POETISK BRAHMS
In finstrer Mitternacht er pianist Nils Anders Mortensens andre solo-CD på LAWO Classics. Her møter vi Johannes Brahms både som ung romantiker og som etablert, middelaldrende komponist.
Sonate nr. 3 for piano, op. 5 (1853), er et høyst originalt og imponerende verk som viser den unge Johannes Brahms’ formidable evner som komponist og pianist. Dette er ett av de største romantiske verk komponert for piano, på linje med Liszts h-mollsonate og Beethovens sene pianosonater. Den er ikke tidligere spilt inn på CD av noen norske pianister. I motsetning til det meste av musikken Brahms komponerte senere, som var mer i retning «absolutt musikk», er dette ungdomsverket en tvers gjennom romantisk fortelling. Det tar utgangspunkt i en kjærlighetsscene fra et dikt av Sternau og har en svært emosjonell formkurve. Vi finner sitater fra kjente lieder, vi hører det kjente «FAE»-motivet som ble mye brukt av komponistkretsen rundt Brahms og Schumann, og til og med Beethovens skjebnemotiv banker på døren i satsen som har tittelen «tilbakeblikk».
Innspillingen innledes av To rapsodier, op. 79, fra 1879, da Brahms var midt i førtiårene og på høyden av sin karriere. Til sist, som en ettertanke, kommer «Edward-balladen» – et verk hvor Brahms lot seg inspirere av en gammel skotsk tekst.
Nils Anders Mortensen har tidligere gitt ut solo-platen Im Freien (LWC1032) med Griegs g-mollballade og verk av Debussy og Bartók. Morgenbladet skrev da: «Nils Anders Mortensen spiller, og man bør høre etter. En personlig stemme klinger gjennom nøyaktigheten.» I tillegg har Mortensen flere utgivelser bak seg sammen med bassisten Knut Erik Sundquist («årets klassiske CD», Dagsavisen 2011) og sangeren Marianne Beate Kielland (Grammy-nominasjon i 2012). Han framførte Griegs a-mollkonsert ved den tradisjonelle avslutnings-konserten på Festspillene i Bergen i 1998, og i 2004 mottok han Robert Levins minnepris.
POETIC BRAHMS
In finstrer Mitternacht is pianist Nils Anders Mortensen’s second solo CD on the LAWO Classics label. Here we meet Johannes Brahms as young Romantic and as established middle-aged composer.
Sonata No. 3 for Piano, op. 5 (1853) bears impressive testament to young Brahms’s formidable gift as a composer and pianist. One of the greatest Romantic works composed for piano, on a par with Listzt’s Sonata in B Minor and Beethoven’s late piano sonatas, it has never been recorded by a Norwegian pianist. In contrast to most of his later compositions, which were more along the lines of “absolute music”, this youthful work is through and through a Romantic narrative. The point of departure in the second movement is a love scene from a poem by C. O. Sternau. Familiar songs are quoted, we encounter the F-A-E motif often used in composer circles in Brahms and Schumann’s time, and even Beethoven’s famous Fate motif knocks on the door in the fourth movement subtitled “Rückblick”.
The recording opens with Two Rhapsodies, op. 79, from 1879, when Brahms was in his mid-forties and at the height of his career. It closes in a pensive mood with Ballad op. 10, no. 1, inspired by the Scottish ballad Edward.
Nils Anders Mortensen’s previous solo album, Im Freien (LWC1032), included Grieg’s Ballade in G Minor and works of Debussy and Bartók. The Norwegian newspaper Morgenbladet wrote: “When Nils Anders Mortensen plays, one is advised to listen. A personal voice sounds through the precision.” Mortensen has released albums with double bassist Knut Erik Sundquist (“Classical Album of the Year”, Dagsavisen, 2011) and Marianne Beate Kielland (Grammy nomination in 2012). He performed Grieg’s Piano Concerto in A Minor during the tradition-rich closing concert of the 1998 Bergen International Festival, and in 2004 he received the Robert Levin Memorial Prize.
ANMELDELSER/REVIEWS
«Brahms var som kjent en følsom mann og det synes jeg Mortensen understreker på en fin måte. Særlig synes jeg han gjør de to langsomme satsene fra sonaten på en følsom måte. Her får vi flott kjennskap de lange Brahmske linjene. Og han former de to rapsodiene direkte og ganske ujålete med et velbalansert rubatospill.»
Kjell Hillveg, Dagsavisen anmeldelser_LWC1084_Dagsavisen.pdf
«Det er ikke hver dag Brahms verk blir tolket av en norsk pianist på plate. […] Nils Anders Mortensen klarer virkelig å gi musikken et godt liv på denne innspillingen. Musikken er romantisk og oser av sprudlende liv, noe Mortensen til fulle formidler fordi hans spill gir musikken tid til å puste. Slikt blir det flott kunst av. […] Platens innledende rapsodier er berømte - og Mortensen gjør på ingen måte skam på norske pianister med disse tolkningene. Her opplever vi lekenhet og pianistisk spenst i massevis.»
Trond Erikson, Den klassiske CD-bloggen http://klassiskcd.blogspot.no/2016/02/flsom-brahms.html
«Apparently this music had never been recorded by a Norwegian pianist before this disc was made. Mortensen demonstrates a high regard for Brahms, especially in bringing out the Lisztian influence of the composer.»
John Miller, HR Audio.net http://hraudio.net/showmusic.php?title=11124#reviews
«I rather like this well considered, poetic approach, and this carries through to the Second Rhapsody in which the drama sizzles underneath rather than being pitched with fury. Mortensen gives himself plenty of places to go, rather than ending up in a constant retreat from too explosive an exposition. […] I have spent quite a bit of time with Nils Anders Mortensen’s recording and have come to appreciate its excellent qualities more each time I’ve returned to it. Rather than supplanting other versions, this recording informs and complements them, adding a personal, sensitively tuned and remarkably intelligent voice to the traditions around these remarkable pieces.»
Dominy Clemens, MusicWeb International http://musicweb-international.com/classrev/2016/Jan/Brahms_piano_LWC1084.htm
«His technique is sound— and would have to be to propel him through Brahms’s knotty sonata—but more, he plays with great sympathy for Brahms and his dark muse. There’s much beautiful playing here, enhanced by a very natural surround-sound recording from LAWO. Recommended for your darkest-midnight listening pleasure.»
Lee Passarella – Audiophile Audition http://www.audaud.com/brahms-piano-trios-vienna-piano-trio-md-brahms-rhapsodies-piano-sonata-3-ballade-mortensen-p-lawo/
VIDEO
JOHANNES BRAHMS (1833–1897)
ZWEI RhapsodieN, op.79
1) Nr. 1. Agitato /// 10:05
2) Nr. 2. Molto passionato,
ma non troppo allegro /// 07:07
Sonate Nr. 3, Op. 5
3) I. Allegro Maestoso /// 07:57
4) II. Andante espressivo /// 12:47
5) III. Scherzo /// 04:16
6) IV. Intermezzo /// 03:44
7) V. Finale /// 07:20
8) Ballade op. 10, nr. 1 /// 04:54
Kommentarer