Alle | A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y ZÅ Ä Æ Ë Ø Ö Ü

Side 2/10 av ca. 296 treff

Ewa Jacobsson: Hearbaricum Fields - Jacobsson, Ewa (electronics) / Karlsson, Kenneth (piano)

Verket «Jarring Sounds» er skrevet for pianist Kenneth Karlsson, som med sin rike erfaring fra samtidsmusikken og overskridende formater har gitt liv til Jacobssons musikalske partitur. I verket møtes to Steinway-flygler; det ene står i Marmorsalen på Sentralen i Oslo (hvor CD-en er spilt inn), det andre er usynlig, men til stede som fysisk erfaring i samme rom i form av lydopptak. Tittelverket «Hearbaricum Fields» var en bestilling til NOTAMs 25-årsjubileum under Ultima-festivalen. Publikum var samlet i en kuppel satt opp for ambisonic lyd med 40 høyttalere, omringet av fire preparerte objekter eller lydskulpturer, slik at selve rommet utgjør mediet i sin tredimensjonale form. 

 
Magnificat - The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) / Wang, Ellen Andrea (double bass) / Paulsberg, Hanna (saxophone)

Kvindelige Studenters Sangforening, under ledelse av dirigent Marit Tøndel Bodsberg Weyde, har gjennom mange år etablert seg som et av landets ledende kvinnekor. Nå går de nye veier ved å samarbeide med to av Norges mest toneangivende jazzmusikere. «Magnificat» er et korverk skrevet og komponert av kontrabassist Ellen Andrea Wang. Wang gjør med dette sin debut som komponist for kor, og medvirker som både vokalist og bassist. Tekstene er hentet fra Lukasevangeliet og den katolske kirkens liturgi, og omhandler Marias overveldende opplevelse av det å skulle føde et barn. The Women’s Choral Society of the University of Oslo (KSS) under the direction of conductor Marit Tøndel Bodsberg Weyde has established itself over the course of many years as one of the country’s leading female choirs. On this release the choir takes a new direction in its collaboration with two of Norway’s most trendsetting jazz musicians. "Magnificat" is a choral work written and composed by double bassist Ellen Andrea Wang. With it Wang makes her debut as choir composer, appearing on the album both as vocalist and bassist. The texts are taken from the Gospel of Luke and Catholic Church liturgy and describe Mary’s powerful feelings knowing she will give birth to a child. 

 
Frederick Delius: A Mass of Life - Bergen Philharmonic Orchestra / Sir Elder, Mark (conductor) / Williams, Roderick (baritone) / Huckle, Claudia (contralto) / Summerfield, Gemma (soprano) / Tødenes, Bror Magnus (tenor) / Bergen Philharmonic Choir / Edvard Grieg Kor / Collegium Musicum Choi

Sir Mark Elder er en av vår tids ledende dirigenter, og er musikksjef ved Hallé-orkesteret i Manchester samt første gjestedirigent for Bergen Filharmoniske Orkester. Roderick Williams er en av de mest etterspurte barytoner i dag, og opptrer med ledende orkestre og i anerkjente operahus. Gemma Summefield regnes som en av de mest spennende unge sangerne i dag, og synger både opera og konserter med orkester. Claudia Huckle er en ettertraktet alt som synger med ledende orkestre, og som har medvirket på flere kritikerroste innspillinger. Bror Magnus Tødenes har sunget med Bergen Filharmoniske Orkester flere ganger og regnes som en av Skandinavias fremste sangere. Hele tre kor medvirker på innspillingen, ledet av kormester Håkon Matti Skrede. De strålende bergenske korkreftene har gjort seg bemerket gjennom flere store satsninger, ikke minst i Brittens Peter Grimes, Wagners Parsifal, Brahms’ rekviem og Mahlers andre symfoni. Sir Mark Elder is one of the leading conductors of our time, and is Music Director at the Hallé Orchestra in Manchester as well as Principal Guest Conductor of the Bergen Philharmonic Orchestra. Roderick Williams is currently one of the most sought-after baritones, performing with leading orchestras and in renowned opera houses. Gemma Summerfield is considered one of the most exciting young singers today, and sings both opera and concerts with orchestras. Claudia Huckle is an in-demand contralto who sings with leading orchestras and has appeared on several critically acclaimed recordings. Tenor Bror Magnus Tødenes has sung with the Bergen Philharmonic Orchestra on several occasions and is considered one of Scandinavia’s most gifted singers. Three choirs participate in this recording, conducted by choirmaster Håkon Matti Skrede. These brilliant Bergen choirs have made a name for themselves with several major performances, not least Britten's Peter Grimes, Wagner's Parsifal, Brahms’s A German Requiem, and Mahler's Symphony No. 2. 

 
Edvin Østergaard: Ørenslyd - Braaten, Tone Elisabeth (soprano) / Rydh, Ebba (mezzo-soprano) / Amundrød, Per Kristian (tenor) / Thelin, Håkon (double bass)

Verkene på Ørenslyd er skrevet for og fremføres av sangerne Tone Elisabeth Braaten (sopran), Ebba Rydh (mezzosopran) og Per Kristian Amundrød (tenor), som alle har bred erfaring som freelance-sangere innen et bredt musikalsk repertoar, bl.a. i ensemblet «Nordic Voices». Kontrabassisten Håkon Thelin er freelance-musiker og har gjennom sitt artistic research-prosjekt arbeidet med kontra-bassens mikrotonalitet. Musikernes evne til nyansert vokal og instrumental artikulasjon utgjør selve grunnlaget for komposisjonenes klingende resultat. The pieces on Ørenslyd were composed in 2019 as part of a cooperation with the Humboldt University in Berlin, where they were first performed on 26 October 2019. All the works are written for and performed by Tone Elisabeth Braaten, soprano, Ebba Rydh, mezzo-soprano, Per Kristian Amundrød, tenor, and Håkon Thelin, double bass. Their ability for nuanced vocal and instrumental articulation forms the very basis for the sounding result of the four compositions. 

 
 
Arctic Saxophone - Rokkones, Ola Asdahl (alto saxophone) / Arktisk Filharmoni / Skalstad, Per Kristian (conductor)

Arctic Saxophone er det andre albumet hvor Ola Asdahl Rokkones (f.1983) presenterer tre førstegangsinnspillinger av klassiske saksofonkonserter som han har bestilt. Albumtittelen Arctic Saxophone refererer ikke bare til hans hjemby Tromsø, men også til de tre komponistene som alle har en link til Arktis. De to norske, Alexander Aarøen og Terje Bjørklund, kommer begge fra Nord-Norge, mens den russiske komponisten Alexander Manotskov hentet sin inspirasjon fra den russiske byen Arkhangelsk. Sammen med Arktisk Filharmoni og dirigent Per Kristian Skalstad, utforsker vi tre forskjellige tilnærminger til den delikate kombinasjonen av altsaksofon og strykeorkester. Arctic Saxophone is the second album where Ola Asdahl Rokkones (b.1983) premieres three new classical saxophone concertos commissioned by him. The album title Arctic Saxophone is not only a reference to his hometown Tromsø, but also to the three composers on this recording that all have some link to the Arctic. The two Norwegian composers Alexander Aarøen and Terje Bjørklund both originate from Northern Norway, and the Russian composer Alexander Manotskov caught his inspiration from the Russian city of Arkhangelsk. Together with Arktisk Filharmoni and conductor Per Kristian Skalstad, we explore three different approaches to the delicate combination of alto saxophone and string orchestra. 

 
 
Cikada Live - Huddersfield / Donaueschingen - Cikada / Karlsson, Kenneth (artistic director & piano)

Denne utgivelsen presenterer live-opptak fra Cikadas konserter på to av de mest prestisjetunge internasjonale festivalene for samtidsmusikk: Donaueschinger Musiktage i Tyskland og Huddersfield Contemporary Music Festival i England. Med framføringene av Seven Disobediences av Rolf Wallin, parthenon. av Klaus Lang og The Empire of Lights, khasma og stirrings av Richard Barrett presenterer Cikada fem ikoniske verk som viser frem ensemblenes kunstnerisk sterke – og unike – tilnærming til det musikalske materialet. This release features live recordings from Cikada’s concerts at two of the most prestigious international contemporary music festivals: Donaueschinger Musiktage in Germany and Huddersfield Contemporary Music Festival in England. With performances of Seven Disobediences of Rolf Wallin, parthenon. of Klaus Lang, and The Empire of Lights, khasma and stirrings of Richard Barrett, Cikada presents five iconic works that showcase the ensemble’s artistic strength and unique approach to the musical material. 

 
 
 
Borrowed, Not Stolen... - Woodpeckers Recorder Quartet

«Borrowed, Not Stolen…» er blokkfløytekvartetten Woodpeckers’ første ensemble-CD. Til tross for blokkfløytens overveldende popularitet under høybarokken, finnes det overraskende lite originale verk for besetningen blokkfløytekvartett. At Woodpeckers allikevel presenterer et program fra denne epoken byr på noen utfordringer, men også mye frihet. Derfor har de kalt CD-en «Borrowed, Not Stolen…». “Borrowed, Not Stolen…” is recorder quartet Woodpeckers’ first ensemble CD. Despite the overwhelming popularity of the recorder during the High Baroque, there is a serious lack of original Baroque repertoire for recorder quartet. That Woodpeckers nonetheless choose to present a programme from this epoch poses a few challenges, but offers significant freedom as well. That is how the title of their CD, “Borrowed. Not Stolen”, was brought into being.  

 
 
 
Stravinsky/Poulenc/Debussy - Stalheim, Amalie (cello) / Hadland, Christian Ihle (piano)

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadland framfører verk for cello og piano av Igor Stravinskij, Francis Poulenc og Claude Debussy på sin duo-debututgivelse. For alle tre verkene på dette albumet er dialogen mellom cello og piano i sentrum. Essensielt for disse tre verkene er det å «snakke samme språk» som duopartneren, å tørre å være spontan og ikke være redd for å utfordre og stole på hverandre. On their debut duo release, Amalie Stalheim and Christian Ihle Hadland present works for cello and piano by Igor Stravinsky, Francis Poulenc and Claude Debussy. For all three pieces on this album, dialogue between cello and piano is at the center. Essential for these three pieces is to speak the same language as your duo partner, to dare to be spontaneous and not be afraid to challenge and trust in each other. 

 
 
Fire Walker - Walker, Marion (oboe)

«Fire Walker» er Marion Walkers debutalbum, og det første albumet i «The Elements»-serien, som en del av LAWO Classics’ pågående samarbeid med Kristiansand Symfoniorkesters alternerende solo-oboist. I en viktig rolle på dette albumet har hun fått med seg den prisvinnende fiolinisten Sara Övinge, tidligere konsertmester i Den Norske Opera & Ballett, som leder strykerne i kvintetten og kvartetten på denne platen. 

 
 
 
W.A. Mozart: Symphonies Nos. 39 & 40 - Norwegian Radio Orchestra / Popelka, Petr (conductor)

Popelka og KORK tar for seg to av de seneste symfoniene, nr. 39 og 40. Mozart skrev sine tre siste symfonier (39-41) i en hektisk periode sommeren 1788. Skrevet flere år før Beethoven nådde sine symfoniske høyder, er det en til da uhørt symfonisk tyngde i Wolfgangs symfoniske avslutning. Selv om det ikke alltid er så lett å knytte musikken til konkrete hendelser i Mozarts liv, er det likevel som han i større grad har noe på hjertet. Ikke minst gjelder det den ikoniske Symfoni nr. 40, et av de få stykkene Mozart skrev i en molltoneart. Popelka and KORK turn to two of the last symphonies, no. 39 and 40. Mozart wrote his last three symphonies (39-41) during a hectic period in the summer of 1788. Written a number of years before Beethoven attained his symphonic heights, there is an as yet unprecedented symphonic gravity in Mozart’s final symphonies. Although it is not always easy to connect the music to concrete events in Mozart’s life, he seems nevertheless to have something of consequence on his mind — in particular with regard to the iconic Symphony no. 40, one of the few pieces Mozart wrote in a minor key. 

 
 
 
Mozart and the Organ - Dahl, Anders Eidsten (organ) / Engegård, Arvid (violin) / Sponberg, Atle (violin) / Snerte, Embrik (bassoon)

Mozarts originalmusikk for orgel består av 17 énsatsige «Epistelsonater» – kammermusikk skrevet mellom 1772 og 1780 til messene i Salzburg. Besetningen på 14 av disse er to fioliner og generalbass, mens de tre siste krever større besetning. Stykkene er korte – dette er musikk skrevet for å spilles mellom tekstlesningene. Orgelet gis gradvis en konserterende rolle fra de første til de senere, og Sonate i C (K336) kan beskrives som en liten orgelkonsert. I tillegg til organisten Anders Eidsten Dahl, spiller fiolinistene Arvid Engegård og Atle Sponberg og fagottisten Embrik Snerte på de 14 kirkesonatene. Mozarts verk for «Flötenuhr» er tatt opp i Margaretakyrkan i Oslo på et orgel som er tydelig inspirert av syd-tyske barokkorgler. Mozart’s original music for organ consists of 17 one-movement “Epistle sonatas” — chamber music written between 1772 and 1780 for masses in Salzburg. The instrumentation for 14 of these is two violins and basso continuo, while the remaining three are written for more instruments. The pieces are short — this is music written to be played between the reading of texts. The organ is given an ever greater concertizing role from the first to the last, and the Sonata in C (K336) can be described as a small organ concerto. In addition to organist Anders Eidsten Dahl, the musicians playing on the 14 Church Sonatas are violinists Arvid Engegård and Atle Sponberg and bassoonist Embrik Snerte. Mozart’s work for “Flötenuhr” was recorded in St. Margaret’s Church in Oslo on an organ clearly inspired by southern German baroque organs. 

 
Sigurd Lie Songs, Vol. 1 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Sigurd Lie var en av de store og talentfulle komponistene rundt århundreskiftet til 1900-tallet. Det som står igjen etter komponisten er noe instrumentalmusikk og musikk for mannskor. Men først og fremst omlag 75 sanger som i liten grad har blitt framført etter hans død. Tekstene til sangene er skrevet av norske poeter som bl.a. Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder og Per Sivle. Over to utgivelser, hvor denne er den første (Vol. 1), løfter Kielland og Mortensen alle sangene fram i lyset, og lar dem skinne. Sigurd Lie was one of the eminent and gifted composers at the end of the nineteenth century. His body of work includes instrumental music and music for male choir and, above all, around 75 songs seldom performed after his death. The song texts were written by Norwegian poets, among them Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder and Per Sivle. This is the first of two releases in which Kielland and Mortensen illuminate all the songs and let them shine. 

 
 
 
Patientia - Övinge, Sara (violin)

Denne utgivelsen markerer på sett og vis en musikalsk hjemkomst for Sara Övinge, siden hun har valgt en litt mer kronglete karrierevei enn fiolinister flest. Sara har oppsøkt og fordypet seg i samtidsmusikk, iransk musikk, komposisjon, impro, artpop og en hel del annet. Hele hennes praksis vitner om et sterkt indre behov for å være en medskapende musiker, en som setter sitt preg på det musikalske uttrykket på en mer gjennomgripende måte enn bare å spille det som står på stativet. This release marks a musical homecoming for Sara Övinge, since she has chosen a slightly more convoluted career path than most violinists. Sara has sought out and immersed herself in contemporary music, Iranian music, composition, improvisation, and art-pop amongst several other musical pursuits. Her entire modus operandi points to a strong and intrinsic need to be a 'co-creating' musician, one who leaves her mark on the musical expression in a more comprehensive way than simply playing the notes on the stand. 

 
Åsmund Feidje: Chamber Works - Feidje, Åsmund

På denne utgivelsen hører vi ett knippe av Norges fremste musikere og ensembler fremføre kammermusikk av Åsmund Feidje. Feidje er en av våre mest sentrale scene-komponister, med mer enn 150 produksjoner bak seg i teatersammenheng. Han har mottatt Radioteatrets «Blå fugl» og vunnet Edvardprisen to ganger, for sin musikk til «Jobs Bok» og «Keiser og Galileer». Han har komponert musikk for ballettkompanier hjemme og ute, bl.a. for de norske, finske og islandske nasjonalballettene. Innimellom har han rukket å skrive kammermusikk, den kan du høre her. A host of Norway's leading musicians and ensembles perform chamber music by Åsmund Feidje. Feidje is one of Norway’s most high profile stage composers, and has provided music for more than 150 theatrical productions. He has received NRK’s Radio Theatre prize – aka the Blue bird - as well as the Edvard Prize twice, for his music for Job’s Book and Emperor and Galilean. He has composed music for ballet companies both in Norway and abroad, including those for the Norwegian, Finnish and Icelandic national ballets. When he has had the chance, he has also managed to gift us with his chamber music, presented for your listening pleasure here. 

 
 
 
Johan Kvandal: Complete String Quartets - Engegård Quartet

Komponisten Johan Kvandal (1919–1999) er en av Norges viktigste, og mest spilte, komponister fra det 20. århundre. For første gang samles samtlige av hans verk for strykekvartett, som favner over fire tiår i Kvandals liv, på én utgivelse. The composer Johan Kvandal (1919–1999) is one of Norway's most important, and most performed, composers of the 20th century. For the first time ever, his complete works for string quartet, spanning four decades of his life, are presented on one album. 

 
 
Live in Bremen - Karlsson, Kenneth (piano) / Torgersen, Hilde (mezzo-soprano)

Det er med stor glede vi presenterer en skjult skatt – en over 30 år gammel live-innspilling med musikerekteparet Hilde Torgersen og Kenneth Karlsson. Bakgrunnen for denne innspillingen var en invitasjon de fikk til å holde en konsert i Bremen i 1992. Initiativtaker var den norske pianisten Darlén Bakke, som etter endte studier ved Musikkhøgskolen hadde flyttet til Tyskland. Hennes ønske om å presentere norsk musikk i Tyskland resulterte i festivalen «Bremen meets Oslo», hvor flere norske musikere og komponister var invitert til å delta. 

 
 
 
Seraph - Helseth, Tine Thing (trompet) / Ensemble Allegria

Tine Thing Helseth er tilbake med en ny utgivelse – «Seraph» – denne gang i samspill med Ensemble Allegria. Helseth og Allegria har hatt et tett samarbeid i mange år, og sammen har de spilt på bl.a. Festspillene i Bergen, Nordlysfestivalen i Tromsø, Oslo Kammermusikkfestival og Hovedscenen på Operaen. Repertoaret på utgivelsen er mer og mindre kjente verker for trompet og strykeorkester av norske og utenlandske komponister, hvor de fire første er skrevet for denne besetningen, mens de tre siste er arrangert av Jarle Storløkken. Tine Thing Helseth is back with a new release – “Seraph” – this time together with Ensemble Allegria. Helseth and Allegria have had a close association for many years and have appeared together at the Bergen International Festival, the Northern Lights Festival in Tromsø, the Oslo Chamber Music Festival, and on the main stage at the Norwegian National Opera. This release features some familiar as well as lesser known works for trumpet and string orchestra by composers from Norway and abroad, with the first four written for this instrumentation, while the last three were arranged by Jarle Storløkken. 

 
 
Arne Nordheim: The Tempest - Suite from the Ballet - Gardner, Edward (conductor) / Bergen Philharmonic Orchestra / Mordal, Beate (soprano) / Carpenter, Jeremy (baritone)

Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk. Arne Nordheim was Norway’s most significant and respected composer until his death in 2010, and one of the few figures in contem­porary western music who proved himself able to move beyond traditional harmonic re­lationships while maintaining a distinct ability to communicate widely through his striking, physical music. 

 
J. S. Bach: Partitas Nos. 1, 5 & 6 - Mortensen, Nils Anders (piano)

Dette er den første av to utgivelser hvor pianist Nils Anders Mortensen presenterer Bachs partitaer for tangenter. Disse seks partitaene, BWV 825-830, ble publisert hver for seg fra og med 1726, deretter, i 1731, som en samling kalt Clavier-Übung. This is the first of two releases on which pianist Nils Anders Mortensen presents Bach’s partitas for keyboard. These six partitas, BWV 825-830, were published individually from 1726 onwards, and in 1731 as a collection called Clavier-Übung.  

 
 
Trio Brax - Rokkones, Ola Asdahl (tenor saxophone) / Neher, Julia (viola) / Osadchuk, Sergej (piano)

Trio Brax er et kammermusikkensemble med base i Tromsø, og som ble grunnlagt i 2015. I dette som er deres første innspilling viser de frem musikk av de tre norske komponistene Kjell Habbestad, Håvard Lund, og Helge Iberg, samt musikk av Paul Hindemith. Med den uvanlige kombinasjonen av bratsj, tenorsaksofon og piano, står Trio Brax fram som en sjelden blomst innenfor klassisk kammermusikk. Trio Brax is a chamber music ensemble based in Tromsø, Northern Norway, founded in 2015. In this first recording they showcase music by the three Norwegian composers; Kjell Habbestad, Håvard Lund, and Helge Iberg, as well as music by Paul Hindemith. With the unusual combination of viola, tenor saxophone and piano, Trio Brax is an odd flower in the world of classical chamber music. 

 
 
Skumring - Hidle, Ida Løvli (accordion)

«Skumring» er akkordeonist Ida Løvli Hidles første soloalbum. Her har hun samlet verker av fire nordiske samtidskomponister: Svenske Staffan Mossenmark, norske Trygve Brøske, danske Jesper Koch og finske Kalevi Aho. Felles for komponistene er at de har latt seg inspirere av natur og mørke skoger der huldre og andre eventyrlige og mystiske vesener lusker mellom trærne. “Skumring” (eng. Twilight) is accordionist Ida Løvli Hidle's debut solo album, where she has collected works by four Nordic contemporary composers: the Swede Staffan Mossenmark, Norwegian Trygve Brøske, Dane Jesper Koch, and the Finn Kalevi Aho. What all four composers have in common is their shared inspiration of nature, in particular dark forests where hulders and other enchanted and mysterious creatures lurk between the trees. 

 
 
Hvoslef Chamber Works No. VIII - Hvoslef Chamber Music Project

«Hvoslef Chamber Works No. VIII» er den nest siste i en serie på ni CD-er med Ketil Hvoslefs samlede kammermusikk. Ideen om å samle alle Hvoslefs 38 kammermusikalske verker på CD ble unnfanget av fiolinisten Ricardo Odriozola og pianisten Einar Røttingen, begge med bakgrunn i mange års samarbeid med komponisten. “Hvoslef Chamber Works No. VIII” is the next-to-last in a series of nine CDs of Ketil Hvoslef’s complete chamber music. The idea of recording 38 of Hvoslef’s chamber music works was conceived of by violinist Ricardo Odriozola and pianist Einar Røttingen, both with backgrounds spanning many years of collaboration with the composer. 

 
 
 
Jon Øivind Ness: Marmæle/Mørkgånga - Trondheim Symphony Orchestra & Opera / Lie, Marianne Baudouin (cello)

På denne utgivelsen får vi presentert to nyere verk av samtidskomponist Jon Øivind Ness, framført av cellist Marianne Baudouin Lie og Trondheim Symfoni-orkester, under ledelse av Kai Grinde Myrann. With this release, we are presented with two recent works by contemporary composer Jon Øivind Ness, performed by cellist Marianne Baudouin Lie and the Trondheim Symphony Orchestra, and conducted by Kai Grinde Myrann. 

 
Henrik Hellstenius: Places of Sounds and Words - Hellstenius, Henrik / Holmertz, Elisabeth / Cikada / asamisimasa

«Places of Sounds and Words» inneholder verker hvor språk og lyder fra våre omgivelser inngår i det musikalske materialet for komponisten Henrik Hellstenius. Musikken på denne utgivelsen stiller spørsmålet om hvordan forholdet er mellom omgivelsens lyd og den musikalske lyden, eller mellom språket og den musikalske lyden. Hva skjer når lyden fra menneskemengder, trafikk, samtaler, fugler og dyr settes inn i musikalske sammenhenger med instrumenter og sang? “Places of Sounds and Words” features works in which language and sounds from the world around us become part of the musical material of composer Henrik Hellstenius. The music on this release probes the nature of the relationship between sounds from the real world and musical sounds, and between language and musical sounds. What happens when the sounds of crowds, traffic, conversations, birds and animals are placed in a musical context with instruments and singing? 

 
 
Olli Mustonen: String Quartet No. 1 and Piano Quintet - Mustonen, Olli (piano) / Engegård Quartet

Denne utgivelsen er en viktig milepæl i samarbeidet mellom Engegårdkvartetten og den finske komponisten og pianisten Olli Mustonen. Verkene vi får høre på CD-en er Mustonens strykekvartett nr. 1 fra 2016, bestilt og urfremført av Engegårdkvartetten, og et litt tidligere verk – klaverkvintetten fra 2014 – her framført av Mustonen selv, i samspill med kvartetten. This release is an important milestone in the collaboration between the Engegård Quartet and Finnish composer and pianist Olli Mustonen. The recording includes Mustonen's String Quartet No. 1 from 2016, commissioned and premiered by the Engegård Quartet, and a slightly earlier work, the Piano Quintet from 2014. 

 
Loudmouthed Beauty - Farr, Clare (bass trombone)

Til tross for et storkjeftet rykte, bor det mye skjønnhet i basstrombonen. Målet med denne innspillingen er å vise fram basstrombonen fra alle dens beste sider: stor og skjør, fargerik og fleksibel, deilige basstoner og nydelige melodilinjer. Ved å bestille og spille inn nye verk samt å alliere seg med gode musikkvenner, ønsker Clare Farr å fargelegge og løfte et konsertrepertoar for basstrombone. Despite its loudmouthed reputation, there is so much beauty in the bass trombone. The aim of this album is to showcase all the best sides of the bass trombone: robust yet fragile, colourful and flexible, juicy bass notes and beautiful melodies. By commissioning and playing new works and allying herself with great musical friends, Clare Farr has attempted to give new colour to the bass trombone repertoire. 

 
 
Britten/Hagen/Strauss - Ensemble Allegria

Musikk kan ikke skapes ut av intet. Slik er både metamorfose og variasjon noe man finner i alle komposisjoner av et visst omfang, det være seg mer eller mindre bevisst. Bekjennelsen til et forbilde forbinder alle de tre verkene på denne CD-en. Britten hadde et nært forhold til sin lærer Frank Bridge, og viser dette gjennom sine variasjoner. Strauss siterer Ludwig van Beethovens tredje symfoni i sine «Metamorfoser» og Hagen tar igjen utgangspunkt i dette verket i sine «Strauss-fragmenter». Music cannot be created out of nothing. Whether deliberate or not, we find metamorphosis and variation in all compositions of a certain scope. All three composers on this CD stand in debt to an older colleague. Britten had a close association with his teacher Frank Bridge and reveals this through his variations. Strauss explicitly cites Ludwig van Beethoven’s third symphony in his “Metamorphoses”, and Hagen bases his “Strauss Fragments” on this latter work. 

 
 
Per Arne Glorvigen: Violent Tenderness / Kykelipi / Polaco - Glorvigen, Per Arne / GLO2020 / Quatuor Diotima

Den norske bandeonisten og komponisten Per Arne Glorvigen presenterer tre av sine egne komposisjoner på denne utgivelsen: «Violent Tenderness» og «Polaco», hvor vi får høre ham i samspill med den fremragende, franske strykekvartetten Quatuor Diotima, og sangsyklusen «Kykelipi», hvor han spiller med sitt eget ensemble GLO2020, og hvor tekstene er hentet fra Jan Erik Volds legendariske diktsamling fra 1969. 

 
 
Jean Sibelius: Orchestral Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Popelka, Petr (conductor) / Norwegian Radio Orchestra

På denne platen tar Marianne Beate Kielland, Kringkastingsorkestret og Petr Popelka nettopp for seg mange av disse orkestrerte sangene. Resultatet er en fortettet utgivelse med 18 sanger, med tekster fra dikt av kjente svenske og finske poeter, hvor Sibelius forteller om kjærlighet, svik, sorg, og savn. Å få spille inn Sibelius orkestrerte sanger har vært en stor drøm for Marianne Beate Kielland. Resultatet har blitt en sterk plate, full av følelser og vakre toner, og vidunderlig klangbehandling av Kringskastingsorkestret under ledelse av sjefdirigent Petr Popelka. On this recording Marianne Beate Kielland and the Norwegian Radio Orchestra under conductor Petr Popelka have engaged with many of these orchestrated versions, producing an intense album of eighteen songs based on poems of familiar Swedish and Finnish poets, in which Sibelius tells of love, betrayal, grief and longing. Marianne Beate Kielland has long dreamed of recording the orchestrated songs of Sibelius. The result is an outstanding album filled with feeling and beautiful music, and the scintillating sound of the Norwegian Radio Orchestra under Chief Conductor Petr Popelka. 

 
Ricercare - Ssens Trio

Ssens Trio er ute med sin tredje CD-utgivelse på LAWO Classics. Mens debutalbumet (LWC1122) inneholdt trioer av Beethoven og oppfølgeren (LWC 1170) var viet Mozart, er det på denne utgivelsen duket for norsk musikk. Ssens Trio dykker ned i det norske repertoaret, og ønsker med denne utgivelsen å framheve fire verker for stryketrio som fortjener å være en del av det internasjonale stryketrio-repertoaret. Ssens Trio is out with its third CD release on the LAWO Classics label. While the debut album (LWC1122) featured trios of Beethoven and its successor (LWC1170) was devoted to Mozart, this release spotlights Norwegian music. With this deep dive into the Norwegian repertoire, Ssens Trio wishes to call attention to four works for string trio deserving of inclusion in the international string trio repertoire.