ZAPPA-FEST MED KORK
Frank Zappas musikk går ut over alle grenser og har fans i alle musikalske leire. Innspillingene med Zappas eget band er legendariske, men med albumet «The Yellow Shark», med Ensemble Modern, ble Zappas musikk også standardrepertoar for symfoniorkestrene, det vil si: For de orkestrene som tør å ta utfordringen. Zappas musikk er heftig og krevende for et orkester, men hvem skulle være bedre rustet til jobben enn Kringkastingsorkestret, et orkester som spiller det meste med de fleste?
Orkesteret blir ledet av tidligere sjefdirigent Thomas Søndergård (nå sjefdirigent i BBC Wales). Den danske dirigenten er kjent for å ta samtidsmusikken (ja, Zappa er samtidsmusikk) på alvor.
Heiner Goebbels er kjent og anerkjent både som dramatiker, regissør, musiker og komponist og mottok bl.a. den internasjonale Ibsenprisen i 2012. «Suite for Sampler and Orchestra» er en del av «Surrogate Cities», en fabel om den moderne byen. Musikken henter inspirasjon bl.a. fra klassisk barokkmusikk, jødisk bønnesang og industrielle klanger. Han sier selv at «det er et forsøk på å nærme seg fenomenet som byen utgjør, fra forskjellige sider, å fortelle byenes historier, å eksponere seg selv for dem, observere dem; det er et materiale om metropoler som har akkumulert seg over tid». Innspillingen ble gjort under en konsert på Rockefeller i Oslo, februar 2010.
A ZAPPA GALA WITH THE NORWEGIAN RADIO ORCHESTRA
Frank Zappa’s music crosses all boundaries and has fans in all musical camps. The recordings of Zappa’s own band are legendary, but with the release of “The Yellow Shark” featuring Ensemble Modern, a German chamber orchestra based in Frankfurt, Zappa’s music became standard repertoire for symphony orchestras — or at least for those that dare to accept the challenge. This is intense and demanding music for an orchestra, but who is better equipped for the task than the Norwegian Radio Orchestra, celebrated for the diversity of its repertoire and collaborations? The orchestra is led by former Chief Conductor Thomas Søndergård (now Principal Conductor of BBC National Orchestra of Wales). The Danish maestro is known for taking contemporary music seriously — and, yes, Zappa is contemporary music.
Heiner Goebbels is well-known and respected as dramatist, director, musician, and composer. He received the International Ibsen Award in 2012. “Suite for Sampler and Orchestra” is from his large work “Surrogate Cities”, a fable of the modern city. It draws inspiration from, among others, Baroque music, Jewish prayer chants, and industrial noise. In the composer’s words it is “an attempt to approach the phenomenon of the city from various sides, to tell stories of cities, expose oneself to them, observe them; it is material about metropolises that has accumulated over the course of time.” The recording was made during a concert at Rockefeller Concert Hall in Oslo in February 2010.
«Goebbels blander støy og klassisk musikk i elegant kombinasjon som fungerer som en sympatisk enhet. Også han skaper vakre melodier. Begge komponistene har åpenbar vilje til å kommunisere med publikum.»
Olav Gorseth - bergenstidene anmeldelse_LWC1063_bergenstidende_s2.pdf anmeldelse_LWC1063_bergenstidende_s1.pdf
«Musikken har progresjon og orkesteret er så absolutt med på notene i dette verket. Zappas skriverier blir levende og tidvis heftig utført - og spesielt på «G-Spot Tornado» og «Revised Music for Low Budget Orchestra» sprudler det av musikerne.»
Trond Erikson - Den Klassiske cd-bloggen
«[…]det er heftige og komplekse komposisjoner, som også har et sterk episk og fabulerende grunnpreg.»
Geir Vestad - HA anmeldelse_LWC1063_HA.pdf
«Kringkastingsorkesteret glimter til, med sin ærlig kommuniserende tilnærming.»
Emil Bernhardt - Morgenbladet anmeldelse_LWC1063_morgenbladet.pdf
«The works, like the Goebbels, are a technical challenge for the orchestra, with difficult rhythms and unexpected instrument entrances, but the playing seems perfect. One of the best recordings I’ve heard, and it fully engages the surround channels as well as the LFE if you have a solid subwoofer. It’s a demonstration quality disc and fully justifies the SACD high resolution format. Highly recommended!»
Mel Martin - Audiophile Audition
«With its booklet given added value by the mildly disturbing photographs by Anna-Julia Granberg and Anette L’orange this live recording is superbly produced. The engineers are to be complimented on creating something both enticing and detailed, capturing the concert feel without any sense of loss in content.»
Dominy Clements - MusicWeb International
«The Norwegian Radio Orchestra conducted by Thomas Søndergård plays with energy and self-confidence.»
The Resentment Listner review_LWC1063_THE_RESENTMENT_LISTENER.pdf
«Vi har hørt Kringkastingsorkesteret før på konsert med denne musikken. Det som slo oss da, og som også slår oss med denne innspillingen, er at det er utrolig friskt framført. Den gang som med denne innspillingen er det G-Spot Tornado som tar kaka. Dette er et stykke som vi også hørte på Yellow Shark og vårt hjemlige symfoniorkester kan være virkelig stolte av hva de har fått til med dette tildels intrikate stykket som lar orgasmens bølger skylle over instrumentene.»
Kjell Moe – Kulturspeilet anmeldelse_LWC1063_kulturspeilet.pdf
«Heiner Goebbels (f. 1952) liker å blande sjangrer. Hans ti-satsige suite fra Surrogate Cities (1993–94) bruker barokkdanser (som passacaglia og chaconne) sammen med typisk bylyder – skrivemaskiner, knusing av servise, til og med sang av en jødisk kantor – som illustrerende vei- visere. [...] Frank Zappas (1940–93) oppkvikkende tonespråk strakte seg fra jazz til moder- nisme, satirisk og morsomt tvers gjennom. G-Spot Tornado (1986), en livlig orkester-toccata på under 4 minutter, og The Perfect Stranger (1990-årene) utgjør høydepunktene.»
Guy Rickards – Klassisk musikkmagasin anmeldelse_LWC1063_klassisk_musikkmagasin.pdf
«Den første snaue halvtimen består av komposisjonen Suite for Sampler and Orchestra i ti deler av Heiner Goebbels, og er en del av det større verket Surrogate Cities. [...] uhyre spennende musikk som er glitrende uført av Kringkastingorkesteret. [...] De som tror at Zappa var en rølpete rockemusiker, har fått et helt feil budskap. Et av hans varemerker var til tider svært intrikate arrangement, og han krevde veldig høy presisjon fra sine musikere. [...] arrangementet på «våre» Dog Breath Variations er mer eller mindre likt det Ensemble Modern fremførte i 92/93. Det vil si et frodig, men tungt og krevende blåserarrangement supplert med strykere. Her kreves veldig høy rytmisk presisjon, og det er veldig godt ivaretatt av kringkastingsorkesteret. [...] Også surroundmiksen skiller seg fra mengden, og er en grunn i seg selv til å kjøpe denne utgivelsen. Så er du ute etter å komplettere Zappa-samlingen, eller ønsker en utsøkt samling med spennende samtidsmusikk, er det ingen vei utenom. Vi triller ikke terninger i Audiophile.no, men skulle vi gjort det, ville det blitt en soleklar sekser.»
Karl Erik Sylthe – Audiophile.no anmeldelse_LWC1063_Audiophile_no.pdf
«The live concert recorded here, which includes ample applause, are models of enthusiasm. Under the excellent Danish conductor, Thomas Sondergard, the performances give off more heat and swing than the aloof haute couture readings under Boulez, in the case of Zappa. The recorded sound is very good as heard through two-channel stereo, the notes interesting, although they might have told us more about the individual Zappa pieces. The whole enterprise came as a delightful surprise but most especially the Goebbels Suite, which is the product of a talent worth paying more attention to.»
Huntley Dent – Fanfare review_LWC1063_Fanfare.pdf
«Famously intolerant of ‘dumbing down’ on whatever level, Zappa demands a commitment from his players such as the Norwegian forces meet admirably.»
Richard Whitehouse – Gramophone review_LWC1063_Gramophone.pdf
«Whether or not this extraordinary music is convincing or not, I leave to the listener, but there is no doubt of the superb performance by the Radio Orchestra, for sheer precision and verve in handling this hugely complicated score. [...] However, apart from 'G-Spot Tornado' in which the NRO attack a country song on steroids at terrific speed, there is paradoxically little real humour in the bones of Zappa's pieces. But they are superbly played by the Radio Orchestra and Søndergård, each piece being applauded by a very enthusiastic Norwegian audience (applause for the Goebbels comes only at its end)»
John Miller – SA-CD.net review_LWC1063_sacd_net.pdf
"Aus einem 2010 aufgenommenen Konzert des Norwegischen Radioorchesters unter Thomas Søndergård kommen die Werke einer neuen, sehr speziellen, aber gerade deswegen interessanten CD von Lawo. Die Konfrontation von musikalischen und nicht-musikalischen Klängen resultiert in einer erstaunlichen Klangvielfalt, die in der exzellenten, sehr präzisen Tonaufnahme den Hörer in eine spannungsvoll-mysteriöse Klangwelt entführen. (...) Die komplexe, rhythmisch sehr variable, vom Jazz beeinflusste und oft schräge Musik Zappas wird vom Norwegischen Radioorchester klanglich brillant dargeboten (Lawo LWCD 1063)."
Remy Franck - Piccicato review_LWC1063_pizzicato.pdf
review_LWC1063_neue_musikzeitung.pdf
HEINER GOEBBELS (*1952)
Suite for Sampler and Orchestra
from Surrogate Cities
1) I. Sarabande / N-touch 02:14
2) II. Allemande / Les Ruines 03:38
3) III. Courante 03:48
4) IV. Gigue 03:21
5) V. Bourée / Wildcard 01:26
6) VI. Passacaglia 01:52
7) VII. Chaconne / Kantorloops 05:55
8) VIII. Menuet / L'Ingenieur 04:14
9) IX. Gavotte / N-touch remix 01:07
10) X. Air 02:55
FRANK ZAPPA (1940–1993)
11) The Dog Breath Variations / Uncle Meat 05:17
12) Dupree's Paradise 08:19
13) The Perfect Stranger 13:01
14) G-spot Tornado 03:41
15) Revised Music for Low Budget Orchestra 08:16
Kommentarer