HYMNUS – ORGELET SOM ALFA OG OMEGA
Anders Eidsten Dahls nye plate “Hymnus”, spilt inn i Bragernes kirke, viser hvordan orgelmusikken kan innramme og avslutte komponisters livsgjerning – som alfa og omega. Alle verkene på denne platen, komponert mellom 1913 og 1931, står i sterk avhengighet til tradisjonen fra Bach og den franske og tyske romantikk, men de peker også fremover mot en ny tid. Musikken står på egne ben og byr på mange gullkorn. Her presenteres lytteren for musikk skrevet av fem sentrale, nordiske komponister som strekker seg for å gi sitt aller beste til instrumentenes dronning – orgelet.
Carsten Carlsen (1892 – 1961) er mest kjent som kapellmester ved Chat Noir og som komponerende ektemann til revyartisten Lalla Carlsen. Hans tre orgelverk, “Prélude”, “Festforspil” og “Intermezzo”, er ikke tidligere innspilt. Christian Sindings (1856 – 1941) eneste orgelverk er den majestetiske ”Hymnus”, skrevet i forbindelse med et gjeste-professorat Sinding hadde i Rochester, USA. Verket er ikke tidligere innspilt. Jean Sibelius (1865 – 1957) er representert med sine to eneste verk for stort orgel, ”Intrada” og ”Surusoitto” (Sorgmusikk). Hugo Alfvéns (1872 – 1960) eneste orgelverk ”Präludium”, opus 31, er platens svenske representant. Danske Carl Nielsens (1865 – 1931) "Commotio" (bevegelse) er hans siste fullførte verk, og tilhører noe av det mest storslåtte innen det nordiske orgelrepertoaret.
Anders Eidsten Dahl (f. 1976) er utdannet kantor og pedagog ved Norges Musikkhøgskole og det Kgl Danske Musikkonservatorium i København. Han har siden 2001 arbeidet som organist i Bragernes kirke i Drammen. Eidsten Dahl har en aktiv utøverkarriere som solist og kammermusiker i inn- og utland, og har utgitt flere soloplater på LAWO Classics.
HYMNUS – THE ORGAN AS ALPHA AND OMEGA
Anders Eidsten Dahl’s new album “Hymnus”, recorded in Bragernes Church in Drammen, demonstrates how organ music can both frame the life work of a composer and bring it to a close – as alpha and omega. All the works on this recording, composed between 1913 and 1931, owe a large debt to the tradition of Bach and French and German Romanticism, but they also point toward a new era. The music stands on its own legs and includes many gems. Here the listener is introduced to music written by five pivotal Scandinavian composers giving their utmost to the queen of instruments – the organ.
Carsten Carlsen (1892-1961) is best remembered as musical director at Chat Noir and as the composer husband of cabaret artist Lalla Carlsen. This is the first time that his three works for organ – “Prélude”, “Intermezzo”, and “Festival Prelude” – have been recorded. Christian Sinding’s (1856-1941) only work for organ is the majestic “Hymnus”, composed during his guest professorship in Rochester, New York. It is the first recording of the work. Jean Sibelius (1865-1957) is represented by the only two works he wrote for large organ, “Intrada” and “Surusoitto” (funeral music). Swedish composer Hugo Alvén (1872-1960) wrote one work for organ, “Präludium”, op. 31. The Dane Carl Nielsen’s (1865-1931) “Commotio” (motion), his last completed work, is one of the grandest works of the Scandinavian organ repertoire.
Anders Eidsten Dahl (b. 1976) was educated at the Norwegian Academy of Music in Oslo and the Royal Danish Academy of Music in Copenhagen. Since 2001 he has served as organist of Bragernes Church in Drammen. Eidsten Dahl performs often as organ soloist and chamber musician in Norway and abroad. He has recorded a number of solo albums with LAWO Classics.
ANMELDELSER/REVIEWS
"At dette ble et så fint møte med for meg ukjent musikk, sørget Anders Eidsten Dahl for med sitt eminente spill på orgelet i Bragernes kirke i Drammen."
Egil Baumann, Klassekampen
"Dahl framfører musikken på denne innspilliongen med den største overbevisning. Han knekker «dramaturgikoden» i de to storslagne stykkene av Nielsen og Sinding, og presenterer interessante og hørevennlige versjoner av de andre verkene."
Trond Erikson - Smaalenene
Orgelstemninger
"Hymnefull er den. Best hvis du setter eller legger deg tilbake og stenger all støy ute. Noe minner om de meditative og ettertenksomme tonene som ofte spilles ved innledningen til kirkelige begravelser. Det er likevel ikke tungsinn over albumet. Jean Sibelius, Christian Sinding, Carl Nielsen, Hugo Alvfén og Carsten Carlsen har mye å gi oss. Det har også Eidsten Dahl."
Per Ivar Henriksbø - Gudbrandsdølen
"Eidsten Dahl demonstrerer sin egen musikerbegavelse i et konsertprogram som rammer inn heller konvensjonell romantisk musikk - av Oslo-komponisten Carsten Carlsen (1892-1961) og de mer kjente Sinding og Alfven - med Sibelius's verdighet i begynnelsen og Nielsens monumentale Commotio, et av de største av alle orgelverk på slutten."
Martin Anderson - Klassisk musikkmagasin
Jean Sibelius (1865-1957):
1) Intrada, opus 111a // 07:04
2) Surusoitto (Funeral music), opus 111b // 05:46
Carsten Carlsen (1892-1961):
3) Prélude, 1915 // 09:55
4) Festforspil, 1917 // 06:42
5) Intermezzo, 1915 // 05:31
Christian Sinding (1856-1941):
6) Hymnus for Organ, opus 124 // 10:44
Hugo Alvfén (1872-1960):
7) Präludium, opus 31 // 04:58
Carl Nielsen (1865-1931):
8) Commotio, opus 58 // 23:05
Kommentarer