PÅ HOFFMANNENS VIS
Bergen Barokks andre utgivelse på LAWO Classics, «Suite Life», tar oss med til det franske hoffet på Solkongens tid. Elegant konversasjon, musikk, malerkunst, fekting og dans – kunster utført med «sprezzatura» (nonchalance) – var aristokratens sanne kjennetegn. Danseball, der hele aristokratiet deltok i kostbare kostymer og masker med referanser til klassisk-mytiske figurer, fikk en særstilling ved det franske hoffet. Dansenes karakteristiske standardfigurer bredte om seg. Hele det franske repertoaret fra denne tiden, både instrumental- og vokalmusikk (kirkemusikk inkludert), er gjennomsyret av dansemusikkens rytmemønstre.
Solkongens hoffmusikere komponerte tjenestevillig innenfor strenge stilkonvensjoner, men likevel med personlig touch. Marais, Couperin, Visée, de la Barre og medlemmer av Hotteterre- og Philidor-familiene var blant de beste og mest profilerte musikerne i de siste årene av kongens regjeringstid. Suitene i denne innspillingen er hentet fra noen av de mange flotte noteutgivelsene i Paris på begynnelsen av 1700-tallet. Utgivelsene, som ble gitt ut «avec Privilège du Roy» (med kongelig privilegium), speiler ball, konserter, opera- og ballettforestillinger ved hoffet og ble godt mottatt i et borgerskap fylt av beundring for det luksuriøse og opphøyde hoffliv.
Bergen Barokk ble etablert i 1994 og regnes i dag blant Norges ledende tidligmusikkensembler. På denne innspillingen hører vi Frode Thorsen på blokkfløyte, Hans Knut Sveen på cembalo, Thomas Boysen og Thor-Harald Johnsen på lutt- og gitarinstrumenter og Markku Luolajan-Mikkola på viola da gamba. Musikerne spiller også i solo- og duo-konstellasjoner og skaper et lydbilde som strekker seg fra lys strenge-klimpring til sonorisk bassklang.
IN THE MANNER OF THE COURTIER
Bergen Barokk’s second release on the LAWO Classics label, “Suite Life”, takes us to the French court during the reign of the Sun King. Elegant conversation, music, painting, fencing and dance — the arts performed with a certain “sprezzatura” (nonchalance) — were the true test of aristocrats. At the French court, the ball was a particularly special place, where the aristocracy would parade their extravagant costumes and masks which echoed classical, mythical figures. The rhythmical patterns of the dances influenced the entire French repertoire of this era, both instrumental and vocal music (including sacred music).
The leading musicians during the Sun King’s reign composed obligingly within the confines of strict protocols of style, though they were allowed to give their own personal touch. Marais, Couperin, Visée, de la Barre and members of Hotteterre and Philidor families were among the most competent and high profile musicians during the king’s more senior days. The suites in this recording are largely taken from the many great musical publications from the Paris of the early 1700s. The publications, which were released “avec Privilège du Roy” (at the behest of the king) reflect the grand balls, concerts, opera and ballet performances at the court and were well-received by a bourgeoisie filled with reverence for the luxurious and illustrious court life.
Bergen Barokk was established in 1994 and is now one of Norway’s leading early music ensembles. This recording features Frode Thorsen on recorder, Hans Knut Sveen on harpsichord, Thomas Boysen and Thor-Harald Johnsen on lute and guitars, and Markku Luolajan-Mikkola on viola da gamba. The musicians also perform solo and as duos and create sound images ranging from high-pitched plucking to sonorous bass.
ANMELDELSER/REVIEWS
«Dette er høyt stilisert kunstmusikk, full av inurlige vendinger og sirlig ornamentikk. Fremført med vidd og eleganse av fem lekende musikere.»
Peter Larsen – Bergens tidende anmeldelse_LWC1096_bergens_tidende.pdf
«Bergen Barokk er et av våre sjeldne permanente tidligmusikk-ensembler. Nå er de ute på Lawo med «SuiteLife», pakket inn i et av de yppigste platecoverne jeg har sett på svært lenge. Musikken er fra det franske hoff på Solkongens tid. Og det vil si danse satser av Marais, Philidor, Hotteterre og Couperin.»
Ståle Wikshåland - Dagbladet anmeldelse_LWC1096_dagbladet.pdf
«Det er til det franske hoffet på Solkongens tid (Ludvig 14.) vi blir tatt med til på denne platen. Og dette er musikk som har fylt Versailles saler. Det er elegant musikk, og det spilles på en fortreffelig måte - litt avdempet - nesten sofistikert. […] Hva med å arrangere en egen liten aristokratisk samling med ledsagende mat og drikke til denne musikken? Den passer så absolutt til det!»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen http://klassiskcd.blogspot.no/2016/09/den-elegante-tid.html
«Snur vi oss bakover i tid, nærmere bestemt til musikk fra Solkongens hoff tolket av det lille ensemblet Bergen Barokk, finner vi nok en interessant måte å omgås tiden på, og vi har jo også flyttet oss til en annen epoke. Her har vi å gjøre med en langt mer stabil metrisk grunnrytme, men det er sirlig, elegant, lett, ledig og lekkert i ensemblets sterkt ornamenterte tolkninger. Med tonene rundt det noterte skaper musikerne retning i musikkens puls, samtidig som dette også er forutsetningen for deres stilsikre utforming av de enkelte frasene som retoriske elementer.»
Magnus Andersson - klassekampen anmeldelse_LWC1096_klassekampen.pdf
«Spillet - avmålt eller animert etter hva musikken fordrer erfabelaktig sikkert, Lawos innspillingslyd er eksepsjonelt levede, og selve musikken kjærtegner øret forførende.»
Martin Anderson – Klassisk musikkmagasin anmeldelse_LWC1096_klassisk_musikkmagasin_5.pdf
«Bergen Barokk’ spielt kunstvoll auf alten Instrumenten, und es gelingt den Musikern ein bei aller Vitalität doch auch vornehm-elegantes Musizieren, das durchaus dem höfischen Charakter entspricht.»
Pizzicato - http://www.pizzicato.lu/aus-dem-notizbuch-eines-rezensenten-cd-kurzkritiken-von-remy-franck-folge-125/
«Un disc esplèndid on el conjunt desplega una sensibilitat desbordant.
Sonograma magazine http://sonograma.org/suplement-de-discos/suite-life/
«Lawo's artistically appropriate of the presentation, with helpful comments on the music and data on the main musicians, is a very tempting collection of earlier Baroque woodwind/strings Suites. Recommended with pleasure.»
John Miller - HRAudio http://hraudio.net/showmusic.php?title=11509#reviews
«This is a most pleasant potpourri of French baroque chamber music. [...] I found both the Chaconne in A by Philidor and the Chaconne in G by De la Barre very effective, with the constant shifting between the possible permutations and combinations of these five accomplished musicians.»
Charles Brewer – American Record Guide review_LWC1096_American_Record_Guide.pdf
«This is an attractive collection of court music, wonderfully played by the Bergen Barokk. It’s light music, very atmospheric. […] The sound on the disc is very good. […] I had a pleasant hour absorbing this nicely recorded and well played music from this wonderful Norwegian group!»
Mel Martin – Audiophile Audition http://www.audaud.com/bergen-barokk-suite-life
«Bergen Barokk has assembled these pieces in an unusual manner—not by composer or genre but by key. [...]but the results are enjoyable and not stylistically jarring, so I am not inclined to object. [...] the performances are lively and characterful. I therefore have no difficulty recommending this disc without reservation.»
Raymond Tuttle – Fanfare Magazine, mar/apr 2017 review_LWC1096_Fanfare.pdf
Pièces in G Major and G minor
1) Ouverture (Philidor) /// 02:31
2) Le Ballet (Philidor) /// 00:59
3) Bourée (Philidor) /// 00:50
4) Plainte (Marais) /// 02:39
5) Rondeau La plaintif (Hotteterre) /// 02:31
6. Les Forgerons (Philidor) /// 01:00
7) Gigue (Hotteterre) /// 01:08
Pièces in A major and A minor
8) Prelude (Marais) /// 02:41
9) Gavotte (Marais) /// 01:03
10) Pastorale (Chédeville) /// 03:22
11) Musette (Hotteterre) /// 00:51
12) Muséte de Choisi (Couperin) /// 02:09
13) Chaconne (Philidor) /// 04:23
Pièces in D major and D minor
14) Les Songes, Lentement (Philidor) /// 02:23
15) Le moulin de Javelle (Philidor) /// 01:50
16) Rondeau Ensuite (Philidor) /// 01:05
17) Les Fauvétes Plaintives (Couperin) /// 06:00
18) Les Calotins (Couperin) /// 01:33
19) ...et les Calotines (Couperin) /// 01:44
20) Dame Ragonde (Philidor) /// 01:15
Suite in E minor (Hotteterre)
21) Prelude (Lentement) /// 03:06
22) Allemande La Fontainebleau (Gravement) /// 03:12
23) Courante (Philidor) /// 01:17
24) Sarabande le depart (Douloureusement) /// 02:06
25) Air Le fleuri (Gayment) /// 01:20
26) Gavotte La Mitilde (Tendrement) /// 01:25
27) Menuet Le Beaulieu /// 00:44
28) 2nd Menuet /// 00:53
29) Menuet Le Beaulieu Da capo /// 00:47
30) Chaconne in G (Robert de Visée) /// 04:08
31) Chaconne in G (Michel de la Barre) /// 04:40
Kommentarer