Alle | A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y ZÅ Ä Æ Ë Ø Ö Ü

Side 1/10 av ca. 277 treff

The Art Of Brynjar Hoff - Hoff, Brynjar (obo)

LAWO Classics vil med denne utgivelsen feire Brynjar Hoffs 70 år lange musikerliv. Hoff er en legende i norsk musikkliv. Han var en av de mest sette klassiske artistene på TV gjennom en årrekke og en av landets mest aktive musikere på konsertscener rundt om. Han var en av de få utvalgte norske musikere som både var solist og gjorde innspillinger med English Chamber Orchestra og London Philharmonic Orchestra. With this release, LAWO Classics wishes to celebrate Brynjar Hoff’s 70 years as a musician. Hoff is a legend in Norwegian musical life. For years he was one of the country’s most active classical artists as a television and concert performer in Norway and abroad. He was also one of the few Norwegian musicians to both perform as soloist and record with the English Chamber Orchestra and London Philharmonic Orchestra. 

Booklet
 
 
 
She composes like a man - tenThing / Helseth, Tine Thing

Trompetist Tine Thing Helseth og hennes helt kvinnelige messingensemble tenThing presenterer "SheComposes Like a Man". Albumet inneholder musikken til 13 kvinnelige komponister, og tittelen henter inspirasjon fra et utdatert 'respektfullt' sitat som beskrev Ethel Smyths musikk. Grundet for 17 år siden av Tine Thing Helseth og ni venner, er tenThing et helt kvinnelig messingensemble med en tydelig melding: messing er for alle, uavhengig av kjønn. Albumet "She Composes Like a Man" inneholder musikk av kvinnelige komponister. Tittelen stammer fra en kritiker som beskrev komponisten Ethel Smyth. Han ga henne den beste ros han kunne ved å si at "hun komponerer som en mann". 

Før: 199 NOK

: 189 NOK

Rabatt: 5 %

 
Amulets - Matre/Ness/Rehnqvist - NoXas / Nordic Voices / Norbakken, Berit (soprano)

NoXaS har valgt ut tre verk som viser kvartetten fra veldig ulike sider. Ørjan Matres mesterlige instrumentering i verket «Six Orphic Amulets» viser saxofonens fleksibilitet. Ofte lager de fire instrumentene et bakteppe for sangerne, eller de tvinnes inn i det vokale slik at skille mellom sang og saxofon viskes ut. I Jon Øivind Ness’ «WRÆÞÞ» demonstrerer komponisten saxofonens mulighet til å spille mikrotonale linjer i et ellers humørfylt verk. Blandingen av humor og høy kompleksitet er et varemerke for Ness, og det gjelder også for dette verket. Karen Rehnqvists verk «Ock av Törnen» har et nesten tidløst uttrykt med store dynamiske spenn i register og dynamikk. Uttrykket er hudløst, ekte og dramatisk. Matre og Ness er komponert spesielt for utøverne på innspillingen. 

Booklet
 
Jan Martin Smørdal: My Favorite Thing - Diverse artister

Mellom 2015-2017 komponerte Smørdal 3 verker under navnet «My Favorite Thing", bestående av musikk for perkusjonstrioen Pinquins (MFT 1), Ensemble neoN (MFT 2), og Kringkastingsorkestret (MFT 3). På bakgrunn av intervjuer med samtlige medvirkende utøvere, har Smørdal tolket utøvernes formative møter med musikk fra barndommen. Verkene består av direkte sitat, abstraherte refleksjoner, og frie gjendiktninger. 

Før: 199 NOK

: 189 NOK

Rabatt: 5 %

 
Almost Classic - POiNG

På albumet Almost Classic er POING på visitt i det klassiske repertoaret: Musikk av Mahler og Tsjaikovskij behandles på ulikt vis i egne arrangementer, og gjennom rekomposisjoner av samtidskomponistene Olav Anton Thommessen og Eivind Buene. I Eivind Buenes Mahler Mixtapes blir Mahlers sanger sunget med alminnelige stemmer av musikerne i trioen, langt unna den klassiske lied-tradisjonen. 

 
 
 
Sigurd Lie Songs, Vol. 2 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Denne utgivelsen er den siste i en serie på to med Sigurd Lies samlede verk for sang og klaver, framført av mezzosopran Marianne Beate Kielland og pianist Nils Anders Mortensen. CD-en inneholder de siste i rekken av utgitte sanger fra Sigurd Lies hånd, sammen med sanger som ikke ble gitt ut i hans levetid. Mange sanger har stor patos, ikke minst den storslåtte syklusen Wartburg. Men her er også lysere og mer lyriske sanger, og da særlig de fire Haugtussa-sangene, med tekster fra Arne Garborgs diktsyklus, hvor Lie har prøvd å nærme seg folkemusikken i stor grad. 

Booklet
 
 
 
My Microtonal Piano - Yoshida, Sanae (piano)

With this album, Sanae Yoshida presents five new solo works for the microtonal piano by composers Eivind Buene (N), Keiko Harada (J), Øyvind Mæland (N), Michelle Agnes Magalhaes (BR) and Andreas Gundersen (N). As a musical instrument the piano is, both literally and figuratively, black and white. A paradigm of discipline and order, carefully tuned such that all intervals between the notes are the same, and that all keys, major and minor, sound with an absolute maximum of consistent, consonant clarity. 

Booklet
 
Klinge skal et jubelkor - Oslo Domkor / Oslo Domkorets Guttekor / Trefoldighet Jentekor/ Oslo Domkorets Ungdomskor / Consortium Vocale Oslo / Sydnes, Vivianne (conductor) / Nordstoga, Kåre (organ) / Berg, Marcus André (organ)

Hvert år i desember samler de musikalske kreftene med tilknytning til domkirken seg for å skape julemagi: Oslo Domkor, Oslo Domkirkes Guttekor, Oslo Domkirkes Ungdomskor, Consortium Vocale Oslo og Trefoldighet Jentekor samt organistene Kåre Nordstoga og Marcus André Berg og en rekke instrumentalister. Sangernes alder spenner fra 5 år til 72 år; noen er med for første gang – andre for førtiende gang! Alle kommer sammen med glede og forventning for å skape et brusende og klingende jubelkor.  

 
 
 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

Booklet
 
 
 
Händel: Neun deutsche Arien - Sæther, Daniel (counter tenor) / Ensemble C4

Neun Deutsche Arien er det første albumet til Ensemble C4. Tidligmusikkensemblet har spilt inn G. F. Händels ni tyske arier med Daniel Sæther (kontratenor) og instrumentalistene Caroline Eidsten Dahl, Ingrid Økland, Jadran Duncumb, Christian Kjos, Kate Hearne og Henrikke Rynning. I tillegg til Händel er det instrumentalmusikk av venetianeren Antonio Vivaldi ved hans triosonate i g-moll «La Follia». I kontrast til Händel som med de tyske ariene aldri er ute etter å vekke overvelde følelser i lytteren, inviterer Vivaldi til det motsatte. Tittelen betyr galskap/vanvidd, og dette tar Ensemble C4 ut gjennom sin framføring av verkets sammenhengende åtte satser. 

Booklet
 
 
 
Ewa Jacobsson: Hearbaricum Fields - Jacobsson, Ewa (electronics) / Karlsson, Kenneth (piano)

Verket «Jarring Sounds» er skrevet for pianist Kenneth Karlsson, som med sin rike erfaring fra samtidsmusikken og overskridende formater har gitt liv til Jacobssons musikalske partitur. I verket møtes to Steinway-flygler; det ene står i Marmorsalen på Sentralen i Oslo (hvor CD-en er spilt inn), det andre er usynlig, men til stede som fysisk erfaring i samme rom i form av lydopptak. Tittelverket «Hearbaricum Fields» var en bestilling til NOTAMs 25-årsjubileum under Ultima-festivalen. Publikum var samlet i en kuppel satt opp for ambisonic lyd med 40 høyttalere, omringet av fire preparerte objekter eller lydskulpturer, slik at selve rommet utgjør mediet i sin tredimensjonale form. 

Booklet
 
Magnificat - The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) / Wang, Ellen Andrea (double bass) / Paulsberg, Hanna (saxophone)

Kvindelige Studenters Sangforening, under ledelse av dirigent Marit Tøndel Bodsberg Weyde, har gjennom mange år etablert seg som et av landets ledende kvinnekor. Nå går de nye veier ved å samarbeide med to av Norges mest toneangivende jazzmusikere. «Magnificat» er et korverk skrevet og komponert av kontrabassist Ellen Andrea Wang. Wang gjør med dette sin debut som komponist for kor, og medvirker som både vokalist og bassist. Tekstene er hentet fra Lukasevangeliet og den katolske kirkens liturgi, og omhandler Marias overveldende opplevelse av det å skulle føde et barn. The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) under the direction of conductor Marit Tøndel Bodsberg Weyde has established itself over the course of many years as one of the country’s leading female choirs. On this release the choir takes a new direction in its collaboration with two of Norway’s most trendsetting jazz musicians. "Magnificat" is a choral work written and composed by double bassist Ellen Andrea Wang. With it Wang makes her debut as choir composer, appearing on the album both as vocalist and bassist. The texts are taken from the Gospel of Luke and Catholic Church liturgy and describe Mary’s powerful feelings knowing she will give birth to a child. 

Booklet
 
Frederick Delius: A Mass of Life - Bergen Philharmonic Orchestra / Sir Elder, Mark (conductor) / Williams, Roderick (baritone) / Huckle, Claudia (contralto) / Summerfield, Gemma (soprano) / Tødenes, Bror Magnus (tenor) / Bergen Philharmonic Choir / Edvard Grieg Kor / Collegium Musicum Choi

Sir Mark Elder er en av vår tids ledende dirigenter, og er musikksjef ved Hallé-orkesteret i Manchester samt første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Roderick Williams er en av de mest etterspurte barytoner i dag, og opptrer med ledende orkestre og i anerkjente operahus. Gemma Summefield regnes som en av de mest spennende unge sangerne i dag, og synger både opera og konserter med orkester. Claudia Huckle er en ettertraktet alt som synger med ledende orkestre, og som har medvirket på flere kritikerroste innspillinger. Bror Magnus Tødenes har sunget med Bergen Filharmoniske Orkester flere ganger og regnes som en av Skandinavias fremste sangere. Hele tre kor medvirker på innspillingen, ledet av kormester Håkon Matti Skrede. De strålende bergenske korkreftene har gjort seg bemerket gjennom flere store satsninger, ikke minst i Brittens Peter Grimes, Wagners Parsifal, Brahms’ rekviem og Mahlers andre symfoni. Sir Mark Elder is one of the leading conductors of our time, and is Music Director at the Hallé Orchestra in Manchester as well as Principal Guest Conductor of the Bergen Philharmonic Orchestra. Roderick Williams is currently one of the most sought-after baritones, performing with leading orchestras and in renowned opera houses. Gemma Summerfield is considered one of the most exciting young singers today, and sings both opera and concerts with orchestras. Claudia Huckle is an in-demand contralto who sings with leading orchestras and has appeared on several critically acclaimed recordings. Tenor Bror Magnus Tødenes has sung with the Bergen Philharmonic Orchestra on several occasions and is considered one of Scandinavia’s most gifted singers. Three choirs participate in this recording, conducted by choirmaster Håkon Matti Skrede. These brilliant Bergen choirs have made a name for themselves with several major performances, not least Britten's Peter Grimes, Wagner's Parsifal, Brahms’s A German Requiem, and Mahler's Symphony No. 2. 

 
Edvin Østergaard: Ørenslyd - Braaten, Tone Elisabeth (soprano) / Rydh, Ebba (mezzo-soprano) / Amundrød, Per Kristian (tenor) / Thelin, Håkon (double bass)

Verkene på Ørenslyd er skrevet for og fremføres av sangerne Tone Elisabeth Braaten (sopran), Ebba Rydh (mezzosopran) og Per Kristian Amundrød (tenor), som alle har bred erfaring som freelance-sangere innen et bredt musikalsk repertoar, bl.a. i ensemblet «Nordic Voices». Kontrabassisten Håkon Thelin er freelance-musiker og har gjennom sitt artistic research-prosjekt arbeidet med kontra-bassens mikrotonalitet. Musikernes evne til nyansert vokal og instrumental artikulasjon utgjør selve grunnlaget for komposisjonenes klingende resultat. The pieces on Ørenslyd were composed in 2019 as part of a cooperation with the Humboldt University in Berlin, where they were first performed on 26 October 2019. All the works are written for and performed by Tone Elisabeth Braaten, soprano, Ebba Rydh, mezzo-soprano, Per Kristian Amundrød, tenor, and Håkon Thelin, double bass. Their ability for nuanced vocal and instrumental articulation forms the very basis for the sounding result of the four compositions. 

Booklet
 
 
Arctic Saxophone - Rokkones, Ola Asdahl (alto saxophone) / Arktisk Filharmoni / Skalstad, Per Kristian (conductor)

Arctic Saxophone er det andre albumet hvor Ola Asdahl Rokkones (f.1983) presenterer tre førstegangsinnspillinger av klassiske saksofonkonserter som han har bestilt. Albumtittelen Arctic Saxophone refererer ikke bare til hans hjemby Tromsø, men også til de tre komponistene som alle har en link til Arktis. De to norske, Alexander Aarøen og Terje Bjørklund, kommer begge fra Nord-Norge, mens den russiske komponisten Alexander Manotskov hentet sin inspirasjon fra den russiske byen Arkhangelsk. Sammen med Arktisk Filharmoni og dirigent Per Kristian Skalstad, utforsker vi tre forskjellige tilnærminger til den delikate kombinasjonen av altsaksofon og strykeorkester. Arctic Saxophone is the second album where Ola Asdahl Rokkones (b.1983) premieres three new classical saxophone concertos commissioned by him. The album title Arctic Saxophone is not only a reference to his hometown Tromsø, but also to the three composers on this recording that all have some link to the Arctic. The two Norwegian composers Alexander Aarøen and Terje Bjørklund both originate from Northern Norway, and the Russian composer Alexander Manotskov caught his inspiration from the Russian city of Arkhangelsk. Together with Arktisk Filharmoni and conductor Per Kristian Skalstad, we explore three different approaches to the delicate combination of alto saxophone and string orchestra. 

Booklet
 
 
Cikada Live - Huddersfield / Donaueschingen - Cikada / Karlsson, Kenneth (artistic director & piano)

Denne utgivelsen presenterer live-opptak fra Cikadas konserter på to av de mest prestisjetunge internasjonale festivalene for samtidsmusikk: Donaueschinger Musiktage i Tyskland og Huddersfield Contemporary Music Festival i England. Med framføringene av Seven Disobediences av Rolf Wallin, parthenon. av Klaus Lang og The Empire of Lights, khasma og stirrings av Richard Barrett presenterer Cikada fem ikoniske verk som viser frem ensemblenes kunstnerisk sterke – og unike – tilnærming til det musikalske materialet. This release features live recordings from Cikada’s concerts at two of the most prestigious international contemporary music festivals: Donaueschinger Musiktage in Germany and Huddersfield Contemporary Music Festival in England. With performances of Seven Disobediences of Rolf Wallin, parthenon. of Klaus Lang, and The Empire of Lights, khasma and stirrings of Richard Barrett, Cikada presents five iconic works that showcase the ensemble’s artistic strength and unique approach to the musical material. 

Booklet
 
 
 
Borrowed, Not Stolen... - Woodpeckers Recorder Quartet

«Borrowed, Not Stolen…» er blokkfløytekvartetten Woodpeckers’ første ensemble-CD. Til tross for blokkfløytens overveldende popularitet under høybarokken, finnes det overraskende lite originale verk for besetningen blokkfløytekvartett. At Woodpeckers allikevel presenterer et program fra denne epoken byr på noen utfordringer, men også mye frihet. Derfor har de kalt CD-en «Borrowed, Not Stolen…». “Borrowed, Not Stolen…” is recorder quartet Woodpeckers’ first ensemble CD. Despite the overwhelming popularity of the recorder during the High Baroque, there is a serious lack of original Baroque repertoire for recorder quartet. That Woodpeckers nonetheless choose to present a programme from this epoch poses a few challenges, but offers significant freedom as well. That is how the title of their CD, “Borrowed. Not Stolen”, was brought into being.  

Booklet
 
 
 
Stravinsky/Poulenc/Debussy - Stalheim, Amalie (cello) / Hadland, Christian Ihle (piano)

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadland framfører verk for cello og piano av Igor Stravinskij, Francis Poulenc og Claude Debussy på sin duo-debututgivelse. For alle tre verkene på dette albumet er dialogen mellom cello og piano i sentrum. Essensielt for disse tre verkene er det å «snakke samme språk» som duopartneren, å tørre å være spontan og ikke være redd for å utfordre og stole på hverandre. On their debut duo release, Amalie Stalheim and Christian Ihle Hadland present works for cello and piano by Igor Stravinsky, Francis Poulenc and Claude Debussy. For all three pieces on this album, dialogue between cello and piano is at the center. Essential for these three pieces is to speak the same language as your duo partner, to dare to be spontaneous and not be afraid to challenge and trust in each other. 

Booklet
 
 
Fire Walker - Walker, Marion (oboe)

«Fire Walker» er Marion Walkers debutalbum, og det første albumet i «The Elements»-serien, som en del av LAWO Classics’ pågående samarbeid med Kristiansand Symfoniorkesters alternerende solo-oboist. I en viktig rolle på dette albumet har hun fått med seg den prisvinnende fiolinisten Sara Övinge, tidligere konsertmester i Den Norske Opera & Ballett, som leder strykerne i kvintetten og kvartetten på denne platen. 

Booklet
 
 
 
W.A. Mozart: Symphonies Nos. 39 & 40 - Norwegian Radio Orchestra / Popelka, Petr (conductor)

Popelka og KORK tar for seg to av de seneste symfoniene, nr. 39 og 40. Mozart skrev sine tre siste symfonier (39-41) i en hektisk periode sommeren 1788. Skrevet flere år før Beethoven nådde sine symfoniske høyder, er det en til da uhørt symfonisk tyngde i Wolfgangs symfoniske avslutning. Selv om det ikke alltid er så lett å knytte musikken til konkrete hendelser i Mozarts liv, er det likevel som han i større grad har noe på hjertet. Ikke minst gjelder det den ikoniske Symfoni nr. 40, et av de få stykkene Mozart skrev i en molltoneart. Popelka and KORK turn to two of the last symphonies, no. 39 and 40. Mozart wrote his last three symphonies (39-41) during a hectic period in the summer of 1788. Written a number of years before Beethoven attained his symphonic heights, there is an as yet unprecedented symphonic gravity in Mozart’s final symphonies. Although it is not always easy to connect the music to concrete events in Mozart’s life, he seems nevertheless to have something of consequence on his mind — in particular with regard to the iconic Symphony no. 40, one of the few pieces Mozart wrote in a minor key. 

Booklet
 
 
 
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

Booklet
 
Sigurd Lie Songs, Vol. 1 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Sigurd Lie var en av de store og talentfulle komponistene rundt århundreskiftet til 1900-tallet. Det som står igjen etter komponisten er noe instrumentalmusikk og musikk for mannskor. Men først og fremst omlag 75 sanger som i liten grad har blitt framført etter hans død. Tekstene til sangene er skrevet av norske poeter som bl.a. Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder og Per Sivle. Over to utgivelser, hvor denne er den første (Vol. 1), løfter Kielland og Mortensen alle sangene fram i lyset, og lar dem skinne. Sigurd Lie was one of the eminent and gifted composers at the end of the nineteenth century. His body of work includes instrumental music and music for male choir and, above all, around 75 songs seldom performed after his death. The song texts were written by Norwegian poets, among them Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder and Per Sivle. This is the first of two releases in which Kielland and Mortensen illuminate all the songs and let them shine. 

Booklet
 
 
 
Patientia - Övinge, Sara (violin)

Denne utgivelsen markerer på sett og vis en musikalsk hjemkomst for Sara Övinge, siden hun har valgt en litt mer kronglete karrierevei enn fiolinister flest. Sara har oppsøkt og fordypet seg i samtidsmusikk, iransk musikk, komposisjon, impro, artpop og en hel del annet. Hele hennes praksis vitner om et sterkt indre behov for å være en medskapende musiker, en som setter sitt preg på det musikalske uttrykket på en mer gjennomgripende måte enn bare å spille det som står på stativet. This release marks a musical homecoming for Sara Övinge, since she has chosen a slightly more convoluted career path than most violinists. Sara has sought out and immersed herself in contemporary music, Iranian music, composition, improvisation, and art-pop amongst several other musical pursuits. Her entire modus operandi points to a strong and intrinsic need to be a 'co-creating' musician, one who leaves her mark on the musical expression in a more comprehensive way than simply playing the notes on the stand. 

Booklet
 
Åsmund Feidje: Chamber Works - Feidje, Åsmund

På denne utgivelsen hører vi ett knippe av Norges fremste musikere og ensembler fremføre kammermusikk av Åsmund Feidje. Feidje er en av våre mest sentrale scene-komponister, med mer enn 150 produksjoner bak seg i teatersammenheng. Han har mottatt Radioteatrets «Blå fugl» og vunnet Edvardprisen to ganger, for sin musikk til «Jobs Bok» og «Keiser og Galileer». Han har komponert musikk for ballettkompanier hjemme og ute, bl.a. for de norske, finske og islandske nasjonalballettene. Innimellom har han rukket å skrive kammermusikk, den kan du høre her. A host of Norway's leading musicians and ensembles perform chamber music by Åsmund Feidje. Feidje is one of Norway’s most high profile stage composers, and has provided music for more than 150 theatrical productions. He has received NRK’s Radio Theatre prize – aka the Blue bird - as well as the Edvard Prize twice, for his music for Job’s Book and Emperor and Galilean. He has composed music for ballet companies both in Norway and abroad, including those for the Norwegian, Finnish and Icelandic national ballets. When he has had the chance, he has also managed to gift us with his chamber music, presented for your listening pleasure here. 

Booklet
 
 
 
Johan Kvandal: Complete String Quartets - Engegård Quartet

Komponisten Johan Kvandal (1919–1999) er en av Norges viktigste, og mest spilte, komponister fra det 20. århundre. For første gang samles samtlige av hans verk for strykekvartett, som favner over fire tiår i Kvandals liv, på én utgivelse. The composer Johan Kvandal (1919–1999) is one of Norway's most important, and most performed, composers of the 20th century. For the first time ever, his complete works for string quartet, spanning four decades of his life, are presented on one album. 

Booklet
 
 
Live in Bremen - Karlsson, Kenneth (piano) / Torgersen, Hilde (mezzo-soprano)

Det er med stor glede vi presenterer en skjult skatt – en over 30 år gammel live-innspilling med musikerekteparet Hilde Torgersen og Kenneth Karlsson. Bakgrunnen for denne innspillingen var en invitasjon de fikk til å holde en konsert i Bremen i 1992. Initiativtaker var den norske pianisten Darlén Bakke, som etter endte studier ved Musikkhøgskolen hadde flyttet til Tyskland. Hennes ønske om å presentere norsk musikk i Tyskland resulterte i festivalen «Bremen meets Oslo», hvor flere norske musikere og komponister var invitert til å delta. 

Booklet
 
 
 
Seraph - Helseth, Tine Thing (trompet) / Ensemble Allegria

Tine Thing Helseth er tilbake med en ny utgivelse – «Seraph» – denne gang i samspill med Ensemble Allegria. Helseth og Allegria har hatt et tett samarbeid i mange år, og sammen har de spilt på bl.a. Festspillene i Bergen, Nordlysfestivalen i Tromsø, Oslo Kammermusikkfestival og Hovedscenen på Operaen. Repertoaret på utgivelsen er mer og mindre kjente verker for trompet og strykeorkester av norske og utenlandske komponister, hvor de fire første er skrevet for denne besetningen, mens de tre siste er arrangert av Jarle Storløkken. Tine Thing Helseth is back with a new release – “Seraph” – this time together with Ensemble Allegria. Helseth and Allegria have had a close association for many years and have appeared together at the Bergen International Festival, the Northern Lights Festival in Tromsø, the Oslo Chamber Music Festival, and on the main stage at the Norwegian National Opera. This release features some familiar as well as lesser known works for trumpet and string orchestra by composers from Norway and abroad, with the first four written for this instrumentation, while the last three were arranged by Jarle Storløkken. 

Booklet
 
 
Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet - Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone)

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music. 

Booklet
 
J. S. Bach: Partitas Nos. 1, 5 & 6 - Mortensen, Nils Anders (piano)

Dette er den første av to utgivelser hvor pianist Nils Anders Mortensen presenterer Bachs partitaer for tangenter. Disse seks partitaene, BWV 825-830, ble publisert hver for seg fra og med 1726, deretter, i 1731, som en samling kalt Clavier-Übung. This is the first of two releases on which pianist Nils Anders Mortensen presents Bach’s partitas for keyboard. These six partitas, BWV 825-830, were published individually from 1726 onwards, and in 1731 as a collection called Clavier-Übung.  

Booklet