PHONETIX – INSTRUMENTAL, VOKAL OG KUNSTNERISK RESONANS
«Phonetix» er Lars Liens første soloutgivelse på LAWO Classics. Hoveddrivkraften bak prosjektet er Liens ønske om å utforske saksofonens vokale muligheter, med musikk og tekst som berører universelle og eksistensielle spørsmål.
For 15 år siden startet et samarbeid mellom saksofonisten Lars Lien og sopranen Siri Torjesen med framføringen av verket «Søster Song». Musikken ble komponert av Håkon Berge og teksten skrevet av Paal-Helge Haugen. Verket fikk sin urframføring ute i skogen i Olavsdalen utenfor Kristiansand. Lien sier: Allerede da forsto jeg hvor mange likhetstrekk saksofonen har med den menneskelige stemmen. Fargene, vibratoen, det dynamiske spennet og fleksibiliteten er alle kvaliteter sangeren og saksofonisten deler.
Sopranen Berit Norbakken Solset og Lien ble begge begeistret i møte med musikken til den svenske komponisten Karin Rehnqvist. Hennes upolerte og nesten nakne uttrykk med rotfeste i svensk folkemusikktradisjon, gir et fascinerende og særegent resultat. Innspillingen inneholder hele tre verk av Rehnqvist, sammen med spesialskrevne verker av Mark Adderley og Lars Skoglund, og det storslåtte «Contrapunctus» av Bjørn Kruse. I tillegg til sangerne Torjesen og Solset medvirker organist Anders Eidsten Dahl og slagverker Teodor Berg på platen.
Lars Lien er utdannet ved Norges musikkhøgskole. Han er en ettertraktet kammermusiker og solist med en særlig dedikasjon til moderne musikk og det direkte samarbeidet med komponisten. Han har gjort CD-innspillinger med bl.a. Saxofon Concentus, Affinis Ensemble, NoXaS, Tiar, Asamisimasa, Oslo Sinfonietta og BIT20 Ensemble. Han er to ganger blitt kåret til «Årets Utøver» av Norsk Komponistforening med Saxofon Concentus og Affinis Ensemble. Lien er ansatt som førsteamanuensis ved Musikkonservatoriet i Tromsø.
PHONETIX – INSTRUMENTAL, VOCAL AND ARTISTIC RESONANCE
“Phonetix” is Lars Lien’s first solo release on the LAWO Classics label. The driving force behind the project is Lien’s interest in exploring the saxophone’s vocal capacity, with music and texts touching on universal and existential questions.
Fifteen years ago saxophonist Lars Lien and soprano Siri Torjesen began their collaboration with a performance of the work “Sister Song”. The music was composed by Håkon Berge and the text written by Paal-Helge Haugen. This first performance of the work took place in a forest setting in Olavsdalen outside Kristiansand. In Lien’s words: Already at that time I understood the many similarities between the saxophone and the human voice. Timbre, vibrato, dynamic tension and flexibility are all qualities shared by a singer and a saxophonist.
Soprano Berit Norbakken Solset and Lien are both enthusiastic about the music of Swedish composer Karin Rehnqvist. The unpolished, almost naked quality of her musical expression rooted in Swedish traditional music produces fascinating and distinctive results. The recording features altogether three works of Rehnqvist, together with specially written works by Mark Adderley and Lars Skoglund, and the magnificent “Contra-punctus” by Bjørn Kruse. The singers Torjesen and Solset are joined on the album by organist Anders Eidsten Dahl and percussionist Teodor Berg.
Lars Lien pursued his musical education at the Norwegian Academy of Music. A much sought-after chamber musician and soloist, he is dedicated to modern music and direct collaboration with composers. He has contributed to CD recordings of, among others, Saxofon Concentus, Affinis Ensemble, NoXaS, Tiar, Asamisimasa, Oslo Sinfonietta and BIT20 Ensemble. He has twice been chosen “Performer of the Year” by the Norwegian Society of Composers, once with Saxofon Concentus, and again with Affinis Ensemble. Lien is Associate Professor at the Music Conservatory in Tromsø.
ANMELDELSER/REVIEWS
Fascinerende klangflater
««Phonetix» er en innspilling som bør pirre deg om du har litt sans for nyskapende musikk, uten at trommehinnene slår krøll på seg.» Trond Erikson - Den klassiske CD bloggen http://klassiskcd.blogspot.no/2016/08/fascinerende-klangflater.html
«Stemme ogsaksofon kjemper mot hverandre, sammenføyes og bor sammen. Denne platen, der verkene er valgt spesielt for disse to instrumentale komponentene. Spennet av uttrykksmidler er stort, fra Karin Rehnqvists rop-inspirerte salmer (der den tredje, Psalm Ur Natten, er for saksofon solo) til to fulltonende kantater av Mark Adderley og Håkon Berge, samt Bjørn Kruses livlige gjenoppfriskning av polyfoni i Bach-stil og tiden før. Bortsett fra Psalm Ur Natten, er alle verkene i større eller mindre grad duett eller trio mellom saksofon, stemme, og et evt. tilleggs instrument. Fremragende lyd.» Guy Rickards – Klassisk Musikkmagasin anmeldelse_LWC1095_klassisk_musikkmagasin.pdf
PHONETIX – INSTRUMENTAL, VOCAL AND ARTISTIC RESONANCE
«Lien's skill as a saxophonist is obvious everywhere, especially his breath control in long slow passages.»
John Miller – HRAudio.net https://www.hraudio.net/showmusic.php?title=11394
1) RÄDDA MIG UR DYN /// 04:21
Karin Rehnqvist (*1957) Tekst: Fra Salmenes bok, 69:15
2) JAG LYFTER MINA HÄNDER /// 04:28
Karin Rehnqvist (*1957) Tekst: Jakob Arrhenius (1642–1725), fritt etter Salmenes bok, 121
3) HALLUCINATIONS /// 12:58
Mark Adderley (*1960)
4) SØSTER SONG /// 14:52
Håkon Berge (*1954) Tekst: Paal-Helge Haugen (*1945)
5) HAIKUS BEFORE SLEEP /// 09:08
Lars Skoglund (*1974) Tekst: Harry Mathews (*1930)
6) CONTRAPUNCTUS /// 09:20
Bjørn Kruse (*1946) Tekst: Bodo von Hodenberg (1604–1650)
7) PSALM UR NATTEN /// 04:50
Karin Rehnqvist (*1957)
Kommentarer