Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser.

  • LWC1059 Katalognummer
  • 7090020180632 EAN
  • SACD Format
  • 2014 Utgivelsesår

Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser.
Les mer

 
 

Produktbeskrivelse

DEN NORSKE NASJONALSKATTEN – HAUTUSSA, VINJESANGENE og IBSENSANGENE

Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser.

Marianne Beate Kielland er en av Norges mest profilerte sangere i dag. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa og Japan, og har med sine opp mot 40 innspillinger markert seg særdeles positivt på det internasjonale platemarkedet. Nils Anders Mortensen har med flere plate-innspillinger og konserter de siste årene markert seg som en av Norges fremste pianister. Han er til daglig ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark, men er også aktiv frilanser. Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen har spilt sammen siden 2007, og de ble i 2012 Grammynominert for albumet Veslemøy Synsk i kategorien Best Classical Vocal Album.

 

NORWEGIAN NATIONAL TREASURES - HAUGTUSSA / VINJE SONGS / IBSEN SONGS

Grieg’s songs based on texts by Garborg, Ibsen, and Vinje have never before been brought together on one recording. Now critically acclaimed and Grammy-nominated mezzo-soprano Marianne Beate Kielland and pianist Nils Mortensen have recorded precisely these songs, and with their authentic interpretations they have made an important contribution to the rich variety of Grieg releases.

Marianne Beate Kielland is one of Norway’s most eminent singers. She performs regularly with leading orchestras and conductors in Europe and Japan, and with her nearly 40 recordings she has firmly established herself in the international recording industry. Nils Anders Mortensen has distinguished himself as one of Norway’s leading pianists with many recordings and concerts over the past years. He is active as freelance artist, while serving as state musician in Finnmark County. Marianne Beate and Nils Anders have played together since 2007, and in 2012 they received a Grammy nomination in the category ‘Best Classical Solo Vocal Album’ for their recording Veslemøy Synsk.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Kraftfulle perler
«I sum blir dette ei Grieg-plate som framstår som både frisk og original, og knapt til å komme utenom, i hvert fall for et norsk publikum.»
Geir Vestad – Hamar Arbeiderblad, 24.04.14  LWC1059_HA.pdf

«Det dreier seg om noe av det fineste som finnes av romanser, og de virker sterkt der de går så tett på kjærlighetsmøter, fulle av sorg og savn.»
Ståle Wikshåland – Dagbladet, 07.05.14  LWC1059_dagbladet.pdf

«Kielland og Mortensen oppviser så utsøkt musisering at man egentlig bare vil lene seg bakover og la det synke inn. [...] Kiellands uanstrengte sang og Mortensens følsomme behandling av klaveret lar disse ofte så skjøre blomstene folde seg ut mer komplett: gang på gang la jeg merke til detaljer og dybde jeg ikke hadde hørt før.»
Martin Anderson - Klassisk Musikkmagasin  LWC1059_klassisk-musikkmagasin.pdf

Vakker formidling
«Og her sprudler det virkelig av innlevelse. Det hele er så overbevisende og godt at ørenes smil går nesten helt rundt ved gjennomlyttingen. Denne utgivelsen er etter min mening en ren og vakker plate - uten noe unødvendig staffasje. God spilt helt enkelt.»
Trond Erikson – Den klassisk CD-bloggen, 05.06.14  http://klassiskcd.blogspot.no/2014/06/vakker-formidling.html

En frisk nasjonal musikkskatt
«De to har her laget en Grieg-cd som er Grunnlovsjubileet verdig. Sangene har fått en ny friskhet, også Garborgs Haugtussa, som er innspilt mangfoldige ganger. Hør for eksempel på Ved gjætle-bekken, der Garborg med lydmalende ord etterligner klukkingen fra bekken: surlande, kurlande, tiklande, hullande, sullande, vildrande, sildrande – det er som om både ordene og Mortensens glitrende spill blir til en bekk.»
Arnfinn Bø-Rygg – Stavanger Aftenblad, 25.04.14  LWC1059_stavanger_aftenblad.pdf

«De danner en smidig helhet, og Kielland og Mortensens versjon er befriende varm og personlig. De to har uttalt en ambisjon om å være særlig tro mot det som står notert i noten. Resultatet er ett hvor nyansene skinner: Fritt i omgangen med det høytidsstemte, moderne i språkdrakten – de etter hvert tilårskomne sangene får et befriende upretensiøst møte med vår egen tid.»
Ida Habbestad – Aftenposten, 30.04.14  LWC1059_Aftenposten.pdf

«An absolutely mandatory release of three of the greatest song cycles ever written— performed to perfection. [...] This is one of the finest lieder records I have ever heard, and surely one of the top ten discs of any type that I will encounter in 2014. Grab it.»
Steven Ritter – Audiophile audition, 12.07.14  LWC1059_Audiophile_audition.pdf

«Dette er totalt en meget flott innspilling med de mest kjente av Grieg sine sanger, og en flott lyd lydproduksjon flankert av et som vanlig svært tiltalende cover fra LaWo bidrar til å gjøre dette til en innspilling som anbefales varmt.»
Karl Erik Sylthe – Audiophile, 2014   LWC1059_audiophile.pdf

«Kjelland brings remarkable variety to each verse, differentiating them with color, dynamic shading, and even inflection, as does pianist Mortensen. She captures the bittersweet, reflective nature of Våren perfectly, and Mortensen keeps the hushed mood perfectly through the conclusion. This is highly recommended. Very natural recorded sound, fine notes, and complete texts and translations round out this very beautiful disc.»
Henry Fogel – Fanfare, nov/des 2014  LWC1059_Fanfare.pdf

«The mezzo-soprano Marianne Beate Kielland brings it to a gleaming voice, lit with cool sunlight from the north, and a native Norwegian’s way with the words. There is a simplicity and directness about this performance, mirrored in Nils Anders Mortensen’s accompaniments, that brings a deep-seated kind of satisfaction.»
Richard Fairman – Gramophone, 2014  LWC1059_gramophone_s1.pdf  lwc1059_gramophone_s2.pdf

«Her voice is a very beautiful one, carefully and finely modulated throughout its range, and her inherent musikal intelligence has produced a set of performances which will give much pleasure to many listeners.»
Robert Matthew-Walker – International Record Review, nov. 2014  LWC1059_IRR.pdf

«Dette slo meg etter å ha hørt på den svenske mezzosopranen Anne Sofie von Otter nettopp i «Haugtussa». Dette er en tolkning jeg mente å huske som veldig god, men etter gjenhør i forbindelse med Kiellands plate, slår det meg hvor overdramatisert den er. Hvordan denne vevre skikkelsen drukner i operatisk rabalder. Hos Kielland framstår Veslemøy fri fra operaens gevanter. Hun gjør disse romansene nærværende. På sin måte.»
Egil Baumann – Klassekampen, 16.06.14  LWC1059_klassekampen.pdf

«Haugtussa is a demanding work with its many different moods, light and darkness, joy and sorrow. Kielland encompasses all these moods securely and effortlessly. Her diction is exemplary and she sings the sprightly Killingdans with real verve. This Haugtussa now shares the top position in my collection with von Otter and Groop. [...] A disc that is worth buying not least for the opportunity to hear the lesser known songs – and the impressive singing of Marianne Beate Kielland.»
Göran Forsling – MusicWeb International, sept. 2014 LWC1059_Music_Web_international_recording_of_the_month.pdf

«Deras tolkningar är lätta och eleganta, anspråkslösa, allt yttre bländverk är borttaget. Kvar finns bara en fantastisk röst, en ypperlig medmusikant och ett antal oemotståndliga sånger.»
Mikael Bengtsson – Norran, 17.09.14  LWC1059_norran.pdf

 

 

 

 

Sporliste

EDVARD GRIEG (1843–1907)

HAUGTUSSA

1) Det syng /// 03:09

2) Veslemøy /// 02:30

3) Blåbær-Li /// 03:11

4) Møte /// 04:07

5) Elsk /// 02:43

6) Killingdans /// 01:41

7) Vond Dag /// 02:45

8) Ved Gjætle-Bekken /// 05:19

 

VINJESANGENE

9) Guten /// 03:11

10) Våren /// 07:14

11) Den Særde /// 03:09

12) Tytebæret /// 02:07

13) Langs ei Å /// 02:29

14) Eit Syn /// 01:48

15) Gamle Mor /// 02:21

16)  Det Fyrste /// 02:47

17) Ved Rondane /// 03:05

18) Et Vennestykke /// 01:58

19) Trudom /// 02:34

20) Fyremål /// 03:33

 

IBSENSANGENE

21) Spillemænd /// 02:39

22) En svane /// 02:19

23) Stambogsrim /// 02:18

24) Med en vandlilje /// 01:49

25) Borte! /// 01:41

26) En fuglevise /// 02:19

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Young Elling - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

De siste årene har norsk musikkliv fått øynene opp for Catharinus Elling – en komponist som virket samtidig med Grieg og som hadde sin utdannelse fra Tyskland – blant annet gjennom flere plateutgivelser. 

 
 
 
Sigurd Lie Songs, Vol. 1 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Sigurd Lie var en av de store og talentfulle komponistene rundt århundreskiftet til 1900-tallet. Det som står igjen etter komponisten er noe instrumentalmusikk og musikk for mannskor. Men først og fremst omlag 75 sanger som i liten grad har blitt framført etter hans død. Tekstene til sangene er skrevet av norske poeter som bl.a. Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder og Per Sivle. Over to utgivelser, hvor denne er den første (Vol. 1), løfter Kielland og Mortensen alle sangene fram i lyset, og lar dem skinne. Sigurd Lie was one of the eminent and gifted composers at the end of the nineteenth century. His body of work includes instrumental music and music for male choir and, above all, around 75 songs seldom performed after his death. The song texts were written by Norwegian poets, among them Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder and Per Sivle. This is the first of two releases in which Kielland and Mortensen illuminate all the songs and let them shine. 

 
 
 
Johan Kvandal: Complete String Quartets - Engegård Quartet

Komponisten Johan Kvandal (1919–1999) er en av Norges viktigste, og mest spilte, komponister fra det 20. århundre. For første gang samles samtlige av hans verk for strykekvartett, som favner over fire tiår i Kvandals liv, på én utgivelse. The composer Johan Kvandal (1919–1999) is one of Norway's most important, and most performed, composers of the 20th century. For the first time ever, his complete works for string quartet, spanning four decades of his life, are presented on one album. 

 
 
Songs: Kielland / Dørumsgaard - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Det er en fascinerende stor skatt av sanger som ligger på Nasjonalbiblioteket – stort sett fullt tilgjengelig, men lite brukt. To av navnene som finnes der er Olav Kielland og Arne Dørumsgaard, begge komponister fra forrige århundre, som lot seg inspirere av folkemusikken. 

 
 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Sæle Jolekveld - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano) / Arctimus

Her kommer en perle i vrimmelen av juleplater: den Grammy-nominerte norske sangerinnen Marianne Beate Kielland har samlet sine julefavoritter. Blant disse finner du klassikere som "O helga natt", "Maria Wiegenlied" og Griegs "Du grønne glitrende tre" - i tillegg til tradisjonelle julesanger som "Mitt hjerte alltid vanker", "Nå vandrer fra hver en verdenskrok" og "Det hev ei rose sprunge". 

 
 
 

×Tips en venn

Grieg - Garborg / Vinje / Ibsen <span>-</span> Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) Grieg - Garborg / Vinje / Ibsen Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.239.76.211)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt