Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass.

  • LWC1036 Katalognummer
  • 7090020180373 EAN
  • CD Format
  • Bragernes kirke, Drammen Innspillingssted
  • 2012 Utgivelsesår

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass.
Les mer

 
 

Produktbeskrivelse

BEETHOVEN FOR BLÅSERE

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass. Beethovens musikk for denne besetningen utgjør sammen med Mozarts serenader kjernerepertoaret for blåseoktett eller "Harmoniemusik", som en kalte slike ensembler i samtiden. Harmonimusikk var i høyeste grad kammermusikalsk mote. Det finnes derfor mye transkribert materiale i tillegg til det komponerte repertoaret for blåseoktett.

Da Beethovens 7. symfoni ble utgitt i 1816 var det helt naturlig at et verk, som hadde høstet så gode kritikker ved de tidlige fremføringene, ble utgitt for flere besetninger enn den opprinnelige versjonen for symfoniorkester. Beethoven omarbeidet selv orkesterpartituret for klaver, men det er usikkert hvem som har gjort alle de andre transkripsjonene, selv om alt tyder på at komponisten har gitt sitt samtykke til denne mangfoldige utgivelsen av verket. Oslo Kammerakademi viser med denne innspillingen fram sin tydelige signatur - virtuost og lidenskapelig spill forenet med historisk informert framføringspraksis.

 

FROM SUMPTUOUS HARMONY AND TABLE MUSIC TO THE SYMPHONIC

Oslo Kammerakademi, led by Oslo Philharmonic solo oboist, David Friedemann Strunck, presents on its debut CD chamber music by Beethoven for wind octet. This repertoire ranges from the “Storm and Stress” compositions of the young Beethoven to the mature Beethoven’s Symphony no. 7 transcribed for wind octet with double bass. Beethoven’s music for this instrumentation, together with Mozart’s serenades, forms the core repertoire for wind octet or “Harmoniemusik”, as the ensembles were called in that period. Harmony music was the fashionable chamber music of the day. Thus one can find an abundance of transcribed material along with the composed repertoire.

When Beethoven’s Symphony no. 7 was published in 1816, it was hardly surprising that the favourable critical reception of early performances would result in publications of the work in other instrumentations. Beethoven himself rewrote the orchestral score for piano, and although everything suggests that he gave his consent to the numerous publications of the work, it is unclear who wrote all the other transcriptions. Oslo Kammerakademi shows on this recording what it is best known for - virtuoso and passionate playing combined with historically informed performance practice.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Et kronår for norske innspillinger
«[...] et festfyrverkeri av en CD. Det relativt nystartede ensemblet "Oslo Kammerakademi", som i utgangspunktet består av åtte blåsere, debuterte på CD med en transkripsjon av Beethovens sjuende symfoni. I tillegg spilte de hans oktett og en rondino, og det ble en ørevekker av de sjeldne. [...] Virkelig en av årets vinnere.» 
Kjell Hillveg – Dagsavisen, 29.12.12 LWC1036_dagsavisen_arets_plater.pdf

«En stor fordel ved transkripsjoner er at de ofte lar deg høre musikken med friske ører, og denne knockout-tolkningen av 7. symfoni gjør akkurat det. Hastige figurer på strengeinstrumenter, for eksempel, klinger annerledes på treblåsere, og mye av det harmoniske innholdet fremstår uventet selvlysende. Legg til varmhjertet fremførelse av Rondo og Parthia i SACD-lyd, og du får en utgivelse som bør gi adskillig glede.»
Martin Anderson – Klassisk musikkmagasin, 2012 LWC1036_klassisk_musikkmagasin.pdf

Hurra for Beethoven
«Ensemblet Oslo Kammerakademi, med hornisten Sissel Morken Gullord på sentral midtbane, tolker Beethoven som de ikke skulle gjort annet! [...] De som ikke kjenner komposisjonene fra før har mye å glede seg til. Stykkene er virkelig lekre, og partiene spenner fra de milde og vare til høy temperatur. [...] Partituret til 7. symfoni er en av forlagets varianter. Framføringen, derimot, er strålende!»
Per Ivar Henriksbø – Gudbrandsdølen, 27.09.12 LWC1036_gudbrandsdolen.pdf

«Cden rommer to mindre komposisjoner for oktettbesetning, i tillegg til hovedverket Beethovens 7. symfoni i et arrangement for åtte blåsere. Og det byr på en fantastisk opplevelse, hvor blåserne ikke bare gir en alternativ versjon, men gjør en framstilling så tett og stilig at en knapt gripes av tanken på at det er en slags minimumsversjon det dreier seg om. Originalt og strålende gjennomført.»
Geir Vestad – Hamar Arbeiderblad, 04.12.12 LWC1036_HA.pdf

«[...] ikke minst fordi dette er så suverent spilt, står kammerakademiets versjon så til de grader på egne bein. For dette klinger meget inspirert, og er både spennende og morsomt å lytte til. Den langsomme Allegretto-satsen får den nødvendige dramatiske oppbygning, og sistesatsen, som bare må være energisk, blir nettopp det.»
Martin Bækkelund – Oppland Arbeiderblad, 13.12.12 LWC1036_opplandarbeiderblad.pdf

«Oslo kammerakademi spiller harmonimusikk, som er en randgjenger i standardrepertoaret. Det består av blåsere fra det norske miljøet, er relativt nydannet, også de, men har opparbeidet en utsøkt samklang når de tar fatt. Den får de eksponert til fulle på denne utgivelsen på Lawo.» 
Ståle Wikshåland – Dagbladet, 05.10.12 LWC1036_dagbladet.pdf

Ukjente sider ved Beethoven hentes frem i lyset
«Oktetten for horn, oboer, klarinetter og fagotter er et stykke tidstypisk underholdningsmusikk som sjeldent fremføres, men nå har oboisten David Friedemann Strunck og Oslo Kammerakademi funnet frem notene og laget en frisk, sjarmerende innspilling med overdådige smell i naturhornene og sprudlende, nesten mozartsk humør. [...] Premieren på hans «Symfoni nr. 7» i 1813 var en musikalsk begivenhet. Og i en tid uten radio eller grammofon ble et viktig verk som dette spredt via transkripsjoner for ulike instrumentsammensetninger. Oslo Kammerakademi har funnet frem en versjon for ni blåsere. Den spiller de feiende flott og overbevisende.»
Peter Larsen – Bergens Tidende, 16.10.12 LWC1036_bergenstidende.pdf

Akademisk fest
«Kjent og ukjent Beethoven med musikere som overbeviser fra første tone. [...] Oslo kammerakademi treffer spikeren presist på hodet med et gjennomgående levende uttrykk preget av genuin spilleglede. Klangen er rik og klar, uten å bli polert; naturhornenes røffe kant og kontrabassens dybde gir snarere en skjerpet profil. [...] Som platens andre hovedverk, har akademiet funnet et arrangement av Beethovens store syvende symfoni i A-dur, Op. 92, fra 1812. Symfonien ble en suksess, og kort tid etter urfremføringen i 1813 arrangert for flere ulike besetninger, blant annet blåseoktett. [...] I det hele tatt er det fascinerende å følge strukturen slik den glimtvis trer frem i denne reduserte versjonen. Når teppet av strykerklang holdes til side, blir skjelettet mer markert. Oslo kammerakademi, som selvsagt spiller uten dirigent, har dessuten en imponerende oversikt over dette verkets omfattende formkonstruksjon. At vi har fått et nytt kvalitetsbevisst ensemble, kan det med andre ord ikke være tvil om, og det skal bli interessant å følge dem i tiden som kommer.»
Emil Bernhardt – Morgenbladet, 09.11.12 LWC1036_morgenbladet.pdf

Beethovensk festfyrverkeri!
«Og, la det med en gang være sagt, at det er sjelden man hører slik overskuddsmusisering. Her sprudler det som av årgangschampagne, allerede fra første takt. [...] her er en strålende balanse musikerne seg imellom, og det skyldes ikke minst en herlig akustisk dybdevirkning fra lydfolkenes side. [...] hovedverket er selvfølgelig den syvende symfonien i dette arrangementet for åtte "blås", kontrabass og pauker. Resultatet er overdådig. [...] LAWO har etter min mening atter en gang gjort en strålende innsats gjennom, denne gang å gjøre oss oppmerksom på en artig alternativ versjon av velkjente toneganger.»
Kjell Hillveg – Dagsavisen, 15.09.12 LWC1036_dagsavisen.pdf

Herlig og forfriskende 
«Om ikke annet bør du sikre deg denne innspillingen for kuriositetens skyld. Men alt det andre vi kan si om denne innspillingen er desto langt viktigere grunner for at denne CD'en ikke bør gå deg forbi. [...] dette er en knakandes god innspilling! Ensemblet kaster med dette lys over en konsertform som var svært vanlig på Beethovens tid, nemlig Harmoni-musikk. Fordi store symfoniorkestrene ikke var å oppdrive til enhver anledning var det svært vanlig å transkribere store komposisjoner ned til en størrelse som dette. [...] Kort sagt: En herlig og forfriskende innspilling!»
Kjell Moe – Kulturspeilet, 02.10.12 LWC1036_Kulturspeilet.pdf

Blåser i Beethoven
«Og la oss si det med en gang; her blåses det ikke bare liv i et litt uvant repertoar. Det musiseres så lett og fint at det er ren nytelse å følge dem [...] Finfølelsen er på plass, og det gnistrer av heftig messingblås i de mer utagerende partiene. [...] Det finnes ikke mye musikk som er originalskrevet for blåseoktett, men Beethovens Parthia er et verk som i seg selv fortjener et ensemble med de kvalitetene vi møter her. Et hjertelig velkommen til Oslo Kammerakademi som med sin første utgivelse ber om oppmerksomhet - og de fortjener den.»
Lars Flydal – Vårt Land, 23.10.12  LWC1036_vartland_s1.pdf LWC1036_vartland_s2.pdf

«Rasping horns add energy to the Parthia. Even more enjoyable is the 1816 wind octet arrangement of Symphony No. 7 performed here with technical aplomb.»
EL – BBC Music Magazine, 2013 LWC1036_BBC_Music_Magazine.pdf

«It is hard to imagine the Octet being played better. [...] The Oslo Kammerakademi gives us a wonderful new and insightful way to listen to this great work. This is highly distinguished playing. The sound engineering of the CD layer is superb: full, warm and excellently balanced. [...] Let us hope for more CDs by the Oslo Kammerakademi. Their Beethoven offers playing that is as accomplished as that of any chamber music ensemble in the world, regardless of genre.»
Saemann – Fanfare Magazine, jan/feb 2014 LWC1036_Fanfare.pdf

«The Oslo Kammerakademi has superb character in their playing, the contrast and layering of colour in their sound apparent the outset with this disc, from mellow clarinets and bassoons to the nasal rasp of natural horns in full flight. This is a recording which makes you sit up and take note, and every time I put it on my spirits are raised. [...] This Beethoven programme from the Oslo Kammerakademi is praiseworthy on all levels. If you have yet to test your musical taste-buds on the wind ensemble sound this is a tremendous place to start, and if your Beethoven collection needs filling out there is no better option for extending your experience.»
Dominy Clemens – MusicWeb International, mars 2013 LWC1036_Musicweb.pdf

«Oslo Kammerakademi spelar med stringens, ljudet är rikt och klart, här finns en imponerande detaljrikedom.»
Mikael Bengtsson – Norran, 20.11.13 LWC1036_norran.pdf

«[...] from the first bar, this performance will capture and hold you for all four movements. The richness and depth of sound produced (in a warmly resonant church acoustic) seems to bespeak a much larger group of instruments. [...] This is a sizzling seventh symphony, even if only on 9 instruments, supported by two other entertaining and beautifully played items from Beethoven's Harmonie Musik days. Simply do not miss this issue, and look out for more on SACD from the Oslo Kammerakademi.»
John Miller – SA-CD.net, 05.01.13 LWC1036_SACDnet.pdf

Sporliste

Parthia Es – Dur Op. 103

01 I. Allegro (07:10)

02 II. Andante (06:25)

03 III. Allegro Minuetto – Trio (3:15)

04 IV. Finale presto (03:36)

 

Rondo Es – Dur WoO 25

05 Andante (07:23)

 

Symphonie Nr. 7 Op. 92 

06 I. Poco sostenuto – Vivace (14:08)

07 II. Allegretto (08:34)

08 III. Presto – Assai meno presto (06:15)

09 IV. Allegro con brio (05:03)

Kommentarer

Laster kommentarer ...
the first beauty - Oslo Kammerakademi

Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs. 

 
Mozart for Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble. 

 
 
 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Leipzig! Grieg, Svendsen, Hartmann, Reinecke For Blåseoktett - Oslo Kammerakademi

2014 er et godt år å plassere norsk musikk i forhold til det europeiske kulturlandskapet. Hva og hvem har gitt denne norske og skandinaviske musikken opphav og utvikling? Oslo Kammerakademis utgivelse av Grieg og Svendsen i selskap med Hartmann og Reinecke belyser disse spørsmålene. 

 
 
 
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 
Mozart - Brustad - Halvorsen: Violin & Viola Duos - Båtnes, Elise (fiolin) / Landaas, Henninge (bratsj)

Verkene på denne innspillingen, utgitt av Lawo Classics, er skrevet av komponister som selv var fiolinister. The works on this recording, released by LAWO Classics, are written by composers who themselves played the violin. 

 
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 
The New Song - Kielland, Marianne Beate (sang) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Marianne Beate Kielland utfordret tre norske komponister til å skrive nye verk, og fikk tre vidt forskjellige uttrykk. Helge Iberg, Henrik Hellstenius og Håvard Lund er hovedpersonene på denne platen med sine fargerike verk. Marianne Beate Kielland commissioned new works by three Norwegian composers resulting in three pieces widely different in musical expression. The imaginative works by Helge Iberg, Henrik Hellstenius and Håvard Lund are featured on this recording. 

 
 
 
Mozart, Hvoslef, Sæverud - Strunck, David Friedemann (obo)

Komponistene Harald Sæverud og Ketil Hvoslef, far og sønn, forener tradisjon og opphav med nye tanker og eksperimentelle klanger i sine obokonserter. In their oboe concertos, composers Harald Sæverud and Ketil Hvoslef, father and son, combine tradition and heritage with new ideas and experimental sounds. 

 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Sigurd Lie Songs, Vol. 2 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Denne utgivelsen er den siste i en serie på to med Sigurd Lies samlede verk for sang og klaver, framført av mezzosopran Marianne Beate Kielland og pianist Nils Anders Mortensen. CD-en inneholder de siste i rekken av utgitte sanger fra Sigurd Lies hånd, sammen med sanger som ikke ble gitt ut i hans levetid. Mange sanger har stor patos, ikke minst den storslåtte syklusen Wartburg. Men her er også lysere og mer lyriske sanger, og da særlig de fire Haugtussa-sangene, med tekster fra Arne Garborgs diktsyklus, hvor Lie har prøvd å nærme seg folkemusikken i stor grad. 

 
 
 

×Tips en venn

Beethoven: For Wind Octet <span>-</span> Oslo Kammerakademi Beethoven: For Wind Octet Oslo Kammerakademi

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.233.242.216)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt