DEN NORSKE NASJONALSKATTEN – HAUTUSSA, VINJESANGENE og IBSENSANGENE
Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser.
Marianne Beate Kielland er en av Norges mest profilerte sangere i dag. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa og Japan, og har med sine opp mot 40 innspillinger markert seg særdeles positivt på det internasjonale platemarkedet. Nils Anders Mortensen har med flere plate-innspillinger og konserter de siste årene markert seg som en av Norges fremste pianister. Han er til daglig ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark, men er også aktiv frilanser. Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen har spilt sammen siden 2007, og de ble i 2012 Grammynominert for albumet Veslemøy Synsk i kategorien Best Classical Vocal Album.
NORWEGIAN NATIONAL TREASURES - HAUGTUSSA / VINJE SONGS / IBSEN SONGS
Grieg’s songs based on texts by Garborg, Ibsen, and Vinje have never before been brought together on one recording. Now critically acclaimed and Grammy-nominated mezzo-soprano Marianne Beate Kielland and pianist Nils Mortensen have recorded precisely these songs, and with their authentic interpretations they have made an important contribution to the rich variety of Grieg releases.
Marianne Beate Kielland is one of Norway’s most eminent singers. She performs regularly with leading orchestras and conductors in Europe and Japan, and with her nearly 40 recordings she has firmly established herself in the international recording industry. Nils Anders Mortensen has distinguished himself as one of Norway’s leading pianists with many recordings and concerts over the past years. He is active as freelance artist, while serving as state musician in Finnmark County. Marianne Beate and Nils Anders have played together since 2007, and in 2012 they received a Grammy nomination in the category ‘Best Classical Solo Vocal Album’ for their recording Veslemøy Synsk.
ANMELDELSER/REVIEWS
Kraftfulle perler
«I sum blir dette ei Grieg-plate som framstår som både frisk og original, og knapt til å komme utenom, i hvert fall for et norsk publikum.»
Geir Vestad – Hamar Arbeiderblad, 24.04.14 LWC1059_HA.pdf
«Det dreier seg om noe av det fineste som finnes av romanser, og de virker sterkt der de går så tett på kjærlighetsmøter, fulle av sorg og savn.»
Ståle Wikshåland – Dagbladet, 07.05.14 LWC1059_dagbladet.pdf
«Kielland og Mortensen oppviser så utsøkt musisering at man egentlig bare vil lene seg bakover og la det synke inn. [...] Kiellands uanstrengte sang og Mortensens følsomme behandling av klaveret lar disse ofte så skjøre blomstene folde seg ut mer komplett: gang på gang la jeg merke til detaljer og dybde jeg ikke hadde hørt før.»
Martin Anderson - Klassisk Musikkmagasin LWC1059_klassisk-musikkmagasin.pdf
Vakker formidling
«Og her sprudler det virkelig av innlevelse. Det hele er så overbevisende og godt at ørenes smil går nesten helt rundt ved gjennomlyttingen. Denne utgivelsen er etter min mening en ren og vakker plate - uten noe unødvendig staffasje. God spilt helt enkelt.»
Trond Erikson – Den klassisk CD-bloggen, 05.06.14 http://klassiskcd.blogspot.no/2014/06/vakker-formidling.html
En frisk nasjonal musikkskatt
«De to har her laget en Grieg-cd som er Grunnlovsjubileet verdig. Sangene har fått en ny friskhet, også Garborgs Haugtussa, som er innspilt mangfoldige ganger. Hør for eksempel på Ved gjætle-bekken, der Garborg med lydmalende ord etterligner klukkingen fra bekken: surlande, kurlande, tiklande, hullande, sullande, vildrande, sildrande – det er som om både ordene og Mortensens glitrende spill blir til en bekk.»
Arnfinn Bø-Rygg – Stavanger Aftenblad, 25.04.14 LWC1059_stavanger_aftenblad.pdf
«De danner en smidig helhet, og Kielland og Mortensens versjon er befriende varm og personlig. De to har uttalt en ambisjon om å være særlig tro mot det som står notert i noten. Resultatet er ett hvor nyansene skinner: Fritt i omgangen med det høytidsstemte, moderne i språkdrakten – de etter hvert tilårskomne sangene får et befriende upretensiøst møte med vår egen tid.»
Ida Habbestad – Aftenposten, 30.04.14 LWC1059_Aftenposten.pdf
«An absolutely mandatory release of three of the greatest song cycles ever written— performed to perfection. [...] This is one of the finest lieder records I have ever heard, and surely one of the top ten discs of any type that I will encounter in 2014. Grab it.»
Steven Ritter – Audiophile audition, 12.07.14 LWC1059_Audiophile_audition.pdf
«Dette er totalt en meget flott innspilling med de mest kjente av Grieg sine sanger, og en flott lyd lydproduksjon flankert av et som vanlig svært tiltalende cover fra LaWo bidrar til å gjøre dette til en innspilling som anbefales varmt.»
Karl Erik Sylthe – Audiophile, 2014 LWC1059_audiophile.pdf
«Kjelland brings remarkable variety to each verse, differentiating them with color, dynamic shading, and even inflection, as does pianist Mortensen. She captures the bittersweet, reflective nature of Våren perfectly, and Mortensen keeps the hushed mood perfectly through the conclusion. This is highly recommended. Very natural recorded sound, fine notes, and complete texts and translations round out this very beautiful disc.»
Henry Fogel – Fanfare, nov/des 2014 LWC1059_Fanfare.pdf
«The mezzo-soprano Marianne Beate Kielland brings it to a gleaming voice, lit with cool sunlight from the north, and a native Norwegian’s way with the words. There is a simplicity and directness about this performance, mirrored in Nils Anders Mortensen’s accompaniments, that brings a deep-seated kind of satisfaction.»
Richard Fairman – Gramophone, 2014 LWC1059_gramophone_s1.pdf lwc1059_gramophone_s2.pdf
«Her voice is a very beautiful one, carefully and finely modulated throughout its range, and her inherent musikal intelligence has produced a set of performances which will give much pleasure to many listeners.»
Robert Matthew-Walker – International Record Review, nov. 2014 LWC1059_IRR.pdf
«Dette slo meg etter å ha hørt på den svenske mezzosopranen Anne Sofie von Otter nettopp i «Haugtussa». Dette er en tolkning jeg mente å huske som veldig god, men etter gjenhør i forbindelse med Kiellands plate, slår det meg hvor overdramatisert den er. Hvordan denne vevre skikkelsen drukner i operatisk rabalder. Hos Kielland framstår Veslemøy fri fra operaens gevanter. Hun gjør disse romansene nærværende. På sin måte.»
Egil Baumann – Klassekampen, 16.06.14 LWC1059_klassekampen.pdf
«Haugtussa is a demanding work with its many different moods, light and darkness, joy and sorrow. Kielland encompasses all these moods securely and effortlessly. Her diction is exemplary and she sings the sprightly Killingdans with real verve. This Haugtussa now shares the top position in my collection with von Otter and Groop. [...] A disc that is worth buying not least for the opportunity to hear the lesser known songs – and the impressive singing of Marianne Beate Kielland.»
Göran Forsling – MusicWeb International, sept. 2014 LWC1059_Music_Web_international_recording_of_the_month.pdf
«Deras tolkningar är lätta och eleganta, anspråkslösa, allt yttre bländverk är borttaget. Kvar finns bara en fantastisk röst, en ypperlig medmusikant och ett antal oemotståndliga sånger.»
Mikael Bengtsson – Norran, 17.09.14 LWC1059_norran.pdf
EDVARD GRIEG (1843–1907)
HAUGTUSSA
1) Det syng /// 03:09
2) Veslemøy /// 02:30
3) Blåbær-Li /// 03:11
4) Møte /// 04:07
5) Elsk /// 02:43
6) Killingdans /// 01:41
7) Vond Dag /// 02:45
8) Ved Gjætle-Bekken /// 05:19
VINJESANGENE
9) Guten /// 03:11
10) Våren /// 07:14
11) Den Særde /// 03:09
12) Tytebæret /// 02:07
13) Langs ei Å /// 02:29
14) Eit Syn /// 01:48
15) Gamle Mor /// 02:21
16) Det Fyrste /// 02:47
17) Ved Rondane /// 03:05
18) Et Vennestykke /// 01:58
19) Trudom /// 02:34
20) Fyremål /// 03:33
IBSENSANGENE
21) Spillemænd /// 02:39
22) En svane /// 02:19
23) Stambogsrim /// 02:18
24) Med en vandlilje /// 01:49
25) Borte! /// 01:41
26) En fuglevise /// 02:19
Kommentarer