Norske | Populære | Alle | A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y ZÅ Ä Æ Ë Ø Ö Ü

tenThing1

She composes like a man - tenThing / Helseth, Tine Thing

Messingensemblet tenThing og deres musikalske leder, den verdenskjente trompetisten Tine Thing Helseth, kunngjør sin nyeste utgivelse, "She Composes Like a Man". Dette banebrytende albumet hyller kvinnelige komponister gjennom tidene og fremhever deres betydelige bidrag til den klassiske musikkverdenen. 

 
 

The St. Petersburg Northern Sinfonia1

Norwegian Saxophone: Romberg/Aagaard-Nilsen/Habbestad - Rokkones, Ola Asdahl (saksofon)/The St. Petersburg Northern Sinfonia/ Mastrangelo, Fabio (dirigent)

«Norwegian Saxophone» er den første klassiske utgivelsen fra den allsidige saksofonisten Ola Asdahl Rokkones, og inneholder hele tre verdenspremierer. Dette er en unik utgivelse med ny norsk musikk for saksofon og orkester, innspilt i det legendariske LENDOK-studioet i St. Petersburg, sammen med dirigent Fabio Mastrangelo og The St. Petersburg Northern Sinfonia. 

 
 

Thedéen, Torleif1

An die Musik - Thedéen, Torleif (cello) / Shirinyan, Marianna (piano)

In Richard Strauss’s early Cello Sonata Op. 6, we hear flickers of his distinct musical personality sprouting amid cracks in a traditional Germanic facade. Not many works from Richard Strauss’s teenage years still get performed, but this one has become part of the repertoire. Piano and cello are woven tight here, in this case moving from the lyrical verve and heavy Brahmsian chords of the opening to a four-part fugue. Mendelssohn’s easy lyricism can be heard in the Romance-like Larghetto while the same composer’s elfin lightness peers through Strauss’s final Allegro vivo. 

 
 

Thelin, Håkon5

Almost Classic - POiNG

På albumet Almost Classic er POING på visitt i det klassiske repertoaret: Musikk av Mahler og Tsjaikovskij behandles på ulikt vis i egne arrangementer, og gjennom rekomposisjoner av samtidskomponistene Olav Anton Thommessen og Eivind Buene. I Eivind Buenes Mahler Mixtapes blir Mahlers sanger sunget med alminnelige stemmer av musikerne i trioen, langt unna den klassiske lied-tradisjonen. 

 
 
 
Edvin Østergaard: Ørenslyd - Braaten, Tone Elisabeth (soprano) / Rydh, Ebba (mezzo-soprano) / Amundrød, Per Kristian (tenor) / Thelin, Håkon (double bass)

Verkene på Ørenslyd er skrevet for og fremføres av sangerne Tone Elisabeth Braaten (sopran), Ebba Rydh (mezzosopran) og Per Kristian Amundrød (tenor), som alle har bred erfaring som freelance-sangere innen et bredt musikalsk repertoar, bl.a. i ensemblet «Nordic Voices». Kontrabassisten Håkon Thelin er freelance-musiker og har gjennom sitt artistic research-prosjekt arbeidet med kontra-bassens mikrotonalitet. Musikernes evne til nyansert vokal og instrumental artikulasjon utgjør selve grunnlaget for komposisjonenes klingende resultat. The pieces on Ørenslyd were composed in 2019 as part of a cooperation with the Humboldt University in Berlin, where they were first performed on 26 October 2019. All the works are written for and performed by Tone Elisabeth Braaten, soprano, Ebba Rydh, mezzo-soprano, Per Kristian Amundrød, tenor, and Håkon Thelin, double bass. Their ability for nuanced vocal and instrumental articulation forms the very basis for the sounding result of the four compositions. 

 
 
Åsmund Feidje: Chamber Works - Feidje, Åsmund

På denne utgivelsen hører vi ett knippe av Norges fremste musikere og ensembler fremføre kammermusikk av Åsmund Feidje. Feidje er en av våre mest sentrale scene-komponister, med mer enn 150 produksjoner bak seg i teatersammenheng. Han har mottatt Radioteatrets «Blå fugl» og vunnet Edvardprisen to ganger, for sin musikk til «Jobs Bok» og «Keiser og Galileer». Han har komponert musikk for ballettkompanier hjemme og ute, bl.a. for de norske, finske og islandske nasjonalballettene. Innimellom har han rukket å skrive kammermusikk, den kan du høre her. A host of Norway's leading musicians and ensembles perform chamber music by Åsmund Feidje. Feidje is one of Norway’s most high profile stage composers, and has provided music for more than 150 theatrical productions. He has received NRK’s Radio Theatre prize – aka the Blue bird - as well as the Edvard Prize twice, for his music for Job’s Book and Emperor and Galilean. He has composed music for ballet companies both in Norway and abroad, including those for the Norwegian, Finnish and Icelandic national ballets. When he has had the chance, he has also managed to gift us with his chamber music, presented for your listening pleasure here. 

 
 
 
Eivind Buene: Into the Void - Det Norske Blåseensemble / POING

«Into the Void» er skrevet spesielt for Det Norske Blåseensemble og POING av komponist Eivind Buene. Tittelen antyder det rommet som oppstår der noter og tekst slutter, og hvor samspillet mellom musikere fortsetter. «Into the Void» was written for The Norwegian Wind Ensemble and POING by composer Eivind Buene. The title suggests a space that emerges where the notes and text end and the interaction between the musicians continues. 

 
 
 
 

Thommessen, Olav Anton9

Almost Classic - POiNG

På albumet Almost Classic er POING på visitt i det klassiske repertoaret: Musikk av Mahler og Tsjaikovskij behandles på ulikt vis i egne arrangementer, og gjennom rekomposisjoner av samtidskomponistene Olav Anton Thommessen og Eivind Buene. I Eivind Buenes Mahler Mixtapes blir Mahlers sanger sunget med alminnelige stemmer av musikerne i trioen, langt unna den klassiske lied-tradisjonen. 

 
 
 
Out of Step - Lien, Lars (saxophone) / Osadchuk, Sergej (piano)

Denne innspillingen er kulminasjonen av en flere år lang prosess der utøverne – saksofonist Lars Lien og pianist Sergej Osadchuk – har dypdykket i verk fra komponister i sin egen nærhet. This recording is the culmination of a process spanning several years, in which the performers - saxophonist Lars Lien and pianist Sergej Osadchuk - delved into the works of composers found right in their own backyard. 

 
 
 
Blockbird - Norwegian Recorder Music - Dahl, Caroline Eidsten (blokkfløyte)

«Blockbird – Norwegian Recorder Music», tar for seg noen av verkene som ble skrevet for blokkfløyte i Norge fra 1969 og fram til i dag. 

 
The Hermaphrodite - Olav Anton Thommessen

Kammeroperaen Hermafroditten er en dramatisk reise i selverkjennelse, en allegori på den våknende seksualitet i mennesket, en innsikt – gnosis – i menneskets dualistiske natur i en syntese av det maskuline og det feminine. 

 
 

Tiar1

November - Tiar

Kald vind fra norske vidder møter varm luft fra Middelhavet. Tiar består av Lars Lien (saksofoner), Åsmund Reistad (kontrabass) og Geko Fattal (oud). Dette er musikere med svært ulik musikalsk bakgrunn, der elementer fra norsk og libanesisk tradisjonsmusikk, samtidsmusikk og jazz blandes. 

 
 
 
 

Tobiassen, Arnfinn2

A Quiet Beauty - Works by Kvandal - Tobiassen, Arnfinn (organ) / Johnson, Lina (soprano)

Denne utgivelsen er en hyllest til Johan Kvandals virke som både komponist og kirkemusiker. Til tross for sin suksess på andre musikalske områder, fortsatte han trofast å traktere orgelet i Vålerengen kirke (som den het den gang) fra 1959 og helt fram til 1974. This release is a tribute to Johan Kvandal’s career as both composer and church musician. Despite his success in other musical arenas, he faithfully remained as organist of Vålerengen Church (as it was called then) from 1959 all the way up to 1974. 

 
 
Credo - A Composer Portrait of Trond H.F. Kverno - Bergen Domkor / Tobiassen, Arnfinn

På CD-en «Credo» er Trond Kvernos viktigste kor- og orgelverk for første gang samlet på én plate. This CD features Trond Kverno’s most important choral and organ works collected on one recording. 

 
 
 
 

Tomter, Lars Anders1

Maria Magdalena - Langeland, Sinikka (song, kantele) / Tomter, Lars Anders (viola) / Nordstoga, Kåre (organ)

På sin nye utgivelse «Maria Magdalena», gir Sinikka Langeland oss en spennende musikalsk tolkning av fortellingene om en av de mest framtredende kvinnene i kristendommen, basert på tekster fra Johannes- og Maria-evangeliene. I Johannesevangeliet framstilles Maria Magdalena som en modig kvinne som stod ved Jesu side i lidelse og død. Hennes møte med den opp­standne Jesus i graven er ubeskrivelig vakkert beskre­vet med en skjørhet og skjønnhet som skaper trøst og håp for den som sørger. On her new release, “Maria Magdalena”, Sinikka Langeland gives us a fascinating musical interpretation of the story of one of the most prominent women in the Christian world, based on texts from the Gospels of John and Mary. In the Gospel of John, Mary Magdalene is described as a brave woman who stood by Jesus’ side during his suffering and death. Her encounter with the resurrected Jesus at the grave is presented in indescribably lovely words, with a tenderness and beauty that inspire comfort and hope in people who are mourning. 

 
 
 

Torgersen, Hilde3

Live in Bremen - Karlsson, Kenneth (piano) / Torgersen, Hilde (mezzo-soprano)

Det er med stor glede vi presenterer en skjult skatt – en over 30 år gammel live-innspilling med musikerekteparet Hilde Torgersen og Kenneth Karlsson. Bakgrunnen for denne innspillingen var en invitasjon de fikk til å holde en konsert i Bremen i 1992. Initiativtaker var den norske pianisten Darlén Bakke, som etter endte studier ved Musikkhøgskolen hadde flyttet til Tyskland. Hennes ønske om å presentere norsk musikk i Tyskland resulterte i festivalen «Bremen meets Oslo», hvor flere norske musikere og komponister var invitert til å delta. 

 
 
 
 

Torjesen, Siri5

Phonetix - Lien, Lars (saksofon)

«Phonetix» er Lars Liens første soloutgivelse på LAWO Classics. Hoveddrivkraften bak prosjektet er Liens ønske om å utforske saksofonens vokale muligheter, med musikk og tekst som berører universelle og eksistensielle spørsmål. “Phonetix” is Lars Lien’s first solo release on the LAWO Classics label. The driving force behind the project is Lien’s interest in exploring the saxophone’s vocal capacity, with music and texts touching on universal and existential questions. 

 
 
Die 7. Himmelsrichtung - Torjesen, Siri (mezzosopran) / Carlsen, Morten (bratsj) / Groh, Hans Josef (cello)

Verkene på "Die 7. Himmelsrichtung" er kontemplative, innadvendte, dvelende. Tittelen henspiller på et visdomsord fra den australske urbefolkningen som regner med syv himmelretninger: nord, sør, øst og vest, oppover og nedover - og innover. Temaet dveling og innadvendt lytting er realisert på forskjellige måter: dels som meditasjoner over og bearbeiding av folketoner, dels som moderne uttrykk i rituell gjentakelse, og dels som melodier på èn tone. 

 
 
 
 

Trefoldighet Jentekor1

Klinge skal et jubelkor - Oslo Domkor / Oslo Domkorets Guttekor / Trefoldighet Jentekor/ Oslo Domkorets Ungdomskor / Consortium Vocale Oslo / Sydnes, Vivianne (conductor) / Nordstoga, Kåre (organ) / Berg, Marcus André (organ)

Hvert år i desember samler de musikalske kreftene med tilknytning til domkirken seg for å skape julemagi: Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Guttekor, Oslo Domkirkes Ungdomskor, Consortium Vocale Oslo og Trefoldighet Jentekor samt organistene Kåre Nordstoga og Marcus André Berg og en rekke instrumentalister. Sangernes alder spenner fra 5 år til 72 år; noen er med for første gang – andre for førtiende gang! Alle kommer sammen med glede og forventning for å skape et brusende og klingende jubelkor.  

 
 
 
 

Trio ClariNord1

Trio ClariNord Beethoven / Frühling / Ness - Trio ClariNord

På Trio ClariNords debututgivelse blir vi presentert for klarinettrioer fra tre musikalske epoker. Den nyeste – «Sloughs» fra 2013 – er skrevet spesielt til Trio ClariNord av Jon Øivind Ness, og dette er den første innspillingen av verket. Denne CD-en er i format av en konsert, med et utvalg av verk som har vært lite spilt og som sjelden eller aldri er innspilt tidligere. 

 
 
 
 

Trondheim Symfoniorkester & Opera1

Jon Øivind Ness: Marmæle/Mørkgånga - Trondheim Symphony Orchestra & Opera / Lie, Marianne Baudouin (cello)

På denne utgivelsen får vi presentert to nyere verk av samtidskomponist Jon Øivind Ness, framført av cellist Marianne Baudouin Lie og Trondheim Symfoni-orkester, under ledelse av Kai Grinde Myrann. With this release, we are presented with two recent works by contemporary composer Jon Øivind Ness, performed by cellist Marianne Baudouin Lie and the Trondheim Symphony Orchestra, and conducted by Kai Grinde Myrann. 

 
 

Tuck, Louisa1

Richard Strauss: Don Quixote, Op. 35; Don Juan, Op. 20; Till Eulenspiegels lustige Streiche, Op. 28 - Petrenko, Vasily (dirigent) / Oslo-Filharmonien / Tuck, Louisa (cello)

Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer her den andre utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. På denne CD-en presenteres lytteren for tonediktene «Don Quixote», «Don Juan» og «Till Eulenspiegel»; verker som Oslo-Filharmonien har en lang historie med å fremføre. 

 
 

Tødenes, Bror Magnus1

Frederick Delius: A Mass of Life - Bergen Philharmonic Orchestra / Sir Elder, Mark (conductor) / Williams, Roderick (baritone) / Huckle, Claudia (contralto) / Summerfield, Gemma (soprano) / Tødenes, Bror Magnus (tenor) / Bergen Philharmonic Choir / Edvard Grieg Kor / Collegium Musicum Choi

Sir Mark Elder er en av vår tids ledende dirigenter, og er musikksjef ved Hallé-orkesteret i Manchester samt første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Roderick Williams er en av de mest etterspurte barytoner i dag, og opptrer med ledende orkestre og i anerkjente operahus. Gemma Summefield regnes som en av de mest spennende unge sangerne i dag, og synger både opera og konserter med orkester. Claudia Huckle er en ettertraktet alt som synger med ledende orkestre, og som har medvirket på flere kritikerroste innspillinger. Bror Magnus Tødenes har sunget med Bergen Filharmoniske Orkester flere ganger og regnes som en av Skandinavias fremste sangere. Hele tre kor medvirker på innspillingen, ledet av kormester Håkon Matti Skrede. De strålende bergenske korkreftene har gjort seg bemerket gjennom flere store satsninger, ikke minst i Brittens Peter Grimes, Wagners Parsifal, Brahms’ rekviem og Mahlers andre symfoni. Sir Mark Elder is one of the leading conductors of our time, and is Music Director at the Hallé Orchestra in Manchester as well as Principal Guest Conductor of the Bergen Philharmonic Orchestra. Roderick Williams is currently one of the most sought-after baritones, performing with leading orchestras and in renowned opera houses. Gemma Summerfield is considered one of the most exciting young singers today, and sings both opera and concerts with orchestras. Claudia Huckle is an in-demand contralto who sings with leading orchestras and has appeared on several critically acclaimed recordings. Tenor Bror Magnus Tødenes has sung with the Bergen Philharmonic Orchestra on several occasions and is considered one of Scandinavia’s most gifted singers. Three choirs participate in this recording, conducted by choirmaster Håkon Matti Skrede. These brilliant Bergen choirs have made a name for themselves with several major performances, not least Britten's Peter Grimes, Wagner's Parsifal, Brahms’s A German Requiem, and Mahler's Symphony No. 2. 

 
 

Tøndel Bodsberg Weyde, Marit4

I signet juletid - Den norske Studentersangforening

I signet juletid” byr på en vakker og kraftig mannskorsklang med en varm tone, rike harmonier og presise rytmer. Albumet har med de mest tradisjonsrike julesangene, men også moderne klassikere. Det er både høytidelig og tradisjonsrikt samtidig som det er hjertelig og avslappet. 

 
Magnificat - The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) / Wang, Ellen Andrea (double bass) / Paulsberg, Hanna (saxophone)

Kvindelige Studenters Sangforening, under ledelse av dirigent Marit Tøndel Bodsberg Weyde, har gjennom mange år etablert seg som et av landets ledende kvinnekor. Nå går de nye veier ved å samarbeide med to av Norges mest toneangivende jazzmusikere. «Magnificat» er et korverk skrevet og komponert av kontrabassist Ellen Andrea Wang. Wang gjør med dette sin debut som komponist for kor, og medvirker som både vokalist og bassist. Tekstene er hentet fra Lukasevangeliet og den katolske kirkens liturgi, og omhandler Marias overveldende opplevelse av det å skulle føde et barn. The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) under the direction of conductor Marit Tøndel Bodsberg Weyde has established itself over the course of many years as one of the country’s leading female choirs. On this release the choir takes a new direction in its collaboration with two of Norway’s most trendsetting jazz musicians. "Magnificat" is a choral work written and composed by double bassist Ellen Andrea Wang. With it Wang makes her debut as choir composer, appearing on the album both as vocalist and bassist. The texts are taken from the Gospel of Luke and Catholic Church liturgy and describe Mary’s powerful feelings knowing she will give birth to a child. 

 
Åsmund Feidje: Chamber Works - Feidje, Åsmund

På denne utgivelsen hører vi ett knippe av Norges fremste musikere og ensembler fremføre kammermusikk av Åsmund Feidje. Feidje er en av våre mest sentrale scene-komponister, med mer enn 150 produksjoner bak seg i teatersammenheng. Han har mottatt Radioteatrets «Blå fugl» og vunnet Edvardprisen to ganger, for sin musikk til «Jobs Bok» og «Keiser og Galileer». Han har komponert musikk for ballettkompanier hjemme og ute, bl.a. for de norske, finske og islandske nasjonalballettene. Innimellom har han rukket å skrive kammermusikk, den kan du høre her. A host of Norway's leading musicians and ensembles perform chamber music by Åsmund Feidje. Feidje is one of Norway’s most high profile stage composers, and has provided music for more than 150 theatrical productions. He has received NRK’s Radio Theatre prize – aka the Blue bird - as well as the Edvard Prize twice, for his music for Job’s Book and Emperor and Galilean. He has composed music for ballet companies both in Norway and abroad, including those for the Norwegian, Finnish and Icelandic national ballets. When he has had the chance, he has also managed to gift us with his chamber music, presented for your listening pleasure here. 

 
 
 
Stille som sne - Kvindelige Studenters Sangforening

Snøen er ren og rolig. Den gjør luften klarere, omgivelsene mykere, og «tysser blidt på de stemmer, som for højlydt taler». Den tilbyr en ny start. I vår tid har julebudskapet langt på vei blitt allment. Det snakkes om fred og forsoning, kjærlighet, håp og raushet; idealer vi alle kan og bør søke mot. Snow is pure and peaceful. It clears the air, softens surroundings, and “silences softly the voices that speak too loudly”. The Christmas story has become a universal story in our time. It speaks of peace and reconciliation, love, hope and generosity, ideals we all can and ought to strive for. årets beste juleplate - NRK 

 
 
 

Tønder, Per Andreas1

Roser Og Kjerlighed - Helene Wold (sopran) / Per Andreas Tønder (baryton)

Roser og kjerlighed introduserer lytterne til et nyoppdaget dansk/norsk repertoar fra 1800-tallet. Vi møter danske komponister som har latt seg inspirere av norsk musikk og av norske diktere som Welhaven, Ibsen og Bjørnson. I Roser og Kjerlighed får vi stifte bekjentskap med komponistene Henrik og Frederik Rung, Lars Møller Ibsen, Christian Blom, og mer velkjente navn som Halfdan Kjerulf og Peter Lange-Müller. 

 
 
 
 

Tønnesen, Terje5

Lully: Le bourgeois gentilhomme / Strauss: Der Bürger als Edelmann - Det Norske Kammerorkester / Tønnesen, Terje

De har vært der til alle tider, dem som går med nesa i sky og tror de er litt bedre enn oss andre. De er beskrevet i utallige teaterstykker, der Molières «Le bourgeois gentilhomme» er det mest berømte. To musikalske versjoner presenteres her, skrevet med nesten 250 års mellomrom, men like aktuelle i sin – og vår – samtid. 

 
Leos Janáček: The Kreutzer Sonata - Det Norske Kammerorkester / Tønnesen, Terje (leder)

Det norske kammerorkester presenterer Leoš Janáčeks (1854–1928) uttrykksfulle strykekvartetter i Terje Tønnesens arrangementer for strykeorkester. 

 
 
 
Eivind Buene: Garland - Det norske kammerorkester

I sitt jubileumsår utgir Det Norske Kammerorkester fire av Eivind Buenes musikkstykker i utsøkte fortolkninger, under ledelse av orkesterets kunstneriske dynamo gjennom 40 år – Terje Tønnesen. Eivind er den nålevende komponisten som har skrevet flest verker for Det Norske Kammerorkester – noe han knapt hadde tenkt seg da han hørte dem spille ny musikk som 17-åring. 

 
 
 

Side 1/1 av ca. 19 treff