still get performed, but this one has become part of the repertoire. Piano and cello are woven tight here, in this case moving from the lyrical verve and heavy Brahmsian chords of the opening to a four-part fugue. Mendelssohn’s easy lyricism can be heard in the Romance-like Larghetto while the same composer’s elfin lightness peers through Strauss’s final Allegro vivo. 

 
 

Shrestha, Sanskriti1

Harpreet Bansal: Parvat - Bansal, Harpreet (violin) / Procházka, Vojtech (harmonium) / Shrestha, Sanskriti (tabla) / Norwegian Radio Orchestra

På «Parvat», som er hennes debututgivelse på LAWO Classics, tar Harpreet ragaen inn i en symfonisk klangverden sammen med de eminente medsolistene Vojtěch Procházka på harmonium og Sanskriti Shrestha på tabla, og et strålende opplagt Kringkastingsorkester dirigert av Hannu Koivula. On “Parvat”, her debut album on the LAWO Classics label, Harpreet takes the raga into the world of symphonic sound, together with her distinguished fellow soloists Vojtěch Procházka on harmonium and Sanskriti Shrestha on tablas, and a radiantly willing Norwegian Radio Orchestra led by Hannu Koivula. 

 
 

Sir Elder, Mark1

Frederick Delius: A Mass of Life - Bergen Philharmonic Orchestra / Sir Elder, Mark (conductor) / Williams, Roderick (baritone) / Huckle, Claudia (contralto) / Summerfield, Gemma (soprano) / Tødenes, Bror Magnus (tenor) / Bergen Philharmonic Choir / Edvard Grieg Kor / Collegium Musicum Choi

Sir Mark Elder er en av vår tids ledende dirigenter, og er musikksjef ved Hallé-orkesteret i Manchester samt første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Roderick Williams er en av de mest etterspurte barytoner i dag, og opptrer med ledende orkestre og i anerkjente operahus. Gemma Summefield regnes som en av de mest spennende unge sangerne i dag, og synger både opera og konserter med orkester. Claudia Huckle er en ettertraktet alt som synger med ledende orkestre, og som har medvirket på flere kritikerroste innspillinger. Bror Magnus Tødenes har sunget med Bergen Filharmoniske Orkester flere ganger og regnes som en av Skandinavias fremste sangere. Hele tre kor medvirker på innspillingen, ledet av kormester Håkon Matti Skrede. De strålende bergenske korkreftene har gjort seg bemerket gjennom flere store satsninger, ikke minst i Brittens Peter Grimes, Wagners Parsifal, Brahms’ rekviem og Mahlers andre symfoni. Sir Mark Elder is one of the leading conductors of our time, and is Music Director at the Hallé Orchestra in Manchester as well as Principal Guest Conductor of the Bergen Philharmonic Orchestra. Roderick Williams is currently one of the most sought-after baritones, performing with leading orchestras and in renowned opera houses. Gemma Summerfield is considered one of the most exciting young singers today, and sings both opera and concerts with orchestras. Claudia Huckle is an in-demand contralto who sings with leading orchestras and has appeared on several critically acclaimed recordings. Tenor Bror Magnus Tødenes has sung with the Bergen Philharmonic Orchestra on several occasions and is considered one of Scandinavia’s most gifted singers. Three choirs participate in this recording, conducted by choirmaster Håkon Matti Skrede. These brilliant Bergen choirs have made a name for themselves with several major performances, not least Britten's Peter Grimes, Wagner's Parsifal, Brahms’s A German Requiem, and Mahler's Symphony No. 2. 

 
 
 

Sjøforsvarets Musikkorps5

L'homme armé - Works by Ketil Hvoslef - Norwegian Naval Forces' Band / Bergby, Ingar (conductor) / Wiik, René (saxophone) / Farr, Craig (percussion)

Sjøforsvarets musikkorps og komponist Ketil Hvoslef har samarbeidet i en årrekke. Utgivelsen «L’homme armé» er en hyllest til dette fruktbare samarbeidet, komponisten og militærkorpssjangeren. The Norwegian Naval Forces’ Band and composer Ketil Hvoslef have collaborated for a number of years. The release “L’homme armé” is an homage to their fruitful collaboration, the composer, and the military band music genre. 

 
 
Stella Maris - Sjøforsvarets musikkorps / Bergby, Ingar (dirigent)

«Anchors Aweigh», «Hands Across the Sea» og «Amerika–Norge – Festmarsj tilegnet Den norske Amerikalinje» er titler på kjente marsjer med marine og sjømilitære motiv. 

 
 
 
 

Skalstad, Per Kristian3

Arctic Saxophone - Rokkones, Ola Asdahl (alto saxophone) / Arktisk Filharmoni / Skalstad, Per Kristian (conductor)

Arctic Saxophone er det andre albumet hvor Ola Asdahl Rokkones (f.1983) presenterer tre førstegangsinnspillinger av klassiske saksofonkonserter som han har bestilt. Albumtittelen Arctic Saxophone refererer ikke bare til hans hjemby Tromsø, men også til de tre komponistene som alle har en link til Arktis. De to norske, Alexander Aarøen og Terje Bjørklund, kommer begge fra Nord-Norge, mens den russiske komponisten Alexander Manotskov hentet sin inspirasjon fra den russiske byen Arkhangelsk. Sammen med Arktisk Filharmoni og dirigent Per Kristian Skalstad, utforsker vi tre forskjellige tilnærminger til den delikate kombinasjonen av altsaksofon og strykeorkester. Arctic Saxophone is the second album where Ola Asdahl Rokkones (b.1983) premieres three new classical saxophone concertos commissioned by him. The album title Arctic Saxophone is not only a reference to his hometown Tromsø, but also to the three composers on this recording that all have some link to the Arctic. The two Norwegian composers Alexander Aarøen and Terje Bjørklund both originate from Northern Norway, and the Russian composer Alexander Manotskov caught his inspiration from the Russian city of Arkhangelsk. Together with Arktisk Filharmoni and conductor Per Kristian Skalstad, we explore three different approaches to the delicate combination of alto saxophone and string orchestra. 

 
 
Trace of Lament - Sandvik, Audun (cello) / The Norwegian Radio Orchestra / Norwegian Chamber Orchestra

Musikken på denne utgivelsen er skrevet av komponister som ofte jobber med audiovisuelle uttrykk. I arbeidet med verkene sine er de i dia­log med et startpunkt; en historie, et uttrykk, en omgivelse, en emosjon – en serie bilder og han­dlinger som fordrer samspill. Dette premisset fascinerer cellist Audun Sandvik. The music in this release is written by composers well-versed in working with audiovisual expression. When working on their creations, there is a clear point of departure; a story, a musical expression, an environment, an emotion. This is a series of images and actions that requires interaction, and proved to be a tantalising premise for cellist Audun Sandvik. 

 
 
 

Skjølaas, Marius2

Something Borrowed - Christiania Mannskor / Skjølaas, Marius (dirigent)

Christiania Mannskors nye utgivelse «Something Borrowed» består av musikk «lånt» fra andre lands musikktradisjoner – fra georgisk cowboysang, via rumensk folklore og dalmatisk klapatradisjon til russiske folketoner. Koret og dirigent Marius Skjølaas har hentet inn og satt sammen et mangfoldig og rikt repertoar fra ti forskjellige land, og på tross av ulike opprinnelser, fremstår sangene samlet på «Something Borrowed» i en naturlig helhet. Christiania Mannskor’s new release, ”Something Borrowed”, features music ”borrowed” from the musical traditions of other countries — from Georgian cowboy songs, via Romanian folklore and the Dalmatian ’Klapa’ tradition, to Russian folk tunes. The choir and conductor Marius Skjølaas have obtained and put together a varied and vibrant repertoire from ten different countries, and despite their diverse origins, the songs collected on “Something Borrowed” seem to fit together as a whole. 

 
 
 
Something Blue - Christiania Mannskor/Skjølaas, Marius (dirigent)

«Something Blue» er den andre utgivelsen i Christiania Mannskors CD-serie på LAWO Classics, hvor titlene henspiller på det engelske ordtaket «Something Old, Something New, Something Borrowed, Something Blue […]». “Something Blue” is the second release in a CD series of Christiania Mannskor on the LAWO Classics label. It features titles alluding to the traditional English rhyme “Something Old, Something New, Something Borrowed, Something Blue […]”. 

 
 
 
 
 

Smith, Bettina5

The Artist's Secret - Smith, Bettina (mezzo-soprano) / Nelleke, Jan Willem (piano)

Mezzosopranen Bettina Smith og pianisten Jan Willem Nelleke inviterer oss med CD-en «The Artist’s Secret» inn i et delvis glemt og lite fremført repertoar. Utgivelsen inneholder verker for sang og klaver, skrevet av kvinnelige komponister. Mezzo-soprano Bettina Smith and pianist Jan Willem Nelleke invite us into a somewhat forgotten and seldom performed repertoire with their CD, “The Artist's Secret.” The release contains works for voice and piano, written by female composers. 

 
 
 
Mirages - Bettina Smith (mezzo-soprano) / Jan Willem Nelleke (piano)

Denne samlingen tar oss med på en reise fra Faurés første sangsyklus, «Poème d’un jour» (1878), til hans siste, «L’Horizon chimérique» (1921), via det euforiske opus magnus «La Bonne Chanson» (1892–94) og den intenst konsentrerte «Mirages» (1919). The present collection takes us on a journey from Fauré’s first song cycle, “Poème d’un jour” (1878), to his last, “L’Horizon chimérique” (1921), via the exultant “La Bonne Chanson” (1892-94) and the intensely concentrated “Mirages” (1919). 

 
 
Fêtes Galantes - Smith, Bettina (mezzo-soprano) /Røttingen, Einar (piano)

«Fêtes galantes» er duoen Bettina Smith og Einar Røttingens tredje utgivelse på LAWO Classics. Denne gangen er det de to hovedeksponentene for den franske «mélodie» som står i fokus: Gabriel Fauré og Claude Debussy. “Fêtes galantes” is the third release of the duo Bettina Smith and Einar Røttingen on the LAWO Classics label. The focus this time is on the two leading exponents of the French “mélodie”, Gabriel Fauré and Claude Debussy. 

 
 
Voices of Women - Smith, Bettina (mezzo-soprano) / Røttingen, Einar (piano)

«Voices of Women» er mezzosopran Bettina Smith og pianist Einar Røttingens andre CD-utgivelse sammen som duo. Denne gangen tar de for seg Vestlandskomponistene Fartein Valen, Jostein Stalheim og Ketil Hvoslef. “Voices of Women” is the second CD release of mezzo-soprano Bettina Smith and pianist Einar Røttingen as a duo. Featured this time are Fartein Valen, Jostein Stalheim and Ketil Hvoslef 

 
Serres Chaudes - Smith, Bettina (mezzo-soprano) / Røttingen, Einar (piano)

CD-en "Serres Chaudes\" inneholder franske sanger, av Ernest Chausson: \"Serres Chaudes\", Gabriel Fauré : \"Le Jardin Clos\" og Camille Saint-Saéns: \"La Cendre Rouge\". The CD's "Serres Chaudes\" content are French songs by Ernest Chausson: \"Serres Chaudes\", Gabriel Fauré : \"Le Jardin Clos\" and Camille Saint-Saéns: \"La Cendre Rouge\". 

 
 

Snerte, Embrik2

Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Perfect Strangers - Kringkastingsorkestret (KORK)

Frank Zappas musikk går ut over alle grenser og har fans i alle musikalske leire. Zappas musikk er heftig og krevende for et orkester, men hvem skulle være bedre rustet til jobben enn Kringkastingsorkestret, et orkester som spiller det meste med de fleste? Frank Zappa’s music crosses all boundaries and has fans in all musical camps. This is intense and demanding music for an orchestra, but who is better equipped for the task than the Norwegian Radio Orchestra, celebrated for the diversity of its repertoire and collaborations? 

 
 
 
 
 

Solset, Berit Norbakken2

Gebete für Mitgefangene - Solset, Berit Norbakken (sopran) / Bergrabb, Gro (orgel)

Berit Norbakken Solset og Gro Bergrabb er begge markante skikkelser i norsk musikkliv. Med denne innspillingen ønsker de å uttrykke sitt engasjement og fascinasjon for den nordnorske salmeskatten og kirkemusikken. Musikken gir anledning til meditasjon, ettertanke, ro og et pusterom fra hverdagen, samtidig som perspektivet rundt de evige spørsmål rundt menneskets eksistens er fremtredende, både gjennom tekst og tonespråk. 

 
 
Phonetix - Lien, Lars (saksofon)

«Phonetix» er Lars Liens første soloutgivelse på LAWO Classics. Hoveddrivkraften bak prosjektet er Liens ønske om å utforske saksofonens vokale muligheter, med musikk og tekst som berører universelle og eksistensielle spørsmål. “Phonetix” is Lars Lien’s first solo release on the LAWO Classics label. The driving force behind the project is Lien’s interest in exploring the saxophone’s vocal capacity, with music and texts touching on universal and existential questions. 

 
 
 

Sponberg, Atle4

Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Patientia - Övinge, Sara (violin)

Denne utgivelsen markerer på sett og vis en musikalsk hjemkomst for Sara Övinge, siden hun har valgt en litt mer kronglete karrierevei enn fiolinister flest. Sara har oppsøkt og fordypet seg i samtidsmusikk, iransk musikk, komposisjon, impro, artpop og en hel del annet. Hele hennes praksis vitner om et sterkt indre behov for å være en medskapende musiker, en som setter sitt preg på det musikalske uttrykket på en mer gjennomgripende måte enn bare å spille det som står på stativet. This release marks a musical homecoming for Sara Övinge, since she has chosen a slightly more convoluted career path than most violinists. Sara has sought out and immersed herself in contemporary music, Iranian music, composition, improvisation, and art-pop amongst several other musical pursuits. Her entire modus operandi points to a strong and intrinsic need to be a 'co-creating' musician, one who leaves her mark on the musical expression in a more comprehensive way than simply playing the notes on the stand. 

 
Tango 4 Strings - Sponberg, Atle (violin) / Moen, Ann-Helen (soprano) / Orkester Innlandet

Orkester Innlandets nye utgivelse på LAWO Classics – «Tango 4 Strings» – er i sin helhet viet tangoen. Tangoen som uttrykksform har lenge ligget Orkester Innlandets kunstneriske leder, fiolinisten Atle Sponberg, spesielt nært. Det føltes derfor naturlig – og på høy tid – for orkesteret å gir ut en CD med tango som gjennomgangstema. Orchestra Innlandet’s new release on the LAWO Classics label — “Tango 4 Strings” — is devoted in its entirety to the tango. The ensemble’s artistic director, violinist Atle Sponberg, has long felt a close connection to the tango as a realm of expression. Thus it seemed natural — and high time — for the orchestra to release an album with the tango as its recurring theme. 

 
 
 
 

Ssens Trio4

Beethoven: String Trios, Op. 9 - Ssens Trio

«Beethoven komponerte på 1790 tallet fem verk for stryketrio. På denne utgivelsen presenteres vi for de tre trioene i hans op.9. De var, etter Beethovens’s egen mening, hans mest vellykkede fra hans tidligste år som komponist.

Beethoven composed five works for string trio in the 1790s. This release presents the three trios from his Op. 9, which, in Beethoven's own opinion, were his most successful compositions from his early years as a composer. 

 
Ricercare - Ssens Trio

Ssens Trio er ute med sin tredje CD-utgivelse på LAWO Classics. Mens debutalbumet (LWC1122) inneholdt trioer av Beethoven og oppfølgeren (LWC 1170) var viet Mozart, er det på denne utgivelsen duket for norsk musikk. Ssens Trio dykker ned i det norske repertoaret, og ønsker med denne utgivelsen å framheve fire verker for stryketrio som fortjener å være en del av det internasjonale stryketrio-repertoaret. Ssens Trio is out with its third CD release on the LAWO Classics label. While the debut album (LWC1122) featured trios of Beethoven and its successor (LWC1170) was devoted to Mozart, this release spotlights Norwegian music. With this deep dive into the Norwegian repertoire, Ssens Trio wishes to call attention to four works for string trio deserving of inclusion in the international string trio repertoire. 

 
Wolfgang Amadeus Mozart: Divertimento K. 563, Preludes and Fugues K. 404a - Ssens Trio

På andreplata byr strykertrioen Ssens Trio oss på musikk av W. A. Mozart, nærmere bestemt «Divertimento i Ess-dur», K. 563 samt «Preludier og Fuger», K. 404a. On their second album Ssens Trio offers music of W. A. Mozart, more specifically, “Divertimento in E-flat major”, K. 563, together with “Preludes and Fugues”, K. 404a. 

 
 
Beethoven: String Trio, Op. 3 / Serenade, Op. 8 - Ssens Trio

Beethoven skrev fem verk for stryketrio, alle i løpet av 1790-årene. På denne utgivelsen presenteres lytteren for de to første, som med sine henholdsvis seks og syv satser, er mer omfattende enn de senere trioene i opus 9. Beethoven wrote five pieces for string trio, all during the 1790s. This album presents the first two, which with their six and seven movements, respectively, are larger-scale works than the later trios in opus 9. 

 
 

Stalheim, Amalie4

Knut Vaage: Relieff, Refleks, Rite - Stalheim, Amalie (cello) / Aadland, Harald (violin) / Norwegian Radio Orchestra

Noen av Norges fremste musikere kommer sammen for å presentere en ny utgivelse av Knut Vaage; "Relieff, Refleks, Rite". Denne banebrytende samling verk, framført av cellist Amalie Stalheim, fiolinist Harald Aadland, Kringkastingsorkestret og dirigent Eivind Aadland, er en feiring av innovativ ny norsk komposisjon. 

 
 
 
Stravinsky/Poulenc/Debussy - Stalheim, Amalie (cello) / Hadland, Christian Ihle (piano)

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadland framfører verk for cello og piano av Igor Stravinskij, Francis Poulenc og Claude Debussy på sin duo-debututgivelse. For alle tre verkene på dette albumet er dialogen mellom cello og piano i sentrum. Essensielt for disse tre verkene er det å «snakke samme språk» som duopartneren, å tørre å være spontan og ikke være redd for å utfordre og stole på hverandre. On their debut duo release, Amalie Stalheim and Christian Ihle Hadland present works for cello and piano by Igor Stravinsky, Francis Poulenc and Claude Debussy. For all three pieces on this album, dialogue between cello and piano is at the center. Essential for these three pieces is to speak the same language as your duo partner, to dare to be spontaneous and not be afraid to challenge and trust in each other. 

 
 
Lasse Thoresen: Symphonic Concerto For Violoncello and Orchestra - Stalheim, Amalie (cello) / Oslo Philharmonic Orchestra / Bergby, Ingar (conductor)

Denne digitale utgivelsen inneholder den norske komponisten Lasse Thoresens symfoniske konsert for cello og orkester – et ekstremt teknisk og virtuos verk. Den tre-satsede symfoniske konserten ble urfremført i 2008 og presenterer rike musikalske motiver, dramatiske klimaks og passasjer av delikat mikrotonalitet.

This digital-only EP features Norwegian composer Lasse Thoresen’s Symphonic Concerto for Violincello and Orchestra. Extremely technical and virtuosic, the three-movement Symphonic Concerto was premiered in 2008 and presents rich musical motives, dramatic climaxes, and passages of delicate microtonality. 

 
 
 
 

Stensvold, Håvard2

Mit vierzig Jahren - Songs by Johannes Brahms - Stensvold, Håvard (bassbaryton)

Platetittelen er hentet fra en av sangene, som virkelig gir grobunn for den store 40-årskrisa: «Ved fylte 40 står man på toppen av fjellet. Nå kan det bare gå nedover og før du vet ordet av det, er du i havn.» The album title is taken from one of the songs, which gives rise to the turning-forty crisis. “At age forty you are standing on the mountain top, and, before you know it, your life is over.” 

 
 
 
Vinterreise- En Gjendiktning - Stensvold, Håvard (bassbaryton) / Aspaas, Tor Espen (piano)

Franz Schubert og Wilhelm Müllers "Winterreise" kan nå for første gang oppleves på norsk. 

 
 
 
 
 

Strunck, David Friedemann7

Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 
Morten Gaathaug: Landskap i måneskinn - Andersen, Marianne E. (mezzosopran)

Marianne E. Andersen lette lenge før hun fant den rette komponisten til sin første solo-CD: «Morten Gaathaug er en norsk komponist i særklasse. Hans musikalske produksjon innehar en helt usedvanlig kvalitet. Den er ekte, usminket og fengende. Han har alltid et sterkt budskap i sine verker og de valgte tekster.» 

 
 
Mozart, Hvoslef, Sæverud - Strunck, David Friedemann (obo)

Komponistene Harald Sæverud og Ketil Hvoslef, far og sønn, forener tradisjon og opphav med nye tanker og eksperimentelle klanger i sine obokonserter. In their oboe concertos, composers Harald Sæverud and Ketil Hvoslef, father and son, combine tradition and heritage with new ideas and experimental sounds. 

 
the first beauty - Oslo Kammerakademi

Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs. 

 
Leipzig! Grieg, Svendsen, Hartmann, Reinecke For Blåseoktett - Oslo Kammerakademi

2014 er et godt år å plassere norsk musikk i forhold til det europeiske kulturlandskapet. Hva og hvem har gitt denne norske og skandinaviske musikken opphav og utvikling? Oslo Kammerakademis utgivelse av Grieg og Svendsen i selskap med Hartmann og Reinecke belyser disse spørsmålene. 

 
 
 
 

Summerfield, Gemma1

Frederick Delius: A Mass of Life - Bergen Philharmonic Orchestra / Sir Elder, Mark (conductor) / Williams, Roderick (baritone) / Huckle, Claudia (contralto) / Summerfield, Gemma (soprano) / Tødenes, Bror Magnus (tenor) / Bergen Philharmonic Choir / Edvard Grieg Kor / Collegium Musicum Choi

Sir Mark Elder er en av vår tids ledende dirigenter, og er musikksjef ved Hallé-orkesteret i Manchester samt første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Roderick Williams er en av de mest etterspurte barytoner i dag, og opptrer med ledende orkestre og i anerkjente operahus. Gemma Summefield regnes som en av de mest spennende unge sangerne i dag, og synger både opera og konserter med orkester. Claudia Huckle er en ettertraktet alt som synger med ledende orkestre, og som har medvirket på flere kritikerroste innspillinger. Bror Magnus Tødenes har sunget med Bergen Filharmoniske Orkester flere ganger og regnes som en av Skandinavias fremste sangere. Hele tre kor medvirker på innspillingen, ledet av kormester Håkon Matti Skrede. De strålende bergenske korkreftene har gjort seg bemerket gjennom flere store satsninger, ikke minst i Brittens Peter Grimes, Wagners Parsifal, Brahms’ rekviem og Mahlers andre symfoni. Sir Mark Elder is one of the leading conductors of our time, and is Music Director at the Hallé Orchestra in Manchester as well as Principal Guest Conductor of the Bergen Philharmonic Orchestra. Roderick Williams is currently one of the most sought-after baritones, performing with leading orchestras and in renowned opera houses. Gemma Summerfield is considered one of the most exciting young singers today, and sings both opera and concerts with orchestras. Claudia Huckle is an in-demand contralto who sings with leading orchestras and has appeared on several critically acclaimed recordings. Tenor Bror Magnus Tødenes has sung with the Bergen Philharmonic Orchestra on several occasions and is considered one of Scandinavia’s most gifted singers. Three choirs participate in this recording, conducted by choirmaster Håkon Matti Skrede. These brilliant Bergen choirs have made a name for themselves with several major performances, not least Britten's Peter Grimes, Wagner's Parsifal, Brahms’s A German Requiem, and Mahler's Symphony No. 2. 

 
 

Sundquist, Knut Erik2

Tundra - Sundquist, Knut Erik (kontrabass) / Mortensen, Nils Anders (piano)

«Tundra» er Knut Erik Sundquist og Nils Anders Mortensens andre duo-CD – et prosjekt med utelukkende russisk musikk. “Tundra” is Knut Erik Sundquist and Nils Anders Mortensen’s second duo CD — a project featuring exclusively Russian music. 

 
 
 
Duo Brilliante - Engegård, Arvid (fiolin) / Sundquist, Knut Erik (kontrabass)

Arvid Engegård og Knut Eriks Sundquist er to ringrever i den norske klassiskverdenen. Deres nye utgivelse på LAWO Classics, Duo Brilliante, er en hyllest til den italienske bassisten Giovanni Bottesini og hans fantastiske verk Gran Duo Concertante. Arvid Engegård and Knut Erik Sundquist are two seasoned veterans in the world of Norwegian classical music. Their new release on the LAWO Classics label, Duo Brilliante, is a tribute to the Italian double bass virtuoso Giovanni Bottesini and his remarkable work, Gran Duo Concertante. 

 
 
 
 

Sunnarvik, Erling1

Excursion - Sunnarvik, Erling (kontrabass)

Utgivelser med solo kontrabass er relativt sjelden kost. Denne utgivelsen med kontrabassist Erling Sunnarvik fra Oslo Filharmoniske Orkester er nettopp det – en plate hvor kontrabassen står i fokus som soloinstrument. 

 
 
 

Sveen, Hilde Haraldsen3

Hvoslef Chamber Works No. II - Hvoslef Chamber Music Project

«Hvoslef Chamber Works No. II» er den andre i en serie på ni CD-er med Ketil Hvoslefs samlede kammermusikk. “Hvoslef Chamber Works No. II” is the second in a series of nine CDs featuring Ketil Hvoslef’s collected chamber music. 

 
 
 
Millom Rosor - Sveen, Hilde Haraldsen (soprano) / Bakke, Signe (piano)

Sangene til Edvard Grieg har alltid vært blant hans mest elskede komposisjoner, både for ham selv, utøvere og publikum. De til sammen 170 sangene han skrev springer ofte ut av en dyp personlig motivasjon, og de er alltid dedisert til eller inspirert av nære relasjoner eller stor diktekunst.  

 
 

Sverre Indris Joner & Tango for 31

Con cierto toque de tango - Sverre Indris Joner & Tango for 3 / Henning Kraggerud / Kringkastingsorkestret

Sverre Indris Joner regnes som en nestor og ekspert på det meste av latinamerikansk musikk i Norge. Nå har Joner spilt inn en plate med sin orkestermusikk. 

 
 
 
 
 

Sydnes, Vivianne2

Klinge skal et jubelkor - Oslo Domkor / Oslo Domkorets Guttekor / Trefoldighet Jentekor/ Oslo Domkorets Ungdomskor / Consortium Vocale Oslo / Sydnes, Vivianne (conductor) / Nordstoga, Kåre (organ) / Berg, Marcus André (organ)

Hvert år i desember samler de musikalske kreftene med tilknytning til domkirken seg for å skape julemagi: Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Guttekor, Oslo Domkirkes Ungdomskor, Consortium Vocale Oslo og Trefoldighet Jentekor samt organistene Kåre Nordstoga og Marcus André Berg og en rekke instrumentalister. Sangernes alder spenner fra 5 år til 72 år; noen er med for første gang – andre for førtiende gang! Alle kommer sammen med glede og forventning for å skape et brusende og klingende jubelkor.  

 
 
 
Nils Henrik Asheim: Salmenes bok - Oslo Domkor / Sydnes, Vivianne (conductor) / Nordstoga, Kåre (organ) / Asheim, Nils Henrik (organ)

Etter 24 års modningstid utgis Nils Henrik Asheims verk «Salmenes bok» på CD. Det timelange verket ble skrevet til innvielsen av Oslo domkirkes nye Ryde & Berg-orgel i 1998. Det benytter begge orglene i domkirken (med Nordstoga på kororgelet og Asheim på hovedorgelet) til å skape en omsluttende klang rundt koret som framfører 21 tekster fra Bibelens salmer, i et kontrastfylt og rikt tonespråk. Resultatet er en unik lytteropplevelse, en magisk sammensmelting av stemmer og orgel. After aging the past 24 years, Nils Henrik Asheim’s work “Salmenes bok” (“The Book of Psalms”) has now been released on CD. The hour-long work was written for the dedication of Oslo Cathedral’s new Ryde & Berg organ in 1998. It features both organs in the cathedral (with Kåre Nordstoga on the choir organ and Asheim playing the main organ) to create a surround sound around the choir singing 21 texts from the biblical Psalms in a rich tonal language equally rich in contrast. The result is a unique listening experience, a magical fusing of voices and organ. 

 
 
 

SyrinEnsemblet1

I Hvite Netter - SyrinEnsemblet

Sangene på platen er svært varierte og går like gjerne mot det klassiske som mot jazzen. Vi blir presentert for verker av komponister fra ulike tidsaldre, fra Rameau via Chopin og Ole Bull til Keith Jarrett og Billy Joel. Vi får også høre fire egenkomponerte sanger. 

 
 

Side 1/2 av ca. 35 treff