Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser.

  • LWC1059 Katalognummer
  • 7090020180632 EAN
  • SACD Format
  • 2014 Utgivelsesår

Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser.
Les mer

 
 

Produktbeskrivelse

DEN NORSKE NASJONALSKATTEN – HAUTUSSA, VINJESANGENE og IBSENSANGENE

Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser.

Marianne Beate Kielland er en av Norges mest profilerte sangere i dag. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa og Japan, og har med sine opp mot 40 innspillinger markert seg særdeles positivt på det internasjonale platemarkedet. Nils Anders Mortensen har med flere plate-innspillinger og konserter de siste årene markert seg som en av Norges fremste pianister. Han er til daglig ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark, men er også aktiv frilanser. Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen har spilt sammen siden 2007, og de ble i 2012 Grammynominert for albumet Veslemøy Synsk i kategorien Best Classical Vocal Album.

 

NORWEGIAN NATIONAL TREASURES - HAUGTUSSA / VINJE SONGS / IBSEN SONGS

Grieg’s songs based on texts by Garborg, Ibsen, and Vinje have never before been brought together on one recording. Now critically acclaimed and Grammy-nominated mezzo-soprano Marianne Beate Kielland and pianist Nils Mortensen have recorded precisely these songs, and with their authentic interpretations they have made an important contribution to the rich variety of Grieg releases.

Marianne Beate Kielland is one of Norway’s most eminent singers. She performs regularly with leading orchestras and conductors in Europe and Japan, and with her nearly 40 recordings she has firmly established herself in the international recording industry. Nils Anders Mortensen has distinguished himself as one of Norway’s leading pianists with many recordings and concerts over the past years. He is active as freelance artist, while serving as state musician in Finnmark County. Marianne Beate and Nils Anders have played together since 2007, and in 2012 they received a Grammy nomination in the category ‘Best Classical Solo Vocal Album’ for their recording Veslemøy Synsk.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Kraftfulle perler
«I sum blir dette ei Grieg-plate som framstår som både frisk og original, og knapt til å komme utenom, i hvert fall for et norsk publikum.»
Geir Vestad – Hamar Arbeiderblad, 24.04.14  LWC1059_HA.pdf

«Det dreier seg om noe av det fineste som finnes av romanser, og de virker sterkt der de går så tett på kjærlighetsmøter, fulle av sorg og savn.»
Ståle Wikshåland – Dagbladet, 07.05.14  LWC1059_dagbladet.pdf

«Kielland og Mortensen oppviser så utsøkt musisering at man egentlig bare vil lene seg bakover og la det synke inn. [...] Kiellands uanstrengte sang og Mortensens følsomme behandling av klaveret lar disse ofte så skjøre blomstene folde seg ut mer komplett: gang på gang la jeg merke til detaljer og dybde jeg ikke hadde hørt før.»
Martin Anderson - Klassisk Musikkmagasin  LWC1059_klassisk-musikkmagasin.pdf

Vakker formidling
«Og her sprudler det virkelig av innlevelse. Det hele er så overbevisende og godt at ørenes smil går nesten helt rundt ved gjennomlyttingen. Denne utgivelsen er etter min mening en ren og vakker plate - uten noe unødvendig staffasje. God spilt helt enkelt.»
Trond Erikson – Den klassisk CD-bloggen, 05.06.14  http://klassiskcd.blogspot.no/2014/06/vakker-formidling.html

En frisk nasjonal musikkskatt
«De to har her laget en Grieg-cd som er Grunnlovsjubileet verdig. Sangene har fått en ny friskhet, også Garborgs Haugtussa, som er innspilt mangfoldige ganger. Hør for eksempel på Ved gjætle-bekken, der Garborg med lydmalende ord etterligner klukkingen fra bekken: surlande, kurlande, tiklande, hullande, sullande, vildrande, sildrande – det er som om både ordene og Mortensens glitrende spill blir til en bekk.»
Arnfinn Bø-Rygg – Stavanger Aftenblad, 25.04.14  LWC1059_stavanger_aftenblad.pdf

«De danner en smidig helhet, og Kielland og Mortensens versjon er befriende varm og personlig. De to har uttalt en ambisjon om å være særlig tro mot det som står notert i noten. Resultatet er ett hvor nyansene skinner: Fritt i omgangen med det høytidsstemte, moderne i språkdrakten – de etter hvert tilårskomne sangene får et befriende upretensiøst møte med vår egen tid.»
Ida Habbestad – Aftenposten, 30.04.14  LWC1059_Aftenposten.pdf

«An absolutely mandatory release of three of the greatest song cycles ever written— performed to perfection. [...] This is one of the finest lieder records I have ever heard, and surely one of the top ten discs of any type that I will encounter in 2014. Grab it.»
Steven Ritter – Audiophile audition, 12.07.14  LWC1059_Audiophile_audition.pdf

«Dette er totalt en meget flott innspilling med de mest kjente av Grieg sine sanger, og en flott lyd lydproduksjon flankert av et som vanlig svært tiltalende cover fra LaWo bidrar til å gjøre dette til en innspilling som anbefales varmt.»
Karl Erik Sylthe – Audiophile, 2014   LWC1059_audiophile.pdf

«Kjelland brings remarkable variety to each verse, differentiating them with color, dynamic shading, and even inflection, as does pianist Mortensen. She captures the bittersweet, reflective nature of Våren perfectly, and Mortensen keeps the hushed mood perfectly through the conclusion. This is highly recommended. Very natural recorded sound, fine notes, and complete texts and translations round out this very beautiful disc.»
Henry Fogel – Fanfare, nov/des 2014  LWC1059_Fanfare.pdf

«The mezzo-soprano Marianne Beate Kielland brings it to a gleaming voice, lit with cool sunlight from the north, and a native Norwegian’s way with the words. There is a simplicity and directness about this performance, mirrored in Nils Anders Mortensen’s accompaniments, that brings a deep-seated kind of satisfaction.»
Richard Fairman – Gramophone, 2014  LWC1059_gramophone_s1.pdf  lwc1059_gramophone_s2.pdf

«Her voice is a very beautiful one, carefully and finely modulated throughout its range, and her inherent musikal intelligence has produced a set of performances which will give much pleasure to many listeners.»
Robert Matthew-Walker – International Record Review, nov. 2014  LWC1059_IRR.pdf

«Dette slo meg etter å ha hørt på den svenske mezzosopranen Anne Sofie von Otter nettopp i «Haugtussa». Dette er en tolkning jeg mente å huske som veldig god, men etter gjenhør i forbindelse med Kiellands plate, slår det meg hvor overdramatisert den er. Hvordan denne vevre skikkelsen drukner i operatisk rabalder. Hos Kielland framstår Veslemøy fri fra operaens gevanter. Hun gjør disse romansene nærværende. På sin måte.»
Egil Baumann – Klassekampen, 16.06.14  LWC1059_klassekampen.pdf

«Haugtussa is a demanding work with its many different moods, light and darkness, joy and sorrow. Kielland encompasses all these moods securely and effortlessly. Her diction is exemplary and she sings the sprightly Killingdans with real verve. This Haugtussa now shares the top position in my collection with von Otter and Groop. [...] A disc that is worth buying not least for the opportunity to hear the lesser known songs – and the impressive singing of Marianne Beate Kielland.»
Göran Forsling – MusicWeb International, sept. 2014 LWC1059_Music_Web_international_recording_of_the_month.pdf

«Deras tolkningar är lätta och eleganta, anspråkslösa, allt yttre bländverk är borttaget. Kvar finns bara en fantastisk röst, en ypperlig medmusikant och ett antal oemotståndliga sånger.»
Mikael Bengtsson – Norran, 17.09.14  LWC1059_norran.pdf

 

 

 

 

Sporliste

EDVARD GRIEG (1843–1907)

HAUGTUSSA

1) Det syng /// 03:09

2) Veslemøy /// 02:30

3) Blåbær-Li /// 03:11

4) Møte /// 04:07

5) Elsk /// 02:43

6) Killingdans /// 01:41

7) Vond Dag /// 02:45

8) Ved Gjætle-Bekken /// 05:19

 

VINJESANGENE

9) Guten /// 03:11

10) Våren /// 07:14

11) Den Særde /// 03:09

12) Tytebæret /// 02:07

13) Langs ei Å /// 02:29

14) Eit Syn /// 01:48

15) Gamle Mor /// 02:21

16)  Det Fyrste /// 02:47

17) Ved Rondane /// 03:05

18) Et Vennestykke /// 01:58

19) Trudom /// 02:34

20) Fyremål /// 03:33

 

IBSENSANGENE

21) Spillemænd /// 02:39

22) En svane /// 02:19

23) Stambogsrim /// 02:18

24) Med en vandlilje /// 01:49

25) Borte! /// 01:41

26) En fuglevise /// 02:19

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Young Elling - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

De siste årene har norsk musikkliv fått øynene opp for Catharinus Elling – en komponist som virket samtidig med Grieg og som hadde sin utdannelse fra Tyskland – blant annet gjennom flere plateutgivelser. 

 
 
 
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 
Einsamkeit – Songs by Mahler - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

På Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensens nye plate – deres åttende i rekken på LAWO Classics – får vi høre tre av Mahlers viktigste sang-sykluser: «Rückert-Lieder», «Kindertotenlieder» og «Lieder eines fahrenden Gesellen». 

 
Sigurd Lie Songs, Vol. 2 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Denne utgivelsen er den siste i en serie på to med Sigurd Lies samlede verk for sang og klaver, framført av mezzosopran Marianne Beate Kielland og pianist Nils Anders Mortensen. CD-en inneholder de siste i rekken av utgitte sanger fra Sigurd Lies hånd, sammen med sanger som ikke ble gitt ut i hans levetid. Mange sanger har stor patos, ikke minst den storslåtte syklusen Wartburg. Men her er også lysere og mer lyriske sanger, og da særlig de fire Haugtussa-sangene, med tekster fra Arne Garborgs diktsyklus, hvor Lie har prøvd å nærme seg folkemusikken i stor grad. 

 
 
 
Påsketid - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Båtnes, Elise (violin) / Nordstoga, Kåre (organ)

Tre av landets fineste musikere på sine instrument; mezzosopran Marianne Beate Kielland, fiolinist Elise Båtnes og organist Kåre Nordstoga, har nå gått sammen om å lage platen «Påsketid», der salmer fra alle påskens stemninger er med. Three of Norway’s finest musicians, mezzo-soprano Marianne Beate Kielland, violinist Elise Båtnes, and organist Kåre Nordstoga, have collaborated on the album “Påsketid”, with hymns that convey all the moods of Easter. 

 
Mozart for Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble. 

 
 
 
Mozart, Hvoslef, Sæverud - Strunck, David Friedemann (obo)

Komponistene Harald Sæverud og Ketil Hvoslef, far og sønn, forener tradisjon og opphav med nye tanker og eksperimentelle klanger i sine obokonserter. In their oboe concertos, composers Harald Sæverud and Ketil Hvoslef, father and son, combine tradition and heritage with new ideas and experimental sounds. 

 

×Tips en venn

Grieg - Garborg / Vinje / Ibsen <span>-</span> Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) Grieg - Garborg / Vinje / Ibsen Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.207.255.67)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt